“Peste treizeci de piese de teatru (dramă, muzical,
animație și păpuși), peste zece filme (ficțiune, eseuri și documentare), zeci
de clipuri (muzicale si publicitare) și emisiuni de televiziune, grafică și
ilustrația a vreo șase cărți, precum și peste patruzeci de expoziții (de grup
și mai ales personale) de pictură, scenografie, design vestimentar și, sigur,
încă alte câteva peste care, în mod cert, s-au așternut nemeritate amnezii, așa
spunea regizorul Bogdan Drăgulescu despre soția lui, Daniela Drăgulescu, la
vernisajul unei expoziții. O ființă delicată, fragilă aparent, cu niște ochi
vii și pătrunzători, plină de umor, așa am cunoscut-o pe Daniela, cu mulți ani
în urmă la “uzina” de clădit vise, care a fost Teatrul
Țăndărică.
Raluca Tulbure: Cum a apǎrut dragostea pentru desen, pentru
scenografie ? Ce visai în copilǎrie sǎ te faci ?
Daniela Drăgulescu:La început a fost dansul. Visam să fiu balerină. De
la balet a început totul.Părinții mei, aveau o plăcere deosebită de a merge la
Operă - am văzut toate spectacolele de operă și balet ale timpului și, așa, am
devenit fascinată de luminile scenei, de strălucirile costumelor dar și de
farmecul muzicii. Sesizând această aplecare a mea spre lumea aceea de dincolo
de rampă, părinții m-au înscris la cercul (da, așa se numea pe vremea aceea) de
dans clasic, la Palatul Pionierilor (actualmente Palatul Cotroceni) de care mă
leagă multe amintiri plăcut…apoi am urcat pe scena vechii Operete ca una din
"lebedele mici" din Lacul Lebedelor, am fost apoi "păpușa"
din Coppelia, "Floarea" din "Anotimpurile"…Năzuința mea supremă
era să pășesc pe scena Operei ca prim balerină! Dar, n-a fost să fie așa! Nu am
fost acceptată la Liceul de Coregrafie (prea
mică, prea grasă, nu știu) și prin urmare visul meu dintâi s-a fost spulberat
în mii de cioburi pe care, la vremea aceea, le-am perceput ca o imensă
nedreptate, ca o primă strâmbătate a lumii minunate în care trăisem până atunci.
Ca prin minune, însă, o colegă de școală mi-a sugerat în toamna aceluiași an să
vin la o școală de arte, așa, ca relaxare și ca să mai uit de dorul de dans…Am
zis da…și…asta a fost tot!Aum urmat apoi liceul Tonitza, facultatea de Arte
Plastice și, până la urmă, tot la luminile scenei am ajuns… Alte scene, dar
lumini asemenea. In fine, soarta are uneori rațiunile ei!...
R.T: Acum
înțeleg de la cine a moștenit fiica ta Toria,pasiunea pentru dans. De la cine
ai deprins ABC-ul
meseriei ?Cum te-ai apropiat de teatrul de păpuși? Pentru că știu că la
facultate nu se studiază în mod special.
D.D: Viața
este o poveste țesută din întâlniri, nu-i așa? Întâlnirea cu domnul Valentin
Silvestru la un festival de filme studențești mi-a direcționat cumva drumul în
viață. Domnia sa a fost cel care i-a sugerat domnului regizor Cristian Pepino colaborarea
cu mine pe plan scenografic pentru realizarea spectacolului Dumbrava minunată în care juca Brândușa
Zaița Silvestru, o mare doamnă a teatrului de păpuși! A fost o onoare pentru
mine să debutez sub atari auspicii! Cei trei au fost călăuzele mele dintâi pe tărâmurile
fermecate ale teatrului de animație, fiecare în felul lui!
R.T: Cât este
de complicat să creezi o păpușă sau o marionetă? De ce trebuie să ții cont?
D.D: S-au scris tomuri întregi despre marionete. Eu
m-am apropiat de ea cu sinceritatea și minunarea ochilor de copil. Și ceea ce
am înțeles am ordonat simplu, astfel. Marioneta este actorul care interpretează
un rol in spectacol.Ea trebuie sa aibă suflet, trecut, prezent și viitor.Și nu
în ultimul rând să aibă o lume a ei.
R.T: Cum
decurge colaborarea dintre scenograf și regizor? E o relație dificilă?Cum faci
să găsești un limbaj comun? Sau faci și compromisuri? Te întreb pentru că ești
căsătorită cu un regizor(n.a,regizorul Bogdan Drăgulescu). Cine cedează?
D.D: Pentru a colabora cu un regizor trebuie să fii pe
aceeași undă cu el, iar el să rezoneze cu tine, cu gândurile tale, pe
portativul acelorași mirări. E bine ca fiecare să vină cu viziunea lui despre spectacolul
respectiv, iar mai apoi, printr-un complicat proces de osmoză ideatică să
construim împreună atât spațial cât și interpretativ. Fiecare trebuie să-și
argumenteze ideea, nu să și-o impună și să și-o susțină dacă e in favoarea
actului creator. Totul în lumea asta a noastră pleacă de la armonie. Și calea
cea mai dreaptă spre obținerea ei e comunicarea.
R.T: Crezi că
un scenograf care lucrează la păpuşi trebuie să ştie ceva în plus ?
D.D: În ciuda prejudecăților numeroase (deși, mai
nimeni n-o recunoaște, dar știți cum se zice, „eee, ce mare lucru un spectacol pentru copii! două trei păpușele, un
cântecel și gata. E ușor!”) scenografia pentru un spectacol de teatru cu
marionete, după părerea mea, este mult mai elaborată și mai dificilă. Da, un
astfel de scenograf trebuie să știe cum să construiască o păpușă, o marionetă, să
cunoască diferite sisteme de mișcare. În teatrul de păpuși, scenograful creează
atât decorul cât și personajele cărora le dă viață apoi. Dar nu asta e partea
dificilă. Partea dificilă e că el trebuie să se ridice la înălțimea
sincerității și imaginației din privirea unui copil. Și asta, pentru noi
adulții care credem că le știm pe toate și poate am uitat de lumea aceea
fermecată de la începăturile fiecăruia dintre noi, nu e deloc așa de ușor.
R.T: Ai lucrat
și pentru teatrul dramatic, film, ai vreo preferință ?
D.D: Da, am
realizat scenografia mai multor spectacole dramatice și a trei filme de lung
metraj. Nu pot spune că am o preferință, în meseria mea toate îmi plac în mod aproape
egal, dar diferit. Pentru că abordările sunt diferite, dar lumina e aceeași.
R.T: Ești
artist plastic independent. Este mai bine decât să fii înregimentat într-un
teatru ?
D.D: Sunt plusuri și minusuri. Există o libertate, al
cărui jug este uneori greu de purtat. Eu
sunt fericită că fac ceea ce fac, aș lua-o de la același capăt preț de o mie de
vieți, dacă aș avea. Doar că uneori, mi-ar plăcea ca viața (aceea hulită care
ține de partea materială) să fie mai simplă, mai ușoară. Pe de altă parte, dacă
toți artiștii lumii ar fi bogați, probabil că ar exista mult mai puțină
frumusețe în lume. Și, atunci, cine ar mai salva lumea asta?!...
R.T: Ce a
însemnat experiența ta de la Țăndărică pentru cariera ta ?
D.D: Începutul marii aventuri în lumea fermecată a
teatrului. Aceea perioadă reprezintă copilăria fericită a vieții mele de
artist.
R.T: Care
etapă ţi se pare importantă atunci când te apuci de un spectacol, la păpuşi, de
exemplu ?
D.D: Cam toate etapele au însemnătatea lor.Tot ceea ce
creezi în prima etapă trebuie să corespundă fidel (cel puțin așa ar fi la modul
ideal) a ceea ce se vede și simte pe scenă. Mai apoi, e imperativ să te adaptezi
condițiilor locului, (actori, tehnicieni, viziunii regizorale, condițiilor tehnice,
exigențelor de buget, etc.). Fiecare etapă cu truda și importanța ei.
R.T: E greu, e
uşor să lucrezi pentru copii ?
D.D: În meseria asta, dacă iți place ce faci, totul e
foarte ușor!!
R.T: Dacă ar
fi să mulţumeşti cuiva, către cine te-ai îndrepta ?
D.D: Doamnei Brândușa Zaița Silvestru, Michaelei
Tonitza Iordache (care a fost un OM cu o
inimă nemărginită), lui Cristian Pepino și, nu in ultimul rând, soțului meu
Bogdan Drăgulescu.
R.T: Deși ești
căsătorită cu un regizor și aș putea bănui răspunsul tău,mi-ar plăcea să știu de
care regizor îţi aminteşti cu drag ? Cu cine ai colaborat cel mai
bine ?
D.D: Eu cred
că am colaborat bine cu toți regizorii, întotdeauna cu mare plăcere și deseori
cu reînnoită bucurie. E bine că fiecare are modul lui de abordare a unui
spectacol, ceea ce face fiecare colaborare diferită. Și aceasta mă îmbogățește
și pe mine, pentru că descopăr mereu noi viziuni, idei noi, un alt fel de a
privi lumea artei noastre. O singură experiență a fost nefastă, dar să nu vorbim
de asta!
R.T: Ai o
carte de vizită impresionantă, premii la manifestări interne şi internaţionale.
Amintesc doar câteva: Diploma de Excelenta pentru intreaga activitate
artistica in domeniul teatrului Teatrul Tandarica, Premiul „Virgil Moise”
pentru întreaga carieră scenografică, Premiul de scenografie pentru "Don
Quijote" Teatrul Galați la Festivalul de Animație Galați , Premiul de
scenografie pentru „Furtuna” cu spectacolul Teatrului Luceafărul Iași la
Festivalul Internațional de Animație Praga, Cehia, Premiul UNITER pentru debut in scenografie pentru «
Dumbrava minunată »Teatrul Ţăndărică Bucureşti. Dacă ar fi să
întorci timpul înapoi, ai lua-o de la capăt sau ai face altceva ?
D.D: De o mie de ori daca aș lua-o de
la capăt același lucru aș face!!!Iubesc ceea ce fac. Simt că menirea mea pe
acest pământ este arta, indiferent sub ce formă aș face-o teatru, film,
pictură. Și, mai simt că viața mi-a oferit un imens dar, atunci când m-a mânat
pe cărările acestei meserii. Ce mai, sunt o privilegiată!
R.T: Ai un top 5 al spectacolelor tale ?
D.D: Micul Prinț (Teatrul Țăndărică),Furtuna ( Teatrul pentru
copii și tineret Luceafărul, Iași),Visul unei nopți de vară (Subotica , Serbia),Tara
de dincolo de lumină (Teatrul Nae Leonard , Galați),Amor cu parfum de altădată(
Teatrul Nae Leonard , Galați).
R.T: Într-o eră atât de robotizată, informatizată, cât de importanţi sunt
„oamenii din umbră ”: sculptori, constructori de păpuşi şi mecanisme,
tâmplari ? Acum astea sunt meserii din ce în ce mai greu de găsit.
D.D: Fără ei visele mele ar rămâne
simple schițe aruncate undeva într-un colț în atelier. Fiecare dintre ei pun un
pic de suflet, un pic de eternitate în bucățica aceea de lemn, de buret, de polistiren.Păcat
că aceste meserii atât de nobile sunt pe cale de dispariție!
R.T: După premiera unui
spectacol, te mai duci să-l revezi? Te mai obsedează sau pui punct ?
D.D: Încerc să-l revăd de câte ori am
posibilitatea. Sunt, întotdeauna, momente speciale, emoționante.
R.T: Dacă ţi se propune refacerea unui spectacol, într-o altă formulă,cu o altă
echipă, ai fi de acord sau nu mai revii la titlurile pe care le-ai
lucrat ?
D.D: De ce nu? Un astfel de spectacol
ar fi o provocare pentru mine. Totul e să nu te repeți. O reluare cu adevărat
reușită te pune în balanță pe tine cel de acum cu cel ce erai cândva. Visele
prezentului cu cele ale trecutului. De altfel, mi s-a și întâmplat de câteva
ori.
R.T: Deși sunt două lucruri diferite, fiecare cu
ponderea și importanța lor pentru cariera unui creator, te-aș întreba totuși,ce te ambiţionează mai tare, critica de specialitate sau părerea unui
copil ?
D.D: Critica unui copil e cea mai
sinceră. Nici nu trebuie să-l întrebi ce simte sau ce crede. Acestea se
oglindesc limpede în ochișorii lui, în reacțiile sincere ale inimii lui.Dar, și
critica de specialitate are greutatea ei. Dacă e sinceră și imparțială. Admir enorm
pe cei ce gândesc și scriu cu franchețe despre ceea ce simt și înțeleg.
R.T: Există vreun titlu, fie în teatrul de păpuși, fie în cel dramatic, pe care
ţi l-ai dori?
D.D: Oho, sunt multe! Fantoma de la Operă,
Crăiasa Zăpezii, Pasărea de foc, Amadeus, Poveste de Iarnă, Pescărușul, Pasărea
albastră, Zadarnicele chinuri… nu aveți voi spațiu pentru câte spectacole
aș pune eu pe o astfel de listă…
R.T: Ai avut și multe expoziții personale de pictură, de scenografie, ai
participat și la expoziții colective, de ce depinde succesul unei astfel de manifestări ?
bineînțeles în afară de creația propriu zisă. Te gândești la o poveste, la un
concept anume?Îmi amintesc că noi am lucrat împreună la o expoziție de
păpuși la Tolosa, cu mulți ani în urmă și, atunci,am învățat de la tine că
trebuie să existe povestea din spatele poveștii.
D.D: Nu știu… Fiecare expoziție are
povestea și destinul ei. Dar cred că, „deformația”
din scenografie se reflectă asupra domeniului plasticii pure. Și, asta,
deoarece, cu fiecare expoziție, mie îmi place să spun o poveste. O poveste
alcătuită din privirile mele asupra lumii la un anumit moment al vieții. Și,
mai cred că succesul ține și de harul pe care îl ai sau nu, dar și de
sinceritatea și cu care tratezi fiecare privire-poveste în parte. Chiar vă
invit pe 11 iunie la vernisajul unei expoziții personale de pictură , laviuri
și o nouă tehnică pe care am experimentat-o în ultimul timp - mixed media art,
la superba sala Constantin Brâncuși a Palatului Parlamentului.
R.T: Voi fi acolo! Se poate trăi decent din artă ?
D.D: Aici norocul își spune cuvântul! Întâmplarea…Întâlnirile
…Viața…Dar, fericirea de a trăi cu arta în suflet și-n privire e fără de preț!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu