joi, 28 aprilie 2016

Să-i incurajam!



Imi plac basmele și îmi place să le descopăr noi și noi valențe, semnificații. O ‘citire’teatrală modernă te va face să te gândești și la alte dimensiuni, unanim universale a ceea ce știam din cărți. Cred cu tărie că basmele și poveștile nu sunt doar pentru cei mici și atunci, am să spun povestea așa...
A fost odată o pagină de facebook cu un anunț privind un spectacol, ba mai multe spectacole ale unei trupe, despre care, mărturisesc, nu auzisem: Frilensăr. Se scrie așa cum se pronunță. Mi-a plăcut modul lor de se face cunoscuți. Într-o seară nu prea prietenoasă, am bătut o cale nu atât de lungă pentru a vedea un spectacol, dintr-o serie de trei al trupei Frilensăr. Și, asemenea unui magician voi începe cu o formulă magică pentru care avem nevoie de…
Ingrediente: se iau motive dintr-o  poveste românească (Fata babei și fata moșneagului) și dintr-una japoneză (Fata cu potirul pe cap), se face un text modern, se păstrază ideea, se adaugă muzică live cât cuprinde, se găsesc actori tineri, în proporție de sută la sută, un decor superminimalist și iată spectacolul Daughter sau Hadika Tzuki. Locația:Teatrul Luni de la Green Hours. Trupa: Frilensăr. Totul a pornit dintr-o joacă și, poate fi o demonstrație, nu perfectă în totalitate, că talentul, inspirația, dorința de face un altfel de teatru pot duce la concluzia că și oamenii mari pot crede în povești. Am văzut și la Alexandru Dabija care a reinterpretat într-un mod extrem de original pe Ivan Turbincă și Capra cu trei iezi.
Daughter sau Hadika Tzuki face parte dintr-un ciclu intitulat Tristori, alături de Mălăieș în călcăieș și Miorița. O poveste, un basm și o baladă alcătuiesc o “trilogie a emoțiilor tradițional neînchipuite”. Balada nu a avut încă premiera, iar eu am început cu basmul.


Mi-a plăcut textul, scris de Daniel Chirilă (semnatarul scenografiei și a regiei). Are umor de bună calitate, nu sare calul cu vulgarități sau expresii neacademice. Cred că reflectă opinia unui tânăr în ceea ce privește linia unei adaptări sau a ceea ce iși dorește el de la un text clasic. Tinerii văd cu alți ochi “tradiția, o actualizează într-o manieră modernă, contemporană. Povestea este un pretext, pentru bună dispoziție, pentru joaca luată în serios. Cine e Hadika? Fata cea frumoasă a moșului, alungată de mama și sora vitregă care pornește într-o călătorie inițiatică. Ea întâlnește în cale un câine pe care îl salvează,  un pom pe care îl curăța. Până aici e ca în povestea lui Creangă. Apoi, dă de un râu în care vrea să se arunce. E salvată, se îndrăgostește. Baba Cloanța (Sfânta Duminică) este o vrăjitoare sexi și am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea așa. Restul…se descoperă văzând spectacolul. Mesajul este  clar: un tânăr pleacă de acasă să-și facă un rost în viață. Drumul nu este ușor, are piedici la tot pasul, dar binele învinge răul, iubirea triumfă, c-așa e în poveste! Cum e să fi bogat, cum e să fi sărac, cum e să iubești,  cum e să mori ș-apoi să revii la viață? Cum să fie? Ca-n basme sau ca-n viață? Răspunsul este la îndemâna spectatorilor. Muzica live semnată și interpretată de Ovidiu Cosovanu și de unii actori este cantabilă, șlăgăroasă. Actori tineri, plini de poftă de joc, interpretează mai multe personaje: Loredana Cosovanu (în 2012, la Gala Hop a fost desemnată cea mai bună actriță), Alina Mîndru, plină de energie atât în mama vitregă, cât și în rolul Ducelui, Daniela Tocari,Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Victor Biliușcă.
Mi-a plăcut energia lor, dorința lor de a demonstra că au idei și că vor să arate ce pot cu entuziasm, cu determinare și voință. Pentru asta nu au nevoie de o scenă mare, de un décor sofisticat, ci doar de inspirație,de înțelegere, susținere și de încurajare.
Trupa Frilensăr- Daughter sau Hadika Tzuki. Text, regie și scenografie: Daniel Chirilă. Compoziție muzicală: Ovidiu Cosovanu.Cu: Loredana Cosovanu, Alina Mîndru, Daniela Tocari,Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Victor Biliușcă. Data vizionării:3 februarie 2016




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu