luni, 2 octombrie 2017

LIsabona, pe repede înainte



A doua cea mai veche capitală a Europei, după Atena, Lisabona şi-a păstrat nealterat farmecul timpurilor de demult, o frumuseţe caldă şi simplă la care-ţi vei dori cu siguranţă să te reîntorci și în care ritmurile lente ale cântecelor Amaliei Rodrigues sau ale binecunoscutei Maritza te urmăresc, parcă, la fiecare pas.
          Dacă m-ar întreba cineva care este cuvântul cu care aș descrie Lisabona, acela ar fi libertate. O poți găsi în parfumul  din inima centrului vechi, pe străduţele care urcă şi coboară abrupt, în balcoanele vechi, păstrate  fără niciun fel de “machiaj”, doar îmbrăcate în perdele  de flori muticolore. Lisabona e pitorească, simplă, autentică, veselă, încărcată de istorie, romantică şi vie, cu oameni calzi, gata să te  ajute cu o informație.Un oraș venit din alt timp!
La propunerea Institutului Cultural Român de la Lisabona și cu sprijinul necondiționat al ICR de la București, Teatrul de animație Țăndărică a fost invitat să participe la ZILE FRANCOFONIEI, organizate de Institutul cultural francez. Spectacolul ales a fost Candid, o adaptare liberă după nuvela lui Voltaire. O privire plină de umor, de grotesc, de firesc semnată de Cristian Pepino. Un spectacol modern, alert, plin de culoare şi ritm, jucat într-un soi de esperanto, lucru care dă o deosebită savoare şi care pe lângă mijloacele clasice ale animaţiei foloseşte tehnica proiecţiei digitale. Esenţa fiecărei întâmplări sintetizează de fapt ideile umaniste despre putere, libertate, iubire, război.   Un spectacol pentru adulţi în care păpuşile pe lângă faptul că sunt mânuite cu talent şi cu dexteritate de actorii teatrului (Mihai Dumitrescu, Liliana Gavrilescu, Roxana Vișan, Geo Dinescu și Marin Fagu) au o expresivitate deosebită subliniind caracterul fiecărui personaj.
Spectacolul s-a jucat la Teatrul Meridional din Lisabona care anul acesta va aniversa 25 de ani de la înființare.UN prim bilanț: 54 de spectacole din dramaturgia originală, texte din patrimoniul universal, texte dramatice după lucrări neteatrale sau nonverbale. O clădire de la sfârșitul secolului XX, recondiționată dintr-un fost depozit, situată într-un cartier mai îndepărtat de centru, nu departe de port. O sală mică, cochetă, cu 80 de locuri, extrem de potrivită pentru spectacolul nostru. Un hol prietenos care te întâmpină cu elemente de decor din spectacolele teatrului și care fac ca atmosfera să fie extrem de familiar și unde, poți servi un ceai sau o cafea. O să fac o paranteză, necesară, ca să puteți înțelege disponibilitatea acestui teatru, care s-a oferit în ultimul moment să ne găzduiască. Dacă vremea ar fi permis, Candid s-ar fi jucat la lumina lunii și a stelelor în Parcul Estrella din centrul orașului. Anul trecut, Teatrul Meridional a jucat cu mare succes Lecția lui Eugène Ionesco. Am stat de vorbă cu regizorul spectacolului și interpretul Profesorului, Miguel Seabra, care mi-a spus despre cum au perceput portughezii mesajul ionescian, despre succesul obținut și prezența în Festivalul de la Almada din 2016 (unde a fost prezentă și Adunarea păsărilor a Teatrului Țăndărică).

Dar, să revenim la spectacolul Candid! O sală plină ce a reacționat cu aplauze între scene, a apreciat finețea interpretării și a mânuirii și a reușit să insufle actorilor o energie bună deși reprezentația a început în jur de nouă și jumătate seara. Și în cartea de onoare a teatrului opiniile au fost extrem de pozitive. Trebuie să mulțumesc Ritei Conduto producătoarea executivă care mi-a furnizat datele despre teatru și despre piesa lui Ionesco și care ne-a primit cu căldură.
Dar, cel mai mare sprijin a venit din partea directorului și directorului adjunct ICR Lisabona, Daniel Nicolescu și Gelu Savonea care în scurtul timp petrecut la lusitani au fost și șoferi, la ore imposibile, ghizi, translatori și gazde.
Ce ar mai fi de spus? Că Lisabona m-a cucerit definitiv. Am avut inspirația să fac un tur organizat al orașului în cele 5 ore libere. Am văzut locuri “clasice”: Turnul Belem, Piața Națiunilor, Monumentul descoperirilor (doar eram în țara lui Vasco de Gama!), cartierul Alfama, cel mai vechi și care a rezistat cutremurului, tsunami-ului și incendiului din 1755, Castelul Sao Jorge, Mănăstirea Dos Jeronimos și Muzeul trăsurilor ( care adăpostește o colecție unicat de trăsuri regale şi de accesorii care datează din secolele XVII- XIX. Bogata colecție cuprinde trăsuri folosite de către familiile regale portugheze, precum și unele exemplare provenite din Anglia și din Spania). Farmecul discret al plimbării l-a dat, la final, o terasă unde am mâncat un pește, care nu era “bacalhau”, adică cod, stropit cu un pahar de Porto. Cum altfel?
Întotdeauna impresiile de turneu se împletesc cu magia locului. Atunci când găsești oameni care se străduiesc ca totul să iasă bine, dai de români  inimoși cu care ai copilărit și pe care nu i-ai mai văzut de un ”veac” și care s-au bucurat de succesul spectacolului tău, atunci dispar ca prin farmec orele nedormite. Rămâne amintirea unui oraș, a unui spectacol jucat la intensitate maximă, a unui public cald și a unor oameni care au făcut ca totul să meargă ca uns.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu