joi, 3 decembrie 2015

Jurnal de calatorie- Polonia




Atunci când te aştepţi mai puţin, atunci se întâmplă ceva, o minune. Instututul Cultural Polonez m-a sprijinit să particip la o „vizionare” naţională de spectacole pentru copii şi tineret, organizată de Teatrul Lalek din Wroclaw. Nici nu ştiu cu ce să încep această relatare pentru că aş vrea să împărtăşesc cu voi o mulţime de lucruri. Spectacole, oameni, privelişti, un oraş care m-a fascinate şi mi-a pătruns în suflet pentru totdeauna, un teatru impozant, impresionant.
Anul viitor, Wroclaw va fi Capitală culturală europeană. Se pregăteşte intens: clădirile au o “faţă” nouă, “hainele cele noi ale oraşului” sunt croite sau se iau măsuri pentru altele noi.
Cred că puţină istorie nu strică! Aflat pe malul râului Oder, oraşul Wroclaw a făcut parte de-a lungul istoriei din Regatele Poloniei, Boemiei, Ungariei, Imperiului austriac, Prusiei şi Germaniei. În 1945 a devenit parte a Poloniei. Wroclaw vine din negura istoriei fiind menţionat în harta lui Ptolomeu prin 142-147. Fiecare piatră, fiecare clădire are povestea ei ancestrală, poartă amprenta unor timpuri imemoriale şi care “vorbesc” despre zbuciumul unui popor ce a suferit enorm datorită conjuncturilor istorice, dar care a avut demnitatea Solidarităţii şi deschiderea către lume adusă de Papa Ioan Paul al doilea. Ca o paranteză, lângă catedrala oraşului se află un parc unde aproape faţă în faţă se află un copac falnic plantat de Napoleon şi unul de Papa Ioan Paul al doilea. Ar fi multe de povestit despre Rynek (piaţa mare) unde nu ştii la ce clădiri să te uiţi. Ai senzaţia că sunt suspendate în aer, datorită arhitecturii triunghiulare, sau poate, despre bisericile de pe o parte şi de alta a râului Oder, despre Fântâna multimedia, despre Hala Centenară (construită între 1911şi 1913), aflată într-unul dintre cele mai intinse parcuri din Europa. Sau despre Sky Tower (cea mai înaltă clădire din Polonia, 258m), complex comercial şi rezidenţial, care are la intrare o lucrare semnată de Salvador Dali.
Teatrul de păpuşi din Wroclaw se află într-o clădire impunătoare din secolul al XIX-lea, care a aparţinut breslei comercianţilor. O construcţie barocă, desenată prin 1882 şi terminată în 1894 de arhitectul Albert Gram. În 1946, clădirea a devenit teatru pentru copii. Un hol impresionant, cu coloane, o sală mare de 258 de locuri, o alta cu 80 şi, la mansard încă una cu 60. În 2008, teatrul a inaugurat şi o scenă mobilă, într-un autobus, parcat în parcul care inconjoară teatrul.
În cele 6 zile cât am stat la Wroclaw am văzut 12 spectacole pentru diverse categorii de vârstă. O trecere în revistă a celor mai noi şi mai interesante producţii, nu numai ale teatrului gazdă cât şi ale unor ”surate” din Gdańsk, Poznań, Białystok, Wałbrzych, Sosnowiec, dar şi Teatrul Drak din Praga.
Voi începe cu spectacolul Teatrului Atofi din Poznań, cunoscut şi la noi pentru una dintre reprezentaţiile sale Domnul Satie, prezentat în cadrul festivalului de la Teatrul Ion Creangă. Este un spectacol pentru cei mici şi foarte mici (1-5 ani), fără cuvinte şi în care muzica, sunetul, mişcarea încearcă să se “împrietenească” cu copiii şi să-i facă să reacţioneze. Decorul este din hârtie care se desface, se strânge, se rupe, pentru ca la final, cei mici “să facă baie” în hârtie. Al doilea spectacol al acestei trupe s-a intitulat Urme şi era pentru copii mai mari de 2 ani. Ne construim un drum al nostru pe un traseu bine stabilit, lăsăm urme în nisip, pe care apoi, vine apa şi le şterge. Eu? Tu? Noi? Urmele noastre se întâlnesc şi pornim la un drum comun. Cele două actriţe, Beata Bablinska şi Monika Kabacinska nu s-au lăsat “derutate” de micuţii care mergeau în patru labe printer ele. Unii nu aveau răbdare, alţii circulau liberi, gungureau, ţipau.
Teatrul de păpuşi din Białystok a prezentat Petrică şi lupul după Prokofiev, în regia Bernardei Bielenia. Un spectacol vizual, cu păpuşi şi umbre, cu proiecţie în toată sala. Muzica folosită a fost o înregistrare a Orchestrei din Philadelphia, condusă de Leonard Bernstein.
Teatrul pentru păpuşi şi actor din Wałbrzych a venit cu Stăpânul şosetelor , în regia lui Jacek Timigerin şi adresat copiilor peste 3 ani. Lungul drum al căutării unei şosete, dis de dimineaţa, când te grăbeşti să ajungi la şcoală. Unde a dispărut? A fost furată ? Cine a luat-o? Poate piticii, să-şi facă scufie de noapte? Sau maşina de spălat e vinovată? Micuţul Jas porneşte într-o călătorie prin propria casă în căutarea buclucaşei şosete. Scaunele, mesele, cărţile, tigăile încep să cânte, să vorbească, să danseze. Tot din Wałbrzych am mai văzut un spectacol, al Teatrului Jerzy Szamawski, pentru tineri şi adulţi intitulat Martirii. Un text semnat de Marius von Mayerburg, scris în 2012 şi care ne prezintă istoria dintr-o perspectivă laică asupra lumii în care trăim, aducând în discuţie aspectele şi proporţiile fanatismului religios. Un text dens şi greu pentru cineva care nu ştie limba poloneză. Un decor auster, cu trape care sugerează schmbarea de decor şi o tablă pe care sunt scrise şi şterse cuvinte cheie ale acţiunii.
Un spectacol care mi-a plăcut mult a fost cel al Teatrului Miniatura din Gdańsk, Răţuşca cea urâtă după basmul lui H.C. Andersen. Regia şi scenografia (Romuald Wicza-Pokojski) propune o formulă experimental ce adduce cu teatrul de umbre chinezesc. Actorii stau aşezaţi pe scenă în faţa unor mese laminate de sus în care apa, nisipul, seminţele, siluetele sunt proiectate pe un ecran şi spun poveatea. Ei nu mânuiesc, ci desenează, interpretează, decupează ca într-un film cadru cu cadru, imită diferite sunete. Formula nu e nouă, dar spectacolul are o simplitate, un firesc, o eleganţă, date şi de muzica live intrepretată la harpă.
Teatrul Zaglebia din Sosnowiec a prezentat Cel mai mic bal din lume de Malina Przeṥluga, în regia Anetei Gluch-Klucznik, adresat copiilor peste 6 ani. La balul anual dintr-un regat în miniatură participă toată suflarea. Prinţesa Migawka este supărată că nu este lăsată să se joace şi prepară un elixir care să-I transforme pe  părinţi în oameni mari. Antrenant, vessel, colorat.
Foarte interesant spectacolul Teatrului Drak din Praga Ultimul truc al lui George Méliès. Un omagiu adus filmului mut şi unui pionier al cinematografiei. Regizorul Jiří Havelka a apelat la ingenioase soluţii păpuşăreşti şi nu numai (proiecţii în stilul filmului mut) pentru a spune povestea celui ce îşi dorea să obţină veşnicia folosind o serie de trucuri, vrăjitorii, magie.
Teatrul gazdă a prezentat mai multe spectacole pentru diverse categorii de vârstă. Premiera Noaptea fără lună este o reprezentaţie care se adresează copiilor peste 3 ani, fără cuvinte şi care se bazează pe mişcare plastică şi corporală. Este o adaptare după basmul omonim al lui Etgar Kerit, scriitor israelian, născut în 1967. Noga, fetiţa care porneşte în căutarea lunii are de înfruntat o serie de situaţii. Noga vrea ca luna să exite mereu pentru că fără ea vapoarele nu nmai găsesc drumul, animalele nu ar mai avea la ce să latre şi oamenii nu ar putea dormi. Luna s-a întors pe cer, o vedem cu toţii, dar ea dispare din când în când pentru a putea fi alături de cei singuri. Un spectacol de mari dimensiuni, cu o scenografie interesantă ce se transformă într-un ecran uriaş pentru proiecţii, căi de apărea şi dispărea dintre cele mai neaşteptate. De undeva, de la pod apar şi 2 păpuşi gigantic (3 m), o pisică şi un tigru. În rolul fetiţei, Agata Kucinska, premiată şi la Bucureşti, la Festivalul organiyat de Teatrul Ţăndărică. Muzica lui Michael  Jackson din Thriller este un motor care declanşează moment coregrafice deosebite şi inspirate. Un alt spectacol interesant din punct de vedere scenografic a fost Pe şnur , o adaptare a textelor lui Piotr Geglawz şi Romek Zańka. Adresaă copiilor mai mari de 10 ani, reprezentaţia regizată de Joanna Gerigk dezbate problema creativităţii unui scriitor, lipsit de inspiraţie ţi care datorită unor vizitatori inopinaţi, înzestraţi cu o poftă de viaţă şi o imaginaţie debordante îi dau motive de a trăi şi scrie. Zidurile casei scriitorului se întind de-a lungul gradenelor, dându-ţi senzaţia că şi tu locuieşti acolo. Agata Kucinska a regizat spectacolul Înăuntrul soarelui se adună cenuşă. Un text semnat de Palyga Artur, de o mare profunzime, care a obţinut premiul de dramaturgie Gdynia. O femeie moare într-un incendiu în propria casă. În acel moment ea îşi rememorează viaţa, cu bune şi cu rele pentru a înţelege de ce i s-a întâmplat ce I s-a întâmplat. Încearcă să găsească calea spre a accepta, nu fără zbucium, destinul. Am remarcat din nou scenografia, pe etaje, folosită cu inteligenţă.
A fost o experienţă utilă, un mod de a interacţiona cu un teatru de o altă factură, în care toate elementele unui spectacol sunt importante, dar mai important este publicul, fie el copil, adolescent sau adult.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu