Compania
Frilensăr despre al cărui
spectacol Hadika am scris cu ceva
timp în urmă este formată din tineri independenți, abslovenți ai unei facultăți
de artele spectacolului, care s-au hotărât, într-o buna zi să pornească la drum
pentru a se exprima liber, pentru a “transmite ceva-ul
lor cu privire la societate. Frilensăr înseamnă dorinţă, bucurie, joc,
emoţie, libertate." Într-o
prezentare pe care am citit-o undeva, se prezintă în stilul lor caracteristic “încearcă
orice, nu fug de nimic, fără compromisuri, dimineața, la amiază, noaptea, în
bar, la teatru, pe stradă, de la experiment la tradiție, oriunde există un
public atent și sincer”. Cam asta sunt!
Au apărut la
Iași,apoi au descins în București pentru a se afirma. Au idei, au talent, au umor, fac teatru din
vocație și plăcere deși, unii trăiesc din altceva. Am văzut recent, în timpul
Festivalului organizat de Teatrul Țăndărică, “Teatru, stradă și copil” spectacolul Mălăieș în călcăieș, pe care
îl urmăream demult și care face parte din Tristory, “adică trilogia emoțiilor tradițional neînchipuite”. Ce să
spun? Este o citire originală a poveștii lui Ion Creangă Capra cu trei iezi. Nu e Dabija, cum se spune și în finalul
reprezentației. E altceva! E o joacă de copii mari care are un mesaj: pentru a ne regăsi identitatea națională trebuie să ne
aducem aminte de tradiții și obiceiuri. De la costume populare stilizate, la
căni și farfurii de lut, covoare țărănești, lădițe de zestre,măști, urături, chiuituri
și un adorabil și dulce grai moldovenesc, toate ne duc cu gândul la bogăția
acestui popor. Chiar și parastasul, un obicei atât de creștinesc are momente de un comic special cu niște
găselnițe de mare haz. Joc-simbolistică- plăcere,o triadă care se topește în
bun gust, improvizație, bucuria de a împărtăși a actorilor, ușurința cu care
trec de la o stare la alta. Cântece originale care întregesc atmosfera unei
povești arhicunoscute, arhijucate, dar căreia îi descoperi valențe noi, o
coregrafie (semnată de Beatrice Volbea) ce se bazează pe posibilitățile și
calitățile actorilor de a dansa. Tinerețea înseamnă inventivitate, bucurie,
onestitate, dorința de a arăta că ideile nu le lipsesc. Scenariul scris de
Daniel Chirilă, la care fiecare interpret a contribuit cu câte ceva, nu se
depărtează de spiritul scriiturii lui Creangă dar îi conferă o originalitate aparte. Moldovenismele se împletesc cu o serie de
remarci filozofice, ancorate în realitate. Intrarea actorilor, pe întuneric, în
șir, croindu-și
drum printre spectatori pentru ca, apoi, să se ascundă în spatele unei lăzi și
să bolborosească de acolo minute bune crează un fel de suspans. De aici încolo
totul este mișcare, voie bună, replici suculente trecând de la postura de
prezentatori la cea de interpreți. Familia Wolf și familia Capră, rivale ca în
Romeo și Julieta, se tot războiesc deși Vica Capră îl iubește pe tânărul Wolf.
Lupul nu este chiar așa de fioros, ci doar preocupat de indestularea burții
lui. Fiii săi, ca și cei ai doamnei Capră sunt plini de haz, joacă la fel de bine servilismul,
manipularea. Capra din spectacol mi s-a părut ceva mai aspră decât cea a lui
Creangă, are un aspect sever și ușor dramatic, mai ales în scena parastasului.
Actorii: Daniel Chirilă, Loredana
Cosovanu (cea mai bună actriță la Gala Hop 2012), Alina Mîndru, Claudia Chiraș
(premiul publicului Gala Hop 2012), Ovidiu Cosovanu, Dumitru Georgescu ( cel
mai bun actor la Gala Hop 2013), Tiberiu Enache demonstrază că se simt bine
împreună, că formează o trupă închegată, pusă pe “șotii” artistice, că le place
ce fac și că indiferent de cât public au în față, joacă cu dăruire. Ce cred că
trebuie remarcat este faptul că au pornit singuri, nimeni nu i-a luat sub o
aripă ocrotitoare, poate doar cei de la
Green Hours unde joacă constant, că spectacolele sunt un laborator, atelierde creație.
Poate de aceea, imperfecțiunile (de dicție, de exemplu) nici nu trebuie
menționate în mod special.
Important
este că sunt independenți, că luptă pentru un ideal al lor, că le place să
joace și să se joace și, că asemenea multor tineri talentați și cu idei ar
trebui încurajați.
Poate
ar trebui menționat că spectacolul inițial avea altă distribuție și că a luat
în 2014 Premiu pentru cea mai bună dramaturgie în cadrul Maratonului de teatru
independent Bucharest Fringe și la Festivalul național de teatru independent un
“premiu mioritic-carpato-dunăreano-pontic”, parcă special creat în stilul Frilensăr.
Trupa Frilensăr- Mălăieș
în călcăieș. Text, regie :
Daniel Chirilă. Coregrafie: Beatrice Volbea.Cu: Loredana Cosovanu, Alina
Mîndru, Claudia Chiraș, Ovidiu Cosovanu, Dumitru Georgescu,Tiberiu Enache,
Daniel Chirilă. Data vizionării:21 mai 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu