Gavroche-ul
teatrului românesc, Genoveva Preda se poate lăuda cu o carieră îndelungată,
începută prin 1954 și care continuă și astăzi. Plină de vitalitate,
inimoasă,iubitoare de muzică clasică, lectură, jazz, călătorii are o mulțime de
roluri, jucate cu pasiune, talent, devotament. De la Leonid Leonov, la
Shakespeare, Andreev, Victor Hugo, Bertold Brecht la Perrault, Creangă, Alecu
Popovici, Serghei Mihalkov, Carlo Gozzi, Carlo Collodi (și mulți, mulți alții)
la Cioran. Din lunga discuție pe care am avut-o într-o după amiză, desfășurată
pe fondul muzical de pe benzile rămase de la soțul ei, am selectat întrebări
care să definească personalitatea unui actor cu suflet de copil.
Raluca
Tulbure: Prima întrebare firească ce-mi
vine în minte este dacă ți-ai dorit de mică să devii actriță?
Genoveva
Preda:
Cred că fiorul ăsta l-am avut la 5 ani
jumate. Eu m-am născut într-un sat, pe valea Oituzului. Mama era învățătoare,
tata la fel. Mama era o romantică care monta piese cu copii la școală. Eu nu
eram încă elevă, dar trăgeam cu coada ochiului. Imi plăcea să văd cum repetă
copii cu maam. La un moment dat, i-am mărturisit că-mi pare rău că nu sunt și
eu pe acolo. Primul rol pe care mi l-a dat a fost o figurație, o floare de
măcieș. Trebuia să stau acolo, bătută de vânt, într-o rochiță de hârtie
gofrată. Făceam turnee. Plecam cu căruța c nea Zarzu, la Onești, la 9
kilometri. Jucam, ne mai prindea câteo ploaie cu căruța. Nu visam atunci că o
să ajung în cele mai teribile turnee, în cele mai teribile avioane...
R:T.: Că o
să străbați lumea de la un capăt la altul.
G.P. :
Atunci a fost picătura care a declanșat pasiunea de mai târziu.
R.T. : Am înțeles că ai fost eleva lui Mihai Popescu și aș vrea să te rog să
spui două vorbe despre omul, actorul, pedagogul Mihai Popescu pentru că nu știu
câtă lume își mai aduce aminte de el.Eu nu l-am prins pe scenă, dar îl ascultam
la teatru radiophonic, și, mărturisesc , că m-am îndrăgostit de el.
G.P.: Din nefericire, nu am
lucrat mult cu el în anul întâi pentru că s-a îmbolnăvit și a și murit. Mi-a
aduc aminte de el, o voce, o prestanță, o modestie uluitoare. La început, n-am
făcut teatru am făcut cinematografie. Am remarcat că de câteori intra în
institute și era pe acolo portarul sau femeia de serviciu, era primul care
saluta. Era de o eleganță…
R.T.: Eleganța marilor actori…
G.P.: Da, eleganța marilor
actori fața de oamenii simplii. Niciodată nu a făcut observație unui student că
a intrat târziu, dar nici nu lucra cu el. Noi știam asta. Așa că a rămas,
dincolo de un mare actor, a fost un om excepțional.
R.T: După ce ai lucrat în teatre de drama cum ai ajuns la un teatru de
copii?
G.P.: Am fost întâi la Teatrul
din Galați. Ca studentă am jucat la Teatrul Nottara, care pe atunci se numea
Teatrul armatei. Apoi, am dat concurs la Teatrul CFR Giulești, Odeonul de
astăzi. Acolo, primul rol care l-am jucat a fost Gavroche și pe urmă Motanul încălțat care mi-a schimbat
destinul. Acesta a fost drumul care m-a dus spre teatrul de copii.Ideea
spectacolului i-a venit lui Ion Manolescu, care era director onorific, Tudor Mușatescu
a făcut dramatizarea. Mira Iosif a scris un articol în care a spus că sunt
argumentul cel mai viu al creării unui teatru pentru copii. Și s-a întâmplat!
În toamna acelui an! S-a înființat Teatrul tineretului. Apoi, s-a împărțit în
teatrul lui Penciulescu și teatrul lui Ion Lucian. Mi-a plăcut foarte mult să
joc Motanul încălțat, dar când am auzit că voi fi trimeasă să joc într-un
teatru exclusiv pentru copii am fost nefericită.
R.T.: De ce?
G.P.: Pentru că aveam o paletă
mult mai largă, chiar dacă jucam Gavroche, era intr-un spectacol după Victor
Hugo. Așa paleta mea se îngusta oarecum, era și un repertoriu pe care nu îl
putea ghici, eram la începutul carierei. Am suferit, dar până la urmă, se usucă
un copac, înflorește altul, am început să iubesc foarte mult publicul, acesta
care este de o sinceritate dezarmantă, nu-l poți înșela. Și așa am rămas la Teatrul Creangă, apoi, la
Excelsior.
R.T: Și la un moment dat s-a întâmplat un hiat. La un moment dat, viața ta a
luat o altă direcție, s-a schimbat din nou. Cum s- a întâmplat?
G.P: A venit o altă surpriză,
care se numește Franța.
R.T: Cum a început iubirea ta pentru Cioran?
G.P.: Iubirea pentru Cioran!
Imediat după ‘ 90 am citit “Lacrimi
și sfinți”. Nu citisem până atunci nicio carte de a lui. Ba, m-a intrigat, ba,
mi-a plăcut. Am început să-i caut cărțile și pentu că se născuse prietenia
dintre mine și Irina Mavrodin și care mă văzuse cu “Legendele românești” în Franța, stând de vorbă cu ea într-o
zi, m-a întrebat ce mai citesc. Și, i-a răspuns că citesc ca o nebună din
Cioran. Nu știam că Irina Mavrodin susținea doctorate pe tema Cioran, știam,
doar, că a tradus două cărți din Cioran. A început o discuție pe tema lui
Cioran, eu foarte relaxată, și, la un moment dat m-a întrebat de ce nu fac un
spectacol pentru că am un mod foarte personal de înterpretare. De fapt, Cioran
este un camp vast pentru oricine.I-am spus că Cioran este pentru citit, o să
adoarmă lumea în sală. Irina Mavrodin mi-a zis să mă duc acasă, să scot ideile
din cărți pe cartonașe și, apoi, să mă joc cu ele cum vreau eu.
R.T.: Ca la un joc de cărți!
G.P.: După care să mă duc la
ea și să-mi facă scenariul. Când m-am dus și i-am citit mi-a spus că am făcut
scenariul și că ea nu mai are ce să facă. Nu am știu dacă să mă bucur sau nu.
Mi-a zis că pentru că l-am făcut eu îmi va fi mai ușor să-l învăț.Era și în
franceză.
R.T.: Nu era primul spectacol de autor pe care l-ai făcut?
G.P.: Nu! Primul a fost
“Legendele românești”
pentru adulți, al doilea pentru copii după Ispirescu ( am jucat peste 300 de
spectacole, avea o muzică discretă, scrisă de un muzician francez pentru
instrumente medievale) și Cioran era al treilea.
R.T.: Cu care ai bătut Franța de la un cap la altul, ai intrat în niște
cercuri elitist,ai fost invitată la colocvii și simpozioane , sesiuni de
comunicări legate de opera lui Cioran. Cu se simte un actor într-un asemenea
context?
G.P.: M-am simțit foarte bine.
Vreau să-ți spun că primul spectacol a fost în cea mai frumoasă sală a Muzeului
Brukenthal, în sala barocă. Inaintea mea a cântat un cuartet muzica preferată a
lui Cioran (Mozart și Bach). Muzica lor m-a încărcat sufletește. După spectacol
am primit nenumărate scrisori, care au apărut într-o carte.
R.T.: Actriță și, acum am în față două cărți la care ești autor total. Ai
scris-o, ai compus-o grafic. Cum de s-au strâns atâtea talente într-un om mic,
cum spunea cineva într-una dintre scrisorile de care aminteai “mică cât trei
mere”?
G.P.: Nu știu. Actoria,
spectacolele fac parte din meseria pe care mi-am ales-o. Am fost “îmboldită” să
scriu o carte. Irina Mavrodin mi-a spus că am atâtea amintiri încât ar fi păcat
să nu le strâng intre filele unei cărți.
R.T.: Ai, cred că un noian de amintiri legate de deplasarile cu teatrul
Creangă și Excelsior, dar și din peregrinările tale prin Franța.Poți să-mi spui
una, la întâmplare? Să începem cu… Cioran!
G.P.: Am jucat, într-un orășel
de la malul oceanului, într-un “café phylo” (cafenea de discuții filozofice),
decorat cu plase de pescuit, ancore. La sfârșit a venit un domn tânăr, cam de vreo 35 de ani. Am
aflat că era paznic de far și, în orele de singurătate, citea filozofie. A fost
impresionat de cuvintele lui Cioran. Mi-a spus că el este fericit în
singurătatea lui, deși nimeni nu-l înțelege.”Sunt singur la părinți, dar
pot spune că de azi înainte am un frate pe Cioran”.
R.T.:
Ce compliment frumos! Am văzut și în
cartea de care vorbeai alte mărturii impresionate despre puterea cuvântului,
dar și a actorului,despre modul în care teatrul poate ’’trata’’ sufletul. Ai avut
o viață plină, cu bune , cu rele ca fiecare dintre noi. Ai regrete?
G.P.:Poate
că, deși n-am regretat deloc, poate acum regret că nu am un copil. Se spune că,
dacă lași un pom sau un rol sau ceva...
R.T.:
Copiii tăi au fost rolurile pe care le-ai
jucat.
G.P.:
Da, rolurile, scenariile pe care mi le scriu singură. Am sufrit în meseria asta
la început, am zis că actorul este un fel de sclav, care trebuie să joace cum
spune autorul, regizorul. Apoi, în Franța n-a mai fost nimeni stăpân pe mine,
Eu am fost responsabilă cu binele sau cu răul. Salvador Dali spunea undeva ‘’că
greșelile în artă sunt divine și nu ar trebui îndreptate’’.
R.T.:
Dacă ai avea puteri magice ce ai face?
G.P.:
Spectacole.Poate am aceste puteri, dar nu știu.
R.T.:
Lucrezi la ceva nou?
G.P.:
La un spectacol Brâncuși pe care îl voi juca și la Tg. Jiu, în cadrul
manifestărilor din anul Brâncuși.
R.T.:
Să revenim la turneele pe care le-ai
făcut cu Teatrul Creangă și, mai apoi, cu Teatrul Excelsior.
G.P.:
Ion Lucian ne-a dus peste oceane și mări, peste munți și peste ape, peste tot
în lume. Un turneu îl aducea pe altul.Era ca u val uluitor. Japonia, Cuba,
SUA,etc. Am învățat geografie din avioane. Am zburat de nenumărate ori între
cer și ape, crezând că fericirea n-are sfârșit. Teatrul pentru copii are
valoarea sămânței ce se aruncă primăvara în pământ. Când are soare și apă,
rodește.
R.T.:
Poate ar trebui să amintim de Ion Lucian,
magicianul teatrului pentru copii.
G.P.:
Era imprevizibil, pretențios, exigent, dar noi îl prețuiam pentru asta. Apoi
era un actor remarcabil , iar ca director a vrut să promoveze teatrul românesc
pentru copii în lume și a făcut-o ca nimeni altul. Energia lui ne dădea avânt.
Eram ca niște arcuri mereu în acțiune în jurul lui. Rămâne o legendă vie pentru
că a iubit și a prețuit miracolul copilăriei. Spre sfîrșitul vieții, poate, a
fost prea singur în lupta sa, poate a obosit...
Au
mai rămas multe vorbe nescrise pe bandă, poate pentru un alt interviu.
Felicitări celor două doamne.Un articol minunat, iar doamna genoveva Preda dovedește că este o mare actriță dar și un om de excepție.
RăspundețiȘtergereFelicitări celor două doamne.Un articol minunat, iar doamna Genoveva Preda dovedește că este o mare actriță dar și un om de excepție.
RăspundețiȘtergere