Rodica și Mugur Prisăcaru sunt un
cuplu pe scenă și în viață. Actori valoroși, talentați, având în “bagaj” zeci
de roluri, premii, devotați trupei de la Craiova au găsit acel elixir care să-i
țină tineri, să le dea pofta de joacă atât de necesară meseriei lor. Dacă ar fi
să enumerăm rolurile lor, ne-ar trebui încă multe pagini, ei amintesc de unele
dintre ele, mai bine le dau cuvântul…
Raluca
Tulbure: Sunteți unul dintre puținele cupluri “păpușărești”
care de ani buni jucați pe scena Teatrului pentru copii și tineret COLIBRI din
Bănie. Pentru început, v-aș ruga să vă creionați un scurt autoportet.
Rodica Prisăcaru: Cred că
am rămas cu sufletul în copilărie, lumea poveştilor, a inocenţei, a sincerităţii, a sincerităţii în relaţia cu basmul dar şi cu
publicul meu mic. Mă miră că aceste calităţi sunt descoperite şi apreciate şi
acum de cei cărora le dăruiesc modesta mea pricepere.
Mugur Prisăcaru: Nu m-am gândit să devin
păpuşar. Am vrut să fac artă plastică, aşa că am rămas uimit atunci când s-a
ivit ocazia unui post de păpuşar la Teatrul de Păpuşi din Constanţa, că aş avea
calităţile indispensabile unui mânuitor. Dar, prima calitate care m-a pus
atunci în mişcare a fost entuziasmul. Am descoperit apoi că în noua meserie pot
să mă joc, ajutat de toată imaginaţia mea, la fel ca în copilărie. S-a adăugat
de-a lungul timpului rigoarea exerciţiului şi dibăcia meşteşugului. Dar peste
toate s-a ridicat triumfător ludicul, pe care şi acum, la sfârşitul carierei
mele îmi este greu să îl domolesc.
R.T.: Când și cum a început aventura voastră în doi?
R.P.: Prin anii ‘75 – ’85 teatrele aveau turnee permanente prin ţară.
Aşa se face că în anul 1979, cu ocazia unei
astfel de deplasări l-am întâlnit pe Mugur, la Craiova, care o înlocuia
pe Nuţi Forna în spectacolul “Micii muşchetari”. Am fost fascinată de rolul pe
care l-a făcut şi am vrut să-l cunosc. Şi cum nimic nu este întâmplător, era şi
ziua lui, aşa că l-am invitat alături de alţi colegi la mine acasă. De atunci
suntem nedespărţiţi.
M.P.: Bineînţeles că este o aventură care durează până astăzi. Am
să ţi-o povestesc, pe îndelete, când vom avea mai mult timp. Pe scurt, împins
de fiorul dragostei am renunţat la un teatru de excepţie, cum era cel din
Constanţa, ca să fiu alături de Rodica , dar şi cu Teatrul de Păpuşi din
Craiova, şi lucrurile s-au liniştit şi s-au potrivit perfect.
R.T.: V-ați dorit mereu să
faceți teatru? De ce
teatru de păpuși?
R.P.: Dintr-odată, pe la nouă ani, m-am trezit cu nişte ouă fără
conţinut în mâna mea, din care am creat personaje încercând să fac mici
spectacole. M-a amuzat grozav şi uşor, uşor, am intrat în lumea animaţiei,
întâi ca amatoare pe lângă actori profesionişti. Acolo am cunoscut o mulţime de
tineri mânaţi de aceeaşi pasiune şi pe nesimţite , am aflat că mă pot exprima ,
fără teamă, în spatele unui paravan.
M.P.:Îmi spun părinţii că, de la doi ani am crescut în teatru.
Sunt copil de actor, iar pe la cinci ani ştiam toate rolurile tatălui meu şi
ale colegilor lui fără să fac vreun efort pentru asta. Era sufficient să casc
gura la repetiţii între orele 10 şi 14,00. Teatrul de păpuşi a fost o
descoperire întâmplătoare dar poate m-a ajutat climatul artistic în care am
crescut dar şi prezenţa permanentă în serbările şcolare.
R.T: Rodica,
cum l-ai caracteriza in cîteva cuvinte pe Mugur?
R.P: Mugur este un tovarăş de cursă lungă. Protector, responsabil,
cu simţul umorului, mă simt răsfăţată de soartă.
R.T.: Dar, tu pe Rodica?
M.P.: Rodica este marea mea dragoste, ea este motorul care face să
se mişte lucrurile bune din jurul meu, îmi este prietenă şi sfătuitor înţelept,
critic drept dar duios.
R.T: De la
cine ați deprins ABC-ul meseriei?
RP: De la colegii mei, apoi în cursurile de perfecţionare,
coordonate de Rodica Dianu, am întâlnit cei mai buni profesionişti ai meseriei
mele : Gigi Nicolau, Peter Ianoş, Ildiko Kovacs.
MP: Toată echipa de păpuşari de la Constanţa a avut câte ceva să-mi
spună şi să mă înveţe : Gigi Nicolau, Aneta Forna, Titi Jora, Defta, Lache
Hariton. S-au purtat cu multă grijă faţă de mine şi cu multă dragoste.
R.T: Care sunt etapele care va plac cel
mai mult atunci când lucrați la un spectacol:
R.P.: Premiera. Atunci este primul impact cu publicul. Descopăr
dacă sunt pe drumul cel bun în munca pe care am depus-o.
M.P:Lucrul la masă mi se pare cel mai incitant. Atunci când pun
bazele unui nou rol şi când totul pare proaspăt şi plin de promisiuni.
R.T.: E greu, e ușor să joci pentru copii?
R.P.: Mi se pare cel mai minunat lucru de pe pământ să lucrezi cu
copiii şi pentru ei, doar că mijloacele de lucru sunt de cele mai multe ori
foarte grele : păpuşi supradimensionate, spectacole în genunchi, intrarea
dintr-un personaj în altul este de cele mai multe ori solicitantă.
M.P.: Unii ar spunde că la vârsta mea e greu, neobişnuit, mai ales
că păpuşarii se pensionau înainte de 50 de ani şi că dau mereu în mintea
copiilor; pentru mine meseria aceasta este uşoară.
R.T.:
Ce date în plus
credeți că i-ar trebui unui păpuşar față
de un actor de teatru dramatic?
R.P.: Forţă fizică, îngemănată cu o bună
pregătire fizică, ludicitate şi , aş zice, un umor candid.
M.P.: Cred că un actor păpuşar are o minte construită altfel decât
un actor dramatic. Nu ştiu dacă aceasta se construieşte practicând această
meserie sau este una din datele cu care vii de acasă : cum ar fi talentul. Am
observant de-a lungul anilor că un păpuşar priveşte lumea altfel. M-ar înţelege un caricaturist mai degrabă
decât un actor.
R.T:Dacă ar
fi să enumerați cu sufletul 5 spectacole care ar fi acelea?
R.P.: După melci, Lecţie de zbor şi cor pentru puiul de cocor,Cavalerii
mesei rotunde, Pinocchio, Cocoşelul cu penele de aur
M.P.: Insula pe din două,
Porumbiţa albă, Inimă de piatră, Cavalerii mesei rotunde,Lecţie de zbor şi cor
pentru puiul de cocor
R.T.: Credeți
în povești?
R.P.: Da, cred că fiecare zi este o poveste, de-a lungul ei
întâlneşti zâne, zmei şi provocări ca-n basme, cărora trebuie , cu eroism, să
le faci faţă.
M.P.: Poveştile sunt materialul brut pe care îl prelucrez şi ca orice
meseriaş îmi respect cu sfinţenie materialul.
R.T.: Credeți
că cei mici mai au nevoie de Feți frumoși și Zâne bune sau au nevoie de teme
contemporane lor?
R.P.: Privind viaţa ca o poveste văd că cei mici apreciază tot
felul de spectacole; la rândul lor, când copiii intră în sală sunt dispuşi
déjà, să primească mesajul nostrum artistic.
M.P.: S-ar putea să vină o vreme când părinţii vor aduce copiii la
teatrul de păpuşi ca la un terapeut ca să-i scape de convulsiile pe care le
oferă jocul pe calculator – în extremis, iar noi să le prezentăm un Făt-Frumos
sau o zână aşa cum sunt prezentate acum animalele rare la grădina zoologică.
R.T.: Teatru
tradițional sau actor la vedere?
R.P.:Teatrul tradiţional este încă nedescoperit în toată
profunzimea lui şi consider că are suficiente mijloace de exprimare. Sunt
uimită şi fericită când descopăr în spectacolele de operă sau teatru dramatic
că se folosesc tehnici de artă păpuşărească şi care sunt primite cu aplauze de
către publicul adult.
M.P.:.Am ales să fiu păpuşar pentru a oferi această artă
spectatorilor. Să lăsăm actorul să facă teatru dramatic şi pianistul să nu-şi
schime instrumentul cu cornul englez că nu se ştie ce iese.
R.T.: Toată
lumea știe că actorii păpușari au salarii mici. Se poate trăi numai din
păpușerie, hrăniți de pasiune și de dăruire?
R.P.:Trăiesc din pasiune şi dăruire.
M.P.: Aici sunt cu totul de acord cu Rodica la al cărui răspuns am
tras cu ochiul.
R.T.: V -a bătut vreodată gândul să renunțați?
R.P.: Am vrut să renunţ de multe ori, depăşită de oameni şi vremi,
dar menirea mea a fost de fiecare dată mai puternică.
M.P.: Oricât de mult iubesc păpuşăria nu sunt un pătimaş, aşa că am
avut tentative de a renunţa la teatru, aşa cum renunţ în mod frecvent la ideile
mele şi rolurile, împrumutându-le altora.
R.T.: Care e
rețeta armoniei unui cuplu de actori ce stau de atâția ani împreună? Există o
formulă magică a conviețuirii ope scenă și în viață?
R.P.: Cred că deşi este un cuvânt demonetizat, respectul şi bunul
simţ sunt câteva dintre ingredientele care stau la baza unei convieţuiri
durabile.
M.P.:Pe lângă faptul că ne iubim şi acum şi ne oferim tandreţe şi
libertate , lucrul la crearea rolurilor ne incită pe amândoi să ne implicăm cu
entuziasm şi monitorizăm modul în care celălalt îşi construieşte rolul,
bineînţeles dând libertate totală la creaţie.
R.T.: E nevoie
de talent, de șansă, de muncă, de sudoare sau de ce altceva în meseria voastră?
R.P.: Cred că pe lângă calităţile pe care le-am enumerat mai ai
nevoie de inocenţă şi de prospeţime dar şi de bunăvoinţa de a experimenta
lucruri noi.
M.P.:Da, dar şi de umeri tari, coloană sănătoasă, un registru
vocal cât mai amplu, spontaneitate, atenţie distributivă, imaginaţie din
belşug.
R.T.: Dacă ar
fi să mulțumiți cuiva către cine s-ar îndrepta recunoștința voastră?
R.P.: Mulţumirile se îndreaptă către doamna Rodica Dianu pentru că
ne-a conştientizat de importanţa meseriei pe care o facem dar şi pentru toţi
oamenii minunaţi, profesionişti de excepţie, aduşi la cursurile de
perfecţionare şi către Gigi Nicolau, prietena mea pentru totdeauna.
M.P.: Îi mulţumesc Domnului care a creat cele mai bune conjuncturi
pentru mine şi care m-a adus în timp în trupa din Constanţa, căreia, de
asemenea îi mulţumesc, dar nu în ultimul rând, soţiei, prietenei şi colegei
mele, Rodica.
R.T.: V-ați dorit vreodată un titlu anume și
nu ați avut șansa de a juca?
R.P.: Am avut şansa să joc o gamă foarte variată de roluri, Alice,
Pinocchio, Goe, Vrăjitoare, Nils Prichindelul, sunt doar câteva personaje care
îmi vin acum în minte. Poate doar Mary Poppins.
M.P.: Se scrie puţin şi puţin bine pentru teatrul de păpuşi. De
aceea, o piesă bună o vezi în toate teatrele cu specific, deodată. Mai degrabă
m-aş gândi la piese care ar putea fi adaptate, să zicem, la Ferma animalelor şi Oliver Twist.
R.T.: Ce fel de actori sunteți? Colaborați cu
regizorul sau cu scenograful sau ascultați orbește de ei?
R.P.: Depinde de colaboratorii cu care mâ întâlnesc, Unii sunt
deschişi la ideile noastre, alţii mai puţin, alţii deloc. Încerc să le fiu
alături, important este ca spectacolul să câştige.
M.P.: Încerc să mă
adaptez modalităţii de lucru ale colaboratorilor mei.
R.T.: Teatrul
mai are puterea educativă sau formativă sau e un simplu mod de distracție?
R.P.: Nu ştiu vreun spectacol care să nu conţină un mesaj educativ
pe lângă cel estetic. Doar că el poate fi perceput superficial şi atunci devine
în ochii privitorului pur distractiv.
M.P.:Teatrul are mare putere, te poate zgudui, te poate alina,
tămădui, îngrijora, preveni.Te poate schimba.
R.T.: Dacă ați
putea lua viața de la capăt ați merge pe același drum?
R.P.: Nu mi-ar place să iau viaţa de la capăt.
M.P.: Nu vreau să fac şi alte greşeli
R.T.: Dacă ar trebui să dați o
definiție teatrului care
ar fi accea?
R.P.: Teatrul este o sărbătoare, poate fi o lume reală sau o iluzie
care-ţi umple sufletul şi de care ai nevoie pentru a te regăsi sau pentru a-ţi
pune întrebări.
M.P.: Este o lume paralelă unde lucrurile chiar se întâmplă sau
promit să se întâmple.
R.T.: Să ne
imaginăm că sunteți posesorii unei baghete magice. Ce magie ați face în viața
personală sau în cea profesională?
R.P.: Aş vrea să pot privi
viaţa mereu, prin ochi de copil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu