O superbă duminică de iunie, matineu la Opera Comică pentru Copii.
Penultimul spectacol al stagiunii cu School
of Rock. Sală plină ochi cu părinți, bunici și copii de vârste mici și
mijlocii, chiar și adolescenți. Mulți dintre spectatori, la fel ca și mine,
iubitori de rock. Pentru ceilalți, spectacolul poate fi un început de a căuta
sau cere informații despre Led Zeppelin, Mick Jagger și The Rolling Stones,
Freddy Mercury, Aerosmith, etc, despre ce a însemnat rock-ul pentru istoria
muzicii, de a asculta cântece devenite hituri.
          Mai întâi, a fost filmul. În
2003, regizat de Richard Linklater pe un scenariu original scris de Mike White
și cu muzica compusă de Craig Wedren, School
of Rock s-a bucurat de succes. Apoi, Andrew Lloyd Webber, celebrul
compozitor englez (1948), autor al unor cunoscute și de succes musicaluri,
precum Cats, Jesus Christ Superstar,
Evita,  a  împrumutat unele linii
melodice din film, creând un musical care se vrea un omagiu adus acestui gen
muzical și care este o sărbătoare, o călătorie, dar și o lecție despre
prietenie, libertate, despre revoltă, despre cum ar trebui, ca părinți, să vorbim
deschis cu copiii noștri, să ne facem timp să îi ascultăm, nu doar să ne
impunem un punct de vedere. Mai este vorba despre pasiunea pentru rock’n’roll pe
care o stârnește unor elevi tocilari,  un
cântăreț/chitarist rebel, nimerit la un colegiu foarte strict. Muzica ca
pasiune, ca mijloc de educație, ca lecție de viață. “School of Rock este o sărbătoare a forței muzicii, a capacității ei de a ne da putere”,
spunea Andrew Lloyd Webber. Printre rânduri, mai vorbim despre frustrarea unui
om care se simte marginalizat, dar câștigă pentru că are curajul să abordeze
problemele educației altfel decât în mod tradițional, fără rigiditate, fără
legi draconice. O școală altfel!
          La Opera Comică pentru
Copii, School of Rock este o nouă
superproducție, regizată de Emil Pantelimon (același care a semnat și regia
spectacolului Matilda, recent premiat
de UNITER, la categoria Cel mai bun
spectacol pentru teatrul de animație /copii). Trei ore de spectacol, 40 de
artiști pe scenă, la care se adaugă formația (chitară, chitară bass, keyboard,
percuție) care cântă live, coregrafia Cezarei Blioju), decorurile lui Vladimir
Turturică, luminile, proiecțiile, ritmul de joc, volumul mare de muncă,
talentul și dedicarea copiilor, energia interpreților adulți, cântecele
însoțite de aplauzele publicului, participarea spectatorilor, toate astea
adunate duc la un spectacol aproape fără cusur.  
School of Rock este un spectacol lecție despre cum
putem elimina filtrele și șabloanele pe care societatea ni le impune zi de
zi. Este despre educația de acasă și cea de la școală, despre spargerea
unor bariere de comunicare, dar mai ales  despre vocea copilului, care nu
se poate face auzită în fața adultului”, a declarat regizorul Emil
Pantelimon.     
Scenograful Vladimir Turturică s-a folosit din plin
de  dotările scenice (turnanta, care “învârte” decorul, trapa care ”înghite” sau aduce la
suprafață camera în care locuiește Dewey, chitaristul rebel). A introdus ca
element central o pasarelă pe mijlocul sălii, care permite apropierea dintre
interpreți și public, ca la un adevărat concert rock. Luminile sunt, în unele
momente, ca un personaj, amintind de concertele marilor trupe rock, eclerajul
nu este încărcat excesiv. 
Un alt fapt interesant este că dirijorul, Alexandru
Ilie, nu este în fosă, ci comunică cu trupa prin intermediul unor ecrane
situate în diverse puncte ale sălii. Tot la capitolul realizare regizorală și interpretativă
ar trebui amintit momentul de perfectă potrivire între mânuirea instrumentelor
de către copii și instrumentiștii din fosă.
În cee ace privește interpretarea, nu pot să nu-i
amintesc, în primul rând, pe copiii din distribuție. Au o poftă de joc
debordantă, cântă, dansează, spun replicile cu mare ușurință și talent. Se vede
că s-a muncit mult, dar implicarea lor este remarcabilă, iar bucuria cu care
joacă și se joacă este contagioasă. Optsprezece voci remarcabile (Ina Blaga,
Niculiță Amalia, Damian Ștefan Trâmbaciu, Tudor Soare, Gheorghe Victor, Odorog
Sara, Redeleanu Ingrid, Gorgan Alexia, Mihăilă Anastasia, Tudor Cărbunaru,
Răpișcă Runa, Rebecca Nicolae, Sara Hristescu, Rebecca Rogin, Ana Burja, Maruca
Iliuță Anastasia Zmău, Anastasia Onescu) pe care le-am trecut în ordinea din
program, încredințată că de unii dintre ei vom mai auzi. 
În ziua reprezentației, rolul lui Dewey a fost jucat
de Vlad Nicolici. Actor, chitarist, trainer în atelierele de muizcă pentru
copii, Vlad Nicolici a creat un persoanj plin de carismă, de o energie atât de
molipsitoare încât ne-a antrenat și pe noi, unii chiar dansând în scaune și
bătând din palme pe ritm. Din punctul meu de vedere, Vlad Nicolici a îmbinat
cele două componente ale personalității sale, echilibrând balanța, ducându-și
partitura impecabil, dar și dovedind și o tehnică actoricească bine pusă la
punct. 
Foarte bună soprana Mădălina Dinu, în rolul lui
Rosalie, stricta directoare a colegiului, posesoarea unei voci de o mare
claritate, Andrei Mihalcea, în rolul lui Ned, prietenul lui Dewey, pe alocuri, are
tendința de a încărca personajul pentru a-i da mai multă greutate. Al patrulea
rol principal este Patty, iubita lui Ned, interpretată de Sidonia Doica, cu
nerv. Pe scenă mai apare un grup de interpreți care întruchipează profesorii
colegiului, dar și pe părinții elevilor și formația No Vacancy, din care a fost
dat afară Dewey și care este la concurență cu formația copiilor în cadrul concursului
care le-ar putea aduce consacrarea. 
“I’m in the band” pe viață, mi-am spus la sfârșitul unui spectacol plin de
energie, antrenant, cu momente foarte bune, cu niște copiii talentați,
pasionați, o trupă de actori/cântăreți care au umplut scena, ne-au luat de mână
și ne-au arătat puterea unui gen muzical care a însemnat, în primul rând,
libertatea de a se exprima, de a crea, de a cânta, de a se bucura, de a iubi,
de a contesta, de a se revolta. 
Opera Comică pentru copii- School of Rock de Andrew Lloyd Webber.
Text: Julian Fellowes. Versuri: Glenn Slater. Regia: Emil Pantelimon. Conducere muzicală:
Alexandru Ilie. Scenografie: Vladimir Turturică. Coregrafie: Cezara Blioju. Lighting
designer: Alin Popa. Conducere muzicală copii: Teodora Jaworski.  Asistent regie: Irina Furdui. Asistent
coregrafie: Sabina Chirilă. Pregătire muzicală instrumentiști-copii: Adrian
Tetrade , Vlad Verdeș. Traducere şi adaptare: Alina Gânj. Distribuția: Vlad
Nicolici, Mădălina Dinu, Andrei Mihalcea, Sidonia Doica Laura Gabriela Oana; Copiii:
Ina Blaga, Niculiță Amalia, Damian Ștefan Trâmbaciu, Soare Chiriță, Victor,
Odorog Sara Andreea, redeleanu Ingrid, Gorgan Alexia, Mihăilă Anastasia-Maria,
Tudor Cărbunaru, Răpișcă Runa, Rebecca Nicolae, Sara Hristescu, Rebecca
RoginAna Burja,Măruca Iliuță, Anastasia Zmău, Anastasia Onescu; Adulți: Mihai
Munteniță,Sergiu Roban, Fang Shuang, Ana Stamate, Nicu Rusu, Raluca Oprea,
Tiberiu Enache, Teodora Mareș, Mihai Toma, Maria Răducanu, Cristina Babalâc,
Maria Stanciu Mihai Pricope,Maya Susanu, Diana Năstase; Trupa No Vacancy: Mihai
Mitițescu, Nae Șovăială, Daniel Pascariu, Radu Ion. Band: Marian Căpățână,
Ciprian Pop, Șerban Constantinescu, Vlad Verdeș, Andreea Archip, Marius Groza,
Adrian Tetrade. Data vizionării: 15 iunie 2024.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu