Auzisem despre Teatrul Vienez de copii dar nu știam
prea multe. Un anunț pe facebook despre un spectacol care se juca în sala
Rapsodia mi-a stârnit curiozitatea. Teatrul Vienez pentru copii- Copiii joacă
teatru a fost înființat în 2009 în România de către doamna Sylvia Rotter,
fosta directoare a Teatrului Vienez de Copii și are ca obiectiv dezvoltarea
abilităților de comunicare, gestionării emoțiilor, a spiritului de echipă ale
copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 18 ani. Este o inițiativă privată, în
parteneriat cu Das Wiener Kindertheater din Austria,
asociația Teatrul Vienez de Copii – “Copiii Joacă Teatru”
desfășoară proiectul “Copiii pe scenă”, cu scopul de a atrage copiii și tinerii
spre teatru, ca modalitate educațională și recreativă de petrecere a timpului
liber. Ei sunt aleși în cadrul unor ateliere de selecție unde se fac jocuri de
energizare, respirație, mișcare, ritm, atenție, improvizație, dicție, de
memorie, cântece și lucru pe text. Cel mai important factor pentru selecție
este plăcerea de a participa și implicarea reală în jocurile propuse de actorii
coordonatori: Petre Voicu,
Andreea Grindean, Simona Grumezea, Andrei Bratu, Ruxandra Coman, etc. Teatrul Vienez de
Copii desfășoară un curs de dezvoltare personală prin intermediul
teatrului, nu un curs de formare a copiilor-actori, ceea ce mi se pare o idee
foarte bună pentru viitorul și evoluția lor. Ei mai învață să descifreze
textele clasice, să le înțeleagă, li se deschide și cultivă gustul pentru lectură.
Teatrul Vienez de Copii este
implicat în numeroase proiecte, între care cel mai important este Iniţiativa
Educaţională Naţională, prima iniţiativă public-privată din România în vederea
introducerii teatrului în şcoli şi licee. De asemenea, acest proiect a fost
implementat și în alte orașe din țară (Oradea, Cluj Napoca). Dintre producțiile
jucate de la înființare menționăm: William Shakespeare – Visul unei nopți de vară, Ferdinand Raimund – Țăranul milionar, Jean Anouilh – Balul hoților, Johann Nestroy – Școlarii
neastâmpărați,Willliam Shakespeare – A
12-a noapte, Eugen Labiche – Pușculița,
Ferdinand Raimund – Risipitorul,Carlo
Goldoni – Gâlcevile din Chioggia,
Molière – Bolnavul închipuit.
Parcurgând acestă listă ne dăm seama că e vorba de texte serioase, grele pentru tinerii actori și că nu este doar o
simplă joacă de orgolii.
Spectacolul ultim pus
la Teatrul Vienez pentru Copii este
o nouă provocare: Gaițele de Alexandru Kirițescu cu „veteranii”
trupei, adică tineri și adulți cu vârste cuprinse între 17 și 25 de ani, cei
mai mulți nefiind actori sau studenți la actorie. O satiră socială, cum însuși
autorul ei o numea,“în care m- am străduit, cu adevăr și mânie, să demasc lumea
putredă ce mi se dezvaluise în toată hâda ei goliciune”. “Cuibul de viespi” din casa Anetei
Duduleanu preocupat de bârfe, zvonuri și înmormântări invită la o reflecție
asupra zilelor de azi, când suntem fascinați de datul în spectacol. Atmosfera
lugubră este completată de permaneta plăcere de a face scandal din orice,
indiferența față de suferința Margaretei sau a lui Mircea Aldea, respins și
ținut ca într-o închisoare. Amara
comedie a lui Kirițescu, binecunoscută publicului, cu replici ce au intrat în
limbajul colocvial și care a cunoscut nenumărate variante este pentru tinerii
de la Teatrul Vienez de Copii o
încercare temerară, chiar dacă au jucat Goldoni, Shakespeare sau Molière. Unii
dintre ei au parte de roluri solide de compoziție care le solicită din plin
creativitatea, puterea de concentrare, alții
de travestiuri (ideea nu e nouă, dar atrage după sine hohote de râs).
Sigur că sunt destule “opinteli”
în interpretare, că sunt replici care sună plat, că unii actori se simt
stânjeniți sau copleșiți de rol, dar am remarcat cel puțin trei actori care
mi-au plăcut: Ilinca Ungureanu în Aneta Duduleanu care a jucat cu destulă
dezinvoltură și nuanțat, Cosmin Teodorescu în Zoia, un travesti alcătuit cu
grijă și Andrei Costinescu în hazosul rol al lui Fräulein.
Restul distribuției: Silvia Dinu, Tudor Cosîmbescu, Julia Szabo, Alexandra Novac, Iara Van Kline (semnatara
regiei și a graficii), Călin Deneș (care a conceput alături de Ilinca Ungureanu
și decorul), Alexandru Madaraș, Andrei Andrieș întregesc „tabloul de familie”, fiecare după
puterile lui. A mai fost un personaj ce nu apare nici în text, nici în alte
montări, care nu a ascultat de indicații de regie, ci și-a făcut de cap de unul
singur: curentul. Nu cel electric! Fără puteri
supranaturale sau mașinării complicate, el a mișcat într-un ritm destul de
alert, tablourile agațate în fundal, într-un dans-balans permanent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu