De ani de zile, managerii teatrelor se plâng
de faptul că nu pot angaja actori tineri, proaspeți absolvenți de facultate din
cauza eternei blocări de posturi. Tinerii dedicați meseriei și care termină
facultatea la București, Iași, Tg. Mureș, Cluj Napoca (și nu am în vedere numai
păpușarii!) sunt doar colaboratori, freelensări, angrenați în multe proiecte,
în diverse teatre. “Fuga” sau
“goana” asta o fi ea sănătoasă pentru unii, dar eficientă, cu
siguranță, nu! Deși salariile au crescut simțitor, mulți actori tineri preferă în
continuare statutul de colaboratori pentru că le oferă posibilitatea de mișcare
fără constrângeri, de alegere a proiectelor avantajoase financiar nu neapărat
profesional. O ușoară “dezghețare”
a avut loc anul trecut în București, când au avut loc concursuri pentru ocupare
de posturi. Mă voi opri, însă, la un fapt benefic ce a avut loc la Teatrul de
păpuși PUCK din Cluj Napoca, unde cu vreo 3-4 ani în urmă au fost angajați o
serie de tineri, proaspeți absolvenți, dar nu numai și, care s-au integrat
imediat în spectacolele teatrului, au preluat sau au creat roluri, participă
activ la proiectele teatrului. A fost un caz singular, dar benefic pentru
ambele părți.
Cu trei dintre ei am stat de vorbă pentru că, la
vremea aceea erau absolvenți la prima lor experiență într-un teatru de stat. Un
altul mai lucrase în câteva teatre, deci avea experiență. Am să-i las să se prezinte
singuri pe cei trei “mușchetari” care între două deplasări, au găsit răgazul
necesar să își aducă aminte de...începuturi.
Raluca Tulbure: Mai inainte de orice, v-aș ruga să vă
prezentați ca să vă cunoască cei ce vor citi aceste rânduri.
Andreea
Roxana Bolovan: Mă numesc Andreea Roxana Bolovan, sunt
actor păpușar, în prezent lucrez de 4 ani la Teatrul de Păpuși Cluj Napoca.
Deasemenea, sunt implicată și în proiecte independente de teatru de animație.
Inițial am terminat Actorie la Univ. Spiru Haret, iar ulterior am urmat
facultatea la secția Păpuși, UNATC
generația 2012. După aceea, am urmat cursurile de Master la UNATC tot pe
Teatru de Animație.
Andra
Ștefan: Mă numesc Andra Ștefan, sunt păpușar și în prezent
lucrez la Teatrul Puck din Cluj-Napoca.
Robert Gutunoiu: Mă numesc Gutunoiu (Marian) Robert, m-am născut în 28
noiembrie 1990 la București și am terminat în generația 2010- 2013 la secția
Păpuși-Marionete, UNATC București. Din 1 decembrie 2015 am ajuns la Cluj și pe
4 am semnat pentru Teatrul Puck, unde se fac aproape 3 ani de când mă desfășor.
În mare, cam astea sunt informațiile generale despre mine. Altfel, sunt un
clovn autentic, din născare... Uneori și eu mă mir de mine, deci cam atât
despre mine, de la mine!
R.T: Ați visat dintotdeauna să deveniți
actori păpușari? Ce știați despre păpușerie înainte de a fi studenți?
A.R.B:
Foarte puțin. La fel ca foarte mulți păpușari, inițial mi-am dorit să fiu
actor, ca, mai apoi, să descopăr universul păpușeriei. Știam că e vorba despre un
ritual sacru, că e o artă străveche și foarte complexă. Deasemenea, am și jucat
într-un spectacol de mișcare cu măști unde am descoperit mici frânturi din ce
înseamnă păpușeria. Nu mă gândeam deloc la teatru de păpuși ca fiind pentru
adulți. Eram încă la Facultatea de Teatru, Actorie de la Spiru Haret când am
văzut un spectacol olandez de teatru de animație cu o îmbinare de mijloace
între păpușerie și teatru dans. Acela a fost momentul când mi-am zis că asta e
de fapt ce-mi doresc eu să fac.
A.Ș:
Nu a fost ceva ce am visat de la început. Am terminat o facultate de arte
plastice înainte de a fi studentă la
UNATC. Dorința asta de a fi păpușar a apărut treptat în urma unor experiențe în
construcție de păpuși și a unei nevoi de a fi în comunicare directă cu ceilalți,
de a exista un schimb direct aici și acum. Înainte de a intra la UNATC știam
mai mult despre construcție de păpuși decât despre actorie.
R.G: După liceu instinctul m-a îndemnat să merg orbește
către teatru. Am descoperit animația după ce n-am intrat la actorie și
universul teatrului de animație a fost revelația de care aveam nevoie, de fapt.
N-am mai dat la actorie anul următor, ci doar la Păpuși-Marionete, pentru ca am
decis că asta vreau să fac!
R.T:
Cu ce gânduri ați
intrat la UNATC?
A.R.B:
Să descopăr o latură a teatrului pe care actoria clasică nu mi-o putea oferi
sau, cel puțin, nu în felul caracteristic tearului de păpuși. Mai exact, m-a
atras fascinația lumii așa zis onirice, fantastice, care devine posibil de
exprimat în zona teatrului de animație.
A.Ș: Mi-am dorit foarte mult să intru la ”păpuși”. Mi se
părea o îmbinare perfecta între arta plastică și teatru.
R.G: Mult entuziasm! Dar și dorința de a cunoaște cât mai
multe informații care să mă ajute să devin un performer care se poate exprima
independent, capacitatea de a-ți construi propriul univers narativ și
performativ prin intermediul unui one-man show, cu mijloacele teatrului de
animație, a fost și este căutarea mea (chiar dacă pentru unii poate părea o
perspectivă egoistă, nu manifest egoism în scenă, îmi place să lucrez și în
echipă)!
R.T:
Cu ce speranțe v-ați
înarmat când ați absolvit?
A.R.B:
Să cuceresc lumea. J sau măcar o mică parte.... Să fac
teatru, să îmbin teatrul de animație cu cel clasic. Să fac spectacole de
animație pentru adulți și nu numai. E o
zonă extrem de fertilă. Având în vedere cât de puțin este exploatat teatrul de
animație în România și totuși ce potențial uriaș are.... ar fi păcat să termini
o facultate de păpuși și să nu practici. Mai ales acum, când granițele s-au
evaporat cumva, avem acces la multe spectacole din afară, metode de lucru,
tipuri de păpușerie... ca să nu mai vorbim de creativitatea proprie.
A.Ș: Am sperat să joc într-un teatru. Simțeam că am nevoie
de un cadru care să mă susțină să joc, să câștig experiență.
R.G: După ce am terminat am repetat la mai multe
proiecte, care din păcate nu s-au mai finalizat. A ieșit doar unul și cum nu
existau prea multe vaiante în teatrul independent, ne-am plimbat cu el prin
cadrul festivalurilor francofone. Era un spectacol-studiu. Noi ( eu și fostul
meu coleg de clasă Marius-Tiberius Bugi) am repetat câteva luni, continuând
procesul de creație tip laborator și dezvoltând , cât am putut de original,
momente, pe care le-am unit într-un spectacol complex, care privind
retrospectiv cred că ar fi avut mai multe șanse de succes dacă i se acorda
credit.
R.T:
Ce a însemnat pentru
voi “înrolarea” într-un teatru de stat, într-o perioadă în
care nu se prea făceau angajări?
A.R.B:
O experiență neașteptată, ca
o surpriză. Când eram în facultate nici prin gând nu-mi trecea să mă angajez
într-un teatru de stat, eram foarte hotărâtă să merg pe zona independentă. Însă
Clujul m-a atras și din alte puncte de vedere. Mai fusesem înainte și-mi
plăcuse orașul, atmosfera, zona, plus că aveam deja prieteni aici. Întâmplarea
a făcut ca în momentul în care am terminat masterul să aflu că sunt posturi
libere la teatrul de păpuși din Cluj și am zis șă fac o încercare. Mi-a luat
cam jumate de an să mă decid să plec din București, dar până la urmă am
facut-o. A fost un fel de aventură. Era prima dată când mă hotărâsem să plec
din orașul în care mă născusem și locuisem până la 24 de ani. Deasemenea, mai
avusesem colaborări, dar nu știam ce înseamnă de fapt să fii angajat total
într-un teatru.
A.Ș: A fost o șansă venită la momentul potrivit.
R.G: Un compromis, pe care l-am făcut pentru a-mi
desfășura o activitate profesională constantă, concentrându-mă mai mult pe
munca la scenă decât organizare/planificare etc. Ca orice contract pe termen
lung înseamnă o serie de responsabilități, unele dintre ele nu tocmai pe placul
tău... Am ales asta, dezamăgit fiind de faptul că nu s-au concretizat de-a
lungul a aproximativ doi ani, proiectele la care repetasem și era mult timp
pierdut pe rezolvarea problemelor legate de spațiu și utilități, etc...
Independeța în cultura din România e o glumă amară, pe care poți învăța s-o
guști dacă accepți că se poate să te bucuri cu jumătate de măsură (nu te simți
tocmai împlinit ca performer)... E o tranziție, pare-se, fiindcă sistemul
teatral românesc e învechit/ nereformat după revoluție (de la facultate, la
teatre) și chiar dacă, de vreo doi ani au apărut ceva mai multe spații
independente, ele supraviețuiesc/subzistă, lucrurile se mișcă greoi fără un
sprijin nepărtinitor din partea statului și nu există o piață, care să creeze
ierarhii valorice reale.
R.T: Cum v-ați
acomodat? Cum a fost cu cazarea, pentru că nu sunteți din Cluj? Din câte știu,
ați intrat “direct în pâine”.
A.R.B: Cu adevărat la atmosfera Clujului m-am acomodat cam
după jumătate de an, un an. Este cu totul alt “film”
decât în București. Am luat bineînțeles în chirie un apartament mare cu alte
două colege. A urmat o perioadă frumoasă, aproape studențească. Lucram destul
de mult la teatru, premiere noi, dar și preluări la spectacole mai vechi. A fost
un fel de perioadă de inițiere în ceea ce înseamnă lucrul într-un cadru
instituționalizat.
A.Ș: M-am simțit ca acasă de când am ajuns la Cluj. Am
fost norocoasă, fiindcă am plecat cu colege, cu prietene angajate și ele la același teatru și am locuit
o vreme împreună.Am început aproape imediat lucrul la teatru, dar într-un ritm lejer.
R.G: Primul an, încă primeam un sprijin financiar lunar
din partea alor mei fiindcă lucram intens și nu mai aveam timp de altceva. De
Cluj m-am îndrăgostit când încă era un oraș eminamente studențesc, prin 2011.
Între timp s-a mai schimbat, e corporatist, dar păstrează uneori ceva din
atmosfera aceea și datorită câtorva prieteni de aici pe care îi cunoșteam
dinainte de a mă muta. Cu siguranță, influența austro-ungară și vadul bun au
contribuit la imaginea bună pe care o afișează azi. Râmăne cel mai “fain” oraș
activ din România mea (Sighișoara ș.a. nu se pun ca fiind active).
R.T: Față de ce ați
învățat în facultate, ce credeți că ați câștigat? Sau, poate, ați pierdut?
A.R.B: Am câștigat experiența jocului, a scenei. E un tip de
antrenament pe care nu-l poți fenta și rezultatele se fac vizibile doar după
perioade acumulate și constante de practică, repetiții. La fel ca și cu lucrul
interior la un rol sau păpușă. După un timp de practică constantă multe lucruri
vin natural, mult mai lin. Am câștigat lucrul și interacțiunea cu o echipă
nouă, foarte mixtă ca genuri și vârste. Sunt lucruri de învățat de la fiecare
coleg și regizor. Deasemenea, zilele de turneu au fost perioade câștigate, am
călătorit în locuri noi și am participat la festivaluri unde am văzut spectacole
bune. Am cunoscut mulți artiști păpușari internaționali și am văzut abordarea
lor. Mi-e dor însă de perioadele mai lungi de construcție a spectacolelor, a
momentelor. Din păcate, din cauza timpului limitat de lucru la proiecte, oferit
de un cadru instituționalizat, în teatru multe lucruri nu apucă să fie
construite organic până la premieră. Ci, abia după ce aceasta este jucată, când
anumite lucruri nu mai pot fi schimbate mult. Mi-e dor să descopăr mai mult în
repetițiile de constructie la noi proiecte, diferitele posibilități ale
rolului, să am parte de un laborator mai bogat ca tip de lucru, să mă pot juca
mai mult.
A.Ș: Am câștigat mai multă încredere și prezență și am
înțeles pe parcurs lucruri pe care ni le spuneau profesorii și pe care nu le
înțelegeam decât la nivel teoretic. De pierdut nu cred că am pierdut ceva, însă
mi se face dor uneori de ”atmosfera de laborator” din facultate. De timpul pe
care ni-l acordam ca să greșim și ca să experimentăm.
R.G: Procesul de “învățare” în domeniul teatrului de
animație e permanent. Am deprins anumite idei din facultate, pe care le-am
trecut prin filtrul propriu și le aplic așa cum cred eu că se pot împlini. La
Cluj, am avut șansa de a lucra cu oameni pasionați de animație, care
absolviseră și ei Păpuși la București, deci colegi/prieteni, Attila Nagy
(sunet) și Călin Negrea (lumini),
alături de care am descoperit ce înseamnă să te conectezi cu oamenii de la
tehnic, într-un spectacol, Elena Ilaș și Florin Marin, oamenii de la ateliere,
cu care am petrecut nopți de poveste lucrând la păpuși sau decoruri și, exemplul lui Călin Mureșan, un veteran al
Puck-ului, de la care am reușit să re/descopăr frumusețea generozității
gratuite, răbdarea, atenția la detalii, meșteșugul, să accepți eșecul cu
bucuria că din greșeală înveți (e frumos să cazi, ca să vezi cum te ridici, îmi
place mie să zic) și umilința.
R.T: Se poate trăi
din păpușerie?
A.R.B: Da, în mod sigur. Norocul nostru este și acela că am
prins, datorită unei situațiii favorabile de structură a legilor legat de
personalul artistic, o creștere salarială foarte consistentă. Însă, chiar dacă
nu s-ar fi întâmplat asta, spectacolele de teatru de păpuși sunt foarte
căutate. Desigur, este relativ, dar atâta vreme cât îțî creezi conjunctura de a
livra produse de calitate bună, poți trăi din păpușerie cel puțin la un nivel
decent, dacă nu mai mult.
A.Ș: Un mare DA.
R.G: Cred că e necesar să definim ce înseamnă păpușerie,
azi, în România. Acum, de exemplu, am un salariu care îmi permit să mă întrețin
singur. Se poate trăi din păpușerie așa cum se poate trăi din orice reușești să
faci important și pentru ceilalți, nu doar pentru tine. Susțin că măsura
calității trebuie să prevaleze cantității, dar uneori mă simt destul de singur,
când spun asta și sunt acuzat de idealism...
R.T:
Cum este să joci în fața unei săli pline
de copii?
A.R.B: O satisfacție enormă dar și o provocare! După cum
mulți știu, în general copiii sunt cel mai delicat tip de public. Nefiind încă
obișnuiți cu tiparele publicului adult, ei reacționează sincer și fără perdea
la ceea ce văd. Desigur, mai sunt și excepții destul de rare. Se simte imediat
când copiii se plictisesc. Pentru asta, ești pus în situația să fii mereu
prezent în scenă, nu prea ai cum să te sustragi. De aceea, un spectacol cu
adevărat reușit este inegalabil ca nivel de satisfacție atunci când joci la un
public de copii. Energia primită de la ei, poate fi combustibil pentru o
perioadă destul de lungă.
A.Ș: Energia lor e minunată. Ți se umple sufletul când
scot câte un comentariu care face toată sala să râdă. După cum se spune, sunt
cel mai sincer public și sunt acolo cu tine dacă le place; spun tot ce le trece
prin minte. Fiecare gând al lor spus cu voce tare e o bucurie.
R.G: Riscant, dar frumos. Mă face să mă gândesc că ceva
asemănător simțeau (poate) și actorii de Commedia dell’Arte când jucau într-o piațetă.
R.T: Ați avut parte
de un “botez” anume la debut sau de vreo întâmplare neprevăzută?
A.R.B: Nu țin minte. Norocoasă sau nu, n-am avut parte de
“surprize” din partea colegilor la venirea în teatru.
A.Ș: Am intrat într-o preluare de rol și mergeam cu foaia
pe care scrisesem tot ce trebuia să fac după mine prin scenă, fiindcă aveam impresia
că n-o să țin minte atâtea lucruri.
R.G: Ca să răspund la prima întrebare, legată de botez, nu
sunt un fan al poveștilor de culise și cum nu întrețin genul ăsta de abordare
nu am avut parte de așa ceva. Întâmplări neprevăzute au fost și astea ne-au
unit, ca grup și mai mult, la vremea lor.
R.T: Care sunt rolurile care v-au adus, până acuma, cele
mai multe satisfacții?
A.R.B: De la Teatrul Puck personajele pe care le-am jucat în
“Strada cu îngeri” în regia lui Decebal Marin. Este un
spectacol nonverbal numai cu marionete, fiecare dintre noi jucăm
trei sau patru personaje. Eu am Adolescenta, Băbuța, Un înger și Cățelul. Este
și cel mai drag și frumos spectacol de păpuși pe care l-am jucat până acum.Din
proiectele independente Charlotte Salomon din one woman show-ul cu același nume
în regia Lianei Ceterchi. A fost cel mai provocator proiect din punct de vedere
actoricesc.
A.Ș: Spectacolul meu preferat este ”Strada cu îngeri”
fiindcă nu e vorba de un rol, de mine sau de celălalt, ci e ca o stare în care
intrăm toți și aducem tot ce-i mai bun din noi către oameni.Un rol care a
însemnat o șansă și o provocare pentru mine e Pinocchio. Sunt recunoscătoare
pentru încrederea care mi s-a acordat.
R.G: Nu pot spune precis cantitatea de satisfacție adusă
de un rol. Am căutat să iubesc tot ce-am primit. Uneori am reușit să ofer mai
mult, alteori mai puțin.
R.T: Visați ceva?
A.R.B: Să-mi valorific meseria la un potențial maxim, să joc
și să creez spectacole de teatru de animație atât pentru copii cât și pentru
adulți. Să inițiez un spațiu cultural pentru teatru de animație destinat
adulților cu repetoriu propriu dar și cu spectacole invitate, un loc în care
oamenii să vină special să vadă povești cu păpuși pentru adulți… Este un mare
păcat că în România nu se află momentan așa ceva. Poate, la un moment dat,
mi-ar plăcea să predau teatru de păpuși studenților. Da, pedagogia este alt domeniu
față de performanță, însă peste niște ani mă văd făcând și asta.
A.Ș: Visez să pun în practică niște proiecte personale
care sunt acum în lucru.
R.G: Mereu. Vreau să și îndeplinesc ce visez!
Vise,vise cu dureri, cu bucurii, cum spunea un cântec
de pe vremuri, ale unor tineri talentați, frumoși, muncitori și, de ce nu,
norocoși.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu