miercuri, 3 decembrie 2014

Jurnal de calatorie -Macedonia





Ce face artistul român în plină vară? În loc să se bucure de vacanță, își ia bagajele la spinare și pleacă prin lume la un festival. Bine ar zice oricine, floare la ureche să colinzi lumea! Da, dar niciodată nu iei în calcul tot ce se poate întâmpla la drum și ajungi la concluzia, că nu ar avea totuși farmec, dacă nu ar fi niște bețe în roate puse de unii și de alții.
          În perioada 4-9 august, Teatrul Țăndărică a fost prezent la cea de a IV-a ediție a Festivalului internațional pentru teatrele de copii BITOLINO de la Bitola (Macedonia) cu spectacolul Parașutiștii. Șase oameni, un microbuz, o remorcă cu decor au pornit la drum, peste 800 de kilometri, străbătând drumuri de munte, poticnindu-se în tot felul de gropi (mai ceva ca-n România!), oprind la tot pasul pentru că nu există indicatoare care să te îndrume, “pe câmp alergând, pe toți întrebând” ( nu am găsit un citat mai potrivit!!!) cum să ajungem în cutare sau cutare oraș. Și cum fiecare deplasare rămâne în memorie și pentru micile neajunsuri, nici de data asta nu am fost scutiți. Am pierdut 4 ore pentru că unui vameș macedonean zelos i s-a părut că un  pașaport nu era valabil. Deși data de valabilitate era clară, el a susținut că șoferul nostru trebuia să aibă pașaport biometric. Degeaba i-am explicat că nu este obligatoriu! Se făcea că nu pricepe! Am cerut sprijinul Ambasadei României la Skopje, iar domnul ambasador Justin Focșa ne-a ajutat. În prag de seară am ajuns la Bitola. Un oraș cu străzi înguste, cu artere pietonale, dar cu oameni foarte săritori. Am cerut ajutorul unui domn, care a sunat  pe cineva si in cinci minute am avut un ghid care ne-a condus pe ocolite la pensiunea unde am fost cazați.
          Bitola este o așezare străveche, pe râul Dragor, înconjurată de munți, la 14 kilometri de granița cu Grecia. Mare parte a populației este de origine aromână. Consulul onorific al României, domnul Alexandru Mamakis (născut la Hunedoara) ne-a vorbit la o cafea despre dorința de a reînființa școala românească, ne-a arătat fosta clădire, acum aproape părăsită. Bitola are unul dintre cele mai vechi și mai cunoscute teatre din țară.
Festivalul Bitolino ce are ca deviză “surâsul și fericirea unui copil sunt mai presus de orice”, are o echipă tânără și foarte entuziastă formată din Vasko Mavrovski și Yulijana Mirchevska (director și selector) care au făcut tot ce au putut ca să ne simțim bine. La fel și întreaga lor echipă.
          Au fost invitate doar 5 trupe din Serbia, România, Croația, Italia, Israel și s-a acordat de juriul condus de directorul teatrului pentru copii din Kosovo, Valdet Rama, un singur premiu.
          Spectacolul Parașutișii conceput de regizorul croatul Ivica Šimić s-a jucat în sala Nova scena, la 8 seara, într-un spațiu generos, cu numai 50 de locuri. Publicul curios a depășit capacitatea, copiii stand și pe jos, “invadând” spațiul de joc. Fără cuvinte, bazat pe mișcare corporală și  elemente acrobatice, spectacolul  este metaforic vorbind o “lecție de zbor” în care este nevoie de doi pentru a te susține, a te sprijini, a te ridica, atunci când cazi. Cei doi actori Olga Bela și Dan Codreanu, precum și colegul lor Alexandru Neculcea ( care a “jucat” rolul de luminist și sunetist) au avut emoții mari (erau prima data în fața unui juriu și a unui public străin), însă, treptat le-au învins și au reușit să capteze atenția celor mici și celor mari, primind aplauze la scenă deschisă.
Am văzut spectacolul Teatrul Key din Tel Aviv Când totul era verde, o pledoarie pentru ocrotirea naturii, pentru păstrarea ei. Interesant decorul, de mici dimensiuni și realizat dintr-o mie de cărți găsite pe străzile din Tel Aviv și reciclate. Avi Zlicha și Dikla Katz au emoționat prin mânuire și inventivitate. Teatrul Mala Scena din Zagreb a prezentat spectacolul Monstrul cel amuzant  după povestea lui Asaya Fujita. Este vorba despre solidaritate, înțelegere, iubire de semeni, despre cum privește societatea persoanele cu handicap. Eroina principală, Yuki, este oarbă și încearcă să treacă peste handicapul ei cu înțelepciune, grație, dragoste, fără ură. Povestea este un fel de Frumoasa și Bestia în haine japoneze, unde monstrul se îndrăgostește de Yuki și pentru a-i câștiga iubirea trebuie să se lupte cu teama și prejudecățile din societate. Ce a impresionat la spectacolul croat, care a primit Marele premiu,  pe lângă mesajul extrem de sensibil, comunicarea între public și scenă, interdependența și coeziunea perfecta dintre cei trei actori (Dajana Biondić,Petar Cvirn și Ivan Vukelić)  a fost povestea din spatele poveștii. Actrița Dajana Biondić este oarbă de la 16 ani, dar nu a dat niciun moment senzația că nu vede. S-a descurcat perfect, matematic, as zice, la fiecare pas sau mișcare. Este vorba de antrenament, de intuiție, de voință. Un décor simplu, un copac care în loc de frunze are evantaie, o coregrafie bazată pe multe elemente acrobatice. O adevărată lecție despre omenie pe care cei mici trebuie s-o invețe din fragedă pruncie. Trupa italiană Schendia din Marcallo a prezentat Visele lui Elmer de Giorgio Putzolo, în interpretarea Sarei Cicenia și a lui Riccardo Colombini, adaptare liberă după Elmer, elefantul colorat al lui David McKee. Este vorba din nou despre natură și protejarea ei, despre dorința oamenilor de a distruge ambientul. În Africa, elefanții luptă din greu să reziste omului, iar Elmer vrea să rămână în savană unde s-a născut. El iubește culorile, se joacă ele, precum copiii. El transformă realitatea urâtă într-o aventură fantastică, plină de culori vesele. Pe un ecran uriaș actorii se “joacă” cu vopsele, noroi, dar și cu umbre. Un spectacol “murdar”, dar plin de semnificații.
Concluzia care s-ar putea trage este  aceea că trebuie să le oferim copiilor noștri o realitate necosmetizată sau ascunsă în hainele clasice ale poveștilor cu zâne și feți frumoși, și să-i facem părtași la problemele epocii în care trăiesc.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu