marți, 16 august 2016

Te uită, cum ninge ...aprilie





Acest vers bacovian parafrazat m-a obsedat în călătoria pe care, alături de trupa Teatrului Țăndărică, am făcut-o la Karlsruhe, în Germania. Motivul a fost o manifestare organizată de Teatrul Marotte și Primăria orașului și intitulată ZILELE CULTURII EUROPENE. Spectacolul ales a fost Adunarea păsărilor. În cadrul aceleiași acțiuni culturale au fost prezenți și colegii noștri de la Teatrul clasic Ioan Slavici, trupa de marionete din Arad, cu spectacolul Tovarășul de drum. Revederea pe meleag străin are alt gust și este mai dulce.
Dar până să descriu ce s-a întâmplat acolo, trebuie să povestesc despre ‘aventurile’ celor 16 ‘mușchetari-țăndărici‘ pe cărări străine. Echipați de primăvară, așezați în microbus, fiecare cu durerile lui de șale, spate, genunchi, tuse sau junghi,dar optimiști, am pornit la un drum lung de peste 1800 km. Am poposit la Arad, la Herzogenburg sau Sant Polten pentru a înnopta și a ne reface după 12 ore de drum. Am avut de toate: soare, ploaie, rece ca de toamnă, frig pătrunzător, zăpadă, sus pe munții Carpați sau în Alpi, dar și pe pământ. Fulgi mari, aproape neverosimili ce au creat un cadru scenografic greu de imaginat pentru sfârșitul lunii aprilie. Autostrăzi, orașe aproape pustii la sfârșit de săptămână, hoteluri mici, unde duminica nu există recepție și cheile ți le iei singur după ce faci un cod. Și câte și mai câte!
Să revenim la scopul nostru cultural! Karlsruhe este situat în landul Baden-Württemberg, în apropiere de granița cu Franța și Elveția. Meridianul de 49° trece direct prin centrul orașului. Acest curs este marcat de o piatră și o linie în grădina zoologică. Numele orașului provine de la Margraful Karl al III-lea Wilhelm de Baden-Durlach. Karlsruhe înseamnă locul de odihnă al lui Karl, Karl Wilhelm fiind înmormântat în piramida de piatră din Marktplatz, piață centrală. Karl Wilhelm a fondat orașul în anul 1715 după o neînțelegere cu locuitorii fostei capitale, Durlach. Orașul are castelul în centrul său și 32 de străzi care se împart radial spre periferii. Karlsruhe este denumit și orașul evantai.
Spectacolul Adunarea păsărilor s-a jucat în sala mare a Casei de cultură din zona veche a orașului. O sală cu peste 1000 de locuri, care s-a micit pentru a sluji scopul spectacolului. Am jucat în fața a 160 de spectatori, mai ales de vârstă medie, care înarmați cu pernuțe pentru scaune și pahare de șampanie sau bere au așteptat cuminți începutul reprezentației. Pe parcursul ei nu s-a auzit un sunet, au urmărit aproape fascinați povestea de pe scenă. Mesajul spectacolului  este extrem de actual, în contextul politic atât de încărcat legat de imigranți și criza la nivel mondial pe care o declanșează, de fanatism religios, de teroare și terorism, de fundamentalism, de religia prost înțeleasă. Este puternic la nivel de mesaj, de simbolistică, de imagine, de mişcare, de atmosferă. Emoţionează, impresionează prin unitate stilistică, prin crescendo-ul ritmului, dat de zbaterea, de ţipătul sau murmurul păsărilor. Nici nu era nevoie de cuvinte pentru a exprima ideile poetului persan Farrid Uddin Attar atât de bine desluşite de regizor (Cristian Pepino), de scenograf, de autoarea costumelor (Cristina Pepino) sau de idea sugerată de Michaela Tonitza Iordache. Decorul, costumele, siluetele şi capetele de păsări, proiecţiile video, muzică totul creează o atmosferă rafinată, dinamică,  învăluită în mister şi parfum oriental. Aceste calități au fost perfect înțelese de publicul german care la final a aplaudat zgomotos, i-a chemat la rampa de mai multe ori pe actorii Gabriel Apostol, Liliana Gavrilescu, Decebal Marin, Ioan Brancu, Geo Dinescu, Marin Fagu, Cristian Mitescu, Roxana Vișan, Andreea Ionescu, Cristina Țane. Toți au împărtășit o energie bună, dată de spiritul de echipă. Actorii alcătuiesc un tot, se identifică cu personajele lor creind o simbioză. Au forţa de a transmite tot zbuciumul sufletesc, trăiesc cu pasiune fiecare “fâlfâire” de aripă, fiecare zbatere, exprimă cu corpul lor, iubirea, lupta aprigă pentru suprevieţuire sau supremaţie, epuizarea totală( sugerată de contorsionarea trupurilor interpreţilor). Un joc - dans de mare gingăşie, plin de sensibilitate care impresionează. Îţi vine să aplauzi, dar ca la un concert clasic, renunţi şi respiri adânc pentru a nu tulbura momentul. Toate acestea au fost apreciate de publicul german, deobicei rezervat și conservator. A fost o seară plină de emoții care s-a terminat cu un pahar de vin oferit de directorul Teatrului Marotte. Alături ne-a fost Christian Caimacan cel care a fost preocupat ca totul să iasă bine de la început, stabilind detaliile prezenței noastre în Germania.
Și drumul de întoarcere a fost la fel de "bacovian"!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu