Institutul
Cultural Francez de la București m-a “condamnat” la un maraton teatral,
propunându-mi un weekend profesional la cea de a XIV-a ediție
a Festivalului internațional MOMIX de la Kingersheim(Franța).
Un
festival care are ca obiectiv publicul tânăr, target ce la noi este aproape
nebăgat în seamă, dar care în Occident constituie unul dintre pilonii
principali de public.
La
ediția din acest an au fost selectate 35 de companii din Franța, Belgia,Italia,
Norvegia sau Canada. Marionete, teatru, cine spectacol,video, arte plastice, dans,
toate reunite în spectacole ce ofereau lecturi incitante despre lumea în care
trăim, care aduceau o fărâmă de poezie și sensibilitate și care să ne
“înarmeze” cu puterea de a face față unei realități extreme de diverse, a unei
lumi nebune, nebune de legat. La întâlnirea profesioanală au participat agenți,
impresari, manageri din Franța și Belgia, interesați de a vedea, producători
interesați de a vinde, promova sau cumpăra. Zece spectacole în două zile,
discuții pe baza unor texte aflate în faza de definitivare. O organizare care a
mers ca unsă: un autobus care
să te ducă de la o locație la alta, biletele comandate, aranjate frumos în
plic, organizatori gata să-ți răspundă la orice întrebare.
Kingersheim este o comună, în nord estul Franței, in regiunea
Alsacia, încorporată orașului Mulhouse, la granița dintre Elveția și Germania.
Aici sunt o serie de spații teatrale neconvenționale care au servit ca loc de
desfășurare pentru spectacolele pe care le-am vizionat. Atestat documentar pe
la 1195, Kingersheim îți dă impresia unui loc în care nu se întâmplă nimic. Dar
este puternic ancorat la evenimente culturale ce viziează copiii,publicul tânăr
prin propuneri de entertainment din cele mai diverse.
Am văzut spectacole de toate genurile, care apelau la
imaginația copilului, a adolescentului în formare, antrenându-i într-o “horă”
de emoții, de întrebări și răspunsuri, de jocuri ale minții. De la 3 ani până
la 12 ani, reprezentațiile au atras un public numeros, disciplinat, educat, dar
participativ.
Primul
spectacol, Goupil al companiei “Les Compagnons de Pierre Ménard” este un
amestec de text recitat, muzică live și limbaj al semnelor, asemănător celui
pentru muți. Scenariul este o adaptare liberă după aventurile celebrului (în
Franța) lup Ysengrin și a vulpoiului Goupil. Fără pic de décor, cu o lumină
atât cât să-i “dezvăluie” pe actori,
spectacolul oferă o formulă inedită de recitare a textului, tradusă în semne,
cu accente muzicale de violoncel. La final, cei mici, dar și cei mari au fost
învățați să traducă textul cântecului principal prin semne, formându-se un cor
“mut”. Spectacolul Uită-te bine la fața
mea, adresat copiilor de la 7 ani, prezentat de Compania Lucamoroso mi-a
plăcut pentru formula, mai puțin uzitată la noi, de împletire a clovneriei cu
muzică și artele plastice. Pierre Biebuyck este tipul actorului care face de
toate: clovn, mim, cântă, desenează, pictează, dialoghează cu sala. Eroul este
un pictor-clovn care încearcă să-și facă portretul în public. Însă, totul îi
scapă de sub control, fiecare pensulă, fiecare culoare pe care o pune pe o
pânză uriașă transformă portretul în diferite stagii ale vieții, de la bebeluș,
copil, adolescent, matur și bătrân. Sub ochii noștri, portretele prind viață
(este invitat și un copil care va fi model și apoi pictor) pentru ca la final
ecranul să devină un tablou de mari dimensiuni cu chipurile spectatorilor. O
altă reprezentație văzută a fost Marcellin
Caillou a Companiei “Les Ateliers du Capricorne” pentru copii de peste 7
ani. Este un spectacol “din carton”. O scenă mică, în pantă, cu fente tăiate de
la un capăt la altul și prin care “alunecă”, ”patinează” siluetele personajelor
sau ale elementelor de décor, mânuite de sub scenă. Un text stufos al lui Jean
Jacques Sempé (autor și al desenelor). Marcellin Caillou suferă de o boală
rară: se înroșește din orice fleac. Nu-i ceva grav! Ci doar neplăcut! Se întâlnește cu René Greblă, cel care
strănută des și de aici se naște o prietenie pe viață. Un alt spectacol din
prima zi a fost Regele fără țară al Companiei Sandrine Anglade și care se adresează
copiilor de la 5 ani. O scenă umplută cu baloane de diverse mărimi și care „marchează”
locurile prin care trece regale nomad în căutarea unui loc în care să trăiască
și să moară. Își dorește un loc “virgin” unde să-și depoziteze “amintirile”.
Spectacolul beneficiază de muzică live
(Nicolas Larmignat), de proiecții video pe baloane, care devin un imens glob
pământesc, de un joc de lumini bine gândit, un décor simplu. Sandrine Anglade
este un regizor care a lucrat multe spectacole de operă și am aflat, ulterior,
că a colaborat și cu Andrei Șerban. Ultima reprezentație a primei zile de
stagiu a fost KohlHaas a Teatrului
Agora din Belgia. O adaptare liberă după Heinrich von Kleist și poemele lui
Erich Mühsam. Un spectacol burlesc, musical despre putere, absolutism și
rezistență pentru un public de peste 13 ani. Spectacol premiat la festivalurile
la care a participat pentru ineditul amestec de teatru, dans, muzica live
(instrumente și voce), teatru de umbre, Guignol, acrobație, performat de 5
actori și care ne spune povestea vieții artiștilor ambulanți ce străbat țara în
lung și-n lat pentru a-și câștiga existența.Scenele se succed cu repeziciune și
sunt pline de umor și care scot în evidență, mai ales, plurivalența
interpreților.
A doua zi, un nou drum de
la Mulhouse la Kingersheim, pentru o altă serie de 5 spectacole. Compania belgiană La berlue a prezentat
spectacolul Cercul cel mare gândit
pentru un public de la 3 ani. O scenă goală, un cerc desenat în mijloc. Doi
actori (un El și o Ea) care se cred singuri în lumea lor imaginară și care
încep să-și caute locul lor. Brusc, realizează prezență celuilalt și încearcă
să-și împărtă spațiul, să exploreze lumea din jur, să se descopere unul pe
altul. O joacă fără cuvinte cu bucați de material, mai mari sau mai mici, o “mânuire”la
vedere. Asistăm la un joc al cunoașterii, al descoperirii corpurilor, al
încercării de a trăi împreună. O subtilă poveste de dragoste, în care fiecare
are logica lui în delimitarea “teritoriul”, pentru ca, la final să se găsescă. Reîntâlnirea cu cei de la Compania
italienească „Girovano e Rondella” a familiei Grignani
(Marco, Federica, Tom, Tim) și acrodeonistul Alberto Becucci a fost o mare
plăcere. Spectacolul Manoviva a fost
și la București, pe scena de la Țăndărică. Un spectacol la masă, care ține de
performanță, de dexteritate, de talentul de a folosi degetele pentru a creiona
personaje. Kish Kush al Teatrului
Distinto din Italia este un teatru gestural, conceput pentru copii de la 3 ani.
Doi oameni, despărțiți de un zid/ecran alb se întâlnesc într-un spațiu
delimitat de un covor alb. Un joc de umbre, de desene, de obiecte. Incetul cu
încetul, cei doi încep să se cunoască, își delimitează spațiul, încearcă să
comunice prin semne și sunete. Un nou exemplu de a aduce în fața publicului, a
celor mici subiectul alienării, al singurătății, de a-i învăța să comunice.
Chiar dacă nu a fost o formulă fericită de spectacol, se reține idea.
Spectacolul Companiei Renards din Belgia cu Nemaipomenitele
aventuri ale lui Tom Degețel a fost o încântare la nivelul textului, un
examen greu pentru cei mai puțin “franțuziți”, la nivelul jocului, al
interacționării cu publicul. Un text fermecător,plin de umor, de gaguri, 2
actori (Arthur Oudar și Baptiste Toulemonde) tineri, mobili, inventivi, care
mânuiesc, fac teatru de umbre, dansează cu dezinvoltura unor balerini, fac mici
acrobații. Un Tom Degețel altfel! Ultima reprezentație vizionată a fost Concert pentru doi clovni a Companiei
“Le Roi vagabonds”. Clovni tradiționali sau clovni modreni, aceasta e
întrebarea? Circ, dans, teatru gestural, mimă? Câte un pic din toate acestea,
dar mai presus de orice, doi actori totali (Julia Moa Caprez și Igor Sellem)
care cântă la instrumente în orice poziție, cu vocea, piese de Vivaldi, Strauss,
Bach, Ravel… Ea, cu perucă albă, gen Madame de Pompadour, el un pic adus de
spate, de ziceai că acuș-acuș se prăbușește, cu barbă, cărând niște geamantane
cu fân, de parcă ar veni de la câmp. Un cuplu, ce pare să nu aibă nimic în
comun, dar care nu poate unul fără altul. Ce-i unește? Dorința de a se ajuta,
de a merge mai departe, grija ca Ea să aibă flori după fiecare reprezentație și
să-I dea senzația că e unică. Acrobație adevărată, echilibristică, dans, interpretare,
totul într-un décor dominat de un candelabru ca la Versailles folosit pentru un
moment de suspans, de fapt, un dans, o plutire
la mare înălțime, geamantane ce servesc de trambulină, capra sau punte a
suspinelor. Momente de improvizație cu public. Multă poezie, sensibilitate,
finețe în călătoria prin lumea fascinantă a clovneriei.
În
afară de spectacole au fost și prezentări de proiecte artistice pentru copii și
publicul tânăr. Nu povești clasice, ci interpretări moderne (povestea
pantofilor roșii, a relației copil-mamă vitregă), încercări de a lămuri care sunt principalele
frici ale copilului, cum le tratăm,etc.
Concluzia:
teatrul pentru copii și tineret are in Occident, o abordare contemporană, îi
crește pentru ziua de mâine. Se poartă textul puțin sau deloc, se apelează la
tot felul de mijloace artistice care să-l facă pe copil să interacționeze, să
comunice, dar să șiînvețe ceva. Nu decoruri somptuoase, nu sofisticării care să
distrăgă atenția de la esență, ci o abordare modernă, o întrepătrundere a
artelor pentru a transmite mesajul.
Trei
zile care îmi vor rămâne în memorie nu doar prin ce am văzut, dar și prin
inerentele peripeții, din aeroporturi, cu sprinturi ca la olimpiadă pentru a
prinde avionul care să mă ducă acasă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu