sâmbătă, 30 martie 2024

Cuvinte meșteșugite în texte potrivite

 

Cristian Pepino este un artist complet și complex. Regizor specializat în teatrul de animație, scenograf, pictor, grafician, scenarist, autor de cărți de proză, memorialistică sau de specialitate, profesor, un spirit enciclopedic, un suflet generos.

În ultimii ani, s-a dedicat mai mult scrisului, ilustrației de carte, expozițiilor. Tumultul prezenței sale pe scenele teatrelor din București sau din țară, al orelor predate la catedră a fost înlocuit de liniștea dată de scris sau de desenat. Cu ceva ani în urmă, cele două volume publicate la Editura Humanitas, Cartea de la Vama Veche și A doua carte de la Vama Veche s-au bucurat de un mare succes de public, fapt care a reclamat și o continuare.

Recent, la Editura Muzicală a apărut un volum intitulat simplu: Teatru și care cuprinde o parte dintre scenariile care au stat la baza unor spectacole de animație, multe dintre ele premiate la diferite festivaluri. Autorul a împărțit volumul în două capitole: Piese pentru cei mai mici spectatori și Piese pentru orice public. În prima categorie, este vorba despre adaptări după povești mai puțin cunoscute de cei mici, ca: Lecție de zbor și cor pentru puiul de cocor, Trei dorințe, Ionică fără frică, Cântecul cel mai minunat, Zulenka, Prințesa Zulufina, dar și  Muck cel mic, Scufița Roșie, Croitorașul cel viteaz,). În cea de a doua categorie, întâlnim texte precum: Dragostea celor trei portocale, Frumoasa din pădurea adormită, Păcală, Sinbad Marinarul, Frumoasa și Bestia, Trei prințese fermecate, Norocosul Arlechino, Aventurile lui Robinson. Nu sunt doar simple adaptări după Frații Grimm, Gozzi, Charles Perrault ș.a., ci Cristian Pepino a îmbogățit, a adăugat un plus schemei clasice a poveștii respective (versuri pentru cântece, situații noi. personaje noi),  astfel scenariul este original, clar, fără excese de limbaj (așa cum se poartă pentru a oferi un “aer” de actualitate), cu un umor de calitate, subtil, pentru ca și părinții sau bunicii să se distreze alături de cei mici.

În altă ordine de idei, Cristian Pepino are o predilecție pentru textele clasice din care scoate esența, situațiile care se pot transpune teatral, chiar și nonverbal (Visul unei nopți de vară, Adunarea păsărilor, Play Faust, Candid, Migraaaanți- Suntem prea mulți pe nenorociata asta de barcă), scenariile sale fiind complexe, metaforice, spectacolele fiind profunde, deschizătoare de drumuri în teatrul de animație pentru adulți, în ultimi ani, premiate.



Revenind al volumul recent publicat aș remarca faptul că la începutul fiecărui text autorul face o serie de precizări despre spectacolul generat (anul și teatrul premierei, precizări de punere în scenă, etc.). Aflăm, de exemplu, că Lecție de zbor și cor pentru puiul de cocor, text original, scris în 1979 pentru două păpușărese de la Teatrul de păpuși din Constanța, Aneta Forna Christu și Gigi Nicolau, a fost înterzis de cenzură și considerat subversiv pentru că vorbea despre păsările care pot zbura libere către alte zări. Pleacă cocorii în ţările calde/ În razele soarelui ca să se scalde/ Căci vine iarna, si mor cocorii/ Dacă-i atinge răcoarea ninsorii/. Ei vor veni la primăvară/ Când soarele surâde iară/, Ei vor veni când raza dulce/ Pe-obrajii noştri o să se culce…/ Se vor întoarce cu voioşie/ Când floarea surâde, când pomul învie/ De pe tărâmul necunoscut/ Se vor întoarce, c-aici s-au născut”.

Textele sunt însoțite de ilustrații ce se împletesc perfect, executate în culori pastelate de tinerii scenografi Remus Gabor și Raluca Aionițoaie, colaboratorii lui Cristian Pepino din ultimii ani.

Fiecare text poate fi un punct de pornire pentru noi spectacole, o propunere repertorială, un ajutor pentru regizorii tineri în căutare de texte valabile.

Cristian Pepino- Teatru. Ilustrații: Raluca Maria Aionițoaie și Remus Alexandru Gbor Editura Muzicală, 2023, 538 pag.

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu