vineri, 11 ianuarie 2019

Trei recenzii


Despre teatrul de animație căruia i-a dedicat cea mai mare parte din viață, Cristian Pepino spunea că  este “artă plastică în mișcare”. Mă întreb dacă desenela sale, publicate intr-un album intitulat Imagini. Vise, bazaconii... și apărut în condiții grafice deosebite la UNATC Press, nu ar putea constitui un preambul pentru un scenariu de teatru?
În afară de teatru, Cristian Pepino și-a demonstrat talentul nativ și în domeniul scrisului, pe lângă cărți dedicate teatrului de păpuși (Automate, idoli, păpuşi, 1998; Tehnica teatrului de animaţie, 2005; Tehnologii digitale în spectacolul de animaţie, 2005; Introducere în grafica şi animaţia 3D, 2006; De la video la virtual – imaginea în spectacolul contemporan și Regia spectacolului de animaţie, 2007; Istoria secretă a păpușilor. Teatrul de animație și sacrul. Eseuri, 2014), a scris două best seller-uri, Cartea de la Vama Veche, savuroasă povestire despre întâmplări, oameni dintr-un timp apus. Prezentul album ne creionează portretul lui Cristian Pepino, graficianul, scenograful, constructorul de păpuși într-o cascadă de imagini, unele însoțite de textele Simonei Preda. În urmă cu ceva timp apăreau pe rețele de socializare, desenele sale, iar ecoul lor a fost răsunător. Fiecare desen are o poveste și ne dezvăluie un univers “plin de vise și bazaconii” care scot la iveală un artist preocupat de detalii, profund, delicat, cu un spirit de observație ascuțit, introspectiv, comentator al vieții. Albumul este structurat pe mai multe capitole: prezentare, începuturi, studii, desene de la Vama Veche, desene pentru teatru, vise, fantezii, bazaconii, imagini cu texte. Sunt desene în grafit, în creion, în cărbune, în tuș, tempera,pasteluri, caricaturi… Autorul a adunat lucrări vechi și noi, din 1965 și până în 2018 despre viață, locuri dragi (pastelurile de  la Vama Veche mi-au plăcut în mod deosebit, au culoare, sensibilitate, căldură dar și o undă de regret), iar Simona Preda a”creionat” texte potrivite, care pot fi și de sine stătătoare. Întâi a fost desenul, apoi textul care a venit din inspirație, din senzația de moment provocată de privire. În preambulul cărții, autorul precizează: “Când eram foarte tânăr credeam că o să devin grafician. Desenul era pasiunea mea. La absolvirea liceului chiar am făcut o expoziție de grafică la liceul Lazăr. Apoi, am aflat că se va organiza un concurs de admitere la secția de regie de la IATC. Și, așa am devenit regizor, nu artist plastic. Faptul că desenam m-a ajutat mult în profesie, deși am avut șansa să lucrez cu scenografi excepționali. Dar, nu am renunțat la desen niciodată.” Artistul Cristian Pepino, “vrăjitorul de la păpuși” dovedește cu fiecare apariție scenică sau editorială că talentul este un dar dat de “zâne” la naștere și, acceptă să îl impartă cu noi, mritorii de rând.





Eugenia Tărășescu Jianu este, fără îndoială, un artist complet, un scenograf pentru care teatrul este rațiunea de a trăi și Constanța natală, locul paradisiac al existenței ei. Din 1969 când a terminat Institutul de arte plastice Nicolae Grigorescu din București, la clasa profesorilor Alexandru Brătășanu și Mihai Tofan, cariera ei a cunoscut un drum ascendent, lucrând cu migală și  talent la zeci de spectacole de teatru, operă, balet, revistă, operetă. Dar, cel mai bine se simte în teatrul de păpuși, acolo, unde pofta ei de joacă din copilărie se transformă, se metamorfozează, creând un univers fascinant,dinamic, fabulos.A debutat în animație cu un spectacol legendar Copilul din stele de Oscar Wilde, în regia lui Geo Berechet, deschizând drumul unei noi abordări a acestui gen: renunță la paravanul clasic și îi adaugă păpușii wayang picioare. Albumul scos de Editura Ex Ponto și intitulat simplu Eugenia Tărășescu Jianu- Scenograf, este ca o expoziție permanentă,în care prin fața noastră trec zecile de personaje, costume, decoruri create de o scenografă sensibilă, talentată și exterm de modestă. Nu-i place să vorbească despre sine, dar atunci când o face, glasul îi tremură sub emoția amintirilor ce o copleșesc. Albumul, coordonat de Anaid Tavitian cuprinde interviuri, cronici, corespondență, imagini, multe imagini care creionează portretul artistic al unui valoros creator și este rodul unei munci laborioase de cercetare, de documentare și este nu numai declarația de dragoste a lui Anaid Tavitian pentru Gina, ci, și a noastră.  Eu şi Gina avem frumosul obicei de a ne întâlni o dată pe lună şi de a sta la poveşti teatrale. Şi era tot o zi frumoasă de toamnă când mi-a spus că şi-ar dori foarte tare, pentru familia ei şi pentru toţi cei care o iubesc, să adune între coperţile unei cărţi tot ce ţine de creaţia ei până acum, căci Gina Jianu este un creator neliniştit care are încă multe de spus. Şi iată că, după un an de la această întâlnire, minunea s-a întâmplat. Contribuţia mea este una modestă. Spre deosebire de sculptori sau poeţi, care îşi fixează opera, o eternizează în piatră sau în cuvântul tipărit, opera creatorilor de teatru este una fulgurantă. Ea are o existenţă ca unui future. Învie atunci când primeşte lumina scenei şi aplauzele. Renaşte de fiecare dată, cu fiecare spectacol, ca o frumoasă pasăre Phoenix şi atunci noi, acei anonimi ai teatrului numiţi secretari literari care, după mine, suntem nişte cronicari modeşti la porţile măriei sale teatrul, avem datoria profesională, morală şi civică de a tezauriza şi, uneori, ca acum, de a aduna între coperţile unei cărţi, spre nemurire, tot ce ţine de această lume fabuloasă a teatrului”, cuvinte care motivează apariția acestui volum.Cred că fiecare artist important ar merita să aibă parte de un asemenea “dar” care să îl eternizeze în conștiința publicului.
Nu există teatru din țară la care Gina să nu fi lucrat, a colaborat de a lungul timpului cu regizori importanți ca Silviu Purcărete, Ildiko Kovacs, Cristian Pepino, Oleg Danovski, Alexa Visarion, Dominic Dembinski, Mona Marian Chirilă (prietena ei de suflet, căreia îi dedică albumul) și mulți alții. Peste 50 de ani de activitate în care rafinamentul, eleganța, atenția pentru detaliu, armonia culorilor și a formelor, puterea de sugestie,originalitatea, inventivitatea, ingeniozitatea, seriozitatea, dăruirea sunt calitățile unui artist răsplătit cu premii și onoruri, dar peste toate sunt apaluzele publicului de la mic la mare, cronicile elogioase, aprecierile celor cu care a lucrat.
O viață într-o carte, o carte pentru o viață!






Monografia Kovács Ildikó
Pentru teatrele de păpuși din Transilvania, dar și pentru istoria teatrului de animație din România, nume precum Pál Antal, Paul Fux, Kovács Ildikó reprezintă nume de referință în dezvoltarea artei păpușărești. Iată că, nu demult a apărut în limba română monografia Kovács Ildikó, regizor de teatru de păpuși scrisă de Szebeni Zsuzsa, istoric de teatru și tradusă de Annamária Nastasă Kovács. Apărută cu sprijinul Departamentului pentru Relații Interetnice din cadrul Guvernului României, cartea conține interviuri, articole, scrieri, imagini și amintiri ale colaboratorilor și apropiaților regizoarei. Prima ediție a apărut în 2008, cu prilejul celor 8o de ani ai lui Kovács Ildikó și prezintă, după cum spune în prefață Júlia Szilágyi, lectorul de limba maghiară “nemurirea unei ființe creatoare, nu ceea ce am pierdut odată cu dânsa, ci tot ce a rămas ca amprentă în timp. (...)”. Activitatea ei de regizor, formator de teatru de păpuși, autoare a numeroase articole, prezența ei carismatică o recomandă ca una dintre personalitățile mișcării păpușerești la nivel european.
Autoarea volumului a motivat emoționant  în primele pagini ale cărții motivele care au determinat-o să se apropie de viața și opera lui  Kovács Ildikó care “reprezintă pentru mine o legendă. Ea face parte din punctele solide, certe și radioase ale Clujului, la fel ca biserica Sfântul Mihail, casa memorială a regelui  Matia Corvin, Hajongard-ul, pădurea Hoia, mireasma de tei de pe Ulița Lupilor, Sfîntul Gheorghe care învinge mereu și mereu balaurul, nuferii din Grădina Botanică. Aparține Clujului care-și lasă fii să-și vadă de drum, dar niciodată nu-i eliberează”.

Kovács Ildikó și-a dedicat 59 de ani din viață teatrului, a lucrat în 11 teatre de păpuși, (din România și Ungaria), cu deosebire în Teatrul Puck. Nu a făcut compromisuri artistice, nu a cedat în fața unui succes de public sau comercial, iar multe dintre spectacolele ei au fost considerate “manifeste culturale”.Mulți dintre noi au auzit și, unii au și văzut celebrul spectacol Ubu Rege, interzis la vremea aceea (1984) care a rămas spectacolul care o reprezintă alături de Don Quijote. I-a plăcut să se lupte cu morile de vânt ale timpului, cu prejudecățile, cu cenzura comunistă. Universul ei era unul filosofic, nu greu de descifrat și care pleda pentru libertatea de expresie, de creație, pentru regăsirea copilului din noi, se cobora la nivelul lui pentru a înțelege sensurile adânci ale copilăriei. Visul unei nopți de vară după William Shakespeare, Dați-l înapoi pe Pinocchio,Ursulețul Winnie Pooh de A.A.Milne, Povești cu animale după Moricz Zsigmond, Inimi sfâșiate de Bajor Andor, Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, Văduva Karnjo, Patria, Omulețul de puf sunt doar câteva dintre titluri reprezentative semnate de Kovács Ildikó. Regizoarea a promovat mânuirea păpușii în orice stil, comunicarea cu păpușarul. Păpușa este esența, nu jocul”.  Referitor la legătura om-păpușă, într-un interviu din 2008, ea spunea că :”Păpușa este dusă la capăt, completată de păpușar. Ei doi formează un tot unitar. Nu există unul fără celălalt, adică corpul- obiect al păpușii și cel biologic al păpușarului. Actorul păpușar trebuie să fie foarte apropiat din punct de vedere emoțional de păpușă și invers.”  Este doar un singur exemplu din multele “învățături”rămase de la ea. Pentru Ildikó Kovács teatrul de păpuși este o artă magică,  arta tuturor posibilităților, un joc creativ, curat.  În interviurile luate de Szebeni Zsuzsa celor cu care a colaborat Ildiko (Dan Frăticiu, Gina Tărășescu Jianu, Boldizsár Csiky, Iosif Herțea, Harry Tavitian, Árpád Könczei, Adriana Lozonski, Márton Csortán și mulți alții), se creionează portretul unui om integru, carismatic, al unui regizor permisiv și tolerant care și-a iubit meseria, păpușile, copiii. Toți au iubit-o, au prețuit-o, au considerat că a lucra cu ea a fost un dar neprețuit. Cartea este ca un omagiu adus unui creator, unui OM.  “Ea a fost unul dintre aleși.../Dumnezeu i-a dăruit atâta căldură/ ea a ales s-o împrăștie-n jur/nimic pentru ea/ și cei puțini au știut s-o primească” scria Harry Tavitian. Kovács Ildikó prin tot ce a făcut ne-a dat la toți o temă pentru tot restul vieții: să căutăm libertatea celui de  lângă noi pentru că sigur există.

Monografia Kovács Ildikó este o carte necesară, rod al unei cercetări minuțioase și pline de respect și evlavie întreprinsă de Szebeni Zsuzsa. Nu ar fi rău dacă cei în drept s-ar apleca mai des asupra celor care au marcat istoria teatrului românesc, încercări există, dar numai cei care pornesc pe un asemenea drum știu ce greutăți au de înfruntat pentru ca monografiile să vadă lumina tiparului și, de aceea cred că orice încercare de acest gen este o victorie ce trebuie salutată cu entuziasm.












Un comentariu:

  1. Frumoase vorbe, frumoşi oameni! Am avut bucuria şi onoarea de a lucra cu toţi trei! Superbe timpuri!

    RăspundețiȘtergere