Ultima
premieră a Teatrului pentru copii
“Ciufulici” din Ploiești, Dragonul reprezintă debutul regizoral pe o scenă profesionistă al
Lilianei Gavrilescu. Actriță a Teatrului de animație Țăndărică, cadru didactic
la UNATC la secția “Arta mânuitorului
de păpuși și marionete”, ’’voce ’’ de radio și în filme de desene
animate, Liliana Gavrilescu a mai ‘’exersat’’ regia la diversele examene din
facultate, ultimul dintre ele Ușa,
prezentat în cadrul Festivalului international al teatrelor de animație
‘’Bucurii pentru copii. Spectacole de colecție’’ din 2013 a fost extrem de
apreciat de juriu și critica de specialitate. Liliana Gavrilescu dovedește cu
fiecare apariție, fie în calitate de actriță, fie în cea de profesor și, mai
nou în cea de regizor o pasiune infinită pentru ce face, o grijă pentru
detaliu, o îndemânare în a ‘’citi’’ și ‘’decupa’’ poveștile pe care vrea să ni
le împărtășească.
Dragonul este o “prelungire” a
unui examen mai vechi, dar analiza este mai profundă, mai elaborată, mult
îmbogățită. Este un spectacol tip Bunraku, măștile și păpușile teatrului
tradițional japonez fiind sursa de inspirație.
Pentru
a înțelege mai bine semnificațiile spectacolului am să încerc pe scurt, să
sintetizez ‘’ce înseamnă Bunraku’’, o formă de teatru de animație ce a apărut în 1864 la Osaka. Păpușile au dimensiuni
între 1.30m -1.50m, sunt mânuite de mai
mulți păpușari. De obicei, un păpușar principal, numit omozukai, mânuiește mâna dreaptă și capul, al doilea, hidarizukai, mânuiește mâna stângă și un
al treilea, ashizukai, picioarele.
Alături de păpușari, în spectacolele tradiționale apare un povestitor care
recită textele, tayu, acompaniat de
un corp de instrumentiști care cântă la shamisen,
un intrument tradițional japonez.
În spectacolul Dragonul,
Liliana Gavrilescu s-a dovedit o bună cunoscătoare a tehnicii Bunraku, păstrând
o mare parte din ‘’schema’’ tradițională. Povestea este una care
are ca mesaje esențiale o serie de valori ale umanității: iubirea, loialitatea,
onoarea, care trebuie să ne însoțească în orice vremuri, fiind eterne.
Trama este data de vrăjitorul Karura care prin
puterea magiei negre, invidios pe armonia din familia luptătorului Tahiro,
decide să se răzbune. Îl răpește pe Aki, fiul lui Tahiro și-l trnsformă în
dragon, iar lui Komiko, soția lui, îi ia frumusețea. Pentru a-i salva pe cei
doi, Tahiro pornește într-o călătorie inițiatică spre Lumea de dincolo, ajutat
de maestrul Tengu. Pe drumul lung pe care îl are de străbătut, primește o sabie
fermecată cu care îi învinge pe demonii ce-l țineau prizonier pe fiul său și,
astfel, rupe vraja: Aki redevine băițelul vesel și jucăuș, iar Komiko, femeia
frumoasă și atât de invidiată altădată.
Trebuie
remarcată,în primul rând, eleganța și
delicatețea punerii în scenă. Un decor minimalist, dar interesant, ce mi-a
amintit de lucrul cu traforajul din copilărie, de dantelăria din lemn pe care o
făceam la școală. Păpușile, care și ele se datorează lui Mihai Androne,sunt
expresive, colorate, încadrându-se schemei tradiționale. Cel mai important atu
al spectacolului este calitatea mânuirii. Nu este deloc ușor să dai viață unor
păpuși de tip Bunraku. Ai nevoie de
talent, îndemânare, concentrare, coordonare. Liliana Gavrilescu este ea însăși
o mânuitoare de excepție și se vede, se simte că a lucrat la amănunt, la nuanță
cu actorii. Păpușile au atitudine, au gingașie, se mișcă asemenea nouă. Azi,
când, în multe spectacole de animație, păpușa/marioneta este un simplu
accesoriu, ce traversează scenă sau este un pretext, ‘’lecția’’ de mânuire de
la Ploiești nu poate decât să ne impresioneze și să ne bucure. Poate fi o
pledoarie pentru cei care cred că modernitatea, folosirea ‘’cuceririlor’’
tehnice înseamnă renunțarea sau simplificarea până la dispariție a tradiției
sau specificității teatrului de păpuși Aici
trebuie amintiți toți cei opt actori care fac ca personajele grele, complicate
să aibă ‘’suflet’’: Mihaela Rus, Georgiana Dinescu, Daniela Ruxandra Mihai,
Ana-Maria Orbean, Lizica Sterea, Alina Medoia, Lucian Orbean, Nelu Neagoe, Paul
Niculae.
Spectacolul
are câteva momente bine realizate din punct de vedere al imaginii cum ar fi:
scenele de luptă, dansul cu steaguri (specific în teatrul japonez și chinezesc),
apariția dragonului mare mânuit de toți cei opt actori care execută un
‘’balet’’ dificil, spectaculos și bine mânuit. Ce mi s-a părut din alt
spectacol este animația digitală, mai ales apariția dragonului, care rupe
tabloul filigranat al montării. Dacă se rămânea la nivelul ‘’umbrelor’’, folosite la început, era mult mai bine. De asemenea, și
apariția demonilor e tratată în aceiași ‘’cheie’’. Muzica semnată de Marin Fagu se încadrează în
atmosferă.
Dragonul este un examen pentru trupa teatrului pentru copii din Ploiești,
dar și o lecție de mânuire, o pledoarie pentru păstrarea tradiției, o încercare
de a-l familiariza pe copilul de azi cu o formă veche de artă, de a-i insufla
niște pecepte morale etern valabile.
Teatrul
pentru copii Ciufulici-
Dragonul. Scenariul și regia: Liliana
Gavrilescu. Scenografia:Mihai Androne.Compoziție și ilustrație muzcală: Marin
Fagu. Animație digitală și efecte speciale: Lucian Băbeanu. Cu: Mihaela Rus, Georgiana Dinescu, Daniela
Ruxandra Mihai, Ana-Maria Orbean, Lizica Sterea, Alina Medoia, Lucian Orbean,
Nelu Neagoe, Paul Niculae. Data premierei: 22 ianuarie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu