vineri, 11 ianuarie 2019

Galați, orașul comediei



În urmă cu 42 de ani, Galațiul a fost decretat ‘’orașul comediei’. Nu știe nimeni de ce. Poate că cei de  la Dunăre sunt mai predispuși la râs ? Sau suferă de boala râsului? Iată că, de 30 de ani, Festivalul Comediei nu-i mai satură pe gălățeni de atâta râs, ei alergând să umple sala Teatrului Fani Tardini până la refuz la orice spectacol. Anul acesta, festivalul s-a transformat în Gala Națională a Comediei, ține 32 de zile (4 octombrie- 4 noiembrie) și adună 30 de teatre din toate colțurile țării, 30 de spectacole. “Este un eveniment unic în istoria teatrului românesc, declara directorul general al Teatrului Dramatic Fani Tardini, actorul Florin Toma. O acțiune de mare anvergură, curajoasă, ușor riscantă. Sigur că un eveniment de asemenea anvergură presupune un efort concentrat organizatoric, financiar, logistic, poate suferi și sincope, datorate unor teatre care, în ultimul moment, anunță că au înlocuit spectacolul sau nu mai pot veni, invocând motive de tot felul. Lucrurile se stabilesc cu un an înainte, se “bat in cuie” mai toate detaliile, zici că le-ai rezolvat și...hop, neprevăzutul! Trebuie să ai  nervi de oțel pentru a organiza un festival și,evident, să ai umor ca să treci peste toate cu bune, cu rele. Primăria Municipiului Galați a înțeles importanța evenimentului și l-a sprijint din plin, la fel ca și UNITER-ul.
Primele zile de Festival au fost rezervate teatrului gazdă care a prezentat trei spectacole recente. Liantul acestor spectacole a fost iubirea, sub toate formele ei: comică, tragică, distrugătoare, mișcătoare precum nisipul, violentă, purificatoare prin sacrificiu. Primul spectacol a fost o comedie neagră, absurdă, care analizează la rece iubirea.  Monstrul nisipurilor scris de un tânăr și interesant dramaturg de limbă maghiară, Székely Csaba, cu multe premii internaționale și în regia  lui Ándi Gherghe ne propune o dezbatere despre felurile iubirii, la care noi sunt parte integrantă, spectacolul având loc cu publicul pe scenă. Protagoniștii trăiesc iubirea, fiecare în felul său, ratând șansa de a fi fericiți, dar oare știm ce înseamnă fericirea, o putem defini concret? Tectonica sentimentelor noastre, relațiile dintre parteneri, încrederea, trădarea sunt teme cu care ne confruntăm.
Al doilea sprectacol Uluitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant scris de dramaturgul scoțian Anthony Neilson este un text ce ține de domeniul fantasticului, pare un pic ciudat la început și, care ne spune povestea unui impresar și actor din  epoca victoriană, aflat în fața ultimului său spectacol de magie, de circ. Actorul care vindea seară de seară iluzii va alege să moară  pentru că nimic nu-l mai ajută să evadeze din realitate, opiumul  și singurătatea distrugându-l încetul cu încetul. Replica de final ”Nu ne mai vindeți născociri” este o concluzie amară pe care o trăim, din păcate, zi de zi. Este teatrul o iluzie? O întrebare la care spectatorii trebuie să răspundă.
Al treilea spectacol vizionat O asemenea iubire de Pavel Kohout, scriitor ceh, dezident, naturalizat în Austria, este povestea unei iubiri distruse de lipsa de încredere, de curaj și subjugată prejudecăților. O iubire tragică în perioada comunistă când  totul era controlat, dominat de reguli absurde. Poate, un altfel de Romeo și o altă Julietă care transmit un mesaj emoționant. Un text, destul de static și cu unele lungimi la care s-ar putea renunța și care este un proces de conștiință, la care noi, suntem martori. Scena se mută în sală, actorii „răsar” lângă tine, te fac părtaș la povestea lor.
Toate cele trei spectacole au la bază texte interesante, bine scrise, unele în premieră pe țară, jucate de actori tineri, entuziaști, talentați, care pe lângă hohote de râs, stârnesc și lacrimi. Opțiuni repertoriale care demonstrază că Teatrul Fani Tardini se află într-un proces de înnoire și datorită unui directorat tânăr și entuziast (actorul Florin Toma și regizorul Radu Nechifor) dar și unei echipe actoricești în consolidare.
Într-o frumoasă duminică de toamnă, Teatrul Fani Tardini și-a sărbătorit unul dintre actorii de vază,Gheorghe V. Gheorghe care a împlinit 88 de ani și 60 de ani de activitate scenică. Este cel mai longeviv actor de comedie din România care încă mai joacă. Este un lucru de laudă să-ți cinstești artiștii, să le arăți prețuirea, pentru că actori mari sunt peste tot în țară, dar de cele mai multe ori trec neobservați. Actorul, regizorul și scriitorul pe  care îl strigi pe numele mic, dar și pe cel de familie la fel, nu e gălățean la origine, ci ploieștean. A studiat cu Ion Talianu și Grigore Vasiliu Birlic, a jucat peste 200 de roluri, a făcut filme, scrie poezie. „N-am simţit niciodată gustul eşecului”, mărturisea cu ceva timp în urmă. La omagierea sa au participat colegi din teatru, regizorul Mircea Cornișteanu, iar criticul Doina Papp, de altfel și selector al festivalului, a  moderat discuțiile. Care este secretul îndelungatului său succes? “Seriozitate, disciplină, ascultare, şi supunere faţă de regizor”. În opinia sa, actorul trebuie „să fie foarte docil, să muncească foarte mult”. Mai spunea undeva: „Măsura adevărată a unui actor o dă scena pe care trebuie să o cari în spate timp de o oră, un an, o viaţă“. Bine dispus, fericit, a povestit unele întâmplări  amuzante, a rememorat crâmpee din cariera sa, a vorbit despre oamenii întâlniți. Însă, la fel ca și Radu Beligan care spunea că cel mai important lucru în viață este iubirea, așa și Gheorghe V. Gheorghe a mărturisit că dacă “ dragoste nu e, nimic nu e”. Dragostea de viață, de scenă și de oamenii ei, de public.
În holul teatrului, publicul poate privi o expoziție de fotografii dedicată Ginei Patrichi care și-a început cariera la Galați. Tot la deschidere, am avut parte și de o întâlnire emoționantă cu Florin Vlădicescu, strănepotul lui Fani Tardini. El a fost șef al Catedrei de Informatică şi Inginerie a Comunicării a UNESCO din Londra şi profesor-invitat la mai multe instituţii de învăţământ superior din Franţa, Olanda, Danemarca, Oman şi India. A înființat o  organizație culturală Elena Teodorini care se procupă de cercetarea urmelor lăsate de Fani Tardini în teatrul românesc, dar și ale celebrei soprane descoperite de unchiul său Alexandru Vlădicescu, soțul întemeietoarei teatrului gălățean.
La Galați, comedia  a luat și anul acesta “vaporul” pentru a “pluti” spre inimile iubitorilor de teatru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu