luni, 4 aprilie 2022

Conu’Leonida și noi

 

Prin platforma Teatru la cinema am văzut online un spectacol produs de Teatrul Dramaturgilor Români: Nocturnele lu’Leonida,  care în urma unui parteneriat se va difuza în teatrele și cinematografele din țară. Scenariul teatral după Ion Luca Caragiale precum și regia sunt semnate de Alexa Visarion, bun cunoscător al dramaturgiei caragialiene.

Pornind de la Conu Leonida față cu reacțiunea, Alexa Visarion  a adăugat în scenariul Nocturnele lu’Leonida   și replici din alte piese, fragmente din publicistica sau nuvelistica lui Caragiale, pentru a sublinia actualitatea marelui dramaturg, pentru a da mai multă profunzime montării. A creat astfel, un spectacol pamflet, în care contemporaneitatea textului te copleșește, te face să reflectezi, să meditezi. Scrupulos cu detaliile, meticulos în găsirea soluțiilor scenice, în indicațiile date actorilor, Alexa Visarion a creat un spectacol plin de semnificații.



Prima imagine care se ivește în fața privitorului este camera în care locuiesc Leonida și Efimița. Un spațiu conceput în detaliu de către Viorica Petrovici, fiecare element fiind la locul lui și motivat. Parcă pornind de la citatul lui I.L.Caragiale : “Gazeta este pâinea noastră cea de toate zilele a opiniei publice...o metaforă mai fericită nu cunosc, Viorica Petrovici a umplut camera cu ziare, multe ziare, de toate orientările, de cărți pe care se sprijină o folie de lemn ce sugerează patul. Apoi, un coș de haine în care se ascunde o mașină de scris și un tricolor, scaune cu spatărul pictat, cufere din nuiele, cadrul unei uși pe rotile, o perdea, draperii, haine atârnate pe unde se nimerește,o mașină de cusut, păpuși împrăștiate, o colivie cu un canar împăiat, pantofi, o oală de noapte din porțelan ce are desenat chipul lui Napoleon, un satâr, un căruț de copil, un glob pământesc fără picior, un ciocan de lemn, o copie după tabloul România revoluționară de  Rosenthal, flori de tei puse la uscat, un lighean din tablă, fotografii, O mulțime de lucruri inutile, înghesuite într-o aparentă ordine care sugerează dezordinea de afară. Viorica Petrovici a creat o lume impactantă, plină de semnificații care copleșește.

Marian Râlea, interpretul lui Leonida, nu este la prima întâlnire cu regizorul Alexa Visarion. S-au întâlnit la Teatrul Național „Radu Stanca din Sibiu și la unteatru în Noaptea bufonilor, dar nici cu textul lui Caragiale. Cu mulți ani în urmă a jucat în travesti rolul Efimiței la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești. Cum e Leonida lui Râlea? Savuros, haios, profund, atent la fiecare replică sau gest. Este un Leonida mai revoltat, mai patriot decât în alte versiuni. Cântă Tricolorul cu mâna la inimă, înveșmântat în steag, scrie un manifest, Jos masca, dându-l “anonimă semnată”, discută cu patos despre tot felul de crize (economică, agrară, politică, financiară), despre situația Europei, despre “biată țara asta”, despre “un guvern de bandiţi, fiindcă n-are cine să-l oprească... fiindcă tăcem toţi, şi eu şi dumneata şi dumnealor ca nişte laşi, fără nimica sacru, mă-nţelegi!”.Cu dezinvoltură trece Marian Râlea  de la o stare la alta, de la tristețe la exaltare, dansează vals cu Safta, se îmbracă și se dezbracă, cu gesture largi, de fracul pus peste pijama. Efimița Rodicăi Mandache este ascultătorul cuminte, atent, îngăduitor, care-i soarbe cuvintele consortului, care îngână Valurile Dunării, care-i iartă “trezirea simțurilor” la vederea Saftei, care nu se simte jignită când i se reproșează că nu înțelege politica. Îmbrăcată cu o cămașă de noapte cu motive populare, pe deasupra cu un halat, basma pe cap și o fundă mare, care îi alunecă pe ochi, actrița crează un personaj mai mult din tăceri și gesturi. În scenă mai intră și Amelia Ursu care este Safta. Plină de energie, cochetează cu Leonida, este îmbrăcată fistichiu, o fustă lungă, apoi, peste, o bluză trei sferturi, haină de blană, cizme, o tiară.   

În final, obiecte aruncate se amestecă cu fulgii din perne, iar Leonida trece printre scaunele goale din sală, decepționat, dărâmat, singur. Un cadru lung, cinematografic care întregește un spectacol ce se reține.

 

Teatrul Dramaturgilor Români- Nocturnele lu’Leonida, scenariu teatral de Alexa Visarion, după I.L.Caragiale. Regia: Alexa Visarion, Scenografie:Viorica Petrovici. Distribuția: Marian Râlea, Rodica Mandache, Amelia Ursu. Data vizionării:29.ianuarie 2022.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu