Marionetistă cu o activitate bogată pe scena Teatrului de
marionete din Arad, cu zeci de roluri, sute de spectacole jucate,un „lider”,mentor pentru cei mai tineri,
sufletistă, entuziastă, carismatică,serioasă,iată doar cîteva trăsături
dintr-un portret creionat nu de un pictor, ci de un observator al fenomenului
teatral pentru copii. Spectacole ca: Harap Alb,Trufaldino și aiuritele fantasme, Spărgătorul de nuci, Fat Frumos din lacrimă,
Crăiasa zăpezii, Mica Sirenă au rămas în
memoria afectivă a multor generații de spectatori. A bătut lumea, a luat premii (ultimul, dar nu cel din urmă, l-a primit
in 2011 din partea breslei),continuă să viseze, să trăiască cu și pentru teatru
și am rugat-o să ne împărtășească gânduri, sentimente,opinii pentru a mai
descoperi pe încă unul dintre „soldații” unei “armate” unde
identificare se face după un nume de cod ca maștera, zâna, vulpea, motanul,etc.
Raluca
Tulbure: Pentru început ți-aș propune să ne referim la copilăria
ta. Ca să înțelegem de unde a răsărit marionetista Carmen Mărginean?
Carmen
Mărginean: Am
avut o copilărie minunată, fiind crescută de bunici... bunici care erau oameni buni, calzi, blânzi
și care m-au iubit foarte mult. Pentru că trebuia să intru în rândul oamenilor (zicea
bunica) m-au dat la ore de limba germană, ore de balet și muzică. Toate acestea
s-au întâmplat de la 6 ani până pe la 12 ani, când m-am apucat de baschet. Am
jucat baschet pâna la terminarea liceului, doamne ce perioada frumoasă,
meciuri, turnee, cantonamente, eram sportivă, nicidecum artistă, așa simțeam
atunci.
R.T. Când și cum ți-ai dat seama că teatrul este ceea ce îți
dorești?
C.M: Drumul spre teatru? M-a ales el.
Niciodată n-am visat să urc pe scenă, a fost o întâmplare. După terminarea
liceului am dat examen la facultatea de medicină din Timișoara, pentru că acest
lucru și-l dorea bunica mea, trebuia din nou să intru în rândul oamenilor, din
păcate sau din fericire am căzut cu brio. Intâmplarea face ca după acest
eveniment, într-una din zile, să mă întâlnesc cu un fost coleg de liceu care-
mi spune că în ziarul local este un anunț în care Teatrul de Marionete scoate
la concurs un post de actor-mânuitor. M-am înscris la concurs, am făcut o lună
curs, și am câștigat, am fost angajată in 10.11.1975. A fost o întâmplare.
Primul an a fost un coșmar, nu înțelegeam nimic. Nu știam ce înseamnă scena,
marioneta, mi se explicau lucruri și eu nu pricepeam. Am vrut să renunț de vreo
trei ori, se dădea o luptă cumplită în sufletul meu. Norocul meu a fost d-na
Puica Marin ( o mare artistă) care m-a luat sub aripa ei ocrotitoare, și care a
avut răbdarea și diplomația (eu fiind cam îndărătnică) de a mă ține de mână în
primii mei pași prin teatru, prin această lume fascinantă care este arta
animației. Încet, încet am început să învăț, să înțeleg, să mă fascineze
marioneta și în timp s-a transformat într-un microb care-mi circula prin vene.
Aceasta minunată doamnă m-a învățat ABC-ul meseriei și-i voi rămâne veșnic
recunoscătoare.
R.T: Care sunt ”ingredientele”
din care este plămădit un artist?
C.M: Nu știu să-ți spun cum se plămădește
un artist. Sunt foarte mulți factori care contribuie:
sensibilitate, dragoste, pasiune, dăruire pentru marionetă, pentru scenă,
trebuie să iubești copii,pentru că lor le spunem povești.
R.T: Deși e evident răspunsul la următoarea
întrebare,eu tot vreau să știu. Ce-ți sunt mai dragi marionetele sau păpușile?
C.M: Ador munca mea cu marioneta, construcția
marionetei, pusul firelor, urmat de studiul în fața oglinzii- așa-mi descopăr
personajul, caracterul, gesturile, așa dau viață unei bucați din lemn de tei.
R.T:
Atunci când te apuci de un spectacol care este etapa care îți place cel mai
mult?
C.M: Urmează munca pe scândură, ridicarea spectacolului care se face mână-n
mână cu regizorul. Am lucrat cu mulți regizori, de la fiecare am avut de
învățat și le mulțumesc din suflet pentru că datorită domniilor lor sunt un
artist. Cel care a însemnat o mare întâlnire – regizor- actor- este d-l Victor
Ioan Frunză. „Dragă Victor, îți mulțumesc, dacă nu te-aș fi întâlnit muream
săracă”. Îmi plac repetițiile tehnice, așa am învățat ce înseamnă sunetul și
lumina, ce înseamnă și cum se montează un spectacol. Spectacolul este un TOT,
totul este foarte important, așa se naște spectacolul.
R.T:
Ce calități trebuie să aibă un păpușar față de un actor de teatru dramatic?
C.M: Întrebarea asta mă pune în încurcătură.
Cred că actorii mânuitori au nevoie de îndemânare pe lângă celelalte calități și,
bineînțeles, trebuie să iubească copiii.
R.T: Ești adepta teatrului tradițional cu
păpuși cu tijă, marionete cu fire lungi, cu pasarelă, cu actorul ascuns în
spatele paravanului sau iți place să fie “desconspirat”mânuitorul, să folosească tot felul de
combinații de păpuși. Te întreb asta, pentru că doar Teatrul de marionete din
Arad și Țăndărică mai folosesc pasarela sau marionetele cu fire lungi sau
scurte.
C.M: Teatrul clasic, marioneta la fire
lungi este prima mea dragoste și știi că prima dragoste nu se uită. Dar, în
același timp am încercat să țin pasul cu ceea ce se întâmplă în lumea animației,
am rupt barierele conservatorismului, am învățat din mers, m-am adaptat. Acum,
pot să spun că actorul mânuitor trebuie să știe să folosească tot felul de
combinații, dar cred că trebuie să se specializeze în ceva; marionetă, umbre,
papușa pe mână, etc....
R.T: Ti-ai dorit vreodată să joci în altă
parte decât la Arad, nu știu, poate la București?
C.M: Teatrul de marionete este viața mea,
Teatrul de Marionete din Arad este a doua casă, iar trupa este a doua familie.
Mi-am dorit să joc în alte teatre și am făcut-o. La Bucuresti?... da, mi-am
dorit să joc cu Liviu Berehoi într-un spectacol, dar n-a fost să fie.
R.T:
Dacă ar fi să mulțumești cuiva către cine s-ar îndrepta mulțumirile tale?
C.M:Trebuie să mulțumesc înaintașilor mei, d-na
Puica Marin, profesor de mânuire, d-lui Liviu Martiniș, profesor de actorie și
d-lui Marina Eremia, profesor construcție de marionete. Fără ei nu eram astîzi
aici și nu iubeam marioneta. Multumesc regizorilor și scenografilor cu care am
colaborat pentru că și-au pus amprenta talentului lor asupra dezvoltării
personalității mele artistice: Cristian Frangopol (regizor), Zoe Eisele Szucs
(scenograf), Francisca Simionescu (regizor), Horia Davidescu (regizor), Ion Mânzatu
(regizor), Cristian Pepino (regizor), Cristina Pepino (scenograf), Adriana
Grand (scenograf), și Victor Ioan Frunză (director de scenă).Și, în sfârșit,
dar nu în ultimul rând, aș dori să mulțumesc tinerilor colegi, care mi-au
permis să fur câte puțin din energia și tinerețea lor. Acesta este secretul
tinereții fără bătrânețe pentru că pe scenă nu îmi simt vârsta.
R.T:
Ai regrete?
C.M: Nu m-am gândit dacă am sau nu
regrete... n-am de gând să-mi fac
bilanțul, NU ÎNCĂ!
R.T.:Ai avut parte de roluri multe și
diverse,dar ți-ai dorit ceva anume și încă nu a venit?
C.M: Pot să-ți mărturisesc că mi-am dorit să
joc regina din „ Albă ca zăpada” și încă nu s-a întâmplat. Am fost fascinată de
filmul lui Walt Disney. Dacă închid ochii văd imaginea în care regina se
transformă în babă, văd cum mâinile frumoase se transformă în mâini cu degete
noduroase și unghii ca ghearele de vultur.
R.T: Ce crezi că ar trebui făcut pentru ca teatrulde păpuși și
marionete sau de animație,termen folosit mai des în ultimul timp, să nu mai fie
considerat o Cenușăreasă?
C.M: Teatrul de marionete nu este considerat
o Cenușăreasă. Noi il considerăm așa, noi păpușarii suntem cei care nu ne
respectăm condiția de artiști, care ne-am pierdut simțul măsurii și am răsturnat
echilibrul valorilor.
R.T: Într-un top 5 al spectacoleleor pe care le-ai iubit cel mai
mult, care ar fi ordinea?
C.M: Toate spectacolele le-am iubit, chiar și
cele care nu mi-au plăcut, pentru că am muncit în ele, pentru că mi-am dăruit
sufletul și mintea. Dar, hai să facem și acest Top5: „ Harap Alb” (Spânul),
regia Cristian Frangopol; „ Trufaldino și aiuritele fantasme ” (Brighela),
regia Ion Mânzatu; „ Spărgătorul de nuci „- regia Cristian Pepino; „ Fat Frumos
din lacrimă „ (Împărăteasa, Gheonoaia), regia Victor Ioan Frunză.
R.T:Care ar trebui să
fie relația actor- regizor? Colaborare, supunere, cooperare, încredere?
C.M: Cred că relația dintre regizor și actor depinde de ceea ce
simte fiecare. Relația mea cu regizorii a fost de colaborare, cooperare,
supunere și încredere, am putut să-mi dezvolt personajele în acest context fără
nicio problemă; regizorul este cel care are viziune.
R.T: Ce fel de actriță
ești în ecuația: actor-regizor- scenograf-constructor de păpuși?
C.M: Regizor- scenograf – constructor de marionete- actor.
Toți sunt creatori, toți sunt artiști și toți contribuie la crearea
spectacolului. Am „ furat” de la fiecare
cât am putut și am muncit într-o armonie perfectă.
R.T: Ai avut idoli sau modele?
C.M: În tinerețe mi-am dorit să ajung la fel de bună ca Nuți Forna
sau ca Peter Ianos, am muncit foarte mult pentru a-mi împlini visul. Dacă am
reușit sau nu, NU ȘTIU, numai colegii de breaslă pot să-ți spună acest lucru.
R.T: Breasla ți-a dat
anul trecut Premiul “Michaela Tonitza Iordache” de excelență în animația
românescă, deci într-o lume atât de întoarsă pe dos, în care valorile nu sunt
recun oscute decât cu greu mica comunitate păpușărească ți-a răsplătit cariera.
Dar, să trecem la altă întrebare: Amintiri dragi?
C.M: Tot ce se leagă de teatrul de marionete sunt amintiri dragi.
Ciocnirile inerente pe care le-am avut, le-am dat deoparte în secunda
urmatoare. Nu păstrez în minte și în suflet decât lucrurile frumoase.
R.T: Ce rol joacă
publicul- copil în economia unui spectacol?
C.M: Copiii sunt publicul nostru, fără ei noi n-am exista. Lor le
spunem povești. Lacrimile lor, râsul lor și aplauzele lor sunt răsplata muncii
noastre.
R.T: După 37 de ani de
carieră în același teatru, care ar fi sfaturile tale pentru un tânăr doritor să
facă meseria asta?
C.M: Nu cred că sunt în măsură să dau sfaturi, nu sunt în stare
să-mi dau mie sfaturi, dar cred că dacă după 2-3 ani nu iubește marioneta, nu
este capabil să trăiască și să moară pe scenă, atunci ar fi bine să se
reorienteze. Dacă folosesc marioneta doar ca mijloc de a câștiga bani atunci n-au
dreptul sa se considere artiști, poate altceva dar nu artiști.
R.T: Cum
poate o actriță să găsească drumul drept între viața profesională și cea
personală?
C.M: Viața profesională
și cea de familie nu se exclud una pe cealaltă, am 37 de ani de teatru și 30 de
căsnicie. Cred că este important să știi să dansezi și să ai un partener pe
măsură, pe mine m-a fericit Dumnezeu. Dacă dau filmul înapoi, recunosc că au
fost momente în care
mi-am neglijat
familia în favoarea teatrului, dar am un partener de viață care m-a ajutat.
R.T: Există o rețetă a
succesului marca Carmen Mărginean?
C.M: Nu exista! Ce pot să-ți spun este că am muncit foarte mult și
muncesc în continuare. Și acum studiez individual în fața oglinzii și fac „250
km” cu fiecare marionetă, învăț să merg și să-i simt greutatea în podul palmei.
Niciodată nu am spus „nu se poate”. Am încercat, m-am chinuit și de cele mai
multe ori am reușit. Ca orice om și eu am orgolii și atunci „trebuie să pot face...”
era important. Trebuia să-mi demonstrez mie că am făcut un pas înainte, că am
mai învățat ceva, că am mai descoperit ceva.
R.T: Actorul trebuie să aibă talent,șansă sau și una și alta?
C.M: Actorul trebuie să aibă talent, inteligență, sensibilitate,
dăruire, pasiune și apoi, apare și șansa.
R.T: Pentru că aminteam
ceva mai devreme de premiul primit in 2011, te-aș întreba dacă crezi că
premiile sau cronicile sunt importante în carieră? Te pot stimula?
C.M: Sigur că premiile și cronicile sunt importante, sigur că ele
te pot stimula, te pot ambiționa, dar ce este foarte important este că ele sunt
o recunoaștere oficială a valorii artistice, ele îți crează un anumit
box-office.
R.T: Ce întrebare nu
ți-am pus și ți-ar fi plăcut să-mi răspunzi?
C.M: Să știi că nu-mi plac întrebările pentru pentru că nu-mi
place să vorbesc despre mine. Dar există o întrebare: „ Ce faci după ce te
retragi din teatru?” (va veni și vremea să mă retrag). Știi ce mi-ar place
foarte mult? Să fac o școala de vară. Visez de multă vreme la acest lucru,
mi-ar place să dăruiesc tinerilor actori tot ce am învățat despre marionete.
Poate voi reuși să găsesc pe cineva care să mă ajute să las ceva în urma mea –
ȘCOALA DE MARIONETE.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu