joi, 30 ianuarie 2025

Performanța celor mai tineri artiști

 


 

 

Opera Comică pentru Copii. O ultimă seară fierbinte de toamnă. O sală plină ochi de copii, părinți, bunici. Cu toții așteaptă întâlnirea cu Matilda. Cum care Matilda? Fata aceea deșteaptă, curajoasă, care la 5 ani citea cărți, cu o memorie formidabilă, cu un talent înnăscut pentru matematică, cea care nu suporta nedreptatea, care își folosește puterile telekinetice pentru a lupta cu lumea rea din jurul ei și pe care nu o iubeau părinții. Eroina cărții lui Roald Dahl (1916-1990) a fascinat generații întregi de copii și a fost sursă de inspirație pentru un film și un musical.

La Opera Comică pentru Copii, Matilda. The Musical s-a pus în premieră națională, fiind o montare de anvergură care tratează într-o manieră originală o serie de teme: abuzul, autoritarismul, bullyng-ul, etc. Musicalul Matilda a avut premiera mondială în 2010 și a fost montat de Royal Shakespeare Company la The Courtyard Theatre, Stratford-upon-Avon. Este cel mai mare musical făcut pentru copii și cu copii. Dennis Kelly, autorul scenariului, este unul dintre cei mai cunoscuți scriitori și producători englezi de teatru, film și televiziune, recompensat, printre altele, cu Premiul Tony și BAFTA. Autorul muzicii este Tim Minchin, un compozitor, scriitor, interpret, poet, actor australian, binecunoscut și multipremiat.  Principalele atuuri ale stilului său sunt deductibile și în: melodii captivante, o combinație de umor inteligent, ironie, iar versurile îmbină observațiile sociale cu multă emoție.  Povestea de bază, păstrată de cei doi, are mai multe planuri, este foarte complexă, extrem de actuală. Este vorba despre un tablou al societății, al relațiilor de familie, despre importanța educației, a școlii, a empatiei și a compasiunii, chiar a iertării.  Scenariul este o îmbinare de umor, dramă și speranță, dialogul este alert, viu. Fiecare personaj important are momentul lui “de glorie” recitat sau cântat. Copii nu sunt doar simple apariții, ei declanșează acțiunea, pledând într-un fel pentru idea de asumare a faptelor, a propriului lor destin. Personajele pot constitui modele pozitive, chiar dacă sunt de vârste mici. Prezența lor în spectacol face mult mai accesibilă înțelegrea complexității poveștii.

Pentru regizorul Emil Pantelimon, Matilda a fost o mare provocare. De la respectarea cerințelor licențiatorului, pentru găsirea celor mai potrivite soluții scenografice, pentru alegerea vocilor (fiecare personaj are 3 interpreți, la fel și grupul de copii, baletul, orchestra), pentru costume. Scena este o imensă bibliotecă cu ramificații spre sală, care datorită graficii video splendid realizată (video: We are Sphere) se umple sau se golește de cărți sub ochii tăi, se deschid sertare în décor, unde se întâmplă ceva. Sunt și spații decupate care reprezintă camera Matildei sau curtea școlii, clasa, biroul directoarei Trunchbull. Regizorul a profitat din plin de posibilitățile tehnice remarcabile, folosind turnanta sau mecanisme pe roți care fac ca decorul să se plimbe (un bravo!, echipei tehnice din backstage), un sistem de iluminat ca la marile teatre de opera (lighting design: Mircea Mitroi). “Publicul se va bucura de patru amprente olfactive diferite care vor împânzi sala în patru momente foarte diferite”, scrie în caietul program Emil Pantelimon. Decorul este semnat de Vladimir Turturică iar costumele de Alina Petrovschi- o muncă extrem de elaborată, ținând cont de cantitatea de costume, de diversitatea lor. “Personajele pozitive sunt îmbrăcate în culori calde (ocru, auriu, portocaliu, roșu, verde), cele negative în culori reci (mov, magenta, violet, albastru, turcoaz) și personaje neutre în non-culori (gri, alb, negru)”, precizează scenografa în caietul-program.

Un alt element forte al spectacolului este partea coregrafică, creată de Cezara Blioju. Dans contemporan, dans sportiv, elemente de acrobație, street-jazz au fost stilurile gândite pentru crearea unor momente speciale, chiar dacă unele mi s-au părut cam lungi.  Baletul devine un personaj colectiv care completează și acccentuează acțiunea. Mulți dintre copiii de pe scenă sunt participanți la programul “School of Musical” (pregătiți de Teodora Jaworski- canto, Sabina Chirilă- coregrafie, Ioana Rufu- actorie).

Evident că partea leului revine soliștilor, corului, orchestrei dirijate la data vizionării de Gheorghe Iliuță). Greul reprezentației îl duce interpreta Matildei, Sara Barbu. O voce caldă, o interpretare ca la carte. Cântă, dansează cu aplomb, spune povestea fără să ezite.

Mi-a plăcut în mod deosebit cum și-a conceput rolul Agathei Trunchbull, Teodora Daiana Păcurar. Despotica directoare a școlii, malefică, crudă, abuzivă, care nu face altceva decât să-și terorizeze elevii și personalul, este îmbrăcată în uniformă, fiind o ferventă admiratoare a comunismului,  iar solista o înzestrează cu o serie de atribute ce țin de mimică, de gestică, de intonație, realizând o partitură memorabilă, atât din punct de vedere muzical, cât și actoricesc.

 În rolul tatălui Matildei, Mihai Mitrea își compune personajul într-o accentuată cheie comică, subliniind caracterul egoist, nepăsător, care nu-și înțelege și apreciază fiica, preocupat de afaceri și pentru care educația nu face doi bani.

O prezență delicată, plină de sensibilitate și emoție, cu un timbru plăcut a realizat Oana Șerban, în Jennifer Honey, învățătoarea Matildei. Un personaj carismatic, blând, iubitor, plin de înțelegere. Este prototipul figurii materne de care are nevoie Matilda.

Lista celorlalți interpreți (copiii, baletul, backing vocals, instrumentiștii) este extrem de lungă, dar toți au creat un spectacol deosebit de spectaculos și emoționant. Un pic ciudat, mai ales, pentru cei mici (de la 7 ani) este textul cântecelor în engleză (uneori ilizibil pe ecran) cu textul rostit în română.

O mențiune specială pentru caietul program extrem de documentat și lămuritor. Matilda. The musical este o performanță din punct de vedere regizoral, interpretativ, muzical, tehnicîn care pe lângă profesioniști, micuții artiști dovedesc talent, perseverență, pasiune și multă putere de muncă.

 

 

Opera Comică Pentru Copii, București- Matilda. The musical de Roald Dahl  Muzica și versurile: Tim Minchin. Text: Dennis Kelly (după romanul cu același titlu de Roald Dahl). Orchestrația și aranjamente muzicale: Chris Nightingale. Regia: Emil Pantelimon. Dirijori: Gheorghe Iliuță / Alexandru Ilie. Scenografie decor: Vladimir Turturică. Scenografie costume: Alina Petrovschi. Coregrafia: Cezara Blioju. Lighting design: Mircea Mitroi. Video: We are sphere. Asistent regie: Irina Furdui. Pregătire muzicală și corepetiție: Abel Corban, Marius Groza, Monica Gemene. Coordonatori "School of musical": Paula Cozariu (organizare), Teodora Jaworski (canto), Sabina Chirilă (coregrafie), Ioana Rufu (actorie). Asistent scenografie: Ioana Popescu. Asistent coregrafie: Sabina Chirilă. Director casting: Valentin Racoveanu. Director tehnic: Dorin Popovici. Asistenți "School of musical", regie: Natalia Ogăraru, Adelina Baicu, Sara Cozariu. Încălzire vocală: Maria Răducanu. Coregrafie: Sara Ardeleanu, Maia Rudolf. Distribuție: Iarina Popescu / Yuna Dodoc / Sara Barbu (Matilda Wormwood), Călina Epuran / Daiana Teodora Păcurar (Agatha Trunchbull), Oana Șerban / Ana Maria Ivan (Jennifer Honey), Mihai Mitrea / Daniel Pascariu / Mihai Munteniță (Domnul Wormwood), Daniela Cârstea / Maria Alexievici / Laura Oana (Doamna Wormwood), Sara Cozariu / Gogu Raisa (Michael Wormwood), Andreea Iftimescu / Ioana Rufu (Doamna Phelps), Bogdan Podlovschi / Radu Ion (Iluzionistul / Entertainer), Andrei Mihalcea / Sergiu Roban (Doctorul), Victor Ion / Nicu Rusu (Rudolpho), Tiberiu Enache / Tomer Weissbuch (Serghei), Antonia Iacob / Andreea Achilov (vocea acrobatei), Alexandra Dracea / Valeria Beliman (Mama 1), Bianca Poenaru / Mădălina Dinu (Mama 2), Ioana Carmen Lică / Bianca Marinescu (Mama 3), Antonia Iacob / Andreea Achilov (Mama 4), Tiberiu Enache / Tomer Weissbuch (Tatăl 1), Gjergji Mani / Doru Ciutacu (Tatăl 2), Victor Ion / Nicu Rusu (Tatăl 3), Andrei Hâncu / Fang Shuang (Tatăl 4). Cu participarea copiilor din cadrul programului OCC "School of musical" - Copii din clasa Matildei - CĂPȘUNI / CIREȘE: Bianca Ursache / Ina Blaga (Amanda Thripp), Miriam Esther Șimșensohn / Anastasia Elena Militaru (Lavender Glottlestop), Runa Răpișcă / Alexandra Bârliba (Nigel), Alexandra Mihai / Amalia Niculiță (Eric), Diana Dancu / Raisa Pop (Alice), Renee Gottschling / Dina Stanciu (Hortensia), Nicolas Stanciu / Dan Voinea (Bruce Bogtrotter), Tudor Cărbunaru / Rebecca Li Nian (Tommy), Maria Ingrid Dragomir / Ana Burja (Tilde), Ingrid Ciocan / Andreea Rusenescu (Abigail), Sara Ciocan / Anastasia Fumureanu (Marcy), Sara Ardeleanu / Adelina Baicu (Sara), Anastasia Birleanu / Alexia Costache (Alexia), Matei Elena Ecaterina / Maria Răducanu (Asistentă / Daisie) Susanu Maya Alessia / Alexia Gorgan (Asistentă / Mila), Susanu Maya Alessia / Maria Răducanu (Leon), Voicescu Maria Teodora / Maria Cotuțiu (Tomas), Ioana Teodora Mateș / Daria Păunescu (Asistentă / Claire) Backing vocals: Victor Ion, Tiberiu Enache, Antonia Iacob, Alexandra Dracea, Bianca Poenaru, Ioana Carmen Lică, Andrei Hâncu, Sergiu Roban, Nicu Rusu, Tomer Weissbuch, Andreea Achilov, Valeria Beliman, Bianca Marinescu, Doru Ciutacu Acrobata silk: Marlena Amironesei Balerinii Operei Comice pentru Copii: Cătălin Țârcovnicu, Antonio Bisogno, Giuseppe Paolicelli, Alyn Arhire, Emily Fung, Theodora Munteanu, Consuella Crăciun, Yu Chin Liao, Maria Ștefania Babalâc, Saori Shikahama, Rintaro Nakajima, Ionuț Picincu, Marco Vicente, Hanayo Ikeda, Karen Sakata, Ana Badea, Maria Grigore, Medea Beer, Konomi Homma, Sabina Chirilă, Maria Ștefania Stanciu, Cristina Babalâc Orchestra: Petra Hriban / Mihai Ioan Vaida (flaut), Sebastian Antoneac / Bogdan Mavroean / Claudiu Minea / Cosmin Stanciu (clarinet), Sebastian Antoneac / Eugen Mamot, Cosmin Stanciu, Silviu Stanciu (saxofon), Ștefan Constantinescu / Răzvan Grigorescu / Ciprian Pop (chitară clasică, electrică), Alexandra Pascaru / Bogdan Postolache (violoncel), Daniela Georgescu / Vlad Vedeș (contrabass, chitară bass), Sergiu Bivol / Oleg Răileanu / Ionel Lazăr / Alexandru Mavrocan (trompetă), Cătălin Bucerzan / Filip Liviu (trombon), Abel Corban / Marius Groza / Monica Gemene / Alexandru Răileanu (keyboard), Paul Luculescu / Philip Goron (percuție). Data vizionării: 27 septembrie 2024.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu