Adrian Tibu este unul dintre cei
mai tineri manageri de teatru din România. Spontan, inventiv, pasionat a
terminat o specializare în management și a făcut practică în organizarea
Festivalului internațional de teatru de la Sibiu. Cu niște ani în urmă, ne-am
întâlnit la o manifestare în Polonia, la Wroclaw și în fața unei halbe de bere,
în centrul orașului am vorbit mult. Sigur că știam despre “isprăvile” lui, mergea voba în
lumea animației despre „hainele cele noi”ale Teatrului Gong. Așa că
după cinci ani de directorat cu realizări notabile, m-am gândit că ar fi
interesant să ne împărtășească din gândurile lui. I-am aruncat mănușa și a
prins-o, răspunzând prompt .
Raluca Tulbure:
Pentru început te-aș ruga să „creionezi”
din câteva linii portretul Teatrului Gong, ajuns și el la vârsta a III-a?
Adrian Tibu:Teatrul
de păpuși și-a făcut apariția la Sibiu din cele mai vechi timpuri când prin
târgurile orașului păpușarii ambulanți îl jucau pe Kasperle, vestit personaj
popular al teatrului de păpuși din Germania. Cu o istorie de promotori ai
teatrului de animație, păpușarii sibieni au format în
1949 o instituție de teatru de păpuși profesionistă, preluată la scurt timp de
Teatrul de Stat Sibiu, ca secție a acestuia, dar cu o denumire proprie și un
sediu propriu: Teatrul de Păpuși Licurici, situat la etajul cinematografului
Arta Victoria Tineretului, actuala locație de pe Alexandru Odobescu. Teatrul
și-a obținut dreptul de a funcționa ca instituție autonomă, cu două secții
distincte: română și germană în 1969, iar în 1997 o dată cu modificarea
categoriilor de vârstă ale publicului, și-a transformat și denumirea în cea
cunoscută publicului astăzi. Astăzi,
Teatrul Gong are peste 60 de spectacole în repertoriu și se simte mai tânăr ca
oricând. Cred că teatrul, de orice fel, nu poate avea vârstă pentru că renaște
cu fiecare proiect și e mai tânăr cu fiecare spectator nou în sala de spectacol.
R.T.:
Când ai venit la conducerea teatrului în
2014, erai cel mai tânăr director de teatru din țară. Cum a fost începutul?
A.T.:Începutul
a fost asumat ca un risc. Nu am vrut să stau foarte mult pe gânduri. Știam că
nu m-aș simți niciodată pregătit cu adevărat, așa că m-am lăsat dus de valul
acestei șanse. Cea mai mare provocare a fost să unesc echipa ca un întreg, și
nu fiecare cu bucățica lui. E trist că în majoritatea teatrelor pentru copii,
actorii se simt mai puțin actori decât cei dintr-un național, iar asta a fost
prima „bubă” pe care am vrut să o vindec, pentru că de multe ori munca unui
păpușar care stă chircit sub scenă cu păpușa ridicată pe braț, joacă cinci
personaje și mai și cântă live, poate fi mult mai complexă. Teatrul Gong nu
avea nicio strategie la început, nici măcar o agenție de bilete, garderobier
sau pe cineva la cabine. Am pornit aproape de la zero, dar cred că a fost mai
bine așa. Mi-ar fi fost mult mai greu să fi schimbat atitudinea oamenilor din
jur, dacă erau foarte antrenați într-o direcție anume.
R.T.:
Ești recunoscut, admirat și invidiat
pentru modul cu totul inovator pe care l-ai impus teatrului, ai dat o altă
dimensiune repertoriului, diversificându-l, îmbogățindu-l cu programe noi. Aș
vrea să dezvolți puțin?
A.T.:
Despre invidie sau repertoriu? Ha-ha. Glumesc! Proiectul meu de management s-a
axat pe cinci programe mari: unul repertorial dedicat secției române și un
altul dedicat secției germane, un program editorial și de documentare, un
program de educație și un program de festivaluri. Prezentăm evenimente zilnic,
de marți până duminică, și am insistat ca teatrul să devină un loc central
pentru petrecerea timpului liber, dar și o locație pentru evenimente conexe cu
mese rotunde, lansări de carte, expoziții, proiecții de film, concerte și gale.
Ne-am deschis porțile către zona independentă pentru a-i sprijini cu o scenă,
astfel încât în jurul teatrului să se dezvolte și o zonă de experiment, pe care
noi, ca instituție publică, nu am putut să ne-o asumăm direct. Cel mai
important pentru mine a fost să aducem regizori importanți alături de care să
creștem actorii, dar și să trasăm o estetică ancorată în lumea tehnologizată
din jurul nostru, cu adaptări ale unor povești clasice ținând cont de
modificările sociale și economice de azi, să dezvoltăm un limbaj contemporan în
discursul public și să explicăm de ce e important să înțelegem că accesul la
cultură e la fel de important ca cel la educație sau la sănătate.
R.T:
Cum a fost „lupta” de cucerire a
publicului? A fost receptiv la schimbare?
A.T.:
Odată cu introducerea biletelor online în 2015, spectacolele au început să se
vândă într-o săptămână de la anunțarea programului. Piața pentru copii, în mod
special, e foarte entuziasmată și receptivă. O provocare o reprezintă, în
schimb, adolescenții, care sunt mai greu de definit și mult mai rebeli. Părinții
par să nu se mai simtă responsabili să îi aducă la teatru după vârsta de 10
ani, dar în același timp un copil la 10-12 ani nu e suficient de matur cât să
aleagă să vină de unul singur la teatru. Iar ca atare am inventat tot felul
discuții între părinți și adolescenți, am invitat în cadrul unor ateliere de
teatru artiști faimoși de la București față de care tinerii să se simtă
motivați să intre în teatru ca o asociere de imagine, astfel încât încet –
încet să îi facem curioși în legătură cu propriile noastre producții.
R.T.:
A fost un an plin de evenimente pentru
teatru, dar, cred că și unul greu. Ce greutăți ai avut, dar care au fost pe
scurt „noutățile”?
A.T.:Trebuie
să vă mărturisesc că a fost cel mai greu an de până acum. Toate mișcările
politice și sociale se reflectă inevitabil și în sectorul nostru, iar criza de
resurse umane și de profesioniști în teatru e tot mai adâncă. Avem multe
proiecte și idei, dar nu avem cu cine le implementa. Se pierd meserii ca cele
de păpușar sau sculptori păpuși. Nu mai avem maeștrii de sunet sau lumini așa
cum cere o scenă de artele spectacolului, dar nici secretari literari în
adevăratul sens al cuvântului, și nici o școală care să formeze noi generații
în această direcție. Și toți par să alerge doar pentru ziua de mâine, fără să
se gândească unde vom fi peste cinci ani. Dar, lăsând la o parte oful meu, 2019
a fost totuși un an bun. Cea mai mare mulțumire am avut-o prin deschiderea unor
noi module de teatru pentru copii cu tulburări de spectru autist sau sindrom
Down. Anul acesta am produs, de asemenea, șase spectacole în premieră, deși
avem doar 12 actori angajați: #prejectfood
în regia lui Robert Bălan, Aschenputtel/Cenușăreasa
în regia Evei Labadi, Frankenstein. Creatura lui Mary în regia
bolivianului Diego Aramburo, Măzărel –
spectacol de caravană după un concept de Aurelia Călinescu, Privighetoarea în regia lui Gavriil
Pinte și Schusch în regiei lui Eszter
Tompa. Cele două festivaluri pilon ale teatrului (Festivalul Tânăr de la Sibiu
și Sibiu Magic Show) au adus la Sibiu peste 250 de artiști invitați din
cincisprezece țări. Mai mult decât atât, am organizat și 170 de workshop-uri,
atât pentru copii, cât și pentru adolescenți și am lansat prima aplicație
pentru mobil a unui teatru din România, ce poate fi descărcată pentru
telefoanele ce operează cu sistem Android sau iOS.
R.T.:
Teatrul Gong are 2 secții, una română și una germană. Care sunt reperele
secției germane și, dacă ideile tale au pătruns și aici?
A.T.:
La Secția Germană încercăm să producem spectacole clasice, cu păpuși și
obiecte. Există o nostalgie a sașilor rămași încă aici, pe care încercăm să o
susținem ca o tradiție vie. În același timp, foarte mulți copii români sunt
trimiși la școli în limba germană la Sibiu, așadar încercăm să prezentăm
spectacole pe baza unor texte ce se studiază la clasă pentru a veni în ajutorul
învățătoarelor, oferind un suport pedagogic pentru o mai bună înțelegere a unei
povești.
R.T.:
Ce spectacole ale TG ai recomanda unui om iubitor de teatru, curios?
A.T:
Mi-e foarte greu să fac asta. Dar cu siguranță, ca experiențe unice în țară,
sunt de neratat:Regulile Jocului în
regia lui Yann Verburgh, o montare impresionantă despre forța distrugătoare a
războaielor și puterea salvatoare a imaginației, un text de teatru politic pe
înțelesul celor mai mici, inspirat din bombardamentele din Siria sau emigranții
ce intră în Europa prin Mediterană, sau Visând
Glasuri spectacolul care aduce pe scenă în rolurile principale doi copii
surdo-muți ce explorează bogăția și plasticitatea semnelor într-o montare
emoționantă despre oamenii din jurul nostru pe care îi cunoaștem prea puțin,
despre vise și frici, într-un limbaj accesibil atât celor mici, cât și celor cu
deficiențe de auz.
R.T.:
Să vorbim puțin de omul Adrian Tibu. Cum
te-ai caracteriza?
A.T.:
Pfua, mi-e foarte greu să vorbesc despre mine... Dar să știți că sunt un om
simplu, uneori chiar puțin alienat. O singura lingură de Nutella mă poate face
cel mai fericit om de pe lume! Cred că e important să ne distragem uneori
atenția pentru că la un moment dat tot ceea ce prețuim, fie că e vorba de
soare, Shakespeare, Murakami, James Blake sau umbra unui copac vor dispărea.
R.T.:
Mi se pare că ai o energie inepuizabilă,
ești ca un argint viu. Tu nu obosești?
A.T.: În ultima vreme
simt că am obosit. Am obosit să o tot luăm de la zero pentru că ceea ce am
vorbit ieri, nu mai e valabil azi. Sistemul public poate fi foarte obositor,
dar ne reîncărcăm rapid de la copiii care aleargă, de exemplu, în foaier și strigă
„ce frumos e la teatru!”.
R.T.:
Mai crezi în basme?
A.T.: Cred cu tărie că
poveștile ne aduc împreună și ne pot salva!
R.T.:
Cum era Adrian Tibu copil? Ce visa?
A.T.:Am
fost foarte cuminte, aș spune un elev destul de tocilar, dar îmi plăcea să
citesc și să fac curat, eram chiar obsesiv-compulsiv cu asta. Într-o vară mi-am
dat ușa de la cameră jos ca să o vopsesc pentru că avea o zgârietură. Aveam 11
ani, a trebuit să vină taică-meu să mă ajute după ce m-a găsit acasă nervos
fiindcă nu mai terminam de dat cu șmirghelul.
R.T.:
Mai ai timp pentru alte pasiuni sau
teatrul îți mănâncă tot timpul și energia?
A.T.: Uneori îmi fac
griji că îmi mănâncă și sănătatea! Eu cred cu tărie că aici, la Gong, definim
generații, iar responsabilitatea noastră e cu atât mai mare, așa că sunt
motivat să îmi găsesc energia. Atunci când reușesc să am o zi liberă prefer să
zac, să stau în tihnă alături de prieteni și de multe ori să nu mai trebuiască
să răspund la telefon. Nu îmi place telefonul mobil și ideea că poți fi întrerupt
și găsit tot timpul. În vacanță nu pot trece peste o fugă la mare. Fără mare nu
cred că aș putea să mă reîncarc pentru noi provocări.
R.T.:
Dacă ar fi să dai o definiție teatrului
de animație, care ar fi?
A.T.:
Un loc magic, în care spectatorii devin super-eroi.
R.T.:
Care sunt criteriile după care trasezi
liniile repertoriului pentru copii, adolescenți și, mai nou, pentru bebeluși?
A.T.:
Marea provocare într-un teatru pentru public tânăr sunt înțelegerea mentalului
și a nevoilor specifice unui public extrem de segmentat. Un copil de 8 ani
reacționează cu totul diferit față de unul de 5 sau 11 ani, deși diferența de
vârstă e relativ mică. Pentru bebeluși încercăm să creăm o lume senzorială a
formelor și culorilor ca o introducere în animație, pentru copii ne propunem să
promovăm diversitatea teatrului de animație aducând pe scenă noi tehnologii,
iar pentru adolescenți încercăm să scriem texte noi, într-un limbaj contemporan
care să facă o cronică provocatoare asupra lumii din jurul nostru și să vorbim
pe bune despre ce ne place și ce nu ne place la lumea asta. Dar indiferent de
categoria de vârstă, linia empatiei e suverană. Avem nevoie de empatie mai mult
decât oricând, iar teatrul o face atât de bine pentru că e viu, iar animația
mută limitele imaginației spre infinitul posibilităților.
R.T.:
Cum vezi teatrul pentru copii azi? Crezi
că este în criză?
A.T.:
M-am săturat de infantilism atunci când vine vorba de producții pentru copii,
uneori în teatrele din România te simți ca la o serbare școlară ieftină, iar
cei mici sunt mult mai inteligenți decât credem noi, adulții. Pentru mine e
îngrijorător, totodată, că nu există programe coerente, sustenabile, pentru
adolescenți. Am sentimentul că acest segment a fost neglijat, deși poate fi una
dintre cele mai energizante piețe având în vedere caracteristicele vârstei în
căutarea unei identități. Dar cred că avem nevoie uneori de crize pentru a ne
trezi la realitate. În ultimii ani lucrurile s-au schimbat vizibil și avem tot
mai multe teatre ancorate în dezvoltarea unui nou public.
R.T.:
Mai are teatrul o funcție educativă?
A.T.:
La teatru, inevitabil, un spectator nu poate fi pasiv. E adevărat că stai
confortabil într-un scaun, dar în fața ta e ceva viu și nu ai cum să nu te pui
în locul unui personaj sau să îți pui întrebări despre o situație, iar ca atare
teatrul are această forță incredibilă de a forma. Dar, care poate fi cu dublu
tăiș.
R.T.:
Faptul că ai transformat Teatrul Gong
într-o rețetă de succes este una specifică vouă sau poate fi „împrumutată”?
A.T.:
Orice poate fi copiat și e firesc să fie așa. Cheia unei bune copii e
inteligența de a te adapta la contextul local, de a cunoaște mediul și nevoile
din jur. Luat dintr-un loc într-altul un model nu supraviețuiește, dar adaptat
într-un context sau limite, poate avea succes.
R.T.:
E ușor sau greu să fii căpitanul unei
corăbii ce plutește când în ape tulburi, când în ape limpezi?
A.T.:
În general, lucrul cu oamenii e complicat, și avem tendința asta de a ne
complica inutil viața. Dar atâta vreme cât mai amuz de anumite situații, cred
că va fi bine. Când o să îmi pierd umorul va veni și vremea să mă retrag,
fiindcă ușor nu va fi niciodată.
R.T.:
Vreau să insistăm un pic pe latura
socială (autism, anti bullying) a repertoriului, pentru că nu sunt multe teatre
care se ocupă de problemele reale ale adolescenților?
A.T.:
Pe adolescenți nu îi mai poți păcăli cu Albă
ca Zăpada, ei vor să se identifice, să fie despre ei și să fie așa cum
vorbesc în pauza dintre ore. Ne adaptăm. În același timp, teatrul trebuie să
fie pentru toată lumea, iar ca atare insistăm să aducem în discuții anumite
tipologii pentru a atrage un semnal de alarmă, dar și pentru a realiza o
anumită incluziune. Mărturisesc că am început aceste proiecte dintr-o jenă
personală: la un spectacol am avut un copil care nu a stat decât pe burtă, să
se joace cu lumina de la o contratreaptă, și nu am știut cum să reacționez
pentru că nu am fost niciodată în contact cu persoane ce văd lumea un pic
diferit față de restul. O soluție poate fi tocmai acest dialog în teatru, în a
aduce grupuri diferite care să interacționeze ca o obișnuință.
R.T.:
Și, te voi întreba și pe tine, ce întreb
mai pe toată lumea. Dacă ai dispune de puteri magice ce ai face cu ele?
A.T.:Aș
face răbdare la borcan. „Timp!? Tu fugi după timp,
Pălărierul şi Iepurele de Martie sunt prizonierii lui, Tweedledum şi Tweedledee nu au niciodată destul timp... Dacă Timpul ar fi cu adevărat o fiinţă vie,
Aţi face mai bine să-l lăsaţi liniştit,
Ar înceta să vă mai ia minţile.” Acesta e un citat de Yann Verburgh, autorul textului nostru „Alice” și montat la scenă de Eugen Jebeleanu. Asta aș vrea să fie puterea mea magică, să le dau oamenilor răbdare cu timpul.
Pălărierul şi Iepurele de Martie sunt prizonierii lui, Tweedledum şi Tweedledee nu au niciodată destul timp... Dacă Timpul ar fi cu adevărat o fiinţă vie,
Aţi face mai bine să-l lăsaţi liniştit,
Ar înceta să vă mai ia minţile.” Acesta e un citat de Yann Verburgh, autorul textului nostru „Alice” și montat la scenă de Eugen Jebeleanu. Asta aș vrea să fie puterea mea magică, să le dau oamenilor răbdare cu timpul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu