Parafrazându-l pe Tudor Arghezi, aș putea spune că
“niciodată toamna nu fu mai frumoasă” la Botoșani decât în acest an. Am descins
pe meleagurile moldave, scăldate de un soare blând și “pictate” de un pictor anonim în
culori de galben, arămiu, maroniu, la invitația Teatrului Mihai Eminescu și a
amabilului său director Traian Apetrei. Motivul a fost generat de o serie de
manifestări dedicate regizorului Alexa Visarion , care a împlinit 70 de ani și
care este născut în zonă, apoi, de o premieră.
Proiectul “Botoșăneni de vază” este menit să omagieze oamenii care “sfințesc” localitățile de obârșie, care au făcut ”fapte” demne de laudă, care au făcut din nume renume. Este un fel de antidot împotriva uitării, ca să citez titlul cărții lui Alexa Visarion, lansată cu acest prilej. Despre regizorul, scenaristul, profesorul, publicistul Alexa Visarion, Cătălina Buzoianu spunea odată, “Poate să înceapă mereu, totul, de la zero. Ştie să renunţe, ca să poată merge mai departe. Ştie să piardă, ca să poată câştiga. Risipindu-se, de fapt se adună”? Chiar așa, ce am mai putea adăuga noi, muritorii?
“Nu pot exista decât dacă ard până la capăt” mărturisea regizorul, de fapt aceasta este chintesenta artistului, a artistului adevărat pentru care orice creație este un foc ce îl macină, îl torturează,îl izbăvește.
Prima zi a manifestărilor s-a desășurat la Casa
Tineretului, sediul temporar al Teatrului Mihai Eminescu. Motto-ul a fost:70 de ani de bucurii pământene, 50 de ani de la debutul
în lumea teatrului și 40 de ani de creație în filmul românesc. Au fost
prezentate secvențe dintr-un film realizat de Televiziune Română și
intitulat Alexa Visarion-Magia teatrului și a filmului. Un portret-eseu
despre o activitate remarcabilă, cu secvențe filmate din spectacole de teatru
și televiziune, creionat de înșuși ”magul”Alexa. Apoi, criticul ieșean
Călin Ciobotari a prezentat cartea semnată de sărbătorit Împotriva uitării. Despre
talentul de publicist al lui Alexa Visarion, Călin Ciobotari a spus: “Actul de rememorare nu îl poate face nimeni. Alexa
Visarion este de părere că există un timp valabil, care scapă perisabilului.Un
timp care rămâne același, valid, numai în momentul în care este generat de
artă. Arta npastră generează timp. (…) Este un excelent portretist. Este o
carte despre întrebări fundamentale. Pentru că Alexa Visarion, ca și Peter
Brook, este un adept al întrebării. (…) Cine sunt eu, cine ești tu în teatru?
(…) Care este rostul Teatrului?”
Partea oficială a fost scurtă, dar emoționantă.
Sărbătoritul, fost director al Teatrului botoșănean a primit o “Diplomă de
excelență” și titlul de “Director de onoare al Teatrului Mihai Eminescu”, iar
viceprimarul Marian Murariu i-a oferit și un set de volume de poezie, semnate
de laureații Premiului Național de poezie Mihai Eminescu. “Acest director de
onoare înseamnă în primul rând dragoste față de teatru, însemnă puterea de a
crede în continuare în teatru, folosind întrebările, dar și un anumit tip de
investigație. Acest director de onoare însemnă dragoste pentru ce se întâmplăîn
momentul de față în Teatrul Mihai Eminescu, vorbesc de repertoriu, de trupă, ca
direcție privind șansa teatrului de a fi viu.Și, mai înseamnă că acest director
de onoare mă adduce alături de prietenii mei, de foștii mei colegi, de foștii
mei profesori și îmi dă putere să cred că nu a fost degeaba”. Alexa Visarion a
vorbit despre mândria lui de a fi din partea locului, despre amprenta puternică
pe care a lăsat-o copilăria petrecută la țară, la Bălușeni, despre prima mare
iubire a sa, Mihai Eminescu. Seara s-a încheiat cu proiecția filmului Inghițitorul de săbii, din 1981, o
producție de referință. Inspirat după nuvelele Moartea înghițitorului de săbii
și revolta în port de Alexandru Sahia și schița lui Gheorghe Brăescu Vine
doamna și domnul general, filmul vorbește despre condiția artistului în
societate, artistul de circ, vitregit de soartă în toate timpurile ce își
câștigă existența prezentând un număr de
senzație. Infiază un copil, desi de abia își duce traiul și cu el străbate
satele. Înghițitorul de săbii este obligat să facă un număr cu baioneta data de
un ofițer și va muri. Impresionante scene, de un tulburător dramatism. Pentru
mine a fost cu atât mai emoționant pentru că prin fața ochilor mei s-au
perindat mari actori, dispăruți, uitați de generațiile actuale și din nou,
imaginea ‘îngerului’ acrobat al lui Ștefan Iordache sau măreția lui Mircea
Albulescu mi-a strâns o lacrimă în colțul ochilor. NU trebuie uitați!
În ziua următoare, însoțită de domnul director Traian
Apetrei, am poposit în comuna Bălușeni, la Casa de cultură Alexa Visarion.
Primarul Niculae Stratulat și viceprimarul Claudiu Doroftei, alături de un grup
de elevi l-au sărbătorit pe consăteanul lor. Acesta le-a vorbit elevilor despre
mândria de a fi crescut la țară,despre copilăria frumoasă pe care a avut-o,
despre prietenii pe care i-a păstrat până în ziua de azi, i-a îndemnat să
învețe, să citească cât mai mult. Apoi, a urmat un fragment din spectacolul
Titanic Vals, regizat de Dan Tudor.
In sala casei de cultură a avut loc și vernisajul unei expozitii de grafică semnată de Constantin
Draxin, localnic de vază, care a avut și o poveste de viață demnă de un film
artistic. Scriitorul Gellu Dorian i-a prezentat și o selecție din cărțile de
poezie, subliniind că personalitatea lui Draxin, de altfel puțin cunoscută, a
fost una complexă. Un concert susținut de Fanfara Cordăreni a întregit
atmosfera unei sărbători frumoase, emoționante care a omagiat un om, un artist
special,plecat în lume dintr-un loc de poveste. Este un mod de a lupta
împotriva uitării, de a face recurs la memorie, de a oferi posibile “modele”.
Am profitat de vizita de la Botoșani pentru a face o
vizită “de lucru” coleilor de la Teatrul Vasilache. A ajuns în plină repetiție
la un nou spectacol: Scufița Roșie, în
regia lui Mihai Donțu. Sigur că e greu de spus cum va arăta spectacolul pentru
că, fiind în lucru, fără toate elementele de decor sau costume,îți poti doar
imagina cum o să fie. Mi-a plăcut ideea scenariului, unde Scufița trebuie să
facă față nu unui lup, cel din povestea clasică, ci la doi, unul din Cei trei
purceluși și altul din Capra cu trei iezi. Deocamdată,atât! I-am revăzut pe
simpaticii actori,am stat de vorbă cu directorul teatrului, actorul marius
Rogojinschi, m-am „minunat” de vitregia condițiilor în care își desfășoară
activitatea, aproape de cerul liber. Sunt promisiuni de fonduri de reparații.
Ca o paranteză, situația nu este roză nici la „surata” mai mare,
Teatrul Mihai Eminescu, aflat de mult timp în stadiul de șantier. Zilele
teatrului, care vor avea loc spre jumătatea lunii octombrie se vor desfășura
sub deviza “Redați comunității Teatrul Eminescu”. Este un apel
disperat al conducerii, al actorilor și al întregului personal pentru
sensibilizarea celor în drept. Poate că donația simbolică oferită de un membru
al familiei Callimachi, strâns legată de istoria acestui oraș, ar trebui
urmată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu