Adriana Stoian și Coca Solomon ( cum o știe mai toată lumea!) sunt din
contingentul de aur al secției de animație de la Teatrul Bacovia din Bacău.
Alături de Venera și Sorina, cu care ați făcut cunoștiință în numărul trecut,
m-au uimit și fascinat cu povești de viață, pe care am fost obligată să le
„cenzurez” un pic pentru că revista ar fi devenit „fluviu”. Longevive, cu
cariere impresionante, pline de energie, Adriana și Coca au depănat un fir al
vieții și carierei lor cu onestitate, cu modestie.
Raluca Tulbure: Pentru
început v-aş propune să ne referim la copilăria Dvs. că să vedem de unde a
răsărit steaua fiecăreia, artiste de excepţie, mari„păpușărese”, cum umblă
vorba prin târg.
Adriana Stoian:
Când eram mică strângeam toți copii de pe strada mea în grădină, legam o sfoară
de doi pomi și puneam o pătură în loc de cortină și dădeam spectacole. Făceam
rochițe de balet din hârtie creponată, făceam bilete pe care le plăteam tot noi
și, din banii strânși cumpăram dulciuri pe care le mâncam tot noi după
spectacol. Așa, treceau vacanțele! Seara, citeam povești pentru sora mea mai
mică cu 6 ani. Când nu aveam cărți, inventam povești. Când eram în clasa a II-a
a venit o comisie de la Cluj pentru a selecționa copii la școala de balet. Am
fugit de acasă la concurs, am câștigat preselecția dar, mămica mea mi-a dat o
bătaie zdravănă, m-a închis în casă și m-am liniștit. Nu vreau s-o lungesc prea
mult așa că vă spun: a urmat
gimnastică, volei și, în final, la Liceul Pedagogic am fost descoperită
și laută la Școala Sportivă la atletism. Sportul m-a ajutat în meserie.În anul
patru de liceu, profesoara de română m-a descoperit la o seara Lucian Blaga. A
fost atât de entuziasmată de ceea ce a auzit că m-a prezentat la Școala
Populară de artă celui mai bun profesor, Ion Ghelu Deselnica. M-a luat la clasa
lui, am fost la concursuri, am luat premii substanțiale.
Elena Solomon: Dacă ne referim la steaua care m-a propulsat
spre acestă profesie, luând-o pe partea amuzantă și lăsând la o parte drama, a
fost Steaua Roșie a Uniunii Sovietice. Sunt născută în Basarabia, într-un sat
de găgăuzi, unde tata era preot. Satul se numea Acmanghit. Tata, cu umorul
care-l caracteriza, a spus odată că regretă că nu ne-a înregistrat la naștere
(suntem două surori) în comuna vecină, o colonie nemțească numită Paris. Ce
frumos ar fi sunat: Paris-URSS! Și, cum istoria și geografia îmi joacă
feste, acum sunt născută în Ucraina! Fac parte dintr-o familie cu “probleme” pentru regimul comunist.
Un arbore genealogic cu o sevă otrăvitoare (profesori,preoți, medici,
muzicieni, artiști plastici, poeți- vărul tatii, Aleksei Mateevici este autorul
poeziei Limba noastră, imnul Republicii Moldova). În 1940, “spaima roșie ”ne-a
mânat dincoace de Prut, ne-am stabilit la Bacău , la o soră de a tatii. După moartea mamei mele, o dată cu înaintarea
frontului am trăit un nou refugiu, în Ardeal. Am cunoscut viața de nomad, am
învățat să nu-mi fie frică de nimic, de frig sau foame. Am revenit la Bacău, am
absolvit Liceul teoretic, am vrut să merg la facultate. Visul mi-a fost
spulberat de arestarea unui unchi. Marele meu noroc a fost înființarea și la
Bacău a Teatrului de Păpuși. Aflând că au nevoie de o fată talentată, cu ureche
muzicală și voce,m-am prezentat și am fost admisă.
R. T.: Care credeți că este
principala voastră trăsătuă de caracter fără de care nu ați fi putut face
meseria aceasta?
A.S.: Nu m-am gândit niciodată la asta! Totul a venit de la “Dispecerul”
ceresc. Am să vă spun o mică povestioara. Prin anii 70 și ceva, eram la un
festival la Piatra Neamț. Țăndărică venise cu un spectacol foarte frumos. În
toată splendoarea și acțiunea din el, îmi atrăsese atenția un tânăr care cânta
laun flaut de lemn, undeva, în dreapta scenei. Avea o mimică și o expresie
corporală, că nu mai vedeam altceva. Aveam să aflu că e student la teatru. I-am
spus doamnei Margareta Niculescu că va avea o carieră strălucită și, așa a
fost. Era Radu Gheorghe! După ani, aflată la cursuri de perfecționare, l-am
văzut la Național în Fata din Andros. Nu vreau să mă lungesc, dar am văzut
mulți tineri talentați de-a lungul anilor, pe unii i-am și ajutat.
E.S.: Trăsătura de caracter care m-a
ajutat să-mi exercit meseria a fost voința dublată de perseverență. Văzând ce
înseamnă acest teatru, miracolul său m-a fascinate și speriat în același timp,
mobilizându-mi voința de a desluși tainele acestei meserii.
R. T.: Care credeți că sunt
principalele atuurile unui artist păpușar?
A.S.: În primul rând vocea pe care s-o transformi de la un gungurit de copil
la fetiță, băiat, zână, prințesă, vrăjitoare, bărbat,etc. Mâini expresive,
rezistență fizică, expresivitate a corpuluiși puterea de a transmite păpușii
ceea ce simți pentru a a face credibilă.
E.S.: Atuul păpușarului este capcitatea și
unicitatea vocației sale de a crea emoții în rândul spectatorilor prin
intermediul obiectului pe care îl animă, capacitatea de a se identifica cu
obiectul animat, libertatea de a sfida legea gravitației. Mânuirea păpușii este
o artă, o știință, o veșnică încercare de a descoperi posibilitățile de
expresie a ceea ce tu, ca mânuitor-însuflețitor dorești să obții. Fiecare pas
al tău este și pasul păpușii, fiecare oftat al păpușii este și al tău, iar
râsul care-ți scutură ființa trebuie transmis cu aceiași vibrație și păpușii
prin mâna care o animă. Păpușa și omul sunt un tot unitary, altfel tot efortul
este inutil. Fiecare păpușă este un instrument diferit de la personaj la
personaj pe care trebuie să-l studiezi, să-l descoperi, să-l înțelegi, să-l
slujești cu toată ființa ta, cu toată dragostea și talentul tău. Se știe că cel
mai sincer și aspru critic este copilul.
R. T.: Cum au fost începuturile
voastre în teatru?
A.S.: Am intrat prin concurs, venind din învățământ. Au fost 64 de candidați
și un loc. Primul rol a fost o veveriță într-un spectacol care deja se repeat,
ajutoare la mâini la o maimuță și un șoricel. Următorul rol a fost un rol
principal în Stele, stele de Sanda Diaconescu. A urmat înlocuirea foarte grea
în Iancu Jianu, cu rolul Alex. țiganul și mâna dreaptă a lui Jianu.Trebuia să
mă duelez, să mă lupt cu turcii. Spectacolul era cu costume și cu niște capete immense,
iar prin cele două găuri de la ochi abia vedeai. M-am descurcat! Au urmat
roluri care mai de care mai interesante. Cu Elena Solomon, Corneliu Dobrescu,
Verona Marinescu ( la Bacău), Titi Jora, Nuți Forna, cu care mă înțelegeam pe
scenă din priviri.
E.S.: Începuturile mele în teatru au fost
destul de dificile. Nu am fost primită cu prea multă simpatie. Eram singura cu
liceu și bacalaureat. Era teama că afirmându-mă voi avansa ca salarizare. Asta
se petrecea în 1958 când a apărut legea ca păpușarii să aibă liceul și s-au
aplicat penalizări.
R. T.: De la cine ați deprins tainele meseriei?
A.S.: De la colegii mei din Bacău, generația de aur. NU a existat spectacol
sau repetiție la care eu să nu fi fost în sală. Mi se spunea:”meseria asta
se fură”. Și, se pare că am fost un hoț
desăvârșit. Am fost ajutată și încurajată de toți colegii mei. Am urmat cursuri
de perfecționare la Brașov , eram tineri din toate teatrele. Am fost în grupa
Didinei Davidescu, care la final, spre surprinderea mea a spus că a remarcat
doi tineri, o fată (care eram eu) și un băiat (regretatul Doru Gombos. Am mai
avut profesori pe Ileana Berlogea, Victor Ernest Mașek, Sanda Diaconescu, Janos
Peter, Kovács Ildikó.
E.S.: În situația mea, ceea ce urma să
devin mi se părea imposibil. Crispată, neajutată de nimeni a trebuit să
urmăresc fiecare actor ca să-mi dau seama de la cine pot învăța. Cea mai
talentată actriță era Fany Rozeanu, iar la actori, Corneliu Dobrescu. Ei parcă
se născuseră cu păpușa în mână. La răutățile și ironiile legate de stângăcia
mea, cu voința mea draconică mi-am dat seama că trebuie să lupt, să-mi
consolidez existența în teatru. Am ajuns să-mi “confecționez”o conduit și un profesionalism
ce m-au făcut imbatabilă. Am suporta cu umilințe, jigniri, răutăți cu stoicism,
încât spre pensionare, la prima mea răbufnire care l-a uimit pe director, i-am
spus că am oboist să fiu cuminte. Eram în vârful piramidei valorice, apreciată
de regizori, critici și, chiar de unii colegi, lucru care se întâmplă destul de
rar. Cel care mi-a dat cu adevărat încredere în mine a fost Mircea Radu
Rătescu,”tatăl”Teatrului Licurici, un personaj de o complexitate rar întîlnită.
Mai tîrziu, am fost la cursuri la București, am fost atestată și ca instructor.
O paranteză: cum nimic nu este întâmplător în viață, prima mea atestare
de talent a fost la 9 ani pentru rolul uni pitic din Albă ca zăpada, jucat la o
serbare, cu o pijama și un coif de hârtie pe scena clădirii ce în 1956 aea să
devină teatrul în care mi-am câștigat
existența.
R. T.: Cum vedeți relația
actor-regizor?
A.S.: Amândoi sunt creatori deci, trebuie să existe o relație de respect
reciproc, prietenie și multă încredere.
E.S.: Relația actor-regizor este o relație
de colaborare. Ambii au statutul de creatori. Nu doar regizorul este creator și
actorul executant. În decursul activității am intervenit de multe ori cu idei
care au servit spectacolul, atunci când orgoliul regizorului nu era prea mare
și accepta.
R. T.: Care sunt etapele din
realizarea unui spectacol care vă plac cel mai mult?
A.S.: În primul rând, citirea la masă când descoperi personajul, îți găsești
vocea. Apoi, când vezi schițele scenografului.Când “sâcâi” atelierele pentru a
vedea păpușa. Și, ultima care e cea mai important, reacția sălii.
E.S.: Preocupată de a-mi desăvârși
măiestria în arta păpușăriei, cu orgoliul perfecționistului, m-au interest
toate etapele creării unui spectacol. Dar, in special,construcția păpușii.
Întotdeauna, mi-a fost teamă de păpușa ce urma s-o mânuiesc, teamă de a nu fi
la nivelul exigențelor mele. Am urmărit pas cu pas construcția păpușii, uneori
intervenind chiar la modificarea ei pentru a avea o mobilitate perfectă.
R. T.: Ați visat vreodată la un
rol?
A.S.: Nu!
E.S.: Niciodată nu am pus miză pe un rol.
Am acceptat orice propunere artistic. Nu trebia să-mi doresc un rol. În
decursul celor 34 de ani am devenit as în înlocuiri și am avut prilejul să joc
în roluri la care nici nu am visat.
R. T.: Care au fost spectacolele
pe care le-ați iubit cel mai mult?
A.S.: Le-am iubit pe toate, pentru
că rolurile au fost copiii mei, eu neavând copii. Am să numesc totuși câteva: Fram, ursul polar, Eu, tu,
el și un elefănțel, Rățoiul albastru,
Ariciul albastru, Dănilă Prepeleac,
Făt Fumos din lacrimă, Scufița Roșie.
E.S.: Spectacolele dragi mie au fost: Kaima, jucat în direct, pe viu și la televiziune, apoi Dănilă Prepeleac, în care l-am jucat pe
dracul prostovan Sărsăilă care a fost sarea și pierul spectacolului. Cenușăreasa, rolul mașterei, Harap Alb- Spânul, pentru care am primit
și un premiu la Festivalul Ion Creangă, Aventurile
lui Lagardère, rolul Passepoile.
R. T.: Talent, muncă sau/și
șansă?
A.S.: Toate la un loc.
E.S.:
La mine a primat șansa, dar
în munca unui actor toate sunt importante.
R. T.: Mai credeți în povești?
A.S.: Daaa!
E.S.:
Mi-am scris o parte din memorii, cu titlul Coșmarul îndulcit de vise. Întotdeauna visele și poveștile
îndulcesc amarul vieții. Niciodată nu am renunțat la ele. Fără povești, copiii
ar fi niște adulți prematuri.
R. T.: Ce diferență este între copilul care ați fost
și cel de azi?
A.S.: Atunci aveam inocența vârstei, acum am multă experiență.
E.S.:
Copilul care am fost este și acum, dar încorsetat într-un ambalaj de
pergament șifonat la cei 83 de ani. Profesia nostră te faci să nu știi să
îmbătrânești.
R. T.: Păpuși sau marionete?
A.S.: Și,și!
E.S.:
Păpușa pe mână, bibabo și wayang au fost cele cu care am avut contact de
la început. Cu marioneta doar sporadicîn unele spectacole, când regizorul vedea
necesitatea ei și atunci într-o construcție foarte simplă.
R. T.: Dacă ați fi regizor care
ar fi spectacolele pe care le-ați pune în primul rând?
A.S.: Prostia omenească,
Dănilă Prepeleac, Scufița Roșie, Albă ca zăpada, Făt frumos din lacrimă,
Povestea porcului, Aladin și lampa fermecată.
E.S.:
Dacă aș fi regizor aș monta spectacole cu acțiune, dar fără violență,
basme nu parodiate, feerii care să încânte ochiul și sufletul cu scenografii
simple, sugestive care să pună în evidență păpușa, personajul actor și să nu-l
facă greu de distins pe scenă.
R. T.: Ce reprezintă
teatrul pentru Dvs.?
A.S.: Aer, soare și viață.
E.S.:
Pentru mine, teatrul este însăși viața. M-am contopit cu el ca Ana lui
Manole, dăruindu-i și pruncul, care azi
e un actor de teatru dramatic, talentat
regizor, manager al Teatrului pentru copii și tineret Vasilache din
Botoșani.
R. T.: Ce sfaturi ați da unui
păpușar începător?
A.S.: Să fie modest, atent la tot ce se întâmplă în scenă, să-și ajute
colegii, să se joace cu păpușa înainte de a-i afla mișcările, să vadă cât mai
multe spectacole. Modestia este apanajul omului deștept.
E.S.:
Să mergă mai întâi la teatru și să asite la cât mai multe repetiții atât
din sală cât și din culise. Este o profesie care cere efort, răbdare, chiar și
sacrificii, în afară de talent și dragoste.
R. T.: Fiind și femei vreau să vă
întreb dacă există o rețetă pentru o viața profesională și personală perfectă?
A.S.: Dacă există, eu nu am găsit-o!
E.S.:
Viață personală și profesională perfecte pentru un actor nu există, mai
ales ca femeie. Cu program de muncă nenormat, cu deplasări, turnee,zile libere
în funcție de disponibilitățile grădinițelor sau școlilor, ba o epidemie de
gripă, viața de familie e dată peste cap.
R. T.: Ați sacrificat ceva din
viața dvs. pentru meserie?
A.S.: Da! Meseria a fost pe primul
loc. Nu a contat că sunt cu infecții dentare, răceală, chiar și cu pneumonie!
Am jucat și la sediu și în deplasări. Nu numai din cauza meseriei (dar a
contribuit și ea!) am pierdut un soț, pe al doilea mi l-a luat...alta, pe al
treilea... Dumnezeu.
E.S.:
Am sacrificat cel mai prețios rol: cel de mamă. Dar, copilul a
fost și este rațiunea mea de a exista. Este ceea ce eu nu am putut realiza.
R. T.: Există ceva care lipsește
teatrului de animație astăzi? Ce credeți că s-ar putea face pentru a-i “îmbunătăți” imaginea?
A.S.: Lipsesc specialiștii în profesiile cheie de la scenă: sonorizatori,
electricieni,butafori, constructori păpuși. Am văzut păpuși frumoase, dar care
nu se putea mânui. Cred că este și o criză de dramaturgi pentru teatrele de
păpuși.
E.S.:
Teatrului de animației îi lipsesc sediile adecvate, tehnica performantă
de sunet, lumini și efecte vizuale, multi media precum și resursa umană
calificată pentru specialitățile profesionale ce au caracter de unicitate
(tehnicieni scenă, sunet, lumini, constructori de păpuși, croitori, pictori
scenografi, etc). Ar mai trebui un manager specializat în managementul artistic
și antreprenorial cultural. Apoi, servicii calificate și specializate de marketing.
R. T.: Mai are teatrul puterea de
a educa? Sau are doar o funcție de petrecere a timpului liber?
A.S.: Da! Chiar dacă în trecut avea obligația de a face educație, acum poți să
faci și una și alta, cu inteligență.
E.S.:
Azi, petrecerea timpului liber se face mai mult în mall-uri. Teatrul are
misiunea de a educa, dar nu știu dacă are și puterea, când concurența cu
internetul e atât de mare. El acaparează până și pe cei mai mici, ceea ce
îiface mai violenți,mai insensibili.
R. T.: Dacă ați putea să o luați de la capăt ați face
tot teatru?
A.S.: Mi-ar plăcea să fac revistă, dar nu pot tradă păpușa.
E.S.:
Cu siguranță că aș face tot teatru.
R. T.: Presupunând că ați avea o
baghetă magică ce ați face cu ea?
A.S.: Aș cere baghetei să dea sănătate tuturor copiilor, să nu mai fie săraci,
să fie iubiți de părinți așa cum am fost eu și sora mea.
E.S.:
Dacă aș avea “pe bune ”o baghetă magică, mi-ar fi frică de ce m-ar tenta
să fac cu ea. Așa că mă abțin, dorind doar un edificiu minunat teatrului care
m-a ajutat să exist.
A consemnat Raluca
Tulbure
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu