În urmă cu trei ani, patru actrițe
din generația de aur a secției de păpuși a Teatrului Bacovia din Bacău primeau
la București, pe scena de la Țăndărică Premiul
de excelență Michaela Tonitza Iordache în arta animației românești. Adriana
Stoian, Elena Solomon, Sorina Moian și Verona Marinescu (absentă din motive
de sănătate) gâtuite de emoție au urcat pe scenă,în aplauzele colegilor de
teatru, urmărite de directoarea Eliza Noemi Judeu și au depănat puțin din povestea lor. Fiecare dintre ele are cariera,
amintirile ei, regretele, bucuriile și, cu siguranță, ar fi putut povesti
câte-n lună și-n stele, dar imaginea mea cu ele, unite nu numai de meserie, ci
și de conjunctura mometului m-a făcut să mă gândesc la un interviu în patru.
Dar cum socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, redau mai jos,
discuția cu două dintre ele, Sorina Moian și
Verona Marinescu. Celelalte două,urmează în numărul viitor.
Raluca
Tulbure:
Pentru început v-aş
propune să ne referim la copilăria Dvs. că să vedem de unde a răsărit steaua
fiecăreia, artiste de excepţie, mari„păpușărese”, cum umblă vorba prin târg.
Sorina
Moian: Mi-a plăcut de mică să recit, să compun poezii, să
fac balet în urbea mea, Botoșani. În școala primară, pregăteam spectcole, eu
fiind regizorul. La 12 ani, am luat premiul I pe oraș, pe raion, pe regiune
recitând o poezie și, ajungând în faza pe țară. Am urmat cursuri de balet și de
teatru la Casa Pionierilor din oraș, timp în care am avut multe spectacole
reușite.
Verona
Marinescu: Copilăria a fost tristă. Război,foamete, dureri
fizice și sufletești la tot pasul. Mă întrebați de unde a răsărit “steaua”mea? Din durere, din respect, din iubire
pentru oameni.
R.T.: Care credeți că este principala
voastră trăsătură de caracter fără de care nu ați fi putut face meseria
aceasta?
S.M: Răbdarea, perseverența și afinitatea pentru copii.
V.M.: Disciplină, muncă, iubire pentru profesie.
R.T.:
Care sunt principalele
atuurile unui artist păpușar?
S.M : Abilități de comunicare și relaționarea cu colectivul
și publicul spectator.
V.M.: Seriozitate și multă muncă pentru cunoașterea
mânuirii păpușii, lucru care nu este ușor.
R.T.:
Cum au fost începuturile voastre în teatru?
S.M : În urma unui concurs pentru un post de
mânuitor-păpuși (pe atunci nu era denumirea de actor-mânuitor) , am intrat la
Teatrul Vasilache din Botoșani în 1973.
A fost greu “să mă joc” cu altfel de păpuși decât cele din copilărie.Greu, dar
mai frumos! Primul spectacol în care am jucat a fost Stan Pățitul. Drăcușorul meu era foarte greu sau așa mi se părea
mie, dar l-am domesticit. Au urmat spectacolele:
Ceasornicul șchiop,
Minimul cel isteț și leul pe catalige, Motanul și luna, În glumă și,
primul meu rol de compoziție, Vulpea din Aventurile
unei vrăjitoare. Apoi, am ajuns la Teatrul de Animație din Bacău unde am
profesat ani de zile.
V.M.:
Cu teamă, cu dragoste pentru ceea ce făceam.
R.T.: De la cine ați deprins tainele meseriei?
S.M.: Expresia “pe vremea mea” este adevărată, dar, pe
atunci nu era facultate de teatru pentru păpușari, ci, doar, cursuri de
perfecționare pe care le-am urmat sub îndrumarea unor profesori de istoria
teatrului românesc și universal, istoria teatrului de păpuși și psihologia
copilului. Țin să-i menționez aici pe: Sanda Diaconescu,
Ileana Berlogea, Sanda Manu, Rodica Dianu, Victor Ernest Mașek, Gigi Nicolau.
Meseria propriu zisă am deprins-o de la colegii mei de teatru, atât de la cei
din Botoșani, cât și de la cei din Bacău, cărora țin să le mulțumesc.
V.M.: În primul rând de la colegi. Apoi, în concedii, făceam
cursuri de mânuire a păpușii și de istoria teatrului la București, Iași,
Brașov.
R.T.: Cum vedeți relația actor-regizor?
S.M : O relație de parteneriat. De cele mai multe ori, am
lucrat cu regizori care”m-au ghicit” și am realizat roluri ”mănușă”, cum se
spune. Cred că regizorul și actorul trebuie să intre în rezonanță. El cere, tu
vii cu propuneri astfel încât ideile ambilor să construiască personajul dorit
de amândoi.
V.M.: De colaborare și înțelegere.
R.T.:
Care sunt etapele din
realizarea unui spectacol care vă plac cel mai mult?
S.M: Lectura la masă când de la o repetiție la alta
descopăr ce interpretare se potrivește personajului meu, ținând
cont de înfățișarea și caracterul acestuia. Apoi, repetițiile la scenă când
împreună cu regizorul și partenerii de scenă găsești mișcările care să
completeze personajul. Și, nu în ultimul rând, schimbul de idei din pauze
asupra spectacolului.
V.M.: Citirea la masă. Repetițiile sunt istovitoare, dar
ai bucuria de a descoperi multe lucruri, în special la mânuirea personajului
tău.
R.T.:
Ați
visat vreodată la un rol?
S.M: Da! Rolul Împărătesei din Albă ca zăpada.
V.M.: Mi s-au îndeplinit dorințele. Am avut roluri frumoase
și le-am iubit până la lacrimă.
R.T.:
Care au fost
spectacolele pe care le-ți iubit cel mai mult?
S.M : Au fost multe: Aventurile
unei vrăjitoare, Cel mai bun bucătar, Harap Alb, Fram, ursul polar, prostia
omenească, Fantezii, Povestiri hasidice, Înșir’te mărgărite, Făt Frumos și
vrăjitoarea, Pinocchio, Domnul Goe, Dumbrava minunată
și câte și mai câte.
V.M.: Dumbrava
minuată, Fata babei și fata moșneagului, Cenușăreasa.
R.T.: Talent, muncă sau/și șansă?
S.M :Talent, șansă și muncă.
V.M. :Toate la un loc.
R.T.:
Mai credeți în povești?
S.M: Aș vrea să mai cred, dar...
V.M.: Mai cred. Cu ele viața e un pic mai roz.
R.T.:
Ce diferență este între
copilul care ați fost și cel de azi?
S.M: Față de copilul inocent care am fost eu, copilul de
azi a devenit un adult care și-a transformat latura ludică în una responsabilă
și asumată.
V.M.: Cred că a rămas cu aceiași bucurie a copilului
care am fost și eu.
R.T.:
Păpuși sau marionete?
S.M : Păpuși!
V.M.: Îmi plac păpușile mânuite pe mână, dar și
marionetele.
R.T.: Dacă ați fi regizor care ar fi
spectacolul/spectacolele pecare le-ați pune în primul rând?
S.M : Peștișorul de
aur, Prinț și cerșetor.
V.M.:Tot ce s-a dramatizat după poveștile lui Creangă, dar
și după alți scriitori care au scris pentru copii.
R.T.:
Ce reprezintă teatrul
pentru Dvs.?
S.M: Un loc drag mie, cu amintiri plăcute și triste unde
prin personajele jucate mi-am exteriorizat emoțiile și am trăit mai multe
vieți.
V.M.: E o întrebare care mai doare. A reprezentat totul. O
viață dedicată lui, cu dragoste, cu disciplină, cu multă, multă muncă.
R.T.:
Ce sfaturi ați da unui
păpușar începător?
S.M :Experiența de viață m-a învățat să nu dau sfaturi decât
celor care mi le cer sincer.
V.M.: Să fie serios, să muncească cu drag, să-și însușească
foarte bine arta mânuirii (e foarte important!).
R.T.:
Există
o rețetă pentru o viața profesională și personală perfectă?
S.M: Nu cred în perfecțiune, ci doar în capacitatea
fiecărei femei de a stabili prioritățile și a găsi un echilibru între viața personală
și cea profesională.
V.M.: Nu există sau poate nu cunosc eu.
R.T.:
Ați sacrificat ceva din viața dvs. Pentru meserie?
S.M: Da, primii ani ai copilului meu. Din cauza programului nenormat și foarte
încărcat cu repetiții și deplasări nu am fost prezentă la evenimentele importante din viața fiicei mele.
V.M.: Da! Sănătatea. Am fost pensionată pe caz de boală. Am
avut infarct miocardic.Știți că am făcut deplasări prin comune cu căruța?
Stăteam cocoțați pe decoruri sau mergeam pe jos ca să-i fie mai ușor sărmanului
cal.
R.T.:
Există ceva care
lipsește teatrului de animație astăzi? Ce credeți că s-ar putea face pentru a-i
“îmbunătăți”
imaginea?
S.M: Un spațiu de funcționare de sine stătător și un
public mai implicat în actul artistic.
V.M.: Cunosc foarte puțin actorii păpușari de azi din
Bacău, dar cred că ar trebui să dețină foarte bine arta mânuirii și o voce cu
care să poată interpreta diferite personaje.
R.T.:
Mai are puterea de a
educa? Sau are doar o funcție de petrecere a timpului liber?
S.M: Teatrul ar trebui, în mod normal, să aibă un rol
important atât educativ cât și de divertisment pentru copii și adolescenți.
V.M.: Teatrul are puterea de a educa. Dacă nu, ce rost ar
mai avea?Și ar fi păcat!
R.T.:
Dacă ați putea să o
luați de la capăt ați face tot teatru?
S.M: Cu tot sufletul, DA!
V.M.: Sigur, DA!
R.T.:
Presupunând că ați avea
o baghetă magică ce ați face cu ea?
S.M: M-aș transforma în zâna cea bună și aș face să
dispară din sufletele oamenilor ura, invidia, egoismul, răutatea, lăcomia,
răzbunarea. sentimente care ne-au atins pe toți cu sau fără voia noastră și,
poate că în acest fel lumea ar fi mai bună.
V.M.: Dacă aș avea această baghetă aș ruga-o să dea
sănătate și să-i facă fericiți pe
minunații păpușari, dar pentru că nu o am le doresc doar tot ce e mai bun.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu