miercuri, 27 decembrie 2017

Nelu Pitic: Meseria mea?...o poveste fără sfârșit


Despre Nelu Pitic nu știam prea multe, recunosc.Mulți îl știu din concertele folk ( a cântatți în Cenaclul Flacăra, acum doar în cluburi, spectacole caritabile), îi fredonează cântecele, dar,oare, câți știu că în spatele imaginii cântărețului se află o alta:aceea a creatoruluyi de marionete, a pictorului scenograf de la Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad, secția marionete.Se află de ceva timp în branșă,a lucrat la zeci de spectacole. Nici nu am simțit cei 16 ani care au trecut decând sunt aici. E un loc care nu te lasă să îmbătrânești”, mărturișește Nelu Pitic. El este creatorul păpușilor din povestea Tovarășul de drum după Hans Christin Andresen. Este vorba despre o premeiră mondială, căci este primul spectacol cu păpuși realizat ca tehnică cu o combinație între marionete clasice ți proiecții tridimensionale, care au inșocuit decorurile.
A lucrat ca grafician vitrinier cțnd norocul i-a schimbat destinul. Despre această schimbare de destin l-am rugat să ne vorbească pentru a descoperiun alt om din spatele scenei sau din eșalonul trei, cum spunea un coleg de al lui.









 Raluca Tulbure: De unde apare o marionetă? Din mintea regizorului, a scenografului, din mâinile sculptorului?
Nelu Pitic: Din mintea regizorului, din inspirația scenografului, din mâinile iscusite ale tâmplarului, din răbdarea croitoresei, din pasiunea tuturor.
R.T: Cum și cine stabilește mecanismele?
N.P: Evident, scenograful e răspunzător de găsirea soluțiilor tehnice dar e luat în seamă orice sfat venit din partea echipei tehnice.
R.T: Cât durează ”nașterea” unei marionete? Cât de important este materialul din care se confecționează? La decoruri, ce este esențial: materialul sau funcționalitatea lui?
N.P: Depinde de complexitatea personajului reprezentat. Poate dura de la o săptamână până la 2-3. E foarte important materialul folosit, el trebuie să asigure buna funcționare a marionetei, o cât mai bună și (pentru actor…) ușoară mânuire, pentru a obține mișcări naturale, firești…
R.T: Dacă ar fi să alegeți între marionetă din lemn și una dintr-un alt material, ce ați alege? Și de ce?
N.P: Greu de spus. Firește că materialul de bază rămâne lemnul (teiul în general) dar acum există tot felul de alternative, polistirenul, buretele, chiar ceramica sau sticla. Important e să ajute cât mai mult ca marioneta să arate și să se miște așa cum cere regizorul.
R.T: Cum a fost prima marionetă la care ați lucrat?
N.P: Atunci, cea mai frumoasă.. acum cea mai dragă… :-)
R.T: Cum caracterizați colaborarea cu un regizor? Vă sfătuiți și cu actorii înainte de a porni la lucru? Există o relație ideală ântre regizor-scenograf-sculptor-actor?
N.P: Necesară și folositoare și plină de învățăminte și… necesară. Actorii sunt cei care pun în valoare munca noastră așa că ei sunt consultați mereu și părerile lor sunt esențiale atât la începutul cât și pe întreaga durată a făuririi marionetei.
Există o relație – nu neapărat ideală, de unde ar mai veni ”progresul” dacă toți am fi de acord de la început și până la sfârșit! – O relație izvorâtă din respectul față de colegi. O relație uneori armonioasă, alteori cu accese ușoare de tensiune, mai ales atunci când ceva nu funcționează ”din prima”.
R.T: Aveți ”copii” pe care să-i iubiți mai mult decât pe alții?
N.P: Nu neapărat. Toți îmi sunt dragi.
R.T: Vă despărțiți greu de un spectacol?
N.P: Absolut firesc, Da! Păi e vorba de copiii care-ți pleacă din casă pentru a-și urma calea, ceea ce te face să accepți mai ușor despărțirea.
R.T: Cum ați ajuns să lucrați la teatru de marionete?
N.P: Din întâmplare. Am avut un înger păzitor răbdător și insistent care m-a apucat cu blândețe de o ureche, călăuzindu-mă înspre locul unde mă aștepta ”o iubire ca-n povești” … adică teatrul de marionete.
R.T: Care este cea mai interesantă etapă din procesul de creație?
Cea în care păpușa prinde contur, lemnul prinde viață și începe să înțeleagă ce vrei de la el.
R.T: Credeți că ar trebui să existe o specializare pentru construcție păpuși și decoruri? Unui creator care lucrează într-un atelier la un teatru pentru copii îi trebuie cunoștințe în plus?
N.P: Păi din câte știu există, dar dacă  greșesc atunci ar fi cazul să se inființeze. Unui creator de povești îi este esențial să iubească sincer și curat copiii! Ei sunt la rândul lor, cel  mai cinstit și sincer critic al muncii noastre. În rest, imaginația, inspirația sunt absolut necesare.
R.T:  Putem vorbi de o criză de sculptori și scenografi în teatrele de păpuși și marionete?
N.P: Nici vorbă de criză. Există oameni care iubesc lucrul cu copiii și pentru copii. I-aș aminti doar pe cei cu care am colaborat la noi în teatru: Daniel Drivician, Oltea-Clara Dărângă, Marian Sandu – niște profesioniști.



R.T: De ce credeți că depinde succesul unui spectacol?
N.P: De toți cei implicați în conceperea unui spectacol, începând cu regizorul, scenograful, actorii, dar și cei de care se pomenește mai puțin. Sau deloc.
Aceștia sunt de obicei cei ”uitați”: atelierele de tâmplărie, de croitorie, pictori, chiar și cei ce mențin ordinea în sală. Bine, răspunsul acesta e ușor diplomatic, dar până la urmă adevărat.
R.T: Care sunt regizorii cu care ați lucrat cel mai bine și v-ați dori să mai lucrați?
N.P:  Au fost mulți și de la toți am învățat multe. I-aș numi pe Radu Dinulescu, cu un rol esențial în viața mea artistică, apoi domnul Cristian Pepino, de care mi-e nespus de dor, domnul Victor-Ioan Frunză, doamna Kovacs Ildiko, Gabi Apostol, Louis Montoto, Denis Chabroule, si mai sunt!!!
R.T: Cum ați defini meseria Dvs.?
N.P: …O poveste fără sfârșit!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu