O zi însorită ca de primăvară. Gara de
Nord. Lume, vermuială, agitație. Iau un tren spre Ploiești, e drept, cam frig
în el. Nici nu apuc să respir că ajung la Teatrul pentru copii și tineret
Imaginario pentru premiera unui nou spectacol: Poveste de
adormit-între
gradul IV și 3D. Matei Vișniec, cel mai jucat dramaturg
român tinde să devină și un foarte iubit
autor de piese pentru copii și adolescenți. După ce “omul lui de zăpadă” a dorit să se întâlnească cu
soarele mai întâi în Franța ca apoi, Țăndărică să îl ducă în mai toată România,
în China și, recent “s-a topit” și în Ungaria, iată că altă piesă de a lui vede
lumina scenei. E vorba de un text scris pentru copii mai mari și care spune
povestea unui extraterestru care își dorea și el ceva, mai banal, ca amintire:
o pijama. Citisem textul cu ceva timp în urmă și îmi plăcuse mai ales pentru
ineditul poveștii, pentru scriitura atât de diferită de dramatizările cu care
suntem obișnuiți la teatrele de copii și pentru că era un altfel de Vișniec:
duios, poetic, copilăros, jucăuș. Însă, nu e simplă poveste, ci are un mesaj
mult mai complex și teribil de actual: copiii ai căror
părinți au plecat la muncă în străinătate, lăsați în grija bunicilor și care visează
la clipa când vor fi din nou o familie. Textul are căldură, o candoare și o
poezie ce ne duce cu gândul la omulețul
de zăpadă, degajă optimism, speranță, încredere că dramele declanșate de acest
fenomen vor deveni odată amintire. Știind perfect cui se adresează, deși tema e
departe de a fi pentru cei mici, Matei Vișniec aduce cu el ceva din sufletul
calm, liniștit,optimist al plaiurilor natale bucovinene.
Regizorul
Radu Dinulescu, cunoscut ca fiind unul dintre dintre cei dintâi care a folosit
la noi tehnica 3D în spectacolele de animație, s-a lăsat sedus de povestea lui
Vișniec și de posibilitățile pe care i le oferea. Astfel că alături de unul dintre
colaboratorii săi constanți, creatorul animație 3D Armand Richelet Kleinberg, a
imaginat o lume văzută prin ochelarii speciali. Entuziasmul celor mici este de
nedescris atunci când lumea imaginată pe ecran vine spre ei. Mihai Androne a
imaginat un decor simplu ce nu încarcă, ci, te aduce cu picioarele pe pământ,
într-o camera pentru copii din casa bunicii. Extraterestrul este interesant, o “păpușă” teleghidată, fără mânuitor, de fapt, un fel
de robot, cu leduri multicolore la a cărui construcție au contribuit și elevii
Colegiului Național “Mihai Viteazul” din Ploiești. Nimic înspăimântător, ci un
personaj prietenos venit din altă lume unde nu există mame, tați, bunici, frați
sau surori. Cei trei neastâmpărați, un băiat și două fetițe stau de vorbă cu
extraterestrul cel bun și prietenos când bunica îi crede adormiți și află o
mulțime de lucruri despre lumea lui. Însă și monstrulețul află despre lucruri
umane, adică are loc un schimb de experiențe între cei patru. Dorințele
copiilor sunt îndeplinite rând pe rând (să fie casa gata ca să se întoarcă
părinții, să aibă bunica leacuri ca să n-o mai doară șalele sau să își viziteze
mama în Italia). Până și dorința lumească și extrem de copilărească a
extraterestrului, aceea de a avea o pijama este îndeplinită. Fericit, pleacă în
lumea lui de unde va reveni peste o mie de ani.
Radu Dinulescu a riscat destul de mult când a
încredințat rolurile celor trei frați unor copii interpreți. E greu să lucrezi
cu ei pe scenă, mai ales că textul nu este chiar așa de simplu. Nimic de zis, cei
trei Ilinca Rus, Alexandru Vasilescu și Ioana Andreea Moș (care are ceva din Gretl,
cea mai mică din copiii Von Trap din Sunetul
muzicii) au datele personajelor, sunt drăguți, veseli, entuziaști, dar...
sunt momente în care replicile spuse firesc, așa ca-n viață, nu se aud pentru
că poziționarea lor în scenă e mai mult pe lateral sau, uneori, cu spatele la
public. Sigur că ei sunt imprevizibili, poate și emoțiile sunt mai mari, teama
de a nu uita sau greși, ceea ce ar fi firesc. Singura profesionistă din
spectacol este Lăcrămioara Bradoski (bunica, mama, cățelul, pisica) care le
lasă micilor actori prim planul. “Poveste de adormit copii și de trezit ușor părinții”
cum zice chiar Matei Vișniec, ar putea fi concluzia acestui nou spectacol și
care este o opțiune repertorială binevenită, originală într-un “ocean”de povești și basme clasice,
dramatizate, adaptate, reinterpretate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu