Trupa
Arcadia a Teatrului “Regina Maria” din
Oradea a prezentat
într-un interval scurt de timp două premiere: Uriașul egoist după Oscar Wilde și O rază de soare de Al.T. Popescu. Două titluri pentru publicuri țintă
diferite, cu tematici diferite, scrise în epoci diferite.. O adaptare de
Daniela Șilindean după textul lui Oscar Wilde s-a jucat la Teatrul Lucefărul
din Iași, în regia lui Radu Nica, iar Raza de soare a fost un titlu extrem de
des întâlnit și sub alte titluri, pe afișele teatrelor de copii, înainte de
1989.
Să
le luăm pe rând. Uriașul egoist a
apărut în 1888 și face parte din volumul Prințul
fericit și alte povestiri, scris de Oscar Wilde (1854-1900), poet și
dramaturg irlandez. Ca și celelalte povestiri pentru copii (Prințul fericit, Mireasa de sticlă, Fantoma
din Canterville, Pescarul și sufletul lui), Uriașul egoist degajă multă emoție, și abordează, într-o manieră
poetică teme, precum generozitatea, prietenia, transformarea personală. Eroul principal este un uriaș care, după ce le
interzice copiilor să se joace în grădina sa, devine tot mai singur și mai nefericit.
După un timp, se decide să le permită copiilor să se joace din nou, iar grădina
revine la viață. Iubirea, generozitatea, altruismul pot schimba viețile noastre
în bine. Singurătatea, egoismul ne duc la nefericire, la alienare. Copiii din
poveste simbolizează puritatea și bucuria de a trăi, speranța. Sunt “lecțiile” predate de Oscar Wilde, pe care le dezvoltă și spectacolul de la Oradea,
regizat de Ciprian Huțanu.
În ultimul an, Ciprian Huțanu a fost atras de titluri
din literatură clasică internațională (Micul
Prinț la Teatrul pentru copii și tineret “Căluțul de mare”, Don Quijotte la Teatrul Arlechino,
Brașov, Majordomul al Compania
Synchret și al Universității ce Arte “George
Enescu”, Iași), iar Oscar Wilde i-a oferit o nouă posibilitate de a se apropia
de un text cu semnificații profund umane, cu trimiteri simbolice (grădina
Uriașului poate fi o metaforă pentru Grădinile Raiului, băiețelul pe care îl
ajută să urce în copac ne poate duce cu gândul la un înger coborât pe pământ).
Spectacolul este cu păpuși la masă semnate de scenograful Costache Gavril
Șirițeanu. Uriașul este o păpușă
Bunraku, foarte expresivă, cu detalii de expresie bine conturate, iar celelalte
păpuși sunt cu gabit. Decorul Oanei Cernea este dominat de un copac cu
flori, care apar și dispar, și o casă în fundal. Nu mai vorbim de muzica lui Cari Tibor, care,
ca deobicei, este potrivită și accentuează și completează acțiunea. Actorii din
distribuție (Florian Silaghi, Igor Lungu, Teodor Alexandru Chrefelean,
Alexandru Pop, Armanca Serac, Consuela Egyed)
joacă, pe rând, mai multe personaje care sunt bine conturate și mânuite.
A doua premieră are la bază un text semnat de Al. T.
Popescu, cunoscut scriitor pentru copii, extrem de jucat înainte de revoluție. Magazinul cu jucării, O rază de soare,
Ariciul albastru, Strop de Rouă brotăcelul, Omulețul de puf, Leopardul de
argint sunt doar câteva din titlurile mai cunoscute. O rază de soare este un text sensibil care vorbește despre felul în
care iubirea poate transforma caractere, poate aduce un strop de fericire,
chiar și în momente dificile. Un alt mesaj este acela că speranța, nu numai că
moare ultima, dar aduce cu ea și un optimism dătător de viață. “Înarmați”
cu speranță, cu optimism, ajutați de cei dragi, putem învinge orice obstacol,
putem găsi lumina de la capătul tunelului. Spectacolul regizat de Toma Hogea
vorbește cu delicatețe despre empatie, despre solidaritate, dar și despre "tema prieteniei secondată de tema
sacrificiului" și a fost gândit ca un omagiu adus regretatei regizoare
Maria Mierluț, ani de zile membră a trupei orădene.
Într-un pod mare, rece, plin de tot felul de
lucruri vechi și desperechiate (pendulă fără ceas, lăzi, cutii diverse, pian,
gramofon, patefon, servantă, o umbrelă, măsuță, ceas deșteptător) întâlnesc o
balerină de porțelan cu un picior rupt și un șoricel cenușiu. Scenografa Oana
Cernea a dat o mare atenție amănuntelor, iar personajele sunt fie marionete,
fie păpuși cu gabit. Din joacă-n joacă se leagă o prietenie solidă, sinceră.
Pentru a o înveseli pe Piff, Muf roade o bucată de fereastră pentru a lăsa o
rază de soare să intre în pod. Apoi, găsește o soluție pentru a o ajuta pe
micuța balerină să își poată îndeplini visul de a dansa. Textul este completat
de cântecele vesele, ritmate (muzica Cari Tibor, versuri Toma Hogea). Apariția
unui motan întrerupe dansul recunoștiinței, iar finalul… finalul nu îl voi
desconspira, dar poate fi ușor de ghicit. “Prietenia e polenul de pe floare" ni se spune pe
note și cu toții, cu mic cu mare, ieșim fredonând referenul. Cei trei actori
(Florian Silaghi, Consuela Egyed și Igor Lungu), fac și desfac acțiunea, dau
viață unor personaje simpatice, transmițând mesajul poetic al unei poveștii
simple și tandre.
Două premiere, doi regizori, două texte, două
viziuni la Oradea, unde trupa mică-mică, din cadrul Teatrului “Regina Maria” face spectacole diversificate. din
punct de vedere al mânuirii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu