joi, 26 iulie 2018

Imaginație, imaginario, imaginarium


Imaginație, imaginario, imaginarium
Titlul reprezintă derivatele aceluiași cuvânt, deviza primei ediții a Festivalului de teatru pentru copii și tineret IMAGINARIUM de la Ploiești, organizat de Teatrul Toma Caragiu, Primăria Municipiului Ploiești și Asociația Viitor Art și care a avut loc intre 21-27 mai.
Imaginația este un atu de bază la care apelează creatorii, fie ei regizori, scenografi, actori mânuitori în cazul nostru, fie publicul căruia se adresează spectacolele, adică de la cei mai mici până la adolescenți și, de ce nu părinții sau bunicii. Cineva spunea că “imaginația este ochiul sufletului dar și al creației”. Ochiul sufletului nostru sau al creatorului care ne oferă o armă în războiul contra realității. Este asemenea unui zmeu pe care fiecare dintre noi îl poate înălța cât de sus poate. Am înălțat și noi la Ploiești zmee mai sus sau mai jos, după cum am “citit” ceea ce ni s-a propus de către organizatori.
“Hainele cele noi” ale acestui festival au fost ”croite” după câțiva ani de ”probe”, de testare a publicului din urbea lui Caragiale și Nichita. Această primă ediție ne-a oferit o paletă largă de spectacole pentru copii, public tânăr, ateliere de creație (tehnica împâslirii, material reciclabil, improvizație, parenting), o paradă cu personaje din povești, o demonstrație de percuție. Imaginație și diversificare!
Selecția spectacolelor s-a bazat pe oferta existentă la nivelul teatrelor de păpuși. Unele dintre ele rulate și la alte manifestări, producții mai recente, chiar și o premieră a teatrului gazdă, a cărui secție pentru copii se numește de acum încolo IMAGINARIO.
Deschiderea a fost făcută de Teatrul pentru copii și tineret ARIEL din Tg. Mureș cu spectacolul Crăiasa zăpezii, regia Georgeta Lozincă. Povestea lui Kai și a Gerdei are ca mesaj prietenia ce poate învinge prin puterea ei orice obstacol și pledează cu fantezie și umor pentru curaj, altruism. Teatrul ALECHINO din Brașov a venit cu Pisicile nearistocrate. Un text original care face referire la desenul animat Pisicile aristoctrate și aduce personajul Ducesa, care din iubire pentru motanul de cartier Tom Beron, renunță la viață de lux pe care o ducea. Un spectacol amuzant, colorant imaginat de Eva Labadi (regie), Cari Tibor (muzică), Dio Zoltan (scenografie). Teatrul Ion Creangă din București a prezentat spectacolul Bekkanko de Asaya Fujita, regizat de Vlad Massaci, de departe cel mai interesant. O mică bijuterie care ne vorbește despre acceptare și sacrificiu, despre relativitatea binelui și a răului, despre puterea iubirii, învăluită în mister, magie, poezie. Bekkanko este un căpcăun atipic, neîndemânatic, caraghios de care nimeni nu se sperie. O iubește pe Yuki, o fată oarbă pe care o  va salva, jertfindu-se pe el. Emoții puternice declanșează spectacolul și prin modul imaginativ de realizare. Scenografia lui Adrian Damian, luminile, proiecția (Eranio Petruska) sunt personaje principale în povestea lui Vlad Massaci. Te uimește modul inteligent, rafinat, deloc ostentativ, inteligent de schimbare a “cadrelor” prin “jocul” luminilor și al proiecțiilor. Textul are umor și este pe înțelesul celor mici, folosindu-se expresii la îndemâna lor. Un alt atu sunt costumele create de Luiza Enescu. Actorii sunt tineri, au energie, detașându-se cele trei povestitoare, prezentatoare care explică, ajută la înțelegerea situațiilor prin care trec eroii. Pentru a evita finalul trist, dar adevărat al poveștii, regizorul l-a expediat pentru a fi mai puțin impresionant pentru un copil de 6 ani și a încheiat într-un registru vesel. În  fond, moartea este ca o nuntă, face parte din viață. Oricum, toate elementele (text, scenografie, muzică, efecte, joc actoricesc) au creat un tot unitar.
Teatrul gazdă ne-a oferit o premieră, Vrăjitorul din Oz. în regia lui Daniel Stanciu. Având scenografia lui Mihai Androne (funcțională, costume interesante și care conțin elemente ce caracterizează personajele), muzica ce poartă semnătura lui Traian Păcurar, o coregrafie concepută de Răzvan Hanganu, grafica digitală a lui Bogdan Ceangu, spectacolul are ingredientele unui spectacol de succes. Dar... pentru că este și un dar! Și el “suferă” de o “boală” pe cale de cronicizare: folosirea unei rețete care duce la uniformizare, la un exces de mijloace de expresie (fie proiecții, care oricât de bine făcute sunt, nu lipsesc din niciun spectacol, fie black light, muzică care duce imediat la bătăi  din palme). Vorbim de un déjá vu. Repertoriul multor teatre includ aceleași titluri, care se joacă in variante diferite simultan. Versiunea de la Ploiești are o serie de momente care se rețin: cel de după furtuna care o transportă pe Dorothy și pe Toto, cățelul ei, pe alt tărâm, Toto în cerc, cele 3 ipostaze ale vrăjitorului când Dorothy, Omul de tinichea și Sperie-ciori se duc să ceară câte ceva. Folosirea hover boardului sau a dronei dinamizează spectacolul. Ar mai fi și neîmpliniri la nivel actoricesc, care s-ar putea remedia când reprezentația capătă “vechime”. Aceste considerații sunt din interior pentru că din exterior este un spectacol ce cu siguranță va face săli pline.
Asocația PunctArt din București a propus un spectacol pentru publicul tânăr intitulat iHAMLET, scris de Elise Wilk. Autoarea este una dintre puținele scriitoare preocupate de problematica adolescenților pe care oabordează într-o manieră proprie și cele 7 piese ale sale au fost montate în țară, dar și traduse. Pisica verde, Exploziv, Avioane de hârtie, S-a întâmplat într-o joi sunt doar câteva exemple.”Cred că numai vorbind deschis despre problemele cu care se confruntă tinerii în ziua de azi,îi poțiface să vină la teatru”, spunea Elise Wilk. iHAMLET spune o poveste. A unui H(amlet) de 16 ani, adică a adolescentului de lângă noi, dezamăgit, rănit, confuz, plin de dileme și frustrări, pentru care NU este deviza preferată. O reinterpretare modernă a prințului danez care pune sub lupă relația cu părinții după divorț, ping pongul de la unul la altul, relația cu școala care nu-i oferă nimic și unde se plictisește. Este un examen din care mulți părinți ies repetenți pentru că nu-și înțeleg copiii, nu văd criza prin care trec, nu pricep că puii lor au nevoie de dragoste, de înțelegere. Deciziile lor se răsfrâng în mod negativ asupra copiilor (divorțul, relațiile extraconjugale, respingerea, lipsa de timp). Textul este lăsat pe un plan second de tehnica high tech, de componenta multimedia folosită de regizoarea Catinca Drăgănescu. Catrinel Bejenariu, Gabi Costin, Vladimir Purdel și Vlad Pavel sunt “în priză” tot spectacolul.
Teatrul Merlin din Timișoara a adus în festival  Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, adaptare după Petre Ispirescu în regia lui Toma Hogea. Un titlu ofertant și nu la îndemâna oricui. Dans contemporan, păpușerie,pantomimă, actorie, imagine, toate dând naștere unui tablou colorat și plin de simboluri.
Din Chișinău, Tatrul Municipal Guguță a venit cu Aripi rătăcite, o poveste originală de Aurelia Plăcintă, în regia Gabrielei Lungu. Păstrând schema unui basm , scenariul ne propune o poveste de iubire “nepământeană”, plină de poezie, de gingășie ce suferă însă de lipsă de originalitate, folosind mijloace des uzitate, puerile. Are câteva moment de mânuire bine executate, în rest, dans, muzică și voie bună puse la încercare de folosirea lavalierelor de către actori.
Teatrul de animație Țădărică adus în fața publicului două dintre producțiile sale de success: Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele, în regia lui Ioan Brancu și Visul unei nopți de vară, ce poartă semnătură lui Cristian Pepino, spectacol pentru adulți. Două reperezentații despre care s-a mai vorbit și care fac din poezie, emoție, râsu-plânsu, atuuri de văzut și revăzut.
Teatrul Regina Maria, Trupa Arcadia din Oradea a încântat copii cu Gulliver, spectacol 3D, regizat de Radu Dinulescu. Eroul este un copil, pasionat de jocuri pe calculator și înrobit de lumea virtuală. Călătorește în altă dimensiune, în lumea lui Liliput. Un spectacol vizual, non verbal unde animația se împletește cu  imaginile 3D stereoscopice. Bine elaborat la toate capitolele, spectacolul a fascinat micuții spectatori. La polul opus, s- a aflat un alt spectacol semnat de Radu Dinulescu la Teatrul de păpuși Puck din Cluj Napoca, Lupul singuratic. Un spectacol de buzunar, de jucat în spații neconvenționale, cu iz de   amatori la toate aspectele care aduce în discuție tema migrație (lupul pleacă să-și caute norocul prin lume) și care se încheie cu niște imagini de jurnal de știri, cu bărcile de somalezi care au invadat Europa. Pentru copii de 5 ani!
Teatrul Excelsior a prezentat spectacolul Bambi, în regia lui Attila Vizauer care aduce gingășia mesajului de prietenie, a faptului că viața este o permanentă luptă pentru supraviețuire.
Pentru publicul tânăr, Teatrul pentru copii și tineret GONG din Sibiu a prezentat spectacolul Wanda, de Mihaela Michailov și Radu Apostol, adaptare după O sută de rochii de Eleanor Estes. Despre descriminare, bullying, marginalizare, sărăcie, vise frânte, hărțuire tratate cu seriozitate și responsabiliatte de realizatori.Wanda, fetița poloneză care emigrează în America anilor crizei economice, inventează că are o sută de rochii în dulapul ei pentru a visa frumos. Mesajul este că trebuie schimbat ceva în lumea strâmbă în care trăim.
Anita Bertolami, din Elveția a prezentat Carnaval di trnsfiguro. Părți ale coprului actriței devin personaje, la fel ca și niște obiecte banale. Teatru fizic împletit cu păpușerie ce împreună spun povești înduioșătoare.
Teatrul de păpuși GULLIVER din Galați a închis festivalul cu Mica Sirenă, în regia lui Daniel Stanciu.Are toate îngredientele unui spectacol de succes făcut după rețeta despre care am mai vorbit.
Cu minusuri și plusuri, ce nu țin de concepția festivalului, ci de oferta de pe piață, așteptăm cu interes edițiile următoare.
Ar trebui menționat în final că organizatorii au depus eforturi ca această primă ediție să fie un început bun, au fost la înalțime (Mihaela Rus, director general, Miriam Dumitrescu, Mădălina Neagu, Gabriel Cojocaru, mulțumiri).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu