vineri, 12 iunie 2020

Teatrul în vremea pandemiei-opinii


Fac parte din generația care a crescut și cu cheia de gât, dar și cu “cutia din perete” care “cânta”, adică emitea, printre altele, Noapte bună, copii și Teatrul radiofonic. Ascultam fascinată piese de teatru cu actori mari, înregistrări din fonoteca de aur și așa mi-am format cultura teatrală, mi s-a deschis gustul pentru Thalia, am început să merg la teatru.
         Mi-au venit în minte amintirile din copilărie, când în aceste vremuri de “răstriște și jale”, teatrele s-au închis și multe dintre ele au recurs la transmiterea online a unor spectacole din repertoriu. Sigur că, a compara teatrul radiofonic sau teatrul tv cu transmiterea online, nu prea se potrivește. Nu sunt adepta vizionării înregistrărilor de spectacole, din motive întemeiate și, să zicem, clasice. O înregistrare nu are emoția vizionării directe, a legăturii dintre scenă și sală, a reacțiilor reciproce spectator-actor. Nu trebuie neglijată nici problema dreptului de autor sau calitatea înregistrărilor. Multe dintre ele sunt făcute pentru circuitul intern, filmate fără o știință exactă a unui spectacol înregistrat cu camera și operatori profesioniști. Și, totuși, practica impusă de condițiile pandemiei a prins, multe spectacole având mii de vizualizări. Este un mod de a ține copiii ocupați un timp, adulții la fel, de a vedea sau revedea spectacole, de a ne stârni curiozitatea, de a ne pune la curent cu ce se face la nivel național.
         O excepție face Unteatru care transmite live, având o pregătire tehnică de bună calitate și care, independent fiind, are nevoie de susținere.
         Am făcut o introducere lungă împărtășind o opinie care îmi aparține și pentru a povesti, de fapt, prima experiență de acest gen. Am început “călătoria” cu un spectacol de copii, Copacul cu jucării al Teatrului Țăndărică. Pornind de la o idée a lui A.A. Milne, Liliana Gavrilescu și Daniel Chirilă au imaginat un scenariu simplu și care lasă finalul la imaginația spectatorului. Radu vine acasă după o absență și regăsește jucăriile copilăriei și pe care le credea pierdute, adăpostite în beciul casei. Ursulețul iubit, jucăria preferată dăruită de tatăl său este un fel de Radu copil și îl plimbă în vis prin curtea casei, unde se juca când era copil fiind într-un copac. Fiecare jucărie, prieten drag de joacă, vine în vis și îl ajută să rememoreze unele amintiri, episoade demult uitate. Numai că, finalul e cam abrupt: Radu visează liniștit! Și, noi ieșim cuminți să nu-l trezim! Decorul lui Marian Sandu, păpușile, muzica lui Cari Tibor crează o atmosferă colorată. Mesajul este că nimeni nu e singur având prieteni și că, oricând putem deveni copii, mai ales în momente grele, apelând la un joc de imaginație. Pentru că spectacolul este doar un joc, fără filozofii pretențioase.
“Călătoria” mea teatrală a continuat cu spectacole de la Metropolitan, Opera din Paris sau câte și mai câte. Sper ca să fim învingători și să ne reîntâlnim la teatru!

XXX

Stăm acasă, izolați precum Robinson Crusoe, nu pe o insulă pustie, ci între pereții casei noastre, singuri sau cu o mică parte a familiei. Singurul oaspete pe care putem să-l primim fără mască și mănuși, fără să ținem cont de distanța regulamentară este teatrul online. Fie că suntem de acord, fie că nu suntem de acord cu vizionarea spectacolelor înregistrate, trebuie să recunoaștem că este o formulă care a prins. Iubitorii de teatru au prilejul să vadă sau să revadă spectacole din toată țara de teatru, operă, balet, pentru copii, precum și spectacole prezentate de cele mai cunoscute companii străine, lucru care în condiții normale este imposibil.  Profitând de această oportunitate am făcut slalom printre teatrele pentru cei mai mici spectatori. Am încercat să-mi fac o planificare pe zile pentru a urmări acele spectacole pe care nu le văzusem. În cele ce urmează voi încerca să trag niște concluzii.
Fiecare teatru pentru copii și tineret, de animație sau de păpuși și-a făcut o “strategie”, a stabilit un program care a fost adaptat sau îmbunătățit în funcție și de părerile, propunerile părinților. Sunt teatre care ”joacă” aproape zilnic, altele doar la sfârșit de săptămână, fie dimineața  și după amiază sau doar o singură zi pentru a acoperi o arie cât mai largă și a oferi posibilitatea și copiilor români ce trăiesc pe alte meridiane să le urmărească. De exemplu, Institutul Cultural “Dimitrie Cantemir” de la Istanbul preia reprezentațiile Teatrului Țăndărică. Programul teatrelor cuprinde spectacole din arhivă sau din repertoriul curent. Aici apare o problemă: unele înregistrări sunt foarte slabe din punct de vedere tehnic (fie nu se vede din cauză că lumina din spectacol nu e adaptată pentru o filmare, fie sunetul e prea puternic, fondul muzical acoperind actorii, fie se întrerupe), doar unele spectacole sunt filmate cu mai multe camere.
Încerc să sintetizez ce am văzut, fără să fac o cronică propriu zisă. Din punct de vedere repertorial, multe titluri se regăsesc la mai multe teatre. Am văzut Cenușăreasa de la Teatrul Puck din Cluj, versiune semnată de Mona Marian, cu marionete de mici dimensiuni, dar expresive în contrast cu statura actorilor (doar trei) și unde se regăsesc trimiteri la Commedia dell’arte (gen predilect al regizoarei). Același titlu apare și în repertoriul de la Țădărică într-o variantă modernă semnată de Felix Alexa și care pare gândită mai mult pentru părinți decât pentru copii, cu păpuși mari (surorile vitrege și mama fiind caricaturizate, sumar îmbrăcate, iar tatăl Cenușăresei este prototipul de intelectual, mereu cu o carte în mână și care seamănă izbitor cu un personaj real, Horia Roman Patapievici). Apoi, Muck cel mic și Mica Sirenă (Teatrul Prichidel din Alba Iulia), Peter Pan (Teatrul Gulliver din Galați), Tom Degețel (Teatrul Țăndărică și Teatrul Arlechino din Brașov), 20000 de leghe sub mări (Teatrul Arcadia din Oradea, un spectacol 3D la sediu), Tinerețe fără bătrânețe și Noua poveste a Scufiței Roșii (în care lupul nu e nici rău, nici viclean, se joacă cu Scufița Roșie jocuri de copii, cântă și dansează, nu o mănâncă pe bunică, vânătorul nu mai apare) de la Teatrul Merlin din Timișoara. Cu mici excepții, spectacole sunt croite pe un “calapod” asemănător și bine cunoscut: textul poveștii clasice modernizat cosmetizat, cu aluzii luate din viața de zi cu zi. Sigur că  trebuie să se țină cont că acum  digitalul, calculatorul, telefonul mobil sau tableta sunt accesoriile copiilor încă din primii ani de viață și că Făt Frumos sau Ileana Cosânzeana sunt depășiți de eroi moderni ca Harry Potter, dar forma în care este recitit un basm clasic este, uneori mult prea facilă. Proiecția e nelipsită din marea majoritate a spectacolelor vizionate, iar muzica de la primele acorduri presupune bătăi din palme. Aceste aspecte crează monotonia multor producții pentru copii. Cei mici se bucură de teatru, participă la acțiune, interacționează cu actorii, pleacă fericiți. Avantajul online-ului este că vizualizările pot fi de ordinul zecilor de mii, că spectacolele mai pot fi vizionate și după terminarea transmisiei un timp.
Tot online-ul i-a pus la treabă pe păpușari: unii fac zilnic numere de câteva minute pe covorul din sufragerie sau în bucătărie, alții citesc povești sau, cum sunt Nuți și Sorin Dorobanțu de la Teatrul  clasic Ioan Slavici, secția marionete din Arad, care și-au transformat garajul în Teatrul de păpuși de acasă și spun povești seara. Sigur că este un paleativ care nu e teatru propriu zis, ci doar o alternativă de a-i face pe cei mici să nu simtă atât de acut izolarea și “lipsa de aer”.
        

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu