sâmbătă, 15 octombrie 2016

O Miorita moderna



’P-un picior de plai/ Pe-o gură de rai/ Iată vin în cale/ Se cobor la vale’’... patru juni actori , pregătiți să spună povestea ciobanului și a Mioriței sale. Dar nu așa cum o știm cu toții, ci altfel! Mioritza trupei Frilensăr este o altfel de lectură, o interpretare personală, foarte personală a baladei pe care orice copil o știe.
Este ultima parte a seriei Tristori (despre celelalte, Hadika Tzuki și Mălăieș în călcăieș am scris la momentul potrivit) care se joacă la Green Hours, un spațiu ofertant și care încurajează independenții. Așa cum am mai spus, trupa Frilnsăr s-a născut la Iași, cu absolveți de la păpuși și actorie. Au venit la București nu demult, să cucerească! Pe mine m-au cucerit cu exuberanța, cu bunul gust, cu inventivitatea și cu talentul lor. Sunt doar un simplu spectator, care iubește teatrul și care adept al tradiției încearcă să se acomodeze cu alte forme de teatru. Incerc pe cât posibil să mă pun la punct cu spațiile noi apărute în Capitală, cu trupele independente, să le urmăresc evoluția sau involuția Nu-mi plac șușele, vulgaritatea, prețiozitatea cu orice preț. Frilensăr este un exemplu de talent, inventivitate, bun gust și curaj. Curajul de a te lupta cu morile de vânt ale birocrației, ale nepăsării unora, de a-ți face meseria cu drag. După un asemenea preambul să purcedem pe urmele Mioriței.
Mioritza este un nouă demonstrație de ce înseamnă libertatea de a gândi, de a te juca cu imaginația, de a provoca, de a te lupta cu armele tale, de a demonstra că se poate cu investiții minime, cu sacrificii, dar cu entuziasm și cu încredere, cu zbatere că se poate. Nu se sare calul, scenariul este bine scris, nu face tapaj de expresii supărătoare urechii, are mesaj. Un mesaj mult mai ‘greu’, mai profund decât în celelate două spectacole. O prelucrarea originală, chiar dacă pe alocuri, ușor neclară, o comedie neagră, cu accente parodice duse spre absurd. Apar personaje dintr-o galerie simbolică (Manole, Ana, Baba Dochia, Isus, Dumnezeu, Dracul) care pun întrebări despre existență, viață, moarte, ură, răzbunare, credință. Textul lui Daniel Chirilă te duce cu gândul la mitul Creatorului,la Sfânta Treime, la misiunea lui Isus. Fiecare poate descifra în felul său mesajul. Este Miorița balada credinței, a perenității unui popor, a dăinuirii lui? Sau este doar o baladă simplă despre ură și omor? Baciul, ciobanul este liderul care se sacrifică în numele credinței, la final când inima lui sângerândă tronează în mijlocul scenei. Inainte de a muri spune versuri din balada care apar și pe un perete lateral. Singurul moment în care Dumitru Georgescu vorbește. În rest, joacă mut, rolul ciobanului, al Omului ținut sub supraveghere de Doctor care are grijă de nemurirea lui. Acest doctor interpretat cu mare har de Loredana Cosoveanu ascultă de poruncile Celui de Sus încercând să salveze , să aline. Apoi, Alina Mîndru, când Dumnezeu, când Ana sau Baba Dochia (aici își arată talentul comic) și nu în ultimul rând, Tiberiu Enache care are de a face cu un personaj ambiguu și nu foarte conturat.
Ce ar mai fi de spus? Scenografia simplă. Un spațiu delimitat de un covor, cu public așezat pe laterale și care au deasupra un cer acoperit cu norișori pufoși, asemănători cu lâna de oaie. Actorii se pregătesc în fața ta de spectacol, parcă ignorându-te. Se machiază, se aranjează, vorbesc în șoaptă, râd, fac scurte exerciții și, apoi, ca la un semn te trezești într-o altă lume. Un spectacol care trebuie revăzut pentru că de fiecare dată apar alte întrebări, alte răspunsuri.

Trupa Frilensăr and Teatrul Luni de la Green Hours- Mioritza. Text, regie, scenografie și muzică: Daniel Chirilă. Cu: Loredana Cosovanu, Alina Mîndru,Tiberiu Enache, Dumitru Georgescu. Data vizionării: 3 iulie 2016

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu