Compania de Teatru Synchret împreună cu Universitatea ce
Arte “George Enescu” din Iași și-au unit forțele pentru
realizarea unui proiect extrem de ambițios și de curajos, dar în același timp
riscant, propus de regizorul și profesorul Ciprian Huțanu: Majordomul. Scenariul are la bază romanul Rămășițele zilei al lui Kazuo Ishiguro- romancier, nuvelist,
scenarist britanic, de origine japoneză, laureat al Premiul Nobel pentru
literatură (2017), care a devenit celebru și datorită filmului cu același nume,
regizat de James Ivory, în 1993, având
în rolurile principale pe Anthony Hopkins și Emma Thompson. Spectacolul este un
proiect de cercetare care “să servească nu doar ca o etapă superioară în
creația noastră, ci și ca un ghid pentru studenți. Este esențial ca studenții
să ne observe în activitate, chiar când suntem cadre didactice”, declara Ciprian
Huțanu, referindu-se la faptul că distribuția este formată din profesori de la
Facultatea de teatru.
Obișnuit cu provocările, Ciprian Huțanu a gândit pentru
teatrul de păpuși multe texte clasice, iar romanul lui Ishiguro a reprezentat o
mare provocare, nu numai datorită complexității problematicii dar și al „luptei”
cu filmul. Povestea majordomului Stevens
care și-a dedicat și sacrificat întreaga viață lucrând pentru lordul
Darlington, stăpânul unul vast domeniu, l-a atras pe regizor prin complexitatea
și profunzimea poveștii, prin oportunitatea de a face un scurt portret al
societății britanice din perioada interbelică, cu schimbări semnificative,
privind evoluția clasei de mijloc și declinul aristocrației. Scenariul atinge o mare parte din
problematica romanului, cum ar fi: loialitatea, simțul datoriei, regretul de a
nu-și fi trăit viața, problema propriei identități, iubirea, lipsa de comunicare,
trecerea timpului, nostalgia după vremurile apuse.
Personajul majordomului este o păpușă bunraku, singura din spectacol, cu tije și gabit, mânuită de trei actori
(Raluca Bujoreanu-Huțanu, Anca Ciofu, Giuseppe Torboli). Te lași captivat de poveste, dar este
interesant să le urmărești mișcările precise, calculate matematic, elegante,
concentrarea, coordonarea perfectă, atenția distributivă, mimica (fața este
pudrată în alb), machiajul, transferul de la o stare la alta, de la mânuitor la
păpușă. Interpreții sunt costumați ca și personajele (frac, mănuși albe sau
negre, papion) pentru ca identificarea să fie perfectă. În opinia mea,
performerul spectacolului este Mihai Cornea, cel care asigură vocile
majordomului, a lordului Darlington și a lui Miss Kenton (servitoarea de care
era îndrăgostit Stevens), dar și unele efecte sonore. Plasat într-o parte a
scenei, îți dă impresia că ești într-un studio de teatru radiofonic. Este o
simbioză perfectă între el și actorii mânuitori. Schimbări de voce, de registru
într-un ritm alert și în fracțiuni de secundă, modulația vocii împletită cu
mixarea concomitentă a coloanei sonore (adecvată epocii respective) sunt doar
câteva din reușitele “personajului”
propus de Mihai Cornea.
Decorul este conceput de Tomos Tünde, foarte solicitată
în ultimul timp de către teatrele de păpuși. Este un decor foarte british, elegant, elaborat la amănunt. „Am încercat să surprindem specificul epocii
prin elementele de decor, creând o atmosferă care reflectă stilul de viață al
vremii”, a declarat Tomos Tünde .O masă rotativă care face trecerea dintr-o cameră în
alta, care dinamizează un pic acțiunea, cu mobilier din lemn mahon (uși, masă
de ceai, balansoar, etajeră), gramofon, o fereastră vitraliu, un radio (se aud,
din când în când, fragmente din discursurile Regelui George, tatăl Reginei
Elisabeta a II-a), un bonsai, ghivece cu flori, candelabru, serviciu de
ceai(cum ar fi putut să lipsească!).
Pariul pe care regizorul Ciprian Huțanu l-a făcut cu el
însuși când a pornit la lucru este pe deplin câștigat.
Compania
de teatru Synchret ,Universitatea ce Arte George Enescu, Iași- Majordomul,
scenariu după romanul Rămășițele
zilei de Kazuo Ishiguro. Regia: Ciprian Huțanu, Scenografie: Tomos Tünde.
Asistent scenografie: Vladimir Boca. Costume: Jeni Stănilă. Sculptură: Cosmin
Iațeșen. Sound design: Mihai Cornea. Consultant artistic: Ioana Petcu.
Distribuția: Raluca Bujoreanu-Huțanu, Anca Ciofu, Giuseppe Torboli, Mihai
Cornea. Data premierei: 30 septembrie 2024.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu