Anul acesta, cunoscutul teatrolog Zeno Fodor, laureat al
Premiului UNITER pentru întreaga activitate, a împlinit 80
de ani. De necrezut! Zeno, cu statura lui impunătoare, cu spiritul său ager,
sprinteneala fizică și de gândire, se pare că a găsit secretul tinereții fără
bătrânețe, pe care ni-l dorim cu toții.
În
acest an aniversar, editura Nico din Târgu Mureș i-a scos trei cărți: una de
autor, una de traduceri și una de mărturii despre cariera sa, una dintre cele
mai longevive.
Prima
carte intitulată ”Scrieri teatrale” reunește, după cum singur mărturisea în
prefață “articole din vremea studenției, ultimul fiind foarte recent”. Lucrând
atât la Teatrul Național cât și la Ariel, ca director sau secretar literar,
Zeno Fodor a considerat că nu e cazul să-și spună părerea despre munca
colegilor săi. Astfel, cartea cuprinde articole despre spectacole studențești,
trupe străine, festivaluri, interviuri. Venind din interiorul fenomenului
teatral, fie el de adulți sau de copii, Zeno Fodor are toate armele critice:
obiectivitate, spirit justițiar, profunzime în analiză, deține măsura exactă în
a decanta, judeca, comenta și emite păreri. Totul este făcut cu tact pentru a
fi pe o poziție echidistantă cu fenomenul analizat. Mi-au plăcut în mod
deosebit considerațiile sale privind misiunea și importanța secretarului
literar, ignorate sau nebăgate în seamă de mulți manageri ai zilelor noastre. O
carte care în principal ne descoperă valențele unui oraș (Târgu Mureș) și al
unor oameni despre care s-a scris puțin. “
Istoricul
de teatru din mine are orgoliul să creadă că niște colegi de breaslă din viitor
îmi vor mulțumi”. Noi o facem!
A
doua carte este “Zeno Fodor-80”, un titlu simplu și grăitor. Editorul
coordonator Daniela Gîfu a avut idea de a strange mărturii despre teatrologul,
directorul și omul Zeno Fodor la cei 80 de ani de viață și 60 de activitate
petrecuți în slujba teatrului. Prieteni, colegi, colaboratori au creionat
portretul unui om dăruit, al unui caracter puternic. Evocat cu simpatie, cu
respect, cu emoție de regizori importanți (Alexa Visarion, Elmner Kincses,
Mihai Lungeanu, Radu Penciulescu, Mircea Cornișteanu, Cristian Ioan, Mihai
Manolescu, Ion Mircioagă, Theodor Cristian Popescu, Nicolae Scarlat, Eugen
Todoran, Bogdan Ulmu), actori din diverse generații, teatrologi și critici,
scriitori, artiști plastici, gazetari. Toți au subliniat calitățile umane,
intelectuale ale lui Zeno Fodor denumnindu-l: “un ferment care a înnobilat
mișcarea teatrală”, “un cavaler al armoniei”, “ omul cu teatrul în sânge”, “un
prieten apropiat și de încredere”, “un împătimit de teatru”, “un domn subțire”,
“un nobil cavaler la curtea Thaliei”, “o voce a liniștii și înțelepciunii”, “
un paznic de vis al teatrului”. Mă opresc aici pentru că altfel aș fi tentată
să citez toată cartea. Oricum, portretul creionat de atâta lume nu face altceva
decât să contureze personalitatea unui om
care respiră teatru prin toată ființa sa.
Ultima
dintre cele trei cărți este una de traduceri. Arta traducerii este o altă
latură a personalității lui Zeno Fodor. A tradus mult, peste 50 de piese
(Arthur Miller, Georges Feydeau, Marc Camoletti, Alejandro Casona, András Süto,
Gergely Csiky, Jaroslav Vostry, Nikolai Erdman, Gabor Görgey), multe jucate pe
scene din România, altele publicate în volume.
Volumul
de față este versiunea în limba română a cinci piese scrise de György Méhes și
reunite sub titlul “Capriciu bizantin”. Figură reprezentativă a literaturii
maghiare din România, autor de romane și nuvele, piese de teatru și literatură
pentru copii, György Méhes a dovedit un simț deosebit al construcției
dramatice, al creionării unor personaje puternice, vii, al îmbinării satirei
înțepătoare cu accente lirice care au sporit calitatea pieselor sale. Zeno
Fodor s-a simțit atras de specificitatea dramaturgică a lui György Méhes, iar
cela cinci piese: Capriciu bizantin (trei personaje, o interesantă privire
asupra istoriei),Trâmbițele ierihonului (tot de inspirației istorică),Kir
Ianulea (o adaptare după nuvela lui I.L.Caragiale, o piesă veselă, cu iz de
vodevil),Tu cine ești? (destul de jucată, in două personaje,ce tratează condiția
actorului) și 33 de anonime (o comedie spumoasă) sunt tot atâtea soluții
repertoriale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu