“Nimeni nu e singur, dacă ai prieteni” este replica de
final din spectacolul Zaharashka
de
la Unteatru. Un îndemn greu de înțeles în vremurile dificile prin care trecem
când tocmai singurătatea casei tale este recomandată. Dar prietenii adevărați
există, chiar și virtual sau telefonic.
Cine
e Zaharashka? Este o fetiță care nu-și dorește nimic altceva decât să “prindă lucrurile mici care cad din cer”, să aibă ceva
mic, foarte mic, dar nu neînsemnat, niște fulgi de nea, pe care noi, adulții
nu-i mai vedem, nu ne mai bucurăm de ei, ne ferim. “Oamenilor le e greu să vadă
lucrurile care cad din cer. Lucrurile mici se văd de cei care au o inimă mare”.
Zaharashka
pornește într-o călătorie spre Polul Nord unde aflase ea că s-ar putea să
găsească fulgii. Primește în dar un aparat de fotografiat ca să poată
imortaliza fulgii de nea. Frunza de toamnă, melcii- comentatori care dansează
(bine executat dansul pe celebra melodie Volare), copacul care trebuie udat cu
lacrimi ca să nu moară, florea de cireș care era prietenă cu ploaia sunt
elementele acestei povești imaginate de Lavinia Pop-Coman. O poveste sensibilă,
emoționantă prin simplitatea ei, dar care are un mesaj clar: mici sau mari
trebuie să iubim natura, să avem grijă de ea, să ne bucurăm de lucrurile mici
ce, aparent, par fără importanță.
De
ce Zaharashka? De unde vine numele ei?
De la numele unui celebru păpușar rus, Vladimir Zakharov născut în Siberia, la
Tomsk unde a înființat un teatru de păpuși. Nimic extraordinar! Dar, artistul
care a fost și la Festivalul internațional ImPuls, organizat de Teatrul
Țăndărică, în 2018 și unde a ținut și un workshop extrem de interesant, a murit
în 2019 într-un incediu izbucnit în atelier, încercând să-și salveze păpușile.
El a inventat un sistem „wrist puppet” (păpușa la încheietura mâinii).
Mecanismul de mânuire este la încheietură, o “încrengătură de fire atașate la
cap și brațe” și păpușa, de dimensiuni mici, poate îndoi brațele, clipi, mișca
degetele, deschide pumnul. Păpușa este construită din rădăcini de pin siberian.
Așa e și Zaharashka!
Cele
două mânuitoare, Lavinia Pop-Coman și Ana Crăciun- Lambru au și un teatru
propriu Free Puppet Theatre, nu sunt la prima încercare (despre precedentul
spectacol Iepurele Alb am scris mai pe
larg într-un număr trecut) se dovedesc atente la detalii (restul păpușilor le
aparțin), au inventivitate, dar și puterea de a merge mai departe pe un teren
destul de nesigur, ca cel al independenților, de a se lupta pentru că iubesc
ceea ce fac. Spectacolul Zaharashka
este un exemplu în acest sens, fără mare montare sau decoruri sofisticate, este
corect, simplu, păpușărește și transmite căldură prin simplitatea poveștii și
mesajului ușor de descifrat.
Ana Crăciun Lambru declara că: „Îmi
place să mă joc! M-am jucat toată copilăria, inventând personaje și scenarii.
Apoi am descoperit că și la Facultate te poți juca! Mai serios, cu mai multe
reguli și cunoștințe, însă tot joacă era.(...) Cred cu tărie că teatrul de
păpuși poate face lumea mai bună”. Colega ei, Lavinia Pop Coman mărturisea că: «Păpușile m-au fascinat încă din
facultate, așa că, în 2016, cu ajutorul unui prieten, am confecționat primele
mele păpuși. Erau 2 marionete din eșarfe, Eva și Alfred, cu care am reușit să
fac un street performance. Așa a început călătoria mea în lumea
„păpușăritului”. Un an mai târziu, am ajuns în Siberia, unde, maestrul Vladimir
Zakharov m-a învățat să construiesc o păpușă cu un sistem unic în lume și așa,
cu ajutorul, lui am făurit-o pe Zaharashka. Primul meu gând, când am început să
fiu păpușar, a fost dorința de a-i face pe oameni să zâmbească atunci când nici
măcar nu se așteaptă. Astăzi, scopul meu este ca oamenii să ajungă să vadă în
viața unei păpuși sufletul păpușarului și să se regăsească în poveștile pe care
le spunem. Ceea ce mă mulțumește cel mai mult este atunci când aud pe cineva
spunând „Wow, e vie!”». Apropo de acestă frază, m-am uitat atent la mânuirea
eroinei principale și s-a văzut, cum datorită mecanismului, a deschis pumnul să
prindă fulgul de nea.
Am
urmărit spectacolul live, dar de acasă. Deși nu sunt adepta transmisiilor de
acest gen sau a teatrului înregistrat, dar ținând cont de condițiile speciale
prin care trecem și a faptului că independenții trebuie să supraviețuiască
într-un fel, am acceptat ideea celor de la Unteatru. Transmisia live este,
evident, altceva decât o înregistrare ( practică folosită de multe teatre),
este cu bilet de intrare. Sigur, lipsește emoția ta ca spectator direct, dar și
legătura actorului cu publicul, cu reacțiile lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu