Carmen este ca argintul viu, de un
umor și bună dispoziție molipsitoare. Angajată la începutul anilor 70 la
Teatrul de păpuși din Ploiești, a jucat roluri multe și diverse, a obținut
premii la diverse competiții interne, a participat la turnee în multe colțuri
ale lumii și face parte din acea generație de păpușari dăruiți trup și suflet
meseriei și publicului. Pentru ei păpușăria se face cu sânge, cu trudă, cu
migală, cu multă, multă muncă, cu răbdare, cu renunțări. La titluri de
spectacole menționate de ea în interviu aș mai adăuga:rolulitular din Pinocchio, pentru care a primit un
premiu de mânuire la Festivalul Gulliver de la Galați (2009), Baba din Fata babei și fata Moșului, Mama din Lampa lui Alladin,Piticul din Sinbad marinarul,etc.
Raluca
Tulbure: Pentru început ți-aș
propune să ne referim la copilăria ta. Ca să înțelegem de unde a răsărit artistul
păpușar Carmen Bogdan?
Carmen Bogdan: Totul a început din timpul
școlii, atunci când m-am înscris la Cercul de Artă Dramatică al Palatului
Copiilor din Ploiești (fostul Palat al Pionierilor). Profesorul care preda
atunci, domnul Alexandru Pandele, mi-a remarcat vocea și mi-a spus că aș fi
potrivită pentru teatrul de păpuși. Peste ani, m-am reîntâlnit cu domnul
profesor Pandele și m-a întrebat ce am făcut cu vocea mea. Întâmplarea a fost
ca la teatru în perioada aceea era un post disponibil. Am intrat în concurs sub
îndrumarea domnului profesor și norocul mi-a
surâs.
R.T.: Cum te-ai caracteriza în câteva cuvinte?
R.T.: Cum te-ai caracteriza în câteva cuvinte?
C.B.: Un om
cu puțin din toate.
R.T.: Tu ai ales teatrul sau el te-a ales pe tine?
C.B.: Pot
spune că alegerea a venit din ambele direcții.
R.T.: În cazul în care ar exista o rețeta după care se plămădește un păpușar adevărat
care ar fi după tine aceasta?
C.B.: Consider
că seriozitatea și munca alături de talent sunt ingredientele cheie pentru un
păpușar adevărat.
R.T.: Când afli că faci parte din distribuția unui
spectacol, care este etapa care te solicită cel mai mult, care îți place cel
mai mult?
C.B.: Solicitarea
cea mai mare este munca efectivă cu păpușa, dar această muncă dă roade atunci
când observ că am reușit să transmit păpușii ceea ce am dorit. Aceasta este și
etapa care îmi dă cele mai mari satisfacții în meserie.
R.T.: Crezi că actorului păpușar îi trebuie
calități în plus față de cele ale unui actor de dramatic?
C.B.: Rolul cel mai important al unui actor păpușar este
acela de a da viață unei păpuși cu o forță aparte. Consider că acest lucru
diferențiază un actor păpușar de un actor dramatic.
R.T.:
În cei
40 de ani de activitate pe aceiași scenă ai jucat multe roluri mari și mici. Dacă ai alege cu inima care ar fi titlurile
care ți-au plăcut și ți-au dat satisfacții?
C.B.: Inima rece, Drum de stele, ambele în regia lui Cristian Pepino, Peter Pan regizat de Cristian Mitescu, Pinocchio, Cai verzi pe pereti, Fantoma din
Canterville, puse în scenă de Gabriel Apostol, Fata babei și fata moșului,
în regia lui Daniel Stanciu și multe altele iubite de sufletul meu.
R.T.: Ți-ai
dorit vreodată un rol anume? Ți s-a întâmplat
să refuzi sau să nu-ți placă rolul atribuit?
C.B.: Nu am
refuzat niciodată un rol. Toate rolurile le-am jucat cu plăcere.
R.T.: Ce importanță au premiile pentru tine?
C.B.: Consider
că premiile sunt o recunoaștere a muncii și talentului fiecăruia dintre noi.
R.T.: Ce crezi că-i trebuie copilului de azi ca
să-i placă un spectacol? Spectacole tradiționale cu păpuși și marionete sau cu
actori la vedere, cu proiecții,3D?
C.B.: Copilul
de astăzi ar acepta orice, dar din
punctul meu de vedere din fiecare teatru nu ar trebui să lipsească spectacolul
tradițional.
R.T.: Care ar
trebui să fie relația actor- regizor? Colaborare, supunere, cooperare,
încredere?
C.B.: Cred că
o relație sănătoasă și prosperă se bazează pe colaborare și încredere.
R.T.: Toți regretăm în viață sau în profesie câte ceva, tu ai
regrete?
C.B.: Nici
unul. Iubesc enorm meseria de actor păpușar.
R.T.: Spune-mi trei
lucruri care te fac fericită?
C.B.: Reușita
unui spectacol, al unui rol și aplauzele.
R.T.: Pentru că mi-ai răspuns la întrebarea legată
de relația actor-regizor acum, te-aș întreba ce fel de actriță ești în
ecuația: actor- scenograf-constructor de păpuși?
C.B.: Sunt un actor maleabil, dar în același timp cu anumite
pretenții.
R.T.: Ai avut idoli
sau modele?
C.B.: Da, Gigi Nicolau, Marcela Fenato, Peter Janos. De foarte
multe ori, am fost inspirată și de generația tânără.
R.T.: Pentru că spuneai că ai fost inspirată și de
cei tineri, te-aș întreba atunci care ar
fi învățăturile tale către tinerii ce aleg meseria de păpușar?
C.B.: Munca
și seriozitatea.
R.T.: Pentru o
actriță este greu sau ușor să găsească drumul drept între viața profesională și
cea personală?
C.B.: Înțelepciunea
și dragostea au fost cele două elemente după care m-am ghidat în viață.
R.T.: Actorul
trebuie să aibă talent, șansă sau și una și alta?
C.B.: În
viață ca și în orice domeniu. ambele au un rol important.
R.T.: Există vreo
întrebare pe care nu am pus-o și ai fi dorit să-mi oferi un răspuns?
C.B.: Nu.
R.T.: De obicei
întrebarea de final este una pe care o pun actorilor păpușari, cei care prin
natura meseriei pot face tot felul de scamatorii. Dacă ai avea o baghetă
magică, ce ai face cu ea?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu