Matei Vișniec, cel mai jucat
dramaturg român la nivel național, dar și internațional este, în ultimul timp,
foarte căutat și de teatrele de animație. De ce? Pentru că simțul poetic al
autorului crează o lume aparte, în care fantezia circulă liber, sensibilitatea
mesajelor este în contrast cu lumea în care trăim sau cu cea virtuală care
cucerește copilul. Gingășia și poezia sunt lucruri din ce în ce mai rare în
epoca rigidă a digitalului. În repertoriul oricărui teatru, numele lui Vișniec
este o garanție care trebuie dublată neapărat de talentul și creativitatea
regizorului sau al scenografului, al actorilor mânuitori. Textele lui nu sunt
păpușărești, dar oferă posibilități de folosire a mijloacelor speecifice
animației. Omul de zăpadă care voia să
întălnească soarele (București, Botoșani, Chișinău), Extraterestrul care își dorea ca amintire o pijama (Ploiești,
Timișoara, Suceava), Regele supărat de
claun (Alba Iulia), Degetul poznaș(Teatrul
Municipal Baia Mare- secția păpuși sau Capra
cea bună, lupul cel rău, iedul cel mic și cumătra caprei (Chișinău) sunt
dovada că textele bine scrise, cu subiecte interesante care hrănesc imaginația
regizorilor, dar și a copiilor pot constitui baza unor repertorii care să
cultive limba română literară, fără trivialități sau o actualizări forțate,
fără didacticismul de care suferă multe din spectacolele teatrelor de animație.Textele
lui Matei Vișniec se adresează și părinților, dându-le posibilitatea de a bate
din nou la porțile copilăriei, dar și al unui joc de-a râsu’plânsu’, al unei
reflecții profunde.
Spectacolul
Teatrului Merlin din Timișoara cu Extraterestrul
care își dorea ca amintire o pijama, pus în scenă de Bérés László are un
ritm alert, energia interpreților personajelor copii este debordantă. Textul
este o radiografie poetică despre relația copii- părinți, despre copleșitorul
dor după părinții plecați spre alte zări să muncească, despre responsabilitatea
bunicilor. “O
poveste de adormit copii și de ...trezit ușor părinții”, măcinați și ei de dor,
dar conștienți că sacrificiul lor nu este în van. Este actualitatea crudă a
zilelor noastre, a copiilor care adorm plângând de dor, a părinților care se
trezesc cu gândul la acel unic „acasă”. Scenograful Bajko Attila
a imaginat un extraterestru haios, chiar prietenos, în două dimensiuni (păpușă
și actor), cu fel de fel de lumințe, cu trei mânuțe “una ca să pot arăta spre trecut, alta ca să pot arăta spre prezent şi
alta ca să pot arăta spre viitor…”, un decor ce recompune o cameră de
copii, cu rafturi pline de zeci de jucării unde Eliza, Adrian și Manuela au
lumea lor și aranjate ordonat de o bunică depășită de responsabilități, ușor
tristă și care se străduiește să vegheze asupra poznașilor nepoței.Un perete
este dominat de o hartă a orașului Torino care se va transforma într-o scenă în
care personajele marionete vor evolua la fel ca și ecranul cu casa neterminată
în care se va muta familia reunită atunci când va fi gata (altă imagine). Scenografia
atent concepută conturează acel univers al copilăriei care poate ascunde în spatele
jucăriilor, secrete doar de copii știute și este completată de costumele
semnate de Szélyes Andrea. Extraterestrul află o mulțime de lucruri despre
lumea în care a pătruns, are puteri magice, le poate îndeplini dorințele deloc
copilărești. În lumea lui nu există părinți, el nu știe ce înseamnă căldura
mamei sau grija bunicii și singura lui dorință este să ia ca amintire o
banală...pijama. Un alt element important al spectacolului este muzica lui Cári
Tibor plină de vitalitate, exuberanță antrenând și copiii din public,de altfel,
participanți activi la acțiune.Cei trei copii sunt interpretați de Jasmina
Mitrici, Victoria Rusu, Ștefan Roman, care cântă, dansează, mânuiesc. Regizorul
a îmbinat jocul actorilor cu mânuirea marionetelor și păpușilor, îmbinând în
mod fericit atuurile teatrului tradițional cu mijloacele moderne, folosite cu
moderație. O mențiune specială pentru momentul dansului bunicii, foarte bine
punctat de Maria Gornic. Alături de cei amintiți mai apar Marko Adzic, Corina
Dohanici.
Extraterestrul
pleacă în lumea lui, copiii vor dormi fericiți vegheați de căldura mamei, iar
noi, adulții, ne vom trezi ușor, cum zice autorul, dorindu-ne în sinea noastră
un extraterestru care să ne ofere vise, povești.
Spectacolul
a fost prezentat în cadrul Festivalului Internațional al Teatrului Contemporan
de Animație ImPuls organizat de Teatrul de Animație Țăndărică București în
perioada 12-19 septembrie 2019 și a obținut:Premiul pentru interpretare:
Jasmina Mitrici, Ștefan Roman și Victoria Rusu, Premiul pentru regie: Béres
László.
PS.
Vreau să cred că a fost un accident comunicarea greoaie avută cu teatrul. Am
înțeles „avalanșa” de evenimente dintr-o perioadă scurtă de timp, am avut răbdare
și eram la un pas să renunț, dar m-am gândit că ar fi păcat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu