marți, 13 septembrie 2022

Farmecul discret al...secretarului literar

 

O idee excelentă pe care Elisabeta Pop a avut-o, o carte despre secretariatul literar, despre ce este și ce înseamnă el, s-a materializat de curând. Ariel din spatele scenei a văzut lumina  tiparului la Presa Universitară Clujeană a Universității Babeș- Bolyai”,la coordonarea căruia și-a adus contribuția și Raluca Sas Marinescu, conferențiar la Facultatea de Teatru din Cluj-Napoca. Meritul apariției cărții îi aparține și regretatului dramaturg Mircea Bradu, fost director al Teatrului „Regina Maria” din Oradea, care a îmbrățișat ideea cu entuziasm, oferindu-se să o publice la propria editură. Din păcate însă, moartea lui Mircea Bradu a făcut ca, pentru un moment , editarea cărții să stea pe loc. Alți entuziaști au continuat munca asiduă și visul celor două doamne, Elisabeta Pop și Raluca Sas Marinescu, s-a îndeplinit.

Am în față un volum consistent, de aproape 500 de pagini, la care și-au adus contribuția mulți secretari literari din diverse generații, care au încercat să răspundă la întrebarea Ce este un secretar literar? Cronicari de teatru, dramaturgi, regizori (George Banu, Matei Vișniec, Ion Vartic, etc.) și-au exprimat părerea, încercând să lămurească misterul” unei meserii pe cale de dispariție. Un ultim capitol este dedicat unor portrete de oameni care au însemnat ceva pentru breaslă (Ion D. Sârbu, Ion Vartic, Doina Modola, Florin Faifer). Există în carte un portofoliu de fotografii color, iar fiecare opinie este însoțită și de un curriculum vitae al autorilor.

 Voi încerca să creionez un posibil portret al secretarului literar, spicuind din ceea ce au scris colegi de ai mei de breaslă, fără  a avea intenția să fac o  fișă a postului, oricum destul de săracă față de munca reală.  Mulți dintre autori au povestit experiențele proprii trăite, cum au ajuns să lucreze într-un teatru, au descris atmosfera, au vorbit despre oamenii care le-au marcat trecerea prin instituțiile de spectacol. Am citit mărturii emoționante ale unor oameni care au trebuit să învețe din mers, care nu au făcut teatrologie, din generații diferite, din epoci diferite. Oameni care și-au făcut meseria în vremuri în care secretarul literar nu era confundat cu un simplu secretar, avea un cuvânt de spus, opinia lui era luată în seamă. Generațiile mai tinere trebuie să găsească răspuns la întrebarea aproape hamletiană a fi sau a nu fi”...secretar literar.

Secretarul literar apare azi ca un simplu executant, pentru că managerul este cel care trasează conceptul artistic sau strategia unui teatru. Nu prea mai are timp să creeze, să propună, să citească piese, să asiste la repetiții pentru că se pierde în referate, rapoarte, statistici, tehnoredactare, îmbogățire  conținut Facebook, site-uri.  Pe de altă parte, unii dintre noi au trăit  “experieța zilnică a unor acumulări profesionale fascinante, inedite dominate de o dorință de cunoaștere de nestăpânit”(Ovidiu Cornea, fost director și secretar literar la Teatrul Clasic “Ioan Slavici”din Arad).

Pentru unii, hazardul, destinul, întâmplarea au jucat un rol important în traiectoria profesioanlă, la care s-a adăugat pasiunea, dăruirea, dar și întâlnirea cu regizori, dramaturgi, actori importanți de la care se putea învăța. Putem spune că facem și noi parte din lumea miraculoasă a teatrului sau nu? Ne ocupăm de afișe, de caiete program, de drepturi de autor, de relația cu presa, de arhivare, suntem legați de birou și tastatură și din ce în ce mai departe de scenă, de relația cu actorii. “Este adevărat că s-au păstrat o parte dintre atribuțiile secretarului literar, chiar dacă s-au modificat,  poate, metoda și forma. Fondul e același. Dar, și exită mereu un dar, unele lucruri s-au schimbat destul de mult”. (Florina Dometi,Teatrul Regina Maria din Oradea).

O altă opinie susține că un secretar literar ar trebui să fie „principalul colaborator, sfătuitor, consultant al directorului, dacă acesta crede în el și-l vrea alături în această ipostază” (Zeno Fodor, Teatrul Național Liviu Rebreanu, Tg. Mureș).

În zilele noastre, asistăm la transformarea secretarului literar din strateg artistic în funcționar bun la toate. Claudiu Groza, care a lucrat în mai multe teatre, susține  că ar trebui ca în teatrele de limba romănă să apară dramaturgul de spectacol, secretarul literar să fie producător executiv, selecționer, manager de proiect. Ana Maria Narti,  scrie că „ar trebui  să refuzăm hotărât încercările de a înlocui secretariatul literar cu un soi de birou de marketing și comunicare”. Altcineva, Ramona Nemeș (Teatrul „Regina Maria” din Oradea) susține ideea că un secretar literar este un liant între departamente, între instituții și public”.

            Unii secretari literari au “aterizat” în teatre și au făcut un fel de penitență înainte de ’89, luptându-se cu cenzura, delațiunea, securitatea. Pentru alții munca într-un teatru a însemnat și crearea unor legături de prietenie pe viață, a unei contopiri cu viața de familie, dusă până la amestec, a unor renunțări, sacrificii.

            O altă opinie, Adriana Popescu (Teatrul Mic, Teatrul Național “I.L.Caragiale”)  spune că “secretarul literar este omul din umbră care ridică la plasă textul dramatic, regizorului, actorilor. Un Ariel care îndeplinește dorințele lui Prospero pe tărâmul magic al Teatrului…!?”

            Altă trăsătură: “este o meserie de cursă lungă, fluidă, sensibilă deopotrivă la oscilația internă a teatrului și la vibrația societății; de acolo și neliniștile și frustrările privind decăderea  secretarului literar“ (Codruța Popov, Teatrul Național “Mihai Eminescu”, Timișoara).

            Secretarul literar ar trebui să fie primul critic al spectacolelor instituției, dar ce te faci când cine trebuie nu prea dă doi bani pe părerea ta? Și el ar trebui să se adapteze condițiilor impuse de însăși evoluția teatrului.

Păreri interesante sunt consemnate în articolul scris de secretariatul literar al Teatrului “Szigligeti” din Oradea. “Noi, secretarii literari ai secoului XXI, am fost socializați într-un sistem în care vulnerabilitatea teatrului nu s-a diminuat câtuși de puțin. În cadrul acestuia, instituția secretariatului literar a fost extrem de expusă. Motivele sunt extrem de complexe.”

Am încercat să adun câteva trăsături pentru un portret al secretarului literar, pentru că la întrebarea: dacă avem nevoie de el e greu de răspuns. Cu mâna pe inimă susțin că Ariel din spatele scenei este o carte necesară, care a necesitat un volum mare de muncă și chiar dacă a întâmpinat unele greutăți până să ajungă în raft, le-a învins și datorită dorinței, ambiției, luptei celor două coordonatoare Elisabeta Pop și Raluca Sas Marinescu.

 

 


Ariel din spatele scenei, volum coordonat de Elisabeta Pop și Raluca Sas Marinescu, Presa Universitară Clujeană, 2021, 416 pagini cu ilustrații.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu