luni, 2 octombrie 2017

Vasile Stan:“Cel mai interesant este când unești toate componentele unei marionete și vezi rezultatul final”

Un spectacol de teatru are mai multe componente, nu numai cea regizorală și de interpretare. Pentru teatru de animație care este artă plastică în mișcare”, ca să-l citez pe unul dintre cei mai însemnați realizatori din domeniu, Cristian Pepino, la fel de importantă este construcția de păpuși și decorul. Sculptorii de păpuși, scenografii alături de alții sunt “oamenii din umbră”, cei nevăzuți, uneori netrecuți pe afișe, dar fără de care nu ar exista un spectacol. Sunt artiști, creatori în adevăratul sens al cuvântului despre care ar trebui să vorbim. M-am oprit la Teatrul de marionete din Arad și am stat de vorbă cu unul dintre “ultimii mohicani” din breaslă, domnul Vasile Stan. Lucrează de ani buni pe scena adrădeană și l-am provocat la un dialog.

Raluca Tulbure: De unde apare o marionetă? Din mintea regizorului, a scenografului, din mâinile sculptorului?
Vasile Stan: Marioneta apare la sugestia regizorului, din mintea scenografului iar apoi din mâinile sculptorului.
R.T:Cum și cine stabilește mecanismele?
V.S: În principiu, mecanismele se stabilesc de către regizor, scenograf și actori însă adaptarea tehnică o face sculptorul.
R.T: Căt durează "nașterea" unei marionete? Cât de important este materialul din care se confecționează? La decoruri, ce este esențial: materialul sau funcționalitatea lui?
V.S: Nașterea unei marionete durează între 3 și 6 zile și depinde de complexitatea acesteia. Materialul trebuie să fie de calitate și să corespundă cerințelor marionetei. La decoruri, esențială este funcționalitatea, materialul nu este la fel de important ca la marionete.
R.T: Dacă ar fi să alegeți între marioneta din lemn și una dintr-un alt material, ce ați alege? Și de ce?
V.S:Tot timpul aș alege o marioneta din lemn, deoarece este un material cald (nobil) și este mai ușor de sculptat, iar rezultatul final este unul mai precis și deosebit.
R.T: Vă mai amintiți cum a fost prima marioneta la care ați lucrat? 
V.S: A fost destul de complicat deoarece nu eram obișnuit cu cerințele acesteia și ce anume trebuie să îndeplinească în spectacol din punct de vedere tehnic.
R.T: Cum caracterizați colaborarea cu un regizor? Vă sfătuiți și cu actorii înainte de a porni la lucru? Există o relație ideală între regizor-scenograf-sculptor-actor?
V.S: Colaborarea între regizor-scenograf-sculptor-actor este foarte importantă și trebuie să existe o relație de consultare pentru reușita unui spectacol.
R.T: Aveți "copii" pe care să-i iubiți mai mult decît pe alții?
V.S: Îi iubesc pe toți în mod egal, de fapt, iubesc tot ce este al meu și tot ce am creat.
R.T: Vă despărțiți greu de un spectacol?
V.S: Nu neapărat, fiindcă imediat ce terminăm un spectacol urmeaza altul, iar fiecare nou spectacol vine cu provocarile lui.
R.T: Cum ați ajuns să lucrați la un teatru de marionete?
V.S: La început, o perioadă am lucrat part-time, după orele de program, deoarece eram angajat în altă parte, însă, în timp am început să îndrăgesc această muncă și am renunțat la primul loc de muncă, astfel m-am dedicat în totalitate marionetelor.
R.T: Care este cea mai interesantă etapă din procesul de creație?
V.S: Cel mai interesant este când unești toate componentele unei marionete și vezi rezultatul final.
R.T: Credeți că ar trebui să existe o specializare pentru construcție de păpuși și decoruri specifice teatrului de animație? Unui creator care lucreaza într-un atelier la un teatru pentru copii îi trebuie cunoștinte în plus?
V.S: Cu siguranță, ar trebui să existe o specializare în acest sens, iar  un sculptor ar trebui să înțeleagă modul de gândire al unui copil pentru a reda cât mai precis personajele, astfel încât să nu creeze confuzie în rândul celor mici. Ei fiind cei mai mari critici la lucruri mărunte.
R.T: Putem vorbi de o criză de sculptori și scenografi în teatrele de păpuși și marionete?
V.S: În ceea ce privește meseria mea de sculptor de marionete este o criza mare de personal, momentan suntem foarte puțini care facem așa ceva, în special sculptatul în lemn, de aceea am foarte multe colaborări cu alte instituții de teatru din țară (ex. Iași, Târgu Mureș, București)
R.T: De ce factori  depinde succesul unui spectacol?
V.S: În primul rând povestea, cu cât este mai cunoscută de către copii cu atât mai bine, iar apoi, bineinteles, contează și scenografia, decorul, marionetele și modul în care sunt mânuite de către actori.
R.T: Care sunt regizorii cu care ați lucrat cel mai bine și v-ati dori să colaborați și în viitor?
V.S: Cristian Pepino, Oana Leahu și Kovacs Ildiko.
R.T: Cum ați defini meseria Dvs.?
V.S: O meserie frumoasă și plină de satisfacții, mai ales când urmărești spectacolul și vezi cum prind viață marionetele sculptate de mâna ta.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu