Irina
Niculescu, deși plecată de mulți ani din țară, nu are nevoie de o prezentare
specială. A rămas ancorată în România, unde revine, uneori pe fugă, ca să se
vadă cu prietenii sau să lucreze. Are un curriculum vitae impresionant din care
voi aminti la întâmplare: Frumoasele pasiuni electrice,
Pasărea de foc, Muntele de orez, Tigrul purpuriu căruia îi plăceau clătitele,
Romeoși Julieta, Juan
Darién, etc.,
ține cursuri, conferițe, ateliere, stagii de pregătire pe mai toate meridianele
lumii, îi place să grădinărească. S-a lăsat “investigată” cu ușurință și a
răspuns prompt și rapid.
Raluca
Tulbure: Am citit o explicație la o
fotografie de pe rețeaua ta de socializare care mi-a plăcut foarte mult și care
cred că definește drumul tău prin viață. Spuneai “ inima mea e în
România, grădina mea este în Statele Unite, prietenii mei sunt peste tot în
lume, casa mea e John”.
Să explicăm pentru început, cine este John și, apoi, refacem traseul tău prin
viață și artă.
Irina Niculescu: John Lewandowski este un artist
complex: a studiat chitară și compoziție; curând după studii și-a descoperit pasiunea
pentru teatrul de păpuși pentru care a compus muzica, s-a specializat în
construcție și tehnologie de teatru de umbre și marionete și se aventurează,
din când în când. în scenografie. A fost directorul artistic și executiv al câtorva
companii de teatru: Underground Railway Puppets and Actors din Cambridge
(StateleUnite), Theatre Marionnettes din Geneva (Elveția), Tales and Scales din
Evansville (Statele Unite) și, în final, Madcap Productions din Cincinnati
(Statele Unite). În 1982 am avut șansa de a face o călătorie de studii în
Statele Unite. Am parcurs multe state dând conferințe și ateliere de regie în
universități și pentru asociații de păpușari, petercându-mi timpul liber în
muzee și văzând spectacole. Pe John l-am întâlnit întâi la Boston, compania lui
era în programul meu de spectacole. L-am reîntâlnit peste o lună la Atlanta
unde mă purtase programul de conferințe, iar compania lui se nimerea să fie în
turneu. A treia oara, ne-am întâlnit la New York, înaintea reîntoarcerii mele
la București. Cred că întâlnirea noastră a fost înscrisă în stele. Nu mă gândeam
să părăsesc România. Viața mea era teatrul și credeam la vremea aceia că
spectacolele mele vor schimba lumea. Lucram la Teatrul Țăndărică și la
Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, la clasa de regie. Spectacolele
mele pentru copii și adulți fuseseră primite foarte bine de către public și
presă. Eram invitată să regizez mai peste tot. Creasem la Țăndărică cu
păpușarii din generația mea un laborator teatral din care s-au născut Frumoasele pasiuni electrice, cu textul
lui Vladimir Simon și muzica lui Vasile Șirli, Nocturn Stravinski cu lucrarile
Petrusca și opera Vulpea în
colaborare cu cântăreți de la Opera Română.
Pe John l-am reîntalnit după doi ani în Belgia unde montam un spectacol.
A venit să mă invite să pun în scenă Povestea
soldatului a lui Stravinski cu compania Underground Railway și orchestra de
camera Collage. Textul urma să fie rescris și adaptat contextului contemporan.
Eram invitată în același an de către Theatre de l’Oeil din Montreal și Theatre
Marionnettes de Geneve. Era foarte greu de obținut viză în România pe vremea
aceea. După o lungă așteptare am avut șansa de a primi viza pentru Statele
Unite - era o mare șansa în 1984! Am legat cele trei proiecte de spectacol și
urma să fiu plecată din august 1984 până în octombrie 1985. Eram, pe atunci,
artiști săraci și foarte îndrăgostiți. Am hotărât să ne facem viața împreună. A
fost o hotărâre radicală pentru mine. Nu avusesem intenția de a emigra; urma să
trăiesc într-o lume cu totul diferită, unde nu mă cunoștea nimeni și nimeni nu
aștepta nimic de la mine. După doi ani la Boston, sătulă de mediocritatea
teatrului și nereușind să finanțez proiectele pe care voiam să le realizez am
hotărât să mă reîntorc profesional în Europa. Invitată la Oslo de către
Riksteatret am început o activitate de formare profesională pentru păpușari, au
urmat apoi la Escuela de Actores din
Sevilla, Universitatea din Bergen, unde am inițiat studenți actori în teatrul
de păpuși. Am montat spectacole la Oslo, Bergen și Fredrikstad în Norvegia.
John a părăsit compania Underground Railway și am început să lucrăm împreună. În
1989 John a fost invitat la Geneva să preia conducerea teatrului Marionnettes
de Gen
ve unde în 1984 spectacolul meu “Le chant des roseaux”
inaugurase noua sală de spectacol. Pentru mine a fost o a doua emigrare. Constituisem
o companie la Boston, “Fulls’ gold” la care a trebuit să renunț. Acum, suntem
din nou în Statele Unite și pe mine lucrul mă poartă în Taiwan, Argentina,
Brazilia, România, India, Canada…M-ai întrebat despre
traseul meu. Iată-l! O mare aventură! Interesantă! Provocantă! Un permanent
examen! O joacă.
R.T: Faptul că mama ta este o personalitate
cunoscută în lumea teatrului, dar mai ales a teatrului de păpuși ți-a
influențat decizia de a deveni regizoare?
I.N: Nu am un răspuns
precis. Am început să mă joc de-a teatrul în copilărie, ascunzându-mă în
spatele mesei sau după perdelele din casă. Dar nu m-am gândit să fac din teatru
drumul meu în viaţă. Mi-am dorit să studiez medicina ca să profesez neurologia
şi psihiatria. M-am pregătit cu pasiune pentru examenul de admitere, dar după
trei luni m-am răzgândit brusc şi am hotărât să dau examen la regie, ca să fac
teatru de păpuşi. Cred că am descoperit misterul hotarului dintre animat şi
inanimat în jurul vârstei de 5 ani, privind spectacolul Povestea porcului la Teatrul Ţăndărică şi fiind fermecată de magia
podului de aur, ca apoi să descopăr în culise, într-un colţ al scenei, că era,
de fapt, o simplă pânză cu paiete galbene.
R.T: Cum este Margareta Niculescu ca mamă, te
întreb pentru că lumea știe că este o femeie puternică, energică, autoritară?
I.N: O mamă atipică, iubitoare și generoasă dar foarte
discretă în ceea ce privește sentimentele ei. Perfecționistă. Tigresa. Cu o
mare dorință de a fi iubită.
R.T: Care sunt valorile pe care le-ai moștenit
din familie?
I.N: Multe. Să sărbătoresc viața, să mă lupt cu
imposibilul, să nu țin la lucruri…Alături de părinți am descoperit în copilărie
satele romanești și s-a trezit în mine o adevarată dragoste pentru sat și
pentru folclor.
R.T: Cât de importantă a fost Școala de la Praga?
I.N: Esențială. Distanța cât şi întâlnirea
cu estetica cu totul diferite a teatrului de păpuși ceh au fost importante. Am
descoperit vibrația și teatralitatea materiei. Lucrul alături de regizorul
Josef Krofta m-a inspirat. S-a născut atunci interesul meu pentru explorarea
teatralității care se poate naște în relația actor păpușa și ideea de spațiu
metaforă.
R.T: Să ne
oprim acum la perioada cât ai stat la Geneva și când soțul tău a fost directorul
Teatrului Marionnette de Geneve.
I.N: La Geneva am reîntâlnit o echipă de păpușari
mânuitori îndemânatici și sensibili cărora le lipseau noțiuni elementare de actorie.
Eu fac parte din generația care a schimbat statutul păpușarului din mânuitor în
actor păpușar, care trebuie să învețe
actorie, muzică, mișcare scenică, să stăpânească diferitele genuri de păpuși
tradiționale și să aibă capacitatea de a imagina noi tipuri de păpuși. Am creat
și la Geneva un laborator, dar era un laborator de formare profesională. Am
invitat actori și i-am inițiat în teatrul de păpuși și marionete. Pentru păpușari
am organizat cursuri de actorie și mișcare. Am colaborat cu poeți și am creat
texte originale. Am invitat scenografi importanți ca Mioara Buescu, Mihai Mădescu,
Guy-Claude François, Patrick Maire și am montat spectacole care au făcut
cunoscut teatrul Marionettes de Geneve peste hotare. În 1996 am inițiat și
organizat un proiect de schimb cultural și artistic pe trei ani cu Teatrul Țăndărică:
schimb de experiență pentru personalul tehnic, administrativ și pentru
ateliere; în cadrul aceluiași proiect am montat un spectacol în dublă distribuție,
elvețiană și română, la care echipele de actori au colaborat. Echipa geneveză a
repetat trei săptămâni la București, iar echipa de la Țăndărică a lucrat doua
luni la Geneva unde a avut loc și premiera. Întâlnirea celor două echipe a
provocat o emulație artistică și umană profundă. În 2001, am dorit, din nou, să
am compania mea și s-a născut compania “Carte Blanche Genève” cu care am făcut
două spectacole. Nici Carte Blanche nu a avut viață lungă, pentru că în 2005,
din motive familiale, ne-am reîntors în Statele Unite. Eu am continuat să fac spectacole,
să mă dedic formării profesionale și am străbătut lumea, de cele mai multe ori
de una singura, uneori cu John.
R.T: Cum au fost anii tăi la Țăndărică? Ce au
însemnat ei pentru tine?
I.N: Anii în care am lucrat la Țăndărică au fost
minunați pentru că tot ce am explorat și inventat era pentru “prima oara”.
Laboratorul teatral din strada Doamnei nr.1 a fost o oază care mi-a inspirat
estetica gestului păpușii și relația dintre mișcare și text, capacitatea
păpușii de a transmite o emoție, relația purtătoare de sens dintre actor și
păpușă, mijloacele pe care le are actorul de a se transmite în păpușă, a-i da
viață, așa încât ea să pară mai reală decât realitatea.
R.T: Cum vezi raportul actor păpușă?
I.N: Il asemăn cu raportul dintre om și “mâinile”
nevăzute care îl poartă prin viață. De aceea, esența păpușii este pentru mine
tragicomică.
R.T: Care este partea care îți place cel mai mult
când te apuci de un spectacol?
I.N: Lucrul cu scenograful și compozitorul, căutarea
universului pe care îl vom inventa pentru a
determina un anume impact asupra publicului. Mă simt atunci ca un ghid
în întuneric. Este o etapă pasionantă.
R.T: Cum vezi ecuația regizor – scenograf - actor?
I.N: Felul meu de a lucra cu scenograful și actorii
este diferit de la un proiect la altul. În general, încep lucrul cu scenograful
și implic actorii în momentul în care le pot propune un anume univers. Tipul de
joc îl caut împreunî cu actorii. Uneori, însă, pornesc spectacolul cu o
perioadă de “laborator”; aduc împreună actori, scenograf, compozitor și, uneori,
scriitor pentru o perioadă de improvizații care pornește de la un anumit impuls,
o idee pe care vreau să o abordez. Materialele cu care lucrăm, inclusiv păpușile
sunt și ele improvizate.
R.T: De ce crezi că sunt puțini regizori de
teatru dramatic care se apropie de teatrul de păpuși? Le trebuie ceva în plus?
I.N: Cred ca forța teatrului de păpuși nu este
cunoscută la adevărata ei valoare. Ce trebuie să aibă “în plus” regizorul? Nu
cred că putem face reguli. Cred că e bine să știe ce anume îl atrage înspre
teatrul de păpuși care prezintă astăzi o mare diversitate de forme. Și poate să
cunoască sau să vrea să descopere esența teatrală a fiecarui tip de păpușă sau
de obiect animat.
R.T: Ce îl diferențiază pe un păpușar de un actor de
dramatic? Ce calități în plus i-ar trebui?
I.N: Îmi place că spui “calități în plus”. Ar fi ideal
ca păpușarul să fie în același timp un bun actor. Am dat multe stagii de inițiere
a actorilor în teatrul de păpuși în universități și instituții alternative.
Actorului îi trebuie o anumită sensibilitate de a se investi și a se exprima
printr-un obiect. Și un anume spirit ludic. Imaginație. Mânuirea păpușii sau a
obiectului pe care trebuie să-l anime se
învață. Dar, cere și timp. Abordarea jocului cu păpușa îmbogățește paleta
actorului, care va descoperi că trebuie să extragă esența personajului. Păpușa
este esență, poezie.
R.T: Dacă ar
fi să dai o definiție a teatrului de animație (dacă ești de acord cu termenul
folosit sau rămâi la termenul tradițional de teatru de păpuși și marionete) care
ar fi aceea?
I.N: Nu sunt atașată de un termen anume. Vocabularul teatrului diferă de la o țară la alta. Termenul de “teatru de animație” este greu de tradus în alte limbi și poate duce la confuzie. E adevărat că teatrul de păpuși contemporan este în continuă căutare de căi noi de comunicare și prezintă o vastă diversitate de forme teatrale, fără să anuleze genurile tradiționale și clasice. În dorința de a cuprinde aceasta diversitate, în Brazilia se folosește termenul de Teatro de Formas Animadas: Mascaras, Bonecos, Objetos. Iar Dr. John Bell, cercetător, păpușar și profesor la University Connecticut (UCONN) foloseste denumirea de Theatre of puppets, masks and performing objects. La Institutul Internațional al Marionetei de la Charleville –Mézières există inițiativa de a crea o terminologie universală. Va fi un proiect de lungă durată.
R.T: Păpuși sau marionete?
I.N: Păpuși, marionete, măști corporale, forme
inventate pentru un spectacol…Între păpușile clasice sunt atașată de marionete
și de păpușile pe mână.
R.T: Prin
spectacolele tale cauți răspunsuri sau oferi răspunsuri?
I.N: Pun întrebări…Caut răspunsuri…
R.T: Ce
reprezintă teatrul pentru tine?
I.N: O pasiune, un drum pe care merg…
R.T: În
ultimul timp, ai colaborat cu Teatrul Tony Bulandra din Târgoviște și cu
Luceafărul din Iași. Cu ce sentimente de întorci “acasă” și
care crezi că sunt diferențele față de perioada de început a ta când lucrai în România?
I.N: Vin
cu mare plăcere să montez spectacole în România. Este o bucurie să lucrez în limba
mea. Există totuși o diferență față de perioada în care am început. Pot vorbi
mai ales despre experiența mea. Căutam forme noi de a implica păpușarul în procesul
de creație (Anotimpurile mânzului,
1977, Tigrul Purpuriu căruia îi plăceau
clătitele, 1973), inventam relația între păpușă și păpușar (Frumoasele pasiuni electrice, 1980),
exploram relația dintre păpușă și muzică, păpușar și cântăreț (Nocturn Stravinski cu Petrușca și opera Vulpea, 1982), sau dimensiunea tragică a marionetei (Legenda cântărețului din flaut, 1981). Fiecare
spectacol era cu totul altfel. Ceream un nivel de excelență în interpretare.
Lucram mult; un spectacol „mic” se repeta o lună jumătate iar unul „mare” trei
luni.
R.T: Ești implicată și în proiectele
desfășurate de UNIMA (Uniunea Internațională a Marionetelor), ții
conferințe,ateliere, călătorești mult, viața ta se împarte între două
continente. Mai ai timp și pentru tine? Ce iți place să faci?
I.N: E
adevărat că lucrez destul de mult. Fac parte din comisia UNIMA pentru formare
profesională. În 2015, am inițiat un ciclu de conferințe pe tema formării profesionale
în teatrul de păpuși. A fost inițiativa mea și sunt foarte mândră de ea. Prima
conferință a avut loc în septembrie 2015 la Charleville- Mézières,
a doua a fost co-produsă de UNIMA
împreună cu Teatrul Municipal Tony Bulandra din Târgoviște și UNIMA
România, iar a treia va avea loc în 2019 la Florianopolis, în Brazilia, găzduiă
de Universitatea Statului Santa Catarina. Abordăm teme importante: cum definim “păpușa” și „teatrul de păpuși” în ziua de azi, ce
metodologiei sau metodologii pedagogice se practică în formarea actorilor
păpușari și cum îi pregătim pentru diversitatea formelor teatrale și ale
proceselor de creație din teatrul contemporan. Îmi doresc timp liber și când,
în sfârșit, îl am mă sperie și inventez alte proiecte. Grădinăritul mă face să
mă simt liberă.
R.T: Dacă ar fi să o iei de la capăt tot
teatru ai face?
I.N: Nu
știu...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu