Cristian Pepino este un artist complet și complex.
Regizor specializat în teatrul de animație, scenograf, pictor, grafician,
scenarist, autor de cărți de proză, memorialistică sau de specialitate,
profesor, un spirit enciclopedic, un suflet generos.
În ultimii ani, s-a dedicat mai mult scrisului,
ilustrației de carte, expozițiilor. Tumultul prezenței sale pe scenele
teatrelor din București sau din țară, al orelor predate la catedră a fost
înlocuit de liniștea dată de scris sau de desenat. Cu ceva ani în urmă, cele
două volume publicate la Editura Humanitas, Cartea
de la Vama Veche și A doua carte de
la Vama Veche s-au bucurat de un mare succes de public, fapt care a
reclamat și o continuare.
Recent, la Editura Muzicală a apărut un volum intitulat simplu:
Teatru și care cuprinde o parte
dintre scenariile care au stat la baza unor spectacole de animație, multe
dintre ele premiate la diferite festivaluri. Autorul a împărțit volumul în două
capitole: Piese pentru cei mai mici
spectatori și Piese pentru orice
public. În prima categorie, este vorba despre adaptări după povești mai
puțin cunoscute de cei mici, ca: Lecție
de zbor și cor pentru puiul de cocor, Trei dorințe, Ionică fără frică, Cântecul
cel mai minunat, Zulenka, Prințesa Zulufina, dar și Muck
cel mic, Scufița Roșie, Croitorașul cel viteaz,). În cea de a doua
categorie, întâlnim texte precum: Dragostea
celor trei portocale, Frumoasa din pădurea adormită, Păcală, Sinbad Marinarul,
Frumoasa și Bestia, Trei prințese fermecate, Norocosul Arlechino, Aventurile
lui Robinson. Nu sunt doar simple adaptări după Frații Grimm, Gozzi,
Charles Perrault ș.a., ci Cristian Pepino a îmbogățit, a adăugat un plus
schemei clasice a poveștii respective (versuri pentru cântece, situații noi. personaje
noi), astfel scenariul este original,
clar, fără excese de limbaj (așa cum se poartă pentru a oferi un “aer” de actualitate), cu un umor de calitate, subtil,
pentru ca și părinții sau bunicii să se distreze alături de cei mici.
În altă ordine de idei, Cristian Pepino are o
predilecție pentru textele clasice din care scoate esența, situațiile care se
pot transpune teatral, chiar și nonverbal (Visul
unei nopți de vară, Adunarea păsărilor, Play Faust, Candid, Migraaaanți- Suntem
prea mulți pe nenorociata asta de barcă), scenariile sale fiind complexe,
metaforice, spectacolele fiind profunde, deschizătoare de drumuri în teatrul de
animație pentru adulți, în ultimi ani, premiate.
Revenind al volumul recent publicat aș remarca faptul
că la începutul fiecărui text autorul face o serie de precizări despre
spectacolul generat (anul și teatrul premierei, precizări de punere în scenă,
etc.). Aflăm, de exemplu, că Lecție de zbor și cor pentru puiul de cocor, text original, scris
în 1979 pentru două păpușărese de la Teatrul de păpuși din Constanța, Aneta
Forna Christu și Gigi Nicolau, a fost înterzis de cenzură și considerat
subversiv pentru că vorbea despre păsările care pot zbura libere către alte
zări. “Pleacă
cocorii în ţările calde/ În razele soarelui ca să se scalde/ Căci vine iarna,
si mor cocorii/ Dacă-i atinge răcoarea ninsorii/. Ei vor veni la primăvară/
Când soarele surâde iară/, Ei vor veni când raza dulce/ Pe-obrajii noştri o să
se culce…/ Se vor întoarce cu voioşie/ Când floarea surâde, când pomul învie/
De pe tărâmul necunoscut/ Se vor întoarce, c-aici s-au născut”.
Textele
sunt însoțite de ilustrații ce se împletesc perfect, executate în culori
pastelate de tinerii scenografi Remus Gabor și Raluca Aionițoaie, colaboratorii
lui Cristian Pepino din ultimii ani.
Fiecare
text poate fi un punct de pornire pentru noi spectacole, o propunere
repertorială, un ajutor pentru regizorii tineri în căutare de texte valabile.
Cristian Pepino- Teatru. Ilustrații:
Raluca Maria Aionițoaie și Remus Alexandru Gbor Editura Muzicală, 2023, 538
pag.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu