Gina, așa cum îi spunea toată lumea este un om deschis,
vesel, plin de viață, deși nu a fost ocolită de necazuri, dar de un optimism
molipsitor. De ceva ani buni,ne dăm întâlnire la Cluj Napoca, « colege de
juriu” și băutoare de cafea dis de dimineață. A terminat Institutul de arte
plastice “Nicolae Grigorescu”, facultatea de Arte Decorative,secția scenografie
]n 1969. Are o carieră remarcabilă pe multe scene din țară, dar și din străinătate,
premii, a încercat mai toate genurile de la operă la dramă, păpuși, revistă,
balet. Dintre spectacolele ei, m-aș opri la câteva: Legendele
artrizilor, Rinocerii, Oedip rege,
Pescărușul, Călina Făt Frumos, Micul Prinț, Metamorfoze, Cppelia, Răpirea din
serai,etc. O discuție cu ea este o plăcere și, curioasă din fire fiind am
vrut să știu cât mai multe. “Interogatoriul” a fost scris, așa-i modern,
rapid și eficient.
Raluca TULBURE: “Copil al Constanţei ” cum ştiu cǎ-ţi place sǎ-ţi spui,
nǎscutǎ şi crescutǎ în oraşul dintre cer şi ape, cum a apǎrut dragostea pentru
desen, pentru scenografie ? Ce visai în copilǎrie sǎ te faci ?
Eugenia TĂRĂȘESCU
JIANU :
Da, Constanţa, aici între cer şi ape este locul meu, pentru cǎ aici au existat
toţi, strǎbunici, bunici, pǎrinţi şi existǎ fiica mea cu familia ei formatǎ din
soţ şi trei copii minunaţi, îngeraşii mei, cum îmi place sǎ-i numesc. Eu am
apǎrut pe lume, mult doritǎ de pǎrinţii mei, în perioada grea de dupǎ rǎzboi. Pǎrinţii
mei aveau grijǎ de educaţia mea de acasǎ, şcoala era o obligaţie. Acolo eram
pionier, dar acasǎ eram copilul care trebuia sǎ fie înconjurat de iubire, de
jocuri, de poveşti, de calm.Tatǎl meu, inginer de mecanicǎ finǎ, acasǎ, în
orele de odihnǎ, desena în peniţǎ, a avut lucrǎri expuse în câteva saloane de
graficǎ, importante în acele vremuri. Mama, cu educaţie la Şcoala Normalǎ din
Constanţa – casnicǎ mai apoi, se ocupa de familia ei şi de mine, citindu-mi şi
îndrumându-mǎ sǎ desenez personajele poveştilor pe care mi le spunea. La vremea
aceea, nu existau jucǎrii, teatru de pǎpuşi sau calculatoare. Jocurile mele
erau confecţionate de tatǎl meu din lemn colorat sau de mama mea din cârpǎ
umplutǎ cu câlţi, pǎpuşi superbe cu pǎr din aţǎ, rochii din dantele şi voal şi
ochii din mǎrgele lucioase. Aveam pǎpuşi şi jucǎrii atât de frumoase încât (aşa
cred) aveam şi foarte mulţi prieteni dornici sǎ se joace cu mine.Tot aşa cred
cǎ în aceastǎ perioadǎ când tatǎl meu mi-a construit în curte o scenuţǎ din
scândurǎ cu perdea din feţe de masǎ şi eu cu prietenii mei îmbrǎcaţi de mama în
costume fantastice, jucam piese de teatru cu subiecte din poveştile auzite,
atunci s-a sǎdit în mine sâmburele unicului drum pe care l-am urmat mai târziu
– scenografia.
R.T. : Ce visai în
copilǎrie sǎ te faci ?
E.T.J : Nu pot spune cǎ
atunci, copil fiind, conştientizam pornirile mele artistice. Când mǎ întreba cineva ce vreau sǎ devin, eu rǎspundeam
cǎ vreau sǎ mǎ fac doctoriţǎ (era o modǎ). De fapt, eu nu vroiam sǎ fiu nimic
şi aşa am considerat şi în şcoala generalǎ. Abia la liceu descoperind plǎcerea
lecturii, a albumelor de artǎ, a spectacolelor de teatru, a filmului, m-am
hotǎrât sǎ urmez o profesie artisticǎ.Ceea ce mi-a declanşat ireversibil
dorinţa de a face scenografie a fost vizionarea unui spectacol minunat (zic eu
acum) montat pe scena teatrului din Constanţa, „Intrigǎ şi iubire”de
F.Schiller, nu mai ştiu regizor, actori, scenograf, dar m-a impresionat
teribil. Atunci am spus pǎrinţilor cǎ doresc sǎ cǎutǎm o şcoalǎ unde sǎ învǎţ
sǎ fac costume şi decoruri. Mama mea s-a speriat, pentru cǎ-şi dorea ca eu sǎ
devin avocat, tatǎl meu în schimb s-a bucurat şi în vara anului1963 m-a înscris
la Institutul
de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, secţia scenografie. Din acel moment nu
m-am abǎtut de la drumul pe care mi l-am ales – am împlinit 43 de ani de
meserie.
R.T. : De la cine ai deprins ABC-ul meseriei ?
E.T.J : Eu sunt printre norocoşii care şi-au fǎcut
studiile de scenografie într-o şcoalǎ de arte plastice cu secţii de artǎ bine
structurate. Noi studenţii de la scenografie, în decursul celor 6 ani de studiu
am trecut prin toate profesiile, de la picturǎ , graficǎ şi sculpturǎ la
tapiţerie, sticlǎrie, sculpturǎ ceramicǎ şi picturǎ monumentalǎ. Am avut
privilegiul sǎ fim îndrumaţi de mari artişti ai vremii precum Ion Biţan la
picturǎ, Al.Brǎtǎşeanu, Mihai Tofan şi Paul Bortnovski la scenografie. Pasiunea
mea pentru costume mi-a fost insuflatǎ de Adina Nanu, profesoara noastrǎ de
istorie a costumului.
R.T. : Cum ai ajuns sǎ
lucrezi şi pentru teatrul de pǎpuşi ? A fost „dragoste la prima
vedere” ?
E.T.J Vezi, școala de scenografie,
atunci, nu considera cǎ Teatrul de pǎpuşi este un gen teatral important,
nici nu se pomenea de el. Eu l-am
descoperit întâmplǎtor, într-o duminicǎ m-am amestecat cu un grup de copii
gǎlǎgioşi şi am intrat în sala de spectacol de pe Calea Victoriei. Mi-am zis cǎ
stau puţin şi plec. Nu mai ştiu ce am vǎzut. Dar ştiu cǎ m-a fermecat şi mi-a
adus aminte de scenuţa şi pǎpuşile mele din curte casei pǎrinteşti. Peste
câteva zile i-am povestit profesorului meu Mihai Tofan ce lucru nou şi
interesant am vǎzut şi mi-a spus „da, cred, dar nu ştiu ce poate sǎ facǎ un
scenograf la Teatrul de pǎpuşi” Şi asta
a fost tot !! Dupǎ terminarea facultǎţii am avut o repartiţie la Teatrul de Stat
Constanţa, teatru care avea secţie de
teatru de pǎpuşi, iar scenografii şi regizorii aveau obligaţia ca un spectacol
pe stagiune sǎ-l realizeze în cadrul normei în acest gen teatral. Ziua în care
directorul teatrului m-a chemat la el şi mi-a zis „Vezi, citeşte Oscar Wilde Copilul din stele şi Ion Barbu Riga Kripto şi lapona Enigel cǎ trebuie
sǎ-l faci cu Geo Berechet într-o lunǎ, a însemnat începutul unui drum greu, un
drum pe care a trebuit sǎ construiesc, sǎ inovez, sǎ-mi imaginez altfel
lucrurile, altfel decât am fost educatǎ pentru scena mare cu actori. Aici
actorii erau în totalitate construiţi de imaginaţia mea – nu ştiam nimic despre
forma de exprimare plasticǎ a genului – drept care alǎturi de regizorul Geo
Berechet, absolvent de regie teatru, fǎrǎ cunoştinţe de regie de pǎpuşi, am
pornit de mânǎ la documentare, am rǎscolit biblioteci şi am descoperit
importanţa animaţiei în alte culturi, ce istoric bogat are aceastǎ artǎ, care a
fost menirea ei de-a lungul istoriei omenirii. Am fost satisfǎcuţi cǎ vom
pǎtrunde într-o lume importantǎ, plinǎ de provocǎri artistice. Şi am reuşit nu
într-o lunǎ cum ni s-a cerut, ci în douǎ luni sǎ scoatem un spectacol
controversat, din cauzǎ cǎ nu avea paravan, pǎpuşa avea şi wayang şi picioare,
iar personajele erau şi paravan şi decor. Primele vizionǎri ar fi putut sǎ
devinǎ dezarmante pentru doi tineri începǎtori, dar norocul ne-a deschis un
drum foarte bun, trimiţând spectacolul la Festivalul
Internaţional de la Nancy, unde a fost premiat cu Marele
premiu. Din acel moment 1971, eu dacǎ nu montez un spectacol de teatru de
pǎpuşi, mǎcar o datǎ pe an, nu mǎ simt bine. Iubesc pǎpuşa şi mǎ bucurǎ.
R.T. : Crezi că unui scenograf care lucrează la
păpuşi îi trebuie să ştie ceva în plus ?
E.T.J : Nu ştiu dacă îi trebuie ceva în plus, dar cred că
trebuie să scape de ideea că păpuşăria este o artă minoră şi că se adresează
numai copiilor.Şi mai cred că să-şi deschidă baierele sufletului şi să lase
drum liber fanteziei.
R.T. : Cum te pregăteşti pentru un
spectacol ? Cum gândeşti o păpuşă ?
E.T.J: Spre exemplu, orice text
aş citi pe care ulterior voi construi un decor şi păpuşi, încerc să-l descifrez
în aşa fel încât desenele mele să transmită atmosfera şi mesajul adecvat
gândirii regizorale. Iubesc teatrul de păpuşi şi pentru faptul că eu sunt
unicul creator din interiorul spectacolului care creează forma şi fizionomia
actorului, îl fac să mişte aşa cum vreau eu. Actorul păpuşar, cel care dă viaţă
păpuşi mele, are toată dragostea mea şi-i mulţumesc că prin intermediul lui îmi văd creaţia vie. Păpuşile
mele nu sunt foarte complicate în interior, pentru ca să nu limitez
posibilităţile de mânuire ale actorului mânuitor. În schimb, aspectul lor este
foarte elaborat, încărcat, chir baroc.
R.T. Care etapă ţi se pare importantă atunci
când te apuci de un spectacol, la păpuşi, de exemplu ?
E.T.J: Eu cred că sunt două
etape de lucru esenţiale în orice gen de teatru. Prima, executarea schiţelor
tehnice și a doua etapă este primul contact, al obiectelor executate în
atelier, cu scena, cu actorii păpuşari.
R.T. : Ai lucrat la operă, teatru dramatic,
păpuşi, revistă. Unde te simţi cel mai bine ?
E.T.J:Vezi, în toate genurile
de teatru, ceea ce fac eu se cheamă scenografie. Operez cu aceleaşi
instrumente, cu aceleaşi forme de exprimare, dar cele mai mari satisfacţii
le-am obţinut la păpuşi şi balet.
R.T. : E greu, e uşor să lucrezi pentru copii ?
E.T.J: Nu cred că există teatru
de copii sau teatru pentru oamen mari. Există teatru.
R.T. : Ai avut idoli sau modele ?
E.T.J: Idolii mei au fost
părinţii mei, iar modelul meu a fost Mihai Tofan.
R.T. : Dacă ar fi să mulţumeşti cuiva, către cine
te-ai îndrepta ?
E.T.J: Nu m-am gândit încă la acest
lucru, dar întotdeauna mă trezesc mulţumind cuiva.Uite, acum când vorbesc cu
tine, mă gândesc să-i mulţumesc prietenei şi surorii mele de suflet Mona
Marian, omul cu care m-am simţit cel mai bine şi în muncă şi în viaţă.
R.T. : De care regizor îţi aminteşti cu
drag ? Cu cine ai colaborat cel mai bine ? Cred că între un regizor
şi un scenograf esenţială este compatibilitatea, nu ?
E.T.J: Am câţiva regizori dragi mie de care viaţa şi lumea
largă m-a despărţit : Ştefan Lenkisch, Silviu Purcărete, Ildiko Kovacs,
Andrei Mihalache, Dominic Dembinski, etc. Cum am spus, cel mai mult am lucrat cu
Mona, pe care o consider cea mai apropiată, în concepţii şi gândire teatrală,
de gândurile mele artistice.
R.T. : Peste 40 de ani de activitate, o carte de
vizită impresionantă, premii la manifestări interne şi internaţionale. Dacă ar
fi să întorci timpul înapoi, ai lua-o de la capăt sau ai face altceva ?
E.T.J: Dacă ar fi să încep să încep o altă viaţă, nu ştiu dacă
aş şti să fac altceva. Habar nu am. Probabil, aş apuca acelaşi drum. Este
foarte frumos şi nu ai timp de minciuni.Cu fiecare spectacol începi altă viaţă.
R.T. : Ai regrete ?
E.T.J: Nu. Nu cred în regrete. Regretele nu schimbă nimic din ce
a fost şi nu ajută la nimic din ce va fi.
R.T. : Ai un top 5 al spectacolelor tale ?
E.T.J: Voi selecta din cele lucrate relativ recent : Requiem de Mozart şi Giselle de Adam la Teatrul Naţional de
Operă şi Balet „Oleg Danovski”, D’ale
Carnavalului de I.L.Caragiale şi Zenobia
de G.Naum la Teatrul Naţional Cluj, Vrăjitorul
şi Corbul la Teatrul Puck Cluj.
R.T. : Ce-ţi place să creezi : marionete,
păpuşi ?
E.T.J: Prefer păpuşile pe mână. Mi se par mai mobile şi mai
spectaculoase.
R.T. : Artistă, mamă, bunică. E greu, e
uşor ?
E.T.J: Este minunat. Sunt răsfăţată de soartă. Am o familie
frumoasă.O fiică superbă şi iubitoare care mi-a îmbogăţit viaţa, dăruindu-mi trei
nepoţi : o fetiţă deşteaptă şi cuminte, Teodora de 11 ani şi doi nepoţei
gemeni de patru ani, Ştefan şi Andrei.Ei sunt cununa vieţii mele.
R.T. : Într-o eră atât de robotizată,
informatizată, cât de importanţi sunt „oamenii din umbră ” :
sculptori, constructori de păpuşi şi mecanisme, tâmplari ? Acum astea sunt
meserii din ce în ce mai greu de găsit.
E.T.J: Eu fac parte dintr-o generaţie, care prin lectură şi
munca la planşetă, și-a făcut meseria. Nu cred în computere şi maşini, cred în
oameni care lucrează în ateliere cu materiale şi instrumente ajunse clasice.
Este păcat că în atelierele de teatru au dispărut profesii importante. Tinerii
nu se apropie de aceste meserii, fie nu sunt, fie nu au exemple pe care să le
urmeze. Marea majoritate a teatrelor au pierdut meseriaşi – artişti în felul
lor – necesari artei spectacolului. Spre exemplu, sculptorii în lemn. Nimic nu
poate fi mai frumos ca o păpuşică cioplită în lemn. Butaforii, creatori de
obiecte şi păpuşi din carton, superbe prin căldura specifică materialului.Sau
un constructor de păpuşi expert în mecanisme – un vrăjitor, care la simpla
atingere a unei clape poate mişca ochii sau deschide gura unei păpuşi. Păcat! Nu ştiu cum
am putea să recâştigăm aceste meserii.
R.T. : După premiera unui spectacol, te mai duci
să-l revezi? Te mai obsedează sau pui punct ?
E.T.J: Nu. O dată prezentat publicului, prima reacţie a sălii
îmi confirmă sau infirmă temerile. Nu mai am ce face, nu mai pot schimba
nimic.Totul este împletit strâns şi nu se mai poate face nimic.
R.T. : Dacă ţi s-ar propune refacerea unui
spectacol, într-o altă formulă, ai fi de acord sau nu mai revii la
titlurile pe care le-ai lucrat ?
E.T.J: O dată jucat, nu aş accepta refacerea unui spectacol
într-o altă formulă. O nouă montare, în altă formă, a unui titlu de spectacol,
pe care l-am mai montat, sigur că da. De exemplu, Povestea celor trei portocale de Carlo Gozzi, l-am montat de trei
ori. La Constanţa, la Teatrul Dramatic cu Tudor Chirilă, la Teatrul Ariel Târgu
Mureş cu Geta Lozincă, La Teatrul Puck din Cluj cu Mona Marian sau Regele Cerb, de trei ori, la
Teatrul de Păpuşi Constanţa cu Cristian Pepino, la Teatrul Ariel Târgu Mureş cu
Geta Lozincă şi la Teatrul Puck Cluj cu Mona Marian, în Ungaria la Kecskemet cu
Mona Marian, la Teatrul Colibri Craiova cu Mona Marian.
R.T. : Ce te ambiţionează mai tare, critica de
specialitate sau părerea unui copil ?
E.T.J: Când eram tânară, mă flatau cronicile sau din contră,
mă necăjeau. Dar cu timpul, am înţeles
că atunci când un copil se bucură la un spectacol, sigur şi cronicarii
vor avea aprecieri pe măsură. Aşa că, primii care mă informează ce am făcut, sunt
ei, spectatorii.
R.T. : Există vreun titlu pe care ţi l-ai dori?
E.T.J: Da, mi-ar fi plăcut să lucrez la un basm rusesc. Când eram copil, am
văzut un film după un basm superb Căluţul
cocoşat. Mi-a rămas în minte ca un mare eveniment. Aveam şase ani. Visele sunt
multe. Cel mai mult îmi doresc să pot călători cu familia mea într-o croazieră pe mările lumii. Ar fi minunat. Eu
cu nepoţii, fiica şi ginerele meu.
Am mai fi avut de vorbit câte-n
lună și în stele, dar am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea Ginei, care va
continua.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu