duminică, 30 ianuarie 2022

Cădere liberă

 


După ce spectacolul Tiadora al Teatrului Bacovia” din Bacău a fost nominalizat la Gala UNITER 2020, la categoria cea mai bună actriță în rol principal (Eliza Noemi Judeu), a fost inclus și în Festivalul Național de Teatru, ediția online.

Tiadora este o monodramă după Maria Manolescu Borșa, text câștigător al Concursului de Dramaturgie Monodramă, ediția 2019. Sorin Militaru, aflat la a patra colaborare cu teatrul băcăuan, și-a asumat regia spectacolului, despre al cărui text spunea că este: “plin de sensuri și plin de profunzime umană, un text foarte sensibil, care, din punctul meu de vedere, vorbește despre eliberarea sufletului, când omul se salvează practic de la  viață, prin sinucidere. Deci e un spectacol despre suflet, despre eliberare, despre momentul în care corpul devine mult prea dureros și sufletul își găsește drumul său”. Un text intens, plin de înțelesuri, care are o poeziea lui, ușor sarcastic, care te sperie prin povestea lui și îți lasă un gust amar.Este vorba despre violența domestică, despre agresiunea fizică, psihică, morală a femeii, despre “căderea liberă”, atunci când limita suportabilului devine insurmontabilă.

Cine e Tiadora? Un personaj de telenovelă, așa cum ar indica numele? Nu, e femeia obișnuită, a cărei viață a ajuns într-un punct mort. Suntem față-n față cu o femeie care a ajuns la capăt de drum, care alege sinuciderea ca mod de a scăpa. Ultimele clipe din viața unui om, imaginile se succed una după alta, o viață trăită într-o clipă.

“Nu, nu regret nimic”, pare să spună Tiadora. Înțelegem că a avut un destin chinuit, dar nu regretă, ci își asumă faptele, deciziile. Pe bărbatul ei “puternic ca o stâncă” l-a iubit din momentul în care l-a cunoscut. L-a iubit chiar și când o bătea. A rămas lângă el pentru că spera ca iubirea ei să-l schimbe, să-l facă mai bun. Un asemenea bărbat poate deveni mai bun? Merita să îndure?

În drumul ei de la etajul opt până la parter, în cădere, analizează fiecare etaj, sinonim cu o etapă din viața ei, cu vecinii ei. Există undeva o lumină, un “bărbat vegetal”, care era tot ce nu era bărbatul ei: bun, calm, iubitor.  Ar fi putut-o salva și ea îl privește cu simpatie. Dar ea cade cu viteză. De undeva de sus apare chipul copilului ei, speriat de ce vede și o strigă. Ea, însă, ajunge jos, pe caldarâm. Gata! Stop joc! Jocul vieții și al morții a luat sfârșit. Nu poți să nu te întrebi, dacă merită să mori, salvând pe cineva care, evident, că nu te merită. Vorba unui cântec: “să mori din dragoste rănită”.

Sorin Militaru nu a complicat spectacolul cu artificii, l-a lăsat să curgă, l-a lăsat pe umerii actriței Eliza Noemi Judeu. Ea domină scena prin puterea ei, prin forța  de a pătrunde fiecare sens al poveștii ei. Nu e deloc patetică, știe să-și dozeze emoțiile, emoționându-ne și pe noi prin arta rostirii, a mimicii, a gesturilor calculate. Trăirile intense, zbuciumul sunt în contrapunct cu momentele de calm, aparent. Privind-o, ascultând-o pe Eliza Noemi Judeu ai senzația că e povestea ei, că a trăit-o aevea.

Horațiu Mihaiu a conceput un decor minimalist, simplu, iar actorii Vlad Nicolici și Giuseppe Torboli asigură construcțiile sonore live, care punctează, accentueză, completează acțiunea. Proiecția video este semnată de Ovidiu Ungureanu și inserează un set de desene animate, ce par făcute de mâna unui copil, realizat de Bogdan Mihăilescu.

Pe scurt, un spectacol care te urmărește și după ce părăsești sala.

Teatrul Municipal “Bacovia”- Tiadora după Maria Manolescu Borșa. Regia: Sorin Militaru. Scenografia: Horațiu Mihaiu. Film animație: Bogdan Mihăilescu. Video concept: Ovidiu Ungureanu. Distribuție:Eliza Noemi Judeu, Vlad Nicolici, Giuseppe Torboli (construcții sonore). Data vizionării: 8 noiembrie 2021.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu