sâmbătă, 18 mai 2019

Oceanul cu amintiri


Cartea Adei D’Albon, Ultima vară în Bretania. Istoria unui exil, apărută în limba română la Editura Curtea Veche și tradusă de Doina Jela Despois, am citit-o pe nerăsuflate. De foarte mult timp, nu mai citisem o carte cu creionul în mână. De prin studenție. Cartea  mi s-a părut fascinantă pentru modul în care își deapănă amintirile ei, pentru temerile pe care ni le împărtășește, pentru sinceritatea cu care vorbește despre oameni, fapte, întâmplări, pentru depresiile ei, deși lucrurile prezentate sunt dureroase, răscolitoare. Este povestea unor artiști, ea actriță, el, Laurențiu Azimioară, regizor și profesor la IATC, a copilului lor, exilați fortuit la începutul anilor ’80 într-o Franță ostilă, puțin primitoare, unde lupta pentru supraviețuire a fost foarte dură. Și, așa cum spune și citatul din Dante, pus la începutul primului capitol:” Nu există durere mai cruntă/Decât aceea de a-ți aminti de vremuri fericite/Când te afli în nevoie”, autoarea îmbină fericirea cu tristețea, țesând o canava de întâmplări, nu neapărat în ordine cronologică. Această carte e născută din durere, din umilință, din dor de România. Este scrisă în Bretania, la malul oceanului, unde în fiecare vară,  de peste 33 de ani, familia petrecea o lună, într-un studio minuscul din portul de pescari, Saint-Pierre-Quiberon, “singurul loc de pe pământ unde reușesc să scot capul de sub apă ca să inspir cantitatea de aer care mă va ajuta să nu mă sufoc, odată revenită la Paris.(...) Natura încă sălbatică și plimbările îmi procură o fericire stranie, amestecată cu o tristețe sfâșietoare. Dar numai aici pot uita zidul gros și negru care se ridică în fața mea de-a lungul întregului an. Exilul m-a secătuit de toate: de mine însămi, de sentimentul de libertate și de dragoste”. Locul acesta plin de culoare o face să uite de exil și ființa ei vibrează în ritmul valurilor, dând frâu liber imaginației.
Viața ei pare desprinsă dintr-un film de epocă. Înrudită pe linie paternă cu familiile Zarifopol, Lambrino, Culianu, iar pe linie maternă cu Mihail Sadoveanu care îi era unchi, cu un arbore genealogic cu rădăcini adânci în armorialul nobiliar din Franța, Ada  D’Albon  compune un tablou cu lumini și multe umbre. Despre viața și familia ei. Despre copilăria și adolescența ei în plin comunism. Despre frumoasele amintiri ce-o leagă de Mihail Sadoveanu (face un generos portret al unui scriitor azi ajuns într-un con de umbră, pe care l-a adorat și venerat), unchiul ei, de casa acestuia din Pitar Moș, de casa ei, demolată pentru a face loc Casei Poporului, cu tablouri de Tonitza și Tintoreto, despre vacațele fabuloase de la Vovidenia, unde Sadoveanu primise o casă.”Atmosfera atât de specială, plină de blândețe și lipsită de griji de care am avut parte în tinerețea mea, deși nu a avut drept scop să mă pregătească pentru încercarea exilului, afost totuși imensul dar pe care viața mi l-a făcut, comoara din care îmi trag puterea, pentru a trece peste greutăți. Și dacă spinarea mi se încovoaie, nu mă târăsc, totuși, în genunchi: umbrele trecutului nu mi-o îngăduie. Despre primii pași în teatru, despre primele succese și deziluzii. Despre omul iubit, despre bucuria târzie de a fi mamă. Despre plecarea din Romania, despre felul în care a putut scoate bijuteriile de familie, înșelând vigilența vameșilor, episod descris cu multă savoare. “De ce am părăsit România?  Nu atât pentru că iarba era mai verde am venit noi în Franța, ci pentru că ariditatea sistemului aberant ne-a alungat de acolo.” Despre odiseea OFPRA (Oficiul Francez pentru Protecția Refugiaților și Apatrizilor), care te pune să faci dosare și să aduci tot felul de acte,să stai la cozi interminabile, până îți vine să te lași păgubaș. Despre părinții ei, plecați după cutremurul din 1977 și despre tristețea lor, bătrânețea și boala lor și despre cenușa lor aflată sub o banchetă în balconașul Adei din Paris până va putea fi adusă acasă. Despre birocrația pentru a pune pe picioare  un teatru – Théâtre de l’Orme –, dar, mai ales, despre cum trebuie să te dai peste cap ca să nu se închidă. O actriță și un regizor vor să facă teatru. Și îl fac, în spații închiriate din arondismentul 20 unde “mi-am făurit insula noastră și unde suntem Robinsoni”. Și care nu cedează în faţa imediatului, dincolo de toate impedimentele și sacrificiile. Nu au renunțat la teatru, marea pasiune a unei vieți trăite împreună și cu elevii pe care i-au avut la școala lor.  Ca o paranteză, Ada D’Albon a scris scenarii de teatru montate la Teatrul Mic, la Teatrul Le Sapajou din Montreuil, la Espace Kiron, Bouffes Paris sau pentru Televiziunea Română. A regizat: Furtuna la Teatrul Les Halles-Le Maris, Hamlet pentru Fort Carré d’Antibes, Casa Bernardei Alba pentru teatrul ei. A jucat roluri principale în Casa Bernardei Alba, Dragă mincinosule, Miliardarii (scrisă de ea) sau Strigoii la teatrul ei. Descrie cu amănunt momentele de panică cauzate de lipsa publicului, a emoțiilor dinainte de a intra în scenă sau bucuria de a avea spectatori entuziaști și fideli.
Există în carte pasaje în care autoare face portrete bine conturate ale unor pesonaje cunoscute. Despre Olga Tudorache, prietena ei cea mai bună spune:”Olga a fost și rămâne actrița cea mai fascinantă pe car am avut norocul s-o cunosc, regină de necontestat a scenei românești. (...) femeie micuță, brunetă, departe de a fi o frumusețe după canoanele sacerdoților spectacolelor, dădea pe scenă impresia că este înaltă, devenind impozantă și de o frumusețe care-ți tăia respirația.” Mai scrie și despre Irina Răchițeanu Șirianu (înaltă, frumoasă, cu ochii violeți”), Grigore Vasiliu Birlic („actor de geniu, iubit de o țară întreagă”), despre Liliana Tomescu spune că este „prima actriță care m-a făcut să descopăr misterul talentului, un bulgăre de foc cu ochii vii.(...) Nu era o ființă umană! Era o mică extraterestră care avea însușirea de a vorbi românește atât cu gura, cât și cu ochii, brațele, picioarele și trupul  întreg”. Mai vorbește despre Lucia Sturdza Bulandra, un fabulos personaj pe scenă și în afara ei și despre Emil Botta. Descrie multe întîmplări, unele urâte, dar bine redate, ferindu-se să dea nume,uneori. Povestește o întâmplare petrecută când avea 19 ani și când un personaj odios tuna și fulgera împotriva piesei pe care o citise și care primise multe laude de la unii critici. Cunoscătorii pot recunoște personajul care poate fi același cu cel care i-a cerut o brațară de familie pentru a-i publica piesele.
Ultimul capitol cuprinde scrisori adresate unei prietene din Canada și care adaugă un plus amintirilor. Cartea conține și fotografii-document, din Bretania, dar și din Moldova sau dintr-un București, fotografii din spectacole de la Paris, realizate cu mari eforturi și cu multă tenacitate. Ada D’Albon reușește realmente un adevărat tur de forță epic al propriei vieți, trăite între două țări și teatru. Mă gândesc la viitor, nu știu ce trebuie să gândesc, dar este minunat să poți încă visa”. Citind cartea ai senzația că aerul proaspăt și ușor sărat al oceanului sau mirosul pădurilor Moldovei întră prin fereastra deschisă de Ada D’Albon,pentru a te purta spre o lectură mai mult decât plăcută.
Ada D’Albon- Ultima vară în Bretania. Istoria unui exil,editura Curtea Veche, 2018.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu