Gabriel Apostol face
parte din prima promoție titrată de artiști mânuitori de păpuși și marionete și
care s-a ”încorporat” în echipa de la Țăndărică. Alături de alți
câțiva colegi încă a rămas fidel instituției care va aniversa în curând 70 de
ani de existență. Actor, regizor, profesor, Gabi are la activ zeci de roluri în
spectacole de copii sau de adulți, regia unor spectacole la București,
Ploiești, Târgoviște, Alba Iulia, premii, turnee, festivaluri. Merită amintite
doar câteva: Motanul încălțat, Adunarea
păsărilor, Punguța cu doi bani, Galaxia Sveijk, Play Faust, Golem, Muzicanții
din Bremen, etc.Știind că îi plac provocările,l-am invitat la o discuție,
ce a început în scris și a continuat “ochi-n ochi”. Povestește frumos despre
teatru și viață.
Raluca
Tulbure: Care sunt primele
tale amintiri despre teatrul de păpuși?
Gabriel Apostol: Cred că păpușile Muppets la televizor prin anii 70,
dar cele mai semnificative amintiri cu teatru de păpuși le am de la spectacolul
Tigrișorul Petre în care am jucat prin 1994 și dupa 10 sau 15 reprezentații
jucate am avut o repetiție tehnică la care asistam din sală ,moment în care am
avut un deja vu foarte puternic .ÎIn urmă cu aproximativ 20 de ani venisem cu școala
la primul spectacol de teatru de păpuși din viața mea, în București la teatrul
Țăndărică . Spectacolul pe care l-am vizionat atunci era chiar Tigrișorul
Petre. Am retrăit toate emoțiile de
atunci ,empatia cu tigrișorul rătăcit,mirosul din sala de teatru și chipurile
transfigurate ale colegilor mei de bancă. Cred că momentele importante,
semnificative în plan personal, din viața noastră nu se șterg de fapt
niciodată, chiar dacă uităm mereu câte ceva .Uneori e nevoie de o bătaie de
aripă de fluture și totul reînvie puternic și clar. În ziua acea am primit un
cadou important și am înțeles atât de
multe despre drumul meu peste ani până
la teatru.
R.T.:Ți-ai dorit
dintotdeauna să fii actor?
G.A.:Probabil că da ,deși nu actor aș fi răspuns când
eram întrebat ce aș vrea să fiu când o să fiu mare. Era și este mai degrabă o
stare ,un sentiment continuu de grație ,de plutire și visare ca și cum aș trăi
tot timpul într-un tărâm în care totul este posibil și oamenii pot empatiza cu
tine tot timpul la un nivel aproape ancestral al trăirilor. Bucurie pură
nediluată și frica totală care te îngheață ,dragoste și ură, frumos și urât.
Toate la maxim și transformatoare, semnificative , înnoitoare. Cred că puterea
asta de a-ți explora limitele și de a-i ajuta și pe alții să o facă, aruncă
lumină asupra actorului și îi definește personalitatea .
R.T.:Actor, regizor, profesor. Cum au încăput
toate aceste persoaneje într-unul singur? În pielea căruia te simți mai
confortabil?
G.A: Păi, toate sunt la un loc și nici eu nu știu unde se
termină una și începe cealaltă. Cred că toate trei sunt măști, roluri pe care
le interpretez pe rând sau împreună câteodată. Toate trei "personajele"
sunt de fapt manifestări ale aceleași dorințe de nou ,de comunicare profundă cu
cei care te înconjoară. Actorul ,regizorul și profesorul au contact nemijlocit
cu oamenii, mai mici sau mai mari și fiecare dintre cei trei are un mesaj de
transmis care trebuie să stârnească în ceilalți curiozități și întrebări la
care în mod ideal ar trebui să ai răspunsuri. Uneori la ai, alteori. le
descoperi împreună cu ei și asta este de fiecare dată o experiență reușită, fie
că e o parte de improvizație din spectacolul în care joci sau o rezolvare
neobișnuită a unei scene pe care nu ai gândit-o ca regizor sau o nouă direcție
estetică de explorat, în teatrul de animație alături de niște minți aproape
adolescente, ca profesor. Cred că trebuie ca tot ce ai primit cândva de la
ceilalți și mai ales de la cei trei de care am vorbit ,trebuie să dăruiești la
rândul tău celorlalți. Și eu încerc să fac asta în fiecare zi pe scenă și la
școală.
R.T.: Când alegi un titlu la ce te gândești în
primul rând? La copilul din tine, la copilul din sală, la adultul care vrea să
se mai joace?
G.A.: Probabil c[ tot copilul
neadormit care mai vrea o poveste ]nainte de culcare este cel care mă mână. Ca adult înveți să-ți rafinezi emoțiile
și să le transmiți și celorlalți filtrate prin rațiunea ta. Poți să spui povești
mai bine ca adult și să crezi că cele două lumi, cea reală și cea imaginară,
fantastică, coexistă în spațiul scenic, iar granița dintre ele dispare cu
desăvârșire pentru o oră sau, poate, înca ceva timp și după spectacol. Este
minunat să poți spune povești și să creezi realități în care binele și frumosul
sunt suverani, iar magia se contopește cu realul. Cred că oamenii au o nevoie
continuă de speranță iar teatrul este locul unde pot oricând să-și refacă
proviziile. Cineva spunea că poveștile clasice deformează realitatea, că nu mai
sunt actuale și că exemplele cuprinse în ele reflectă adevărurile unor societăți
dispărute, fără valoare pentru spectatorul de azi. Nu neg, dar asta este doar o
parte a adevărului. Eu aș spune că nu e întâmplător faptul că poveștile astea
au străbatut secolele, iar unele mileniile, ca să ajungă pănă la noi . Ce anume
din încărcătura lor le-a ținut în viață ? Asta este o întrebare pe care mi-o
pun de fiecare dată când încep o nouă montare. Nu sunt împotriva basmului
contemporan, dar cred că el trebuie să treacă proba timpului. Așa că da, toate basmele
de aici sau de aiurea își vor afla un susținător în mine. Noi ca români avem o
uriașă zestre culturală care ne obligă să o cunoaștem pentru a înțelege cine
suntem .
R.T.:Mă gândesc și la spectacolele tale de adulți? Ele sunt rezultatul
lecturilor tale preferate, al unui răspuns propriu despre lume și viață. De la
Faust ai ajuns la Golem, două teme puternice, cotropitoare, care te zdruncină
serios. Care este primul tău gând, când pornești o asemenea aventură?
G.A.: De la emoție, firește. De acolo pornește totul la
mine. Dacă descopăr emoția puternică la lectură înseamnă că primul pas l-am
făcut. Am avut câteva încercări în care mi s-a sugerat un titlu pentru o
montare și dacă nu am simtit "emoția" am refuzat politicos . Cred că
există rețete regizorale și regizori de geniu care pot monta orice poveste banală
ca pe una de succes. Eu îmi construiesc spectacolele pe emoția asta primara și
explorând împreună cu actorul cotloanele poveștii. Toate provocările lui sunt
și ale mele. Mă bântuie idea asta a lui Bottom de a interpreta eu toate
rolurile din spectacolele mele .Poate de asta și dorința de a realiza spectacolele
pe care le-ai pomenit. Păpușarul este un artist autonom și cred că asta trebuie
subliniat mereu în arta teatrului de animație. La Faust, dincolo de tema gravă,
majoră a fost provocarea de a realiza un spectacol de autor. Am fost de fapt
trei, dar împreună am construit păpușile, decorul, scenografia, coloana sonoră,
regia și interpretarea spectacolului. Cu Faust m-am întâlnit prima dată în
adolescență, dar prima întâlnire semnificativă a fost în facultate la un examen
unde asta a fost tema aleasa de domnul Cristian Pepino. Faptul că a trebuit să
găsesc solutii păpușărești pentru reprezentarea și reinterpretarea poveștii
cunoscute, a însemnat un salt important în gândirea mea conceptual-artistică. Pentru
asta probabil nu voi reuși niciodată să-i multumesc îndeajuns domnului Cristian
Pepino, pentru noile orizonturi pe care mi le-a deschis atunci și în toți anii
de școală, care de fapt nu s-au încheiat.
R.T.: Atunci când te apuci de un spectacol care este etapa care îți place cel
mai mult?
G.A.: Construcția propriuzisă a
spectacolului, lucrul cu actorii și momentele de după o repetiție reușitî.
R.T.: Ce calități trebuie să aibă un păpușar față de un actor de teatru
dramatic?
G.A.: Păi, în mod ideal păpușarul trebuie să aibă aceiași
pregătire ca un actor de dramă. Asta este baza. Apoi, capacitatea de a-ți
construi reprezentarea mentală a personajului.
R.T.: Păpuși, marionete, actor la vedere, obiecte, animație digitală, teatru
vizual?
G.A.: Imi place orice formă de teatru. Imi place teatrul de
obiecte. Mi-ar plăcea să avem și un public pentru asta. Din păcate, publicul
nostru pentru teatru de animație, publicul adult este în formare.Îl pregătim
încă.
R.T.: Mi-ai ridicat la
plasă o altă întrebare. Ce crezi că ar trebui să facă Teatrul Țăndărică,și ne
referim la el pentru că amândoi cunoștem “realitatea
de la fața locului”, și care are în
repertoriu spectacole de adulți extrem de interesante? Unde este
veriga slabă în a face să vină mai mult public?
G.A: Cred
că ar trebui să ne îndreptăm atenția către publicul adolescent. De ce spun
asta? Pentru că am avut niște reacții deosebite, atunci când din întâmplare am
avut în sală niște liceeni. Frica mea cea mai mare vis-à-vis de expansivitatea
lor, de faptul că ei au păreri despre orice, comentează orice, că sunt
inteligenți, ceea ce nu e rău că sunt inteligenți,dar ce-I mai rău este că vor
să arate asta idiferent de circumstanțe. Surpriza a fost că am avut liniște tot
timpul spectacolului, au urmărit cu foarte mare atenție și dialogul de după
spectacol a fost unul foarte constructiv. Cred că ar trebui să facem un fel de
micro stagiune la care să invităm liceeni și după spectacol să avem niște
discuții libere. Sigur că chestia asta trebuie făcută într-un cadru amiabil ca
să nu se simtă constrânși, așa ca la școală. Mai cred că ar fi un lucru foarte
bun, dacă am invita la aceste spectacole pentru adulți și personal didactic. Ar
fi poate interesant și pentru ei.
R.T.: Crezi că ar ajuta dacă am muta spectacolele de adulți în spații
neconvenționale?
G.A.: Cu siguranță ca da. Chiar dacă eu sunt pentru spațiul
sacru al teatrului.Sunt și pentru resacralizarea unor alte forme de spații.
R.T: Intr-un
top 5, care ar fi spectacolele pe care le-ai nominaliza? Cele în care joci sau
cele pe care le-ai regizat? Eu știu că ai unul de suflet de care cu greu te-ai
despărți.
G.A.: Din
punctul de vedere al actorului Gabi Apostol, primul ar fi Adunarea păsărilor.Apoi, cred că Play
Faust și, bineînțeles, Motanul încălțat care este un rol cu care m-am
contopit...
R.T.:Te-ai identificat...
G.A.: Da, m-am identificat, ai dreptate.Chiar dacă
unii spun că a trecut vremea acestor personaje de poveste. E o poveste clasică
și trebuie privită ca atare.
R.T: Au fost trei până
acuma...
G.A : Mai departe... Galaxia Svejk. A fost și este în
continuare o experiență deosebită. Pe locul cinci, nu știu...
R.T: Muzicanții din Bremen...
G.A: Da, ultima mea premieră.
R.T: Ca regizor, ce ai
menționa?
G.A. : Aleatoriu! Imi place foarte mult Capra cu trei iezi,
primul spectacol pe care l-am montat la Teatrul Țăndărică.E un spectacol care
mă reprezintă, mă regăsesc în el, chiar dacă e făcut acum mulți ani.
R.T: E un spectacol de
succes care se joacă cu casa închisă de vreo 14 ani si, unde mai pui că se
joacă și în mai multe limbi.
G.A: Apoi, Pinocchio pe care l-am făcut la Teatrul Ciufulici
din Ploiești cu o echipă deosebită.Cred cu tărie că teatrul înseamnă trupă.
Degeaba ai idei, scenografie, o rețetă regizorală dacă nu ai o trupă, fără
actori nu se poate face nimic. Și, să nu uit Faust.
R.T: E nevoie de talent, de șansă sau de ce în a fi artist
mânuitor?
G.A: E nevoie de talent, e nevoie de șansă, dar este nevoie
și de multă, multă, foarte multă muncă. Poți avea talent, poți avea și șansă,
dar fără să muncești nu e de ajuns.Știm cu toții că este nevoie de multă muncă,
dar felul în care muncești face diferența.Este vorba, de fapt, de munca
actorului mânuitor cu sinele. Dar ce este mai important este munca cu păpușa,
cu obiectul, cu mijoacele de expresie pe care le ai. E o muncă de descoperire,
care nu se termină niciodată. Dacă te-ai oprit, ai murit pe scenă. Păpușa în
momentul în care nu se mai întâmplă nimic cu ea, devine un obiect. Chiar și
când este statică, trebuie să aibă o respirație, viața pe care i-o dai tu, să
comenteze într-un fel ceea ce se întâmplă, chiar dacă este insesizabil.
R.T:E
greu, e ușor să lucrezi pentru copii?
G.A: E o bucurie extraordinară să lucrezi pentru copii și, de
aceea cred că nu e neapărat greu. Chiar dacă limitele fizice ale corpului tău
sunt puse la încercare. Uneori, trebuie să fi ca un atlet.Insă trebuie să-ți
găsești resurse să-ți fie bine. Și, cum să nu-ți fie bine când primești atâta
energie de la copii!
R.T:Pentru orice actor
aplauzele sunt cea mai mare bucurie. Degeaba ți-ai dat viața pe scenă, dacă
publicul începe să plece, să ajungă mai repede la garderobă.
G.A: Aplauzele iți dau posibilitatea să ai un moment de
introspecție, să te descarci.
R.T: Ce fel
de actor ești în relația cu regizorul?
G.A: Cred că sunt un actor dificil. Nu pentru toți regizorii,
dar pentru marea majoritate. Dificil de ce? Pentru că mi-au plăcut întotdeauna
provocările.Nu cred în spectacolele în care actorul este luat cu mâna și pus pe
scenă. Cred că actorul trebuie să aibă libertate de creație.Primul regizor
important cu care am lucrat a fost domnul Cristian Pepino. De la dânsul am
învățat un lucru foarte important: relația dinamică dintre actor și regizor.
R.T: Dar ca regizor
ești tot atât de dificil în relația ta cu actorul?
G.A: Dimpotrivă! Sunt tolerant, sunt foarte
maleabil.Concesiile pe care le faci trebuie să aibă niște limite.
R.T: Ai
avut idoli sau modele?
G.A: Asta este o întrebare care mă fugărește de mult timp. Mă
tem că răspunsul este nu.Ceea ce am este emoția de a fi în preajma unor oameni
valoroși, de a empatiza cu ei, de a învăța de la ei.
R.T: Dacă
ar fi să mulțumești cuiva către cine s-ar îndrepta mulțumirile tale?
G.A: Prima persoană este domnul Cristian Pepino. Apoi, doamna
Michaela Tonitza Iordache, fosta directoare de la Țăndărică care a făcut ca
teatrul să mi se pară un spațiu fără reguli, știa să te facă să te simți bine.
Si, desigur, mama mea care a făcut teatru de amatori. De la ea am citit primele
piese, am învățat cum este în culise.
R.T : Se poate trăi din păpușerie în ziua de azi?
G:A: Se
poate “nemuri” din păpușărie, se poate supraviețui. Si nu numai
în Romania, oriunde în lume. În unele locuri mai bie, în altele mai puțin bine.
La noi, sunt multe grupuri, care cred că fac teatru de păpuși, dar nu cunosc
elementele de bază ale acestei meserii. Merg în școli, în gradinițe și
deformează, distorsionează imaginea teatrului de păpuși.Trebuie să ai respect
pentru meseria asta.
R.T: Dacă
ai avea posibilitatea de a lua viața de la capăt ai face altceva sau tot
teatru?
G.A: Aș face
tot teatru și nu cred că aș schimba o virgulă din tot ce am făcut.
R.T: Ai regrete? Ți-ai dorit un rol, anume?
G.A: Nu am regrete legate de roluri. Am regrete că m-am
deșteptat mai târziu. Am intrat destul de târziu la facultate pentru că erau
alte timpuri. Dar, am făcut teatru de amatori, m-am perfecționat zi de zi.NU am
niciun regret față de alegerile pe care le-am făcut, ele ne reprezintă.
R.T: Care
crezi că este rolului premiilor în viața unui actor-regizor?
G.A: Sunt niște jaloane în viață și te ajută să te definești.
R.T: Care
sunt principiile pe care le insufli studenților tăi?
G.A: Tehnica, abc-ul meseriei si responsabilitatea față de
destinul tău pe care e musai să ți-l asumi.
R.T: Dacă ai putea să faci o magie care ar fi
aceea?
G.A: Ca să vezi cât sunt de consecvent am să-ți spun că
atunci când am absolvit, în 1994, s-a făcut un fel de revistuță și fiecare
lângă poză avea și un credo. Eu am zis așa:”m-am săturat de cuvinte pentru că toți ne bâlbâim
ingrozitor, caut acel gest care să strârnească furtuni de lumină”. Vreau să zic
că la lumina de atunci as adăuga doar emoția.
Pe bandă au mai sunt
întrebări și răspunsuri, dar,rămâne pe altă dată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu