Actor păpușar la Teatrul Ariel din Tg. Mureș din 1973, regizor, scenarist, om de radio și
televiziune, activist pe tărâmul social, laureat cu numeroase premii de
interpretare,posesor al unei „averi” ce însumează sute de roluri, zestre cu
care nu mulți actori se pot mândri, autor de cărți despre romi și obiceiurile
lor, pe scurt un om complex, un suflet generos ca mai toți artiștii, blând,
sfătos. L-am vazut pe scenă, dar l-am cunoscut la un curs pe care l-a ținut pe
scena de la Țăndărică când i-a fost decernat și „Oscarul” păpușilor,
adică Premiul pentru excelență în arta mânuirii. Mi-a răspuns pe dată la
întrebările trimise,semn că nu-i place să se lase rugat.
Raluca
Tulbure: Prima
intrebare este legată de origini. De unde vine Rudolf Moca? Insă în mailul pe
care mi l-ați trimis cu CV mi-ați spus o poveste frumoasă și înduioșătoare
despre dragoste și familie și m-am hotărât s-o iau de bună pentru început. Dacă
ar mai fi ceva de adăugat, acum e momentul. Ce ar mai trebui să știe lumea
despre Dvs.?
Rudolf Moca: Într-o noapte, în care
fulgii grei acopereau orașul, oferindu-i puritate și,parcă, pregătindu-l
să primească pe cel mai nou cetățean al Tg-Muresului ....m-am născut la ora 1,37
de minute, în data de 2 decembrie 1948, în maternitatea din
Tg-Mures. Mama era de etnie maghiară, bunica - din partea mamei -
fiind originară din localitatea Tiszabo , zona Szolnok, din Ungaria, tatăl meu, era
cel de al treilea băiat ( din 12 copii ) ai familiei de romi/țigani
din Iernut. Mama era o femeie blondă, (dacă am șansa să scanez poze din
familie le voi face și îți voi trimite) frumoasă și bogată, dar
bolnavicioasă ( suferea de astm - boală considerată, la aceea vreme, un serios
impediment în căsătorie). Tata , un flacău frumos, vânjos, cu pielea albă-caucazian
(fost decorat în război, făcea parte din cmp. ,,Tudor Vladimirescu” ,
fost prizonier al rușilor la Odesa ) și care avea un puternic simț al cultului
muncii, a ,,furat-o” pe mama ( ajutat fiind de un prieten ungur) și a
dus-o în Sampaul, o localitate apropiată de Iernut, la sora lui (
între ei nu s-a întâmplat nimic). După două săptămâni a readus-o în
Iernut, dar bunica nu putea ,,suporta o asemenea rușine-jignire, adusă
orgoliului unguresc” și a dezmoștenit-o, arzându-i zestrea pregatită pentru
măritiș !
R.T.:
Dragostea pentru teatrul de păpuși de
unde vine? V-a ales teatrul sau Dvs. ați ales?
R.M.:
Dragostea pentru teatrul de păpuși este o poveste veche, cu originea în copilărie. Aveam 8, 9 sau 10 ani și fiind singurul
odor al părinților mei, nu aveam cu cine ma juca. Așa a început prima
manifestare de animație? Mânuirea unei păpuși, confecționată din cârpe și ,,ciuntirea”
perdelelor mamei, pentru care luam bătaie. Din burete am confecționat primul ursuleț,
montat pe un bețișor de prun, un lup din cârpă pe un ,, crac de lem” și o
păpușă pe o coadă de lingură de lemn. Nu
am văzut teatru de păpuși până la vârsta de 12 ani!! Era pură
imaginație și chemare către o artă
care mă atrăge, era soarta care
m-a trecut în
,,nomenclatorul de profesii artistice ”! Dintr-o ramă veche am făcut
scena, dintr-un șorț al mamei cortina și…prima reprezentație a fost dată pe la
vârsta de 12-13 ani, în șura (fânarul cu otava proaspăt cosită) cu piesa
,,Scufița Roșie”, spectatorii lipiți de
gardul curții erau copii din vecini ! Păpușile le-am păstrat și le-am
adus, dăruindu-le, spre demonstrație, primei mele regizoare, mentor, om de mare
emulație artistică și dragă prietenă Maria Mierluț.
R.T.:
Aveți un CV impresionant, cu care puțini
actori se pot lăuda într-o viață de om, dar Dvs. ați cules în 37 de ani de
activitate 600 de roluri, zeci de mii de spectacole. Dacă ar fi să mergem pe
firul memoriei care ar fi rolul sau rolurile dintr-un top 5, să zicem?
R.M.:
Întru-un top de 500 – 600 de roluri, nu pot să fac o ierarhie, ar însemna să-mi ierarhizez clipele
vieții trăite : ,,care a fost cea
mai importantă clipă a vieții mele pe o
scara de 1…la 5 ! ?” Fiecare rol,
mănuire, animație, fiecare păpușă
s-a născut din mine,
a trait prin mine, deodată cu mine.
Niciodata nu m-am prefăcut că sunt personajul, ci…eu eram acel
personaj !
R.T.:
Faptul că sunteți reprezentantul unei etnii
controversate și contestate, mai ales pe plan internațional, v-a ajutat sau v-a
pus piedici?
R.M.:
Acest fapt (al apartenenței la o etnie ,,contestată”) m-a ajutat (!!!) să găsesc curajul de a-mi demonstra
că pot să-mi depășesc prejudecățile, să-mi ,,sar propria umbră”, să mă
perfecționez, să demonstrez că nu-mi
lipsește nimic din ceea ce are un ,,alb” ; că pot constitui
un exemplu demn de urmat ,
un model.
R.T.: Care a fost întâlnirea sau
întâlnirile care v-au marcat cariera și existența?
R.M.:
Cea mai extraordinară ,,întâlnire a vieții a fost…cu mine însumi ”- când a trebuit
să –mi depășesc condiția și să demonstrez că sunt cel mai bun.
Fără a ajunge
vreodată la suficiența
cabotinului.
R.T.:
Ce v-a determinat să vă implicați în
proiecte multiculturale și multietnice dedicate comunităților de romi?
R.M.:
M-am săturat să văd, să citesc și să ascult pe toate canalele media promovarea nonvalorii și a elementelor
negative, al ,,țigănismelor”. Voiam să
ofer și o altă imagine (deseori, voit omisă de neromi), acea imagine a exemplelor de bună practică, al
țiganilor care muncesc cinstit, al frumuseții culturii lor, al bogăției de
cutume și practici transmise oral, din generație în generație, al dorinței de inserție
socio-profesională, nu de asimilare – renunțând la propria etnie. Sunt doar
câteva elemente care m-au făcut să îmbin
multiculturalismul cu interculturalitatea, în ideea exercițiului democratic de acceptare a
alterității și diversității umane.
R.T.:
Vorbiți-mi puțin de “O noapte furtunoasă”,
pus în scenă de Dvs., în limba romani, cu actori de etnie romă, spectacol ce
s-a bucurat de success, dar despre care nu multă lume știe. De ce tocmai “Noaptea”
și de ce Caragiale?
R.M.:,,O
noapte furtunoasă ” ( IEK REAT LISIAME ) a fost o mare provocare și o deosebită responsabilitate! Bunul meu prieten, actorul teatrului ,, Masca”
din București, Sorin – Aurel Sandu, a
tradus piesa și a adaptat-o, din punct de vedere al esteticii limbii romane culte. Am semnat
scenografia și regia artistică - cosemnatar al regiei : Sorin Aurel Sandu. A
trebuit să păstrez minunata ,,lume a lui Caragiale, profilul psihologic al
personajelor, situațiile create în fosta mahala
și să îmbin aceste date care aveau inconfundabilul ,,antet Caragiale” cu
lumea romilor , poate la fel de sangvinică, la fel de viscerală și
temperamentală, o lume a romilor , la fel de
,,îngâmfată , prin bogătanii vremii”, poate mult prea multă asemănare între cele două lumi, fără să ,,țigănim” opera
marelui dramaturg, ci să o îmbogățim,
oferindu-i universalitate! Scenografia ,
simplă, ,,aerisită”, sugestivă și ,,asumată de cele două lumi” : o masă cu trei
picioare și …mamaliga - elemente
din ,,modelul de viață” specific românilor si rromilor. Am îndrăznit să ofer,
pentru prima oară, un rol în travesti, Zița, jucată de un bărbat: Sorin Aurel-
Sandu. A fost o ,, mare furtună, răcoritoare și plăcută” printre
spectatorii încântați de a avea în față
o provocare oferită de actori profesioniști , care au avut curajul asumării identității entice.
A fost ,, BUM”-ul care a deschis porțile
culturii culte rome. Mă mândresc că am fost printer ,, pionerii” –
ctitori ai viitorului teatru al romilor. Piesa ,,REGELE BAXT” (Regele
Noroc) – scenariu laureat cu
Marele premiu pentru scenarii pentru teatrele de păpuși și tineret , organizat
de Centrul Național de Cultură al Romilor ,,Romano Kher” a fost montat , la CNCR –București ( director Mihaela
Zătreanu), în regia mea. Premiera a avut
loc la Școala generală Nr. 135 din București, în 12 decembrie 2011.
R.T.:
Mai aveți și alte proiecte de genul
acesta?
R.M.:
Am vreo 40 de piese de Teatru-Forum –Dezbatere, spectacole jucate după metoda
Augusto Boal, la cererea unor ONG-uri cu
care colaborez permanent: Asociatia ,,DIVERS” , CISPER , LIGA PRO-EUROPA,
ALPHATRANSIL- VANIA, SALVATI COPII,
ISJ-Mures, sau Consiliul Județean, Primăria Tg-Mureș, Poliția locală și Penitenciarul Tg-Mures. Îmi doresc să montez,
bilingv în românește și romani: ,,GAITELE”
lui Kirițescu – o lume ,,sensibil asemănătoare între cele doua etnii”.
R.T.:
Teatru, radio, televiziune, regie, scris,
unde vă simțiți cel mai bine?
R.M.:
Mă simt în largul meu în sfera comunicării
și a relaționării cu oamenii –indiferent de etnie, ori, teatrul,
televiziunea, radioul, scrisul, regia de teatru - toate sunt
modalități specifice, din ,,arealul comunicarii”!
R.T.:
Ce credeți că este esențial în meseria de
actor mânuitor de păpuși? Talentul, munca sau providența?
R.M.:
Esențial în arta mânuirii păpușii este șansa de a descoperi în tine providența,
harul/talentul, dublat de munca pasionantă și perseverența în perfecționare,
fără a ajunge vreodată la ,,suficiența și autoîndestularea învățării”!
R.T.: Credeți că teatrul de animație
trece printr-o criză? Ce ar trebui făcut să fie băgat în seama?
R.M.:
,,Criza” teatrului de animație, a teatrului de păpuși este întreținută din
interior, de către
cei care cred că păpușa este un
,,pretext” în spectacolul de teatru, care cred că animația nu are nimic comun
cu mânuirea păpușii, de către cei care
găsesc un ,,refugiu” în secțiile de păpuși ale Academiilor de Arte, de către regizorii și dramaturgii ,,pe cale
de dispariție” în teatrele de păpuși sau de animație ! Trebuie să învățăm să
renaștem arta mânuirii păpușii și, asta nu o pot face cei cu ,,patalama,
masterate si licențe” ( absurditate
cerută de legislație), ci, o fac
maeștrii mânuirii păpușii, cei care dețin “secretele” artei mânuirii și a “donării vieții” prin mâna păpușarului!
( scuze, dar ,, nicio diplomă
universitară nu a reușit să acorde profesionalism
în arta mânuirii păpușii ”, asa ceva se obține exersând, cu dragoste,
pasiune, dăruire, muncă și prin asumarea
mândriei de a fi actor-mânuitor de păpuși ! ).
R.T.:
Ce sfaturi ați da unui începător în ale
meseriei?
R.M.:
Sfatul pentru un ,, începător” într-ale
meseriei/breslei actorilor-mănuitori de păpuși, este : curajul de a
rămâne copil, de a te juca cu sinceritatea și adevărul unui copil, de a fi
mânfru și pasionat de munca ta, de a visa să rămâi mereu pe tărâmul tinereții
fără bătrânețe și al vieții fără de moarte!
R.T.:
Într-un spectacol de animație ce este
esențial: regia, scenografia, mânuirea, scenariul?
R.M.:
Un spectacol de teatru-muncă colectivă !
NU poate exista performanță fără unul dintre ,, ingrediente”….. produsul
nu ar avea gust !
R.T.:
Dacă ați avea bagheta magică și ați putea
să întoarceți timpul înapoi, ați face aceiași pași?
R.M.:
Cu siguranță DA! Niciodată nu aș
renunța la nemurire prin teatrul de păpuși!!
R.T.:
Ați luat multe premii importante în
carieră. Ce importanță acordați unui premiu? Ce ați alege între aprecierea
publicului și cea a criticilor?
R.M.:
Premiul este o recunoaștere a valorii tale, dar și o mare responsabilitate. Criticul
este omul pe care ,,îl disprețuiești” pentru că vrea
să-ți arate ceea ce nu ai făcut bine, în timp ce Publicul
este certitudinea realizării tale actoricești ( copilul nu
poate fi ,,păcălit”, el te
adoră sau te ignoră.
Mi s-a părut că
răspunsul final este cea mai bună încheiere, iar reporterul s-a retras tiptil,
rămânând cu senzația unei povești de viață fabuloase pe care nu a reușit s-o
desconspire de tot.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu