Aflată în
vizită “de lucru” la Teatrul
Țăndărică, fosta mea casă permanentă, nu m-am putut opri din elanul de a urca
la etajul unu că să stau de vorbă cu managerul instituției, domnul Călin
Mocanu. Aflasem de niște proiecte noi care la ora apariției discuției noastre
vor fi în derulare, am considerat că pot fi un punct de interes adăugându-se
unor proiecte devenite “tradiționale”: Festivalul Teatru, stradă și copil sau Festivalul internațional ImPuls.
Raluca Tulbure: Vreau
să-mi vorbești despre proiectele noi pe care le aduce stagiunea aceasta la
Teatrul de animație Țăndărică? Primul ar fi Poveștile României. De fapt,
prezentarea unor personalități care au scris istorie în diferite domenii.
Despre cine este vorba într-o primă etapă?
Călin Mocanu: Va fi vorba de Regele Ferdinand, Regina
Maria, Enescu, Brâncuși, Ștefan cel Mare, A.I.Cuza. Pentru mine cel mai
important mi se pare Cuza, pentru mișcarea pe care a creat-o, dar nu sunt istoric,
pentru că dacă aș fi fost l-aș fi impus.
R.T.: Primul spectacol a fost Brâncuși, pe un
scenariu de Ema Stere și regizat de Attila Vizauer și pe care l-ați jucat de
Ziua națioanală Constantin Brâncuși, pe 19 februarie.
C.M.: Da, și
va urma spectacolul dedicat Regelui Ferdinand.
R.T.: Cui se adresează Poveștile României?
C.M: În
primul rând, elevilor din clasa a IX-a până în clasa a XII-a. Am să-ți spun
ceva: mai de mult am contestat o idee care a venit de mai sus de a juca în
școli, în orice condiții. Am promis atunci că voi veni cu o altă idee dacă voi
fi ascultat. Am fost ascultat și m-am prezentat cu o altă propunere. Idea de
teatru în școli, după părerea mea, are un obiectiv clar: să ne cunoaștem marile
personalități, nu numai din istorie, ci și din alte domenii. Acum, trebuie doar
să mai am niște formalități cu Inspectoratul școlar și, apoi, vom da drumul
proiectului în școli. Ideea mi-a venit după o cercetare făcută în Germania
peste care m-am uitat și am înțeles pas cu pas cam ce au vrut ei. Au vrut să
ajungă în limbajul adolescentului, la sufletul lui, la felul lui de a
interpreta lumea în această perioadă a vieții. Am văzut foarte multe spectacole
pentru adolescenți, cu adolescenți , dar și cu actori, cu texte scrise cu
dramaturgul la scenă. Ce înseamnă cu dramaturgul la scenă, ai să mă întrebi?
Ori ce schimbare este posibilă cu dreptul de autor lângă tine. Dacă o cercetare
după 4-5 spectacole arată că trebuie luat sau pus din ea sau trebuie altfel
calibrată dramaturgic, atunci se va face cu dramaturgul alături și se va schimba
pe loc și interpretarea din scenă.
R.T.: Interesantă perspectivă! Ar fi ceva inedit
pentru România.
C.M: Atunci,
m-am gândit să generez o rețetă foarte general care este cam așa: un spectacol
în clasa copilului, la ora de dirigenție sau de română sau de muzică,în funcție
de ce personaj dorim să facem cunoscut, jucat a 35 de elevi, la care se vor
adăuga și mulți profesori. Am avut deja, câteva spectacole aici la teatru și a
fost plin de profesori, interesați să vadă cum se va lucra. Se va începe cu
15-20 de minute înainte cu un stand up tematic,
legat de subiectul spectacolului, făcut de un actor tânăr, care pe un
text scris povestește pe o situație dată, într-un context dat și când se va
ajunge la un apogeu dramaturgic creat pe stand up în care se pune întrebarea
oare personajul de care vorbim are sau nu are dreptate, este bine sau nu ce se
spune despre el, e real sau nu, apare personajul. Se simte nevoia la un moment
dat să-l întrebi pe Brâncuși ce a simțit când și-a dus lucrările la Expoziția mondială de la New
York și i s-a spus acolo că nu sunt opere de artă,ci de utilitate publică.
R.T.: Care este ritmicitatea acestui gen de
spectacol?
C.M.: Șase
avem până acuma. Până la sfârșitul stagiunii.
R.T: Șase personaje în căutarea poveștii, a
istoriei, a muzicii, etc. Cu ce fel de actori lucrezi aceste proiecte?
C.M.: Cu actori
independenți și, cred că,e un lucru foarte important. Îi luăm de pe piața
liberă pentru că ne-am dat seama că noi trebuie să jucăm aici, la sediu, dar și
în alte locații. Și ca să continui, după stand up vine personajul, așa cum este
el, luat din istoria lui,cu vorbele lui, nu e nimic stilizat. Este Ștefan cel
Mare pe care îl știm, Ferdinand despre care am citit, e vorba despre
principiile lor.
R.T.: Se pot pune citate ale lor, acum cu Brâncuși au tot apărut, circulă
foarte des vorbele de duh ale marilor personalități.
C.M.: Ca o
paranteză, legat de Brâncuși, îți spun despre un viitor proiect când tot
teatrul va fi transformat într-un atelier Brâncuși, vom face operele principale
din polistiren, pe care copii să le facă și să le desfacă. Operele vor fi
povestite, cei mici vor sta, de exemplu, la Masa tăcerii, Coloana infinitului
va fi compusă cu ei. Apare persoanjul Brâncuși care va povesti despre fiecare
operă. Acesta este un al doilea pas din Poveștile
României. Vreau să mai precizez că este vorba de 3 actori: cel care face
stand up, cel care face personajul și un actor tânăr care va sta în sală și
care de pe telefon cu niște buffere mici încearcă să pună muzică de așteptare, de ambianță,
schițând un fel dramaturgic sonor. Tot el va încerca să-i incite la întrebări
pe tinerii din sală.
R.T: Să trecem
acum la al doilea proiect nou, cel cu
improvizația,Improveste.
C.M.: Lucrez
aici de un amar de ani și am văzut că e foarte important ca un actor să aibă o
stare anume, de așteptare și de generare a valorilor. S-a creat o trupă mobilă
care îți caută un nume, au participat la un festival de impro sub numele de
Păpușarii, au luat și un premiu. Este un spectacol pe care l-a pus Dan Codreanu
și este foarte interesant ca și concepție. Sunt actori care cântă la
instrumente, unii învață acuma, participă la ateliere de improvizație. E nevoie
de stare asta de impro la orice actor, indiferent unde joacă.Este un
antrenament permanent.
R.T.: Se va juca numai la sală?
C.M: Nu, în
spații neconvenționale, în spitale. Trebuie doar să consolidăm puțin aceste
două proiecte, ca apoi să le dăm drumul.
R.T.: Să vorbim acum de proiectul SALT care de
anul acesta este și festival și care a scos pe piață două producții: Regele
moare și Apolodor, pregătind o a treia: Mateiaș Gâscarul.
C.M.: Evenimentul
SALT încununează, dacă vrei, acest festival care este pentru noua generație. O
zi, vom face un free style puppetry,
adică animație liberă, momente scurte de improvizație cu marionete /
păpuși / obiecte, pe teme la alegere. FreeStyle
Puppetry reprezintă o oportunitate pentru tinerii păpușari să prezinte o
idee, un concept sau un stil de animație, cu momente ce pot fi selecții din
lucrări în desfășurare sau de sine stătătoare cu o durată de maxim 7 minute, în
care vor fi un solist și un ajutor. Va fi cu premii, fiecare participant face
parte din juriu, în momentul în care e pe scenă nu are vot, iar când nu e pe
scenă are vot. E foarte important.
R.T.: S-au
înscris mulți?
C.M.: Sunt
destui și, poate, ar trebui să facem și o selecție. Au venit din teatru, de la
Iași, de la Tg. Mureș, de la Cluj. De ce fac free style puppetry? Pentru că nu
peste multă vreme va veni Festivalul ImPuls, care s-a mutat în septembrie și
vom juca mult pe stradă. Trebuie să dezvoltăm numere de stradă, să le
calificăm, să le ridicăm nivelul. Aducem performanță la festival, vrem să creem
performeri. Sunt foarte interesat de ce vine în animația românescă. De aceea am
creat SALT-ul.
R.T.: Țăndărică
altfel aduce ceva nou, anul acesta?
C.M.: Este un festival care se
susține financiar și asta este foarte important. A început cu o săptămână,
apoi, două și acum va ține o lună.
R.T.: Despre Teatru, stradă și copil sau despre Festivalul Impuls vom vorbi mai pe larg cu altă ocazie. Ca și
despre aniversarea lui Țăndărică de 75 de ani de la anul. Mulțumesc pentru
discuție și pentru ceaiul de iasomie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu