Un spectacol de teatru
are mai multe componente, nu numai cea regizorală și de interpretare. Pentru
teatru de animație care “este artă plastică în
mișcare”, ca să-l citez pe unul dintre cei mai însemnați realizatori din
domeniu, Cristian Pepino, la fel de importantă este construcția de păpuși și
decorul. Sculptorii de păpuși, scenografii alături de alții sunt “oamenii din
umbră”, cei nevăzuți, uneori netrecuți pe afișe, dar fără de care nu ar exista
un spectacol. Sunt artiști, creatori în adevăratul sens al cuvântului despre
care ar trebui să vorbim. M-am oprit la Teatrul de marionete din Arad și am
stat de vorbă cu unul dintre “ultimii mohicani” din breaslă, domnul Vasile
Stan. Lucrează de ani buni pe scena adrădeană și l-am provocat la un dialog.
Raluca Tulbure: De unde apare o marionetă? Din mintea regizorului, a scenografului, din
mâinile sculptorului?
Vasile Stan: Marioneta apare la
sugestia regizorului, din mintea scenografului iar apoi din mâinile
sculptorului.
R.T:Cum și cine stabilește mecanismele?
V.S: În principiu,
mecanismele se stabilesc de către regizor, scenograf și actori însă adaptarea
tehnică o face sculptorul.
R.T: Căt durează "nașterea" unei marionete? Cât de important este
materialul din care se confecționează? La decoruri, ce este esențial:
materialul sau funcționalitatea lui?
V.S: Nașterea unei
marionete durează între 3 și 6 zile și depinde de complexitatea acesteia.
Materialul trebuie să fie de calitate și să corespundă cerințelor marionetei.
La decoruri, esențială este funcționalitatea, materialul nu este la fel de
important ca la marionete.
R.T: Dacă ar fi să alegeți între marioneta din lemn și una dintr-un alt
material, ce ați alege? Și de ce?
V.S:Tot timpul aș alege o
marioneta din lemn, deoarece este un material cald (nobil) și este mai ușor de
sculptat, iar rezultatul final este unul mai precis și deosebit.
R.T: Vă mai amintiți cum a fost prima
marioneta la care ați lucrat?
V.S: A fost destul de
complicat deoarece nu eram obișnuit cu cerințele acesteia și ce anume trebuie
să îndeplinească în spectacol din punct de vedere tehnic.
R.T: Cum caracterizați colaborarea cu un regizor? Vă sfătuiți și cu actorii
înainte de a porni la lucru? Există o relație ideală între
regizor-scenograf-sculptor-actor?
V.S: Colaborarea între
regizor-scenograf-sculptor-actor este foarte importantă și trebuie să existe o
relație de consultare pentru reușita unui spectacol.
R.T: Aveți "copii" pe care să-i iubiți mai mult decît pe alții?
V.S: Îi iubesc pe toți în
mod egal, de fapt, iubesc tot ce este al meu și tot ce am creat.
R.T: Vă despărțiți greu de un spectacol?
V.S: Nu neapărat, fiindcă imediat ce terminăm un
spectacol urmeaza altul, iar fiecare nou spectacol vine cu provocarile lui.
R.T: Cum ați ajuns să lucrați la un teatru de marionete?
V.S: La început, o perioadă
am lucrat part-time, după orele de program, deoarece eram angajat în altă
parte, însă, în timp am început să îndrăgesc această muncă și am renunțat la
primul loc de muncă, astfel m-am dedicat în totalitate marionetelor.
R.T: Care este cea mai interesantă etapă din procesul de creație?
V.S: Cel mai interesant este
când unești toate componentele unei marionete și vezi rezultatul final.
R.T: Credeți că ar trebui să existe o specializare pentru construcție de
păpuși și decoruri specifice teatrului de animație? Unui creator care lucreaza
într-un atelier la un teatru pentru copii îi trebuie cunoștinte în plus?
V.S: Cu siguranță, ar trebui
să existe o specializare în acest sens, iar
un sculptor ar trebui să înțeleagă modul de gândire al unui copil pentru
a reda cât mai precis personajele, astfel încât să nu creeze confuzie în rândul
celor mici. Ei fiind cei mai mari critici la lucruri mărunte.
R.T: Putem vorbi de o criză de sculptori și scenografi în teatrele de păpuși
și marionete?
V.S: În ceea ce privește
meseria mea de sculptor de marionete este o criza mare de personal, momentan
suntem foarte puțini care facem așa ceva, în special sculptatul în lemn, de
aceea am foarte multe colaborări cu alte instituții de teatru din țară (ex.
Iași, Târgu Mureș, București)
R.T: De ce factori depinde succesul
unui spectacol?
V.S: În primul rând
povestea, cu cât este mai cunoscută de către copii cu atât mai bine, iar apoi,
bineinteles, contează și scenografia, decorul, marionetele și modul în care
sunt mânuite de către actori.
R.T: Care sunt regizorii cu care ați lucrat cel mai bine și v-ati dori să
colaborați și în viitor?
V.S: Cristian Pepino, Oana
Leahu și Kovacs Ildiko.
R.T: Cum ați defini meseria Dvs.?
V.S: O meserie frumoasă și
plină de satisfacții, mai ales când urmărești spectacolul și vezi cum prind
viață marionetele sculptate de mâna ta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu