luni, 2 octombrie 2017

GAME ON- mici considerații


Gala absolveților UNATC 2017 GAME ON a fost un eveniment care are ca scop să lanseze “la apă” promoția din acest an a Facultăților de teatru și film.
Am avut ocazia să mă aflu în mijlocul păpușarilor și să le urmăresc producțiile de licență (2) și masterat (3). Pe unii dintre ei îi mai văzusem și în alte examene de-a lungul anilor de studiu, alții colaborează, deja, cu Teatrul Țăndărică. Toți își caută un drum în  profesie, încearcă să se descopere, să trăiască visul de a fi artiști. Nu știu câți dintre ei vor găsi de lucru în teatre, câți vor rămâne păpușari!Câți vor urca “Golgota”? Mulți vor să joace pe scenele teatrelor dramatice și să-și înscrie în palmares partituri “grele”, “de oameni” , ca să citez o gafă comisă nu demult într-un comunicat. Pentru cei dăruiți meseriei și rolurile de prințesă, motan, căpcăun, zmeu sunt roluri serioase, solicitante.
Spectacolele de masterat- teatru de animație au fost 3: Frumoasa și Bestia, Uriașul și Lia. Primul s-a bazat pe mânuire cap coadă, dar a fost dezamăgitor sub toate aspectele.Povestea scurtată la maxim, dar fără logică, păpuși care nu te atrăgeau cu nimic și dădeau impresia de “sărăcie”, de încropeală. Uriașul , după o idee de Roald Dahl, a fost conceput de Cristina Țane, ca un spectacol de umbre. Gen destul de rar folosit și în teatrele profesioniste pentru dificultatea și complexitatea lui. Și mai ales, dacă ești singur pe scenă, când trebuie să ai atenție distributivă, să folosești, uneori și picioarele nu numai mâinile, să ai grijă să nu faci nicio greșală că se vede pe ecran. Povestea în sine, despre vise și prietenie, despre bine și rău ar trebui îmbunătățită dacă actrița dorește să-l facă un spectacol integral. Și ,unele pasaje ar trebui regândite, ecranul redimensionat. Spectacolul Lia, adaptare după balada populară Lia Ciocârlia, prelucrată de Vasile Alecsandri, a fost conceput de Luminița Strîmbeanu. Fără cuvinte, cu o scenografie elaborată și creată pentru un spațiu mai generos, gândită în amănunt (măști, păpuși, costume) Lia a atras. Chiar dacă, pe alocuri, simbolistica mi s-a părut prea ermetică, greu de descifrat, am reținut personajul dragon, apoi, pe cel al apei (mai ales din punct de vedere al construcției), dar și efortul actorilor păpușari (Doris Dănilă, Luminița Strîmbeanu, Leonard Dodan, Ciprian Valea).
În cadrul spectacolelor de licență-păpuși și marionete am văzut Harap Alb
și  Poveste furtunoasă (cu dublă distribuție).Primul are la bază un text coerent, plin de umor și care păstrează povestea lui Ion Creangă.Păpușile erau simple, cu bețe în loc de mâini și picioare (calul, de exemplu, mi-a plăcut), scenografie minimalistă. Poveste furtunoasă, o adaptare după I.L.Caragiale, examen de licență la păpuși, a fost mai mult un examen de actorie.Nereușit! Au existat câteva scene cu păpuși, cele de la Union și unul cu o pisică mânuită de Veta. In rest, fără strălucire!
          Poate ar trebui vorbit despre sistmul de finanțare al acestor examene (și nu e vorba numai de păpuși! Am văzut, întâmplător un examen de actorie,unde dacă priveai atent, în amănunt, să zicem, încălțările unor actori, ai fi văzut, tălpi dezlipite, rosături, banalele cizme de cauciuc pe post de piele, etc.). Lipsa banilor reduce posibilitatea unor examene spectaculoase din punct de vedere tehnic, scenografic. Dar, numai munca și entuziasmul profesorilor și studenților fac să iasă la lumină spectacolele de absolvență.  Munca, efortul, sacrificiul, talentul, încrederea în forțele proprii, sârguința, dorința de a răzbate , seriozitatea unora, sunt parte dintr-un alt capitol. Sunt doar simple considerații ale unui om, simplu spectator. E posibil să greșesc!
          Marea problemă este cea a viitorului. Unde se vor duce? Vor reuși toți să-și facă meseria? Se vor reprofila? Sunt mulți absolvenți?Sunt puțini? Câți dintre ei vor fi mari actori? Sistemul de selecție este uneori prea relaxat, severitatea, rigurozitatea poate nu mai sunt reguli de bază? E suficient să ai doar talent? Restul e tăcere”!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu