marți, 13 septembrie 2022

Liliana Lașoc: Putem spune că este o meserie care se fură pentru că nu există o școală pentru sculptură păpuși

 

La Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacău, la secția de animație, lucrează de zeci de ani un cuplu de artiști plastici, Liliana și Eduard Lașoc. Au terminat un liceu de arte plastice, unde s-au și cunoscut, s-au angajat la teatru, au lucrat și lucrează încă în echipă. Au o fișă de creație extrem de bogată, cu titluri variate pentru diverse vârste. Dintre ele spicuim la întâmplare: Aladin, Oblio, Prâslea cel voinic, Serenadă pentru Cervantes, Dumbrava minunată, Vreau să număr stelele, Făt Frumos și vrăjitoarea, etc. Munca lor a fost răsplătită cu premii la festivalurile de tradiție din țară (Galați, Cluj-Napoca, București, Botoșani). Împreună au participat la diferite expoziții de arte decorative sau scenografie . Am realizat un interviu fulger cu doamna Liliana Lașoc, care și-a însușit rolul de purtător de cuvânt al familiei de artiști.

R.T.: Când și cum ați realizat că joaca cu păpuși este drumul pe care vreți să pășiți în viață? A fost dragoste la prima vedere?

L.L.: În timpul liceului de arte plastice am mers la un spectacol la teatrul de păpuși, cu o colegă al cărei unchi era actor păpușar. După spectacol, am mers în spatele scenei am văzut   păpușile, măștile,  costumele, decorurile, parcă erau într-o lume de vis. Și da, a fost dragoste la prima vedere.    În liceu făceam măști din lână, din sfoară, din alte materiale. Am făcut și tapiserii, iar Edi se ocupa de sculptură.      

R:T.: Când porniți să sculptați o păpușă care este primul gând?

L.L.: Că o să dau viață unei schițe care  o să bucure copiii.                         

R.T.: Cât este de greu să fiți asemenea lui Geppetto, să însuflețiți o bucată de lemn, de buret sau de material?

L.L.: Când faci ceva cu drag, nimic nu este greu.                                                   

R.T.: Aveți un material preferat din care să sculptați?

L.L.: Polistirenul , dar și buretele.

 R.T.: Doamnă Liliana,  între măști, tapiserii și sculptură păpuși ce vă place mai mult?

L.L.: Toate îmi plac. Fac parte din mine.  Dar dacă ar fi să aleg,  mai mult și mai mult îmi place  să sculptez păpuși.

R.T.: Cum se împarte munca artistică într-o familie de creatori?

L.L.: Eu fac sculptura în polistiren și burete, iar Edi se ocupă de mecanismele papusilor si de decoruri.                           

R.T.: De ce credeți că se găsesc atât de greu sculptori sau constructori de păpuși?

L.L.: Copiii din ziua de astăzi și absolveții de facultate vor câștiguri imediate și salarii mari sau vor să lucreze numai pe calculator. Nu ca noi care ne-am legat cu sufletul de păpușărie, chiar dacă partea materială era neglijabilă.  Putem spune că este o meserie care se fură pentru că nu există o școală  pentru sculptură păpuși. Trebuie să înveți, să te perfecționezi, să deții secretul unor tehnici diverse.                    

R.T.: În afară de talent, ce credeți că îi trebuie unui artist pentru a desăvârși o păpușă sau o marionetă, un décor sau un mecanism de mânuire?

L.L.: Să pună mult, mult suflet în ceea ce face.  

R.T.: Cât de importante sunt premiile în viața voastră?

L.L.: Ele sunt încununarea muncii și contează pentru suflet.    

R.T.: Dacă ar fi să faceți un bilanț, cam câte spectacole ați realizat, câte păpuși au ieșit din mâinile voastre?

L.L.: Cred ca este vorba de vreo 400 de spectacole și peste  4000de păpuși.                               

R.T.:Un părinte își iubește copiii în egală măsură, dar voi aveți o păpușă preferată?

L.L.: Toate mi-au plăcut, fiecare are sufletul ei. 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu