Teatrul Figura din Gheorgheni a aniversat 35 de ani de
activitate. Și, cum evenimentul trebuia marcat a fost organizată
o micro stagiune de 3 zile cu 5 spectacole din repertoriul teatrului. Pentru
mine a fost o „premieră” geografică în primul rând, nemaivorbind de cea “feroviară!”(un peron la nivelul solului, o scară la
ceva mai mult de juma de metru pentru care îți trebuiau calități de sportiv).
Lăsând la o parte acest inconvenient, adăugând peisajul și Lacul Roșu, niște
zile de primăvară caldă, oameni drăguți și primitori, liniștea unui oraș
patriarhal putem spune că am asistat la un eveniment marcant pentru teatrul din
localitate. Directorul teatrului este tânăr, entuziast, plin de idei, fost
actor convertit în regizor pe numele său Albu István cu care am stat de vorbă
între două spectacole. Absolvent al Universității Babeș- Bolyai din Cluj Napoca
în 2007 a montat la Teatrul Național și la cel Maghiar, la Opera maghiară din
orașul
de pe Someș și la Figura.
În cadrul microstagiunii am văzut spectacolul său cu Trei surori de A.P.Cehov care a propus o versiune interesantă,
incitantă
și contemporană.
Raluca Tulbure: Să începem discuția noastră
referindu-ne la cei 35 de ani ai teatrului Figura.Un teatru mare într-un oraș
mic.
Albu
István: Îmi este
destul de greu să vorbesc, pentru că sunt aici de vreo doi ani și jumătate și,
nici eu nu înțeleg foarte multe lucruri.
R.T.
: V-ați născut aici?
AI: Nu, m-am născut la Sf. Gheorghe, am făcut facultatea,
actorie la Cluj-Napoca, am lucrat la Teatrul Maghiar. E foarte important pentru
istoria teatrului, faptu că în 1984 a venit cineva, pe nume Bocsárdi László
care a strâns în jurul lui niște oameni, curioși le-aș zice eu și care au vrut să
facă ceva.
R.T.: Pentru
comunitate, pentru ei...
AI: Prima dată a fost o trupă de amatori.Ca instituție de
stat există din 1990. Deci, teatrul ar avea două zile de naștere. Ne-am gândit
pe care s-o facem? Apoi, am decis că nu instituția este importantă, ci
momentul.
R.T.: Este vorba de
continuitate într-un oraș cu un număr nu foarte mare de locuitori. Care este
viața unui spectacol? Vă întreb pentru că am aflat că Pietre în buzunar s-a jucat de vreo 48 de
ori, sigur, incluzând și deplasările.
AI: Încercăm cam două stagiuni. Avem în repertoriu 16
spectacole. Facem și un spectacol pe stagiune pentru copii. Avem abonamente
doar pentru copii. Pentru că așa cred că putem prelungi viața spectacolelor,
dar ne dă și o libertate mai mare. Suntem norocoși că jucăm mult și în afara
sediului la festivaluri, turnee.
R.T.: Cu Trei surori,
cred că este mai greu, având în vedere că ați gândit ca fiecare act al
spectacolului să se joace într-o altă locație din teatru (foaier, studio,
scenă, curtea interioară).
AI: Da, suntem invitați la Sf. Gheorghe și o să vedem.
R.T.: Cum a primit
publicul de aici versiunea Dvs. de spectcol? Spuneați la deschidere că el este
învățat cu experimente. Și nu mă refer numai la Trei surori, ci și la Martirii
sau ca texte la Jurnal de droguri sau Pietre în buzunar.
AI: Teatrul Figura este singurul teatru de repertoriu
definit ca teatru experimental în documente. În zilele noastre, nici eu nu știu
ce înseamnă experiment în teatru. Căutăm să aducem scenografi, actori,
regizori, muzicieni care au ceva de spus, ceea ce creează să aibă sens. Că
m-ați întrebat de public? Sunt oameni educați într-o libertate teatrală, au
început să vină tot mai mulți oameni la teatru deși ceea ce facem noi nu este pentru un public larg.
Nici nu vrem asta!Nu vrem să comercializăm produsul nostru.
R.T.: Cum alegeți
textele?
AI: E foarte greu pentru că avem doar 9 actori angajați.
Avem 5-6 premiere pe an, altfel nu putem. În total, suntem 30 de oameni.
R.T.: Ce vă propuneți?
AI: Să fie liniște!
R.T.: E greu să conduceți
un teatru?
AI: Pentru mine este foarte greu. Dar am lângă mine niște
oameni extraordinary și pentru ei merită să merg mai departe. Întotdeauna, am
zis că este o minune că teatrul acesta există. Și, el există datorită omenilor.
Teatrul ăsta fără suflet nu ar exiata.
R.T.: În general,
teatrul nu se poate face fără suflet.
AI: Nu se face, dar există!
R.T.: E grea lupta
cu autoritățile?
AI: Dacă orașul n-are bani, atunci e greu să lupți pentru
teatru. Și, este o realitate că orașul nu are bani. Iar eu, trebuie să lupt în
fiecare zi pentru teatru. De aceea spuneam că doresc ca teatrul să aibă liniște
cu mine sau fără mine.E greu să faci un repertoriu fără să știi ce o să se întâmple mâine.
R.T.: Cred că aveți multe nopți nedormite,
gândindu-vă la teatru șinu e vorba de vreun spectacol pe scena de scândură , ci
pe scena vieții de zi cu zi...
AI:
Se adună...
R.T.: Să vorbim puțin
și de Dvs. Cum se împacă actorul, regizorul cu managerul?
AI: Actorie! Sunt teribil de prost actor, sincer.
R.T.: De unde pasiunea
pentru teatru, pentru actorie?
AI: Am vrut să mă ocup de istorie. În liceu am mers la
concursuri, eram preocupat de istorie. Nu mai țin minte cum am ajuns la teatru.
Am văzut un spectacol al lui Bocsárdi și acolo, cred că s-a întâmplat ceva.
M-am dus la Cluj, am făcut un an de istorie, dar nu l-am terminat. Aveam, însă
mulți prieteni care au dat la actorie. În anul în care am intrat 7 din 10 eram
din Sf. Gheorghe. În anul patru, am încercat cu băieții din clasă, într-o
joacă, Petrecerea lui Mrozek pe care l-am jucat în fiecare teatru din Ardeal.
Apoi, am rămas la Cluj, m-am angajat la lumini, am făcut regie tehnică,
sunet. De fapt, la Teatrul Maghiar, a
fost școala mea de rgie. Am făcut asistență la Tompa Gábor căruia îi sunt
recunoscător că m-a luat lângă el, m-a educat.
R.T.: Ați furat ceva
din meserie...
AI: Am mai lucrat cu Purcărete, cu
Andrei Șerban.
R.T.: Ați montat mult de la Shakespeare la Dostoievski, de la Dürenmatt la
Daniel Key, de la Lorca la Vișniec, de la Caragiale la Genet, de la Racine la
Kroetz, de la Beckett la Thuróczy Katalin, Verdi și mulți alții, dar dacă ar fi
să vă întreb care este cel mai drag spectacol ce mi-ați răspunde, deși pot
anticipa...
AI: Trei surori,
desigur. Interesant e că fiecare spectacol este pentru noi toți, actori,
personal ethnic, regizor ca o premieră. Am lucrat cam vreo 30 de spectacole,
dar m-am gândit mult dacă să mă apuc sau nu de Cehov. Pur și simplu, nu am avut
curaj. De când sunt aici, am avut multe obstacole de înfruntat și, am zis “hai,
fă și pasul ăsta”. La primele repetiții mi-era frică. Și,
acum mi-e frică! E ceva ce știu că n-o să înțeleg niciodată.E atât de profund!
R.T.: Teatrul Figura
organizează și evenimente care au intrat în tradiție, lucru important pentru un
oraș mic.
AI: Un festival de teatru și unul de teatru dans. La
fiecare doi ani, organizăm un festival
dedicat teatrelor limbilor minoritare în cadrul Colocviilor Teatrelor
Minorităților Naționale. Ține 10 zile, cam 23 de spectacole, concerte. E foarte
greu pentru că suntem puțini.
R.T.: Ce-și dorește
managerul în afară de liniște?
AI: Păi, după liniște, bani. După bani îmi doresc niște
întâlniri...
R.T.: Importante! La
ce visează regizorul și managerul Albu István?
AI: Păi, deocamdată, am coșmaruri mai mult. Ele fac parte
din viața de manager.
R.T.: Am vorbit de
vise, de spectacole, de bani, de coșmaruri, dar ce-și dorește omul Albu István?
AI: Tot, liniște pentru a fi sincer cu mine însumi. Și,
timp! Pentru că de când sunt aici nu prea am avut. Simt că nu e sănătos! Iar, cel mai mult îmi
doresc să fiu cu fetița mea, care are 6 ani și locuiește la Cluj.
A sunat telefonul, trebuia să dea un interviu la
radio, așa că m-am strecurat tiptil pe ușă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu