Ideea interviului mă chinuia demult, dar m-am hotărât, într-o
zi de primăvară frumoasă, stând în splendida oază de liniște din curtea casei
ei din Arad. O știam pe Adela, îi văzusem unul dintre recitaluri, apoi a venit
și la Țăndărică și a lucrat la Cartea
Junglei, auzisem legende despre ea și am avut bucuria să descopăr un om
cald, generos,”tobă”
de păpușerie. A jucat o serie de personaje interesante pe scena Teatrului de marionete
din Arad, a luat premii de interpretare și mânuire, s-a dedicat regiei, scrie
scenarii, ține workshop-uri, este într-o permanent goană “creatoare” când în
Ungaria, când în Romania. Este greu de prins, greu de convins să vorbească
despre sine.
Raluca Tulbure: Pentru
început mi-ar plăcea să descoperim cine este Adela Moldovan?
Adela Moldovan: Sunt,cred, un om simplu, modest și
onest, căruia i s-au îndeplinit în mod miraculos, multe dorințe nerostite… Un
om binecuvântat pentru că i s-a dat șansa
de a-și dezvălui structura sufletească cu credință și dăruire prin intermediul
artei sale.
R.T.: De mică ți-ai
dorit să faci teatru? Cum ai ajuns la marionete?
A.M.: Teatrul a fost jocul preferat al copilăriei
mele, era puntea prin care îmi construiam existențe paralele; mă distribuiam
mereu în câte un personaj în jurul căruia țeseam o poveste de prietenie, de
dragoste sau căruia i se întâmpla ceva miraculos. Mai târziu, ca adolescență,
îmi plăcea să citesc piese celebre din dramaturgia românească și universală. Așa, fără să știu, mi-am netezit drumul spre
ceea ce aveam să fac mai târziu, ca autor al textelor pe care le-am pus în
scenă. De-a lungul anilor de școală, am făcut mereu parte din câte o trupă de
teatru. Așa, am avut bucuria să o cunosc și să mă împrietenesc cu una dintre cele mai sensibile și distinse
actrițe ale scenei romanești, Mariana Buruiană. Am avut și altă pasiune. Limba
și literatura franceză. îmi doream
să devin profesoară. Asta până când am văzut un anunț în ziarul
local prin care Teatrul de Marionete din Arad scotea la concurs un post de
actor –mânuitor de marionete. Am simțit imediat că trebuie să particip, că
pentru mine ar putea fi mult mai interesant. Zis și facut! În prima zi la
teatru, am văzut din culise o repetiție la un spectacol cu marionete la fire
lungi. Fascinant! N-am uitat nici până azi acele imagini. Am înțeles imediat că
mi-am găsit drumul. Nu mi-am mai dorit altceva de atunci decît să fac teatru de
marionete, teatru de păpuși. Câțiva ani mai târziu, după ce am obținut un
premiu UNIMA pentru recital (pentru spectacolul O raza de soare) am jucat în limba franceză la
Festivalul Mondial al Teatrelor de Marionete de la Charleville-Mézières, în
1991. Sau când am realizat primul spectacol cu marionete în coproducție
franco-română de după 1989, la Saint-Etienne
și La Ricamarie. Am trăit un an în Franța, am jucat multe spectacole, am participat la multe festivaluri. Am îmbinat
fericit cele două pasiuni și de aceea mă consider atât de norocoasă!
R.T. : De la
cine ai deprins ABC-ul meseriei?
A.M. : Desigur, în primul rând, de la colegele
mele. Mi-au arătat cum se ține în mână o cruce, cum se pun firele, cum se face
mersul unei marionete, așezarea, alergarea, abc-ul mânuirii. Apoi am început să
le observ, în fiecare spectacol, să îmi dau seama de deosebirea în stilul de mânuire, de abordare
a personajelor. A fost o lecție prețioasă pentru mine să le văd mânuind pe
Aurica Spirk și Julieta Corbu. Erau extraordinare, prima prin tehnica
impecabilă a punerii firelor, prin spontaneitatea, prin ludicul abordării, cealaltă prin inteligența, sensibilitatea și
emoția cu care se apropia de personajele ei. Amândouă mânuitoare excelente ale
căror marionete prindeau viață în mod miraculos.Un alt profesor bun mi-a fost... oglinda. Studiul individual
în fața oglinzii este esențial. Acolo se fac marile descoperiri, acolo, în
liniște și intimitate, păpușa își dezvăluie tainele, îți arată drumul corect către
crearea personajului. Dar, am avut și
alți profesori care mi-au umplut sufletul.
Georgeta (Gigi) Nicolau din Constanța,
un om extraordinar, un păpușar dăruit și îndrăgostit fără limite de arta sa, un
dascal pasionat de la care am deprins tainele mânuirii păpușii pe mână, ( în
special bi-ba-bo) la un curs de arta actorului păpușar între anii1978-80.Tot
acolo am învățat taina improvizației, a pantomimei și legătura puternică a
acesteia cu mișcarea păpușii, a marionetei,
de la incredibilul Peter Janos, din Cluj
care prin umor, enorm talent și generozitate
a ajuns idolul tinerilor păpușari ai vremii.
R.T. : Care
sunt ”ingredientele” din care este plămădit un artist?
A.M. : În primul rând dragostea reală,
profundă pentru ceea ce face. Pasiunea. Dorinta de a-și exploata la maxim
resursele în procesul creației. Inteligența, umorul, disponibilitatea pentru
joc și joacă, neastâmpărul de a aprofunda lucrurile și răbdarea de a străbate
uneori drumuri lungi și istovitoare până
la realizarea a ceea ce și-a propus.
R.T. : Atunci
când te apuci de un spectacol care este etapa care îţi place cel mai mult? Ma
gândesc la Adela Moldovan marionetista, dar și la regizoarea Adela Moldovan.
A.M. :
Îmi place mult etapa descoperirii. Atunci când personajul sau spectacolul se
îmbogățeste cu nuanțe, înțelesuri, gag-uri, sensibilitate și mai ales atunci
când creezi dar și trăiești emoția. Ca marionetistă, desigur, îmi plăcea să
joc, să simt vibrația spectatorilor atunci când personajele interpretate de
mine înduioșau sau amuzau.
R.T. :
Ce crezi că-i trebuie unui păpuşar în
plus față de un actor de teatru dramatic?
A.M. :
Implicarea totală în crearea personajului,
neastâmpărul, răbdarea de a găsi
soluțiile tehnice cele mai potrivite pentru a face din păpușă un instrument
care să funcționeze perfect, prin care să exprime tot ceea ce dorește. Apoi o fantezie nealterată, pură,
inocentă. Și suplețea de a trece
convingător de la un personaj la altul. Disponibilitatea permanentă de a juca și
a se juca. Multă fantezie.Obligatoriu, însă, păpușarul trebuie să-și păstreze
sufletul de copil.
R.T. :
Cum este
să lucrezi pentru copii?
A.M: Intotdeauna
o mare bucurie. O șansă să rămâi aproape
de esențe, în structura ta de artist. O șansă de a rămâne tânăr.
O șansă extraordinară de a păstra viu copilul din tine, într-o lume în
care agresivitatea, vulgaritatea și ipocrizia au atins cote îngrijorătoare.
R.T. :
Ai avut idoli sau modele?
A.M: Desigur.Sunt
mulți. Profesorii-păpușari de care am amintit:Dorina Tănăsescu, Gigi Nicolau,
Peter Janos, Kovács Ildikó, Nuti Forna. Dintre regizori, Cristian Frangopol, primul regizor al Teatrului de Marionete din
Arad , Kovács Ildikó, Antal Pál,
Cristian Pepino.
R.T. : Dintre
spectacolele în care ai jucat, pe care le ai la suflet?
A.M: Minunatele
călătorii ale lui Nils Holgerson, în regia
lui Cristian Frangopol și scenografia minunată a lui Eustațiu
Gregorian, Fata babei și fata moșneagului,
în regia lui Dan Alexandrescu și scenografia lui Doru Păcurar, Pinocchio -regia Cristian Frangopol,
scenografia Zoe Eisele Szucs, dar mai ales spectacolele – recital pe care le-am
creat și care m-au purtat și dincolo de granițele țării și, chiar, ale Europei:
O rază de soare de Al. T. Popescu, în
care am jucat alaturi de Aurica Spirk apoi, Maia Balș și Do-Re-Mim Show – recital în care am jucat alături de Vasili Belan
(Ucraina) , apoi alături de Adina Doba și Ovidiu Calbau de la Teatrul de
Marionete din Arad. Ambele spectacole mi-au adus, pe lângă mai multe premii
naționale și internaționale, foarte mulți prieteni în toată lumea.
R.T.
: Ce te-a determinat să te apuci de regie? Mai degrabă, cine?
A.M: Un critic de teatru, cunoscutul și îndrăgitul
Dinu Kivu, cel care, la București, după decernarea premiilor ATM pe 1987, (când
am primit premiul pentru recital) m-a întrebat dacă mă mulțumesc cu atât sau
încerc să merg și mai departe. A
insistat să mă gândesc serios să fac regie. Atunci nu aveam curajul să visez
prea mult, dar curând am fost invitată să fac regia unui
spectacol, în Franța, apoi în Ungaria.
Pasul hotărâtor a fost atunci când mi s-a alăturat, ca scenograf, un colaborator
și prieten extraordinar, maestrul Eustatiu Gregorian.
R.T. :Care
sunt spectacolele care crezi că te reprezintă cel mai bine, ca regizor?
A.M. :Spectacolele care înduioșează, emoționează, amuză. Cele
două recitaluri ale mele, apoi Pinocchio la
Teatrul de Păpuși din Szeged, având scenografia încântătoare a lui Marian
Sandu, Cenușăreasa, la Rabat, Maroc, în scenografia plină de umor a Iulianei
Preduț, Crăiasa Zăpezilor la Teatrul de Păpuși din Gyor,Ungaria, scenografia
Eustațiu Gregorian și, cred că mă va reprezenta spectacolul la care lucrez în
prezent, la Teatrul de Marionete din Arad, Sperietoarea
de păsări, a cărui premieră va avea loc în curând și care poartă amprenta
scenografului Marian Sandu.
R.T. : A
existat un moment în viața ta în care ai vrut să renunți? Știu că ai părăsit,
la un moment dat Teatrul de Marionete din Arad.
A.M. : Să renunț? N-am vrut asta niciodată! Ar insemna să renunț la…mine! Am plecat din
Arad pentru a da curs invitației de a participa cu recitalul meu în 1991 la
Festivalul Mondial de la Charleville-Mézières și pentru a crea un spectacol în
coproducție cu două puternice Case de Cultură din Franța, colaborare care a
durat un an de zile.
R.T: Dacă ar fi să mulţumeşti cuiva către cine
s-ar îndrepta mulţumirile tale?
A.M. :
Mă gândesc cu recunoștință la o doamnă minunată, care a reușit să creeze o
pepinieră de talente în anii 1978-80, la cursul de „Arta actorului păpușar”;
doamna Rodica Dianu. A fost o femeie extraordinară, care a făcut posibilă întâlnirea dintre două generații de păpușari; pe de
o parte maeștrii vremii, cei cu dragostea de meserie, talentul,
experienșa, și ceilalți, -tinerii
păpușari dornici să înțeleagă, să învețe, să joace. Sunt fericita ca m-am numărat
printre ei.Aș mulțumi tuturor păpușarilor talentați, oriunde s-ar afla ei,
pentru emoția și bucuria pe care o simt întotdeauna când îi văd jucând…
R.T. :
Care crezi că sunt atuurile pentru un spectacol de succes?
A.M. :
Spectacol de succes este acela care încântă ochiul și inima, acela care îți
rămâne în amintire mult timp. Așadar, o idee bună, o scenografie frumoasă, umor
, emoție, ritm. Și, firește, o muzică inspirată, să-ți meargă la suflet. Atât.
Simplu, nu-i așa?
R.T.: Dacă ar fi așa de
simplu, toată lumea ar face teatru. Actriță,
regizoare, autor de scenarii. Cum au încăput toate într-o singură persoană ? În
pielea căruia te simți cel mai confortabil?
A.M.: Sunt, în primul rând, actriță. Asta îmi
place cel mai mult. Iubesc păpușile, marionetele, știu cum să le dau viață
și asta înseamnă enorm atunci când fac
regie. Știu exact ce vreau de la fiecare personaj. Dacă nu sunt înțeleasă, pun mâna pe păpușă și
arăt tot ce poate face. Sunt regizor-păpușar, iar în spectacolele mele rolul
principal este al marionetelor, al păpușilor. Credința mea este că teatrul de
păpuși se face cu…păpuși! Ca autor de scenarii mi-e bine pentru că textile mele
pot suferi schimbări (în bine) până în ultima clipă a repetițiilor!
R.T. : E nevoie de talent, de șansă, de muncă, de
sudoare sau de ce în meseria asta?
A.M.
: Da, fireste, e nevoie de pasiune, talent,
șansă. Restul nu mai contează, totul vine de la sine, efortul se face cu
plăcere, firește, asta în condiții civilizate, când nu trebuie să-ți găsești
altceva de lucru pentru a supraviețui, și, abia apoi să faci teatru, din
plăcere.
R.T. : Dacă ai avea posibilitatea de a lua viața de
la capăt ai merge pe același drum sau ai apuca-o în altă direcție?
A.M:
Nu mă pot imagina alegând alt drum. N-aș mai fi eu.
R.T. :
Ce fel de regizor ești? Unul care lasă
spațiu actorului sau scenografului sau un dictator?
A.M.
: N-am considerat niciodată că meritul unui spectacol de succes aparține
exclusiv regizorului. Spectacolul e rodul muncii unei echipe și fiecare din membrii ei trebuie să creadă în
ceea ce face și să îmbogățească
spectacolul cu talentul și fantezia sa respectând însa, fireste, intențiile regizorale.Cât despre scenograf,
nici vorba să-l îngrădesc. Îi sunt recunoscătoare dacă face păpuși frumoase și
funcționale și chiar aștept să vină cu soluții noi și interesante.
R.T. :
Cum ai găsit echilibrul între viața
personală și cea profesională?
A.M. :
Am o familie minunată care mă înțelege, îmi respectă chemarea și mă susține. De aceea,
orice premieră, orice succes e o bucurie comună.
R.T.
:Ce sfat le dai celor care de abia pășesc
în meseria asta?
A.M. :
Pe cei talentați îi sfătuiesc să se dedice cu tot sufletul acestei minunate
arte, să o prețuiască și să facă orice
efort s-ar cere pentru a-i afla tainele.
Pe cei care pășesc în teatrul de păpuși sau
marionete fără convingere, fără
dăruire, îi sfătuiesc să fugă cât mai departe de ea, înainte de a deveni niște
ratați. Înainte de a deveni o povara pentru ceilalți.
R.T.
: Ai regrete?
A.M. :
Nu știu. Mai degrabă îndoieli. Cine nu
are? Oare aș fi putut face mai mult?
Oare spectacolele mele și-au atins țelul? Oare nepoțelul meu se va naște
într-o lume mai bună? Mai pașnică, mai generoasă? Oare păpușarii de azi vor rezista, în
condițiile actuale, și nu vor părăsi teatrele pentru a-și asigura traiul minim
jucând pe strazi sau în localuri? Oare guvernanții noștri vor înțelege că nu putem
avea un viitor mai bun dacă nu-l pregătim de azi, prin copiii pe care îi învățăm
ce e mai bun, mai drept și mai frumos? Prin copiii care trebuie învățați să
trăiască demn, să aibă curaj și mai ales, să știe să râdă?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu