vineri, 11 octombrie 2019

Carte dialog despre prieteni, prietenii și viată




Ce știm despre Sergiu Cioiu, “un artist a cărui voce a rezistat la proba timpului, un bărbat elegant, distins și cu o mare disponibilitate sufletească”? Nu știm aproape nimic. Acesta este titlul cărții-dialog dintre Pușa Roth și Sergiu Cioiu, care nu este o biografie propriu zisă, ci o confesiune despre prieteni, un “buchet” de amintiri parfumate, clipe de viață, carieră, gânduri și rânduri, oameni, adunate cu grijă și răbdare.
Nu știu câți își amintesc de el, generația mea cu siguranță că n-a uitat Cântecul vântului (“vântule, vânt nebun, stai ș-ascultă ce-ți spun”), Poarta sărutului, Venise vremea sau Merci, Bécaud! sau multe altele dintr-o gamă variată, diversă. În opinia mea, Sergiu Cioiu este tipul de cântăreț-actor, baladist sau șanșonetist, care înterpreteză cu trăire, cu emoție, cu patos melodii scrise pe versuri de mari poeți sau textieri experimentați. La fiecare întâlnire, am senzația că asist la  momente de teatru puse pe muzică. Recent, am participat la două spectacole diferite. Unul, în grădina de la Green Hours și, al doilea la TES. Cel din grădină a fost o întâlnire între prietenii strânși la un pahar de vin sub un cer înstelat și clar de lună. A cântat, a recitat, a povestit, s-a plimbat printre admiratori, a depănat amintiri. S-a simțit bine, ne-am simțit bine și, parcă nu ne mai dădeam duși, deși eram goniți de un meci important ce era transmis pe un ecran mare. Spre final, s-a petrecut un schimb de generații, tineri veniți pentru meci care s-au așezat să asculte, poate pentru prima dată, un cântăreț de care părinții lor își aduceau aminte. Spectacolul de la TES a fost dedicat lui Alexandru Mandy, de la a cărui naștere s-au împlinit 105 ani. Despre Mandy care i-a compus multe melodii Sergiu Cioiu spune în carte: “a compus cântec cu text, el rămâne unul dintre puținii compozitori care și-au  scris texte la melodii sau melodii la texte. Un adevărat făurar de cântec. Toți cei care au interpretat cântece de Mandy au găsit un suport solid pentru a se pune în valoare fără a avea nevoie de mișcări din șolduri, sinuoase piruete, poze sexy, dansatori sculptați ori dansatoare cât mai sumar îmbrăcate.(...) Eu, însă, am avut o colaborare mai intensă, mai apropiată și mi-am bazat o mare parte a repertoriului pe aceste cântece pe care le-am purtat cu mine pretutindeni, în turnee, pe scenele diferitelor teatre din țară și din afara tării, căci în integralitatea lor ele au constituit pentru mine un adevărat material de one-man-show.” Mandy revine de multe ori în răspunsurile date Pușei Roth. Revenind la întâlnirea de la TES, în fața unei săli pline de prieteni, admiratori, oameni simpli, aș putea spune că a fost ca un spectacol de teatru în două acte, centrat în jurul lui Alexandru Mandy și Sergiu Cioiu, având roluri la fel de importante Maia Morgenstern, Magda Catone, Mariana Pachiș (sand artist), Maria Gheorghiu. S-a dovedit, din nou, că esențele tari sunt mereu proaspete, nu numai datorită vechimi sau calității, ci și pentru că praful vremii nu le atinge.
Cred că puțini sunt cei care știu că Sergiu Cioiu a absolvit IATC-ul (UNATC-ulde azi) în una dintre promoțiile de aur: Ovidiu Iuliu Moldovan, Monica Ghiuță, Ștefan Radof, Ilinca Tomoroveanu, Ion Caramitru, Mariana Mihuț, Rodica Mandache și mulți alții. De unii dintre ei a rămas legat  pe viață și în carte există un set de întrebări și răspunsuri legate prieteni și prietenie. Am spicuit la întâmplare câteva „portrete”. De exemplu, pe Ovidiu Iuliu Moldovan îl consideră ” un actor imens, talentat , sensibil, care a lăsat în memoria colectivă a iubitorilor de teatru și film zeci de roluri/personaje,excelent realizate, adevărate creații actoricești. Ovidiu Iuliu Moldovan era un om frumos! Era receptiv și sensibil, avea o imensă calitate de a asculta și de a recepțina mesajul spiritual; era discret și cald și îșipurta melancolia și tristețea sub un scut de prudență”. Multe gânduri ne împărtășește si despre Ion Caramitru, relația lor trecând de-a lungul timpului prin diverse etape. “Cu Ștefan Radof am avut o comunicare mai susținută, datorită faptului miraculous al poeziei. În plus, relația mea cu Ștefan Radof a fost o adevărată prietenie cu tot ce poate fi mai valoros în a aprecia sinceritatea, căldura omenească, generozitatea și talentul fiecăruia dintre noi. (...) Există și un capitol în care vorbește despre „prietenii revendicate și pierdute”. Dar, așa cum era și firesc, amintește de toți compozitorii cu care a colaborat, de colegii cu care a cântat, de scriitorii pe care i-a cunoscut, de poeții pe ale căror versuri a compus melodii (Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Miron Radu Paraschivescu). Fragmente mai ample sunt dedicate lui Florin Bogardo, Constantin Drăghici, Mihai Dumbravă, Eugen Rotaru ,etc.

A jucat la Teatrul Tănase, la Bulandra în Puterea și adevărul (regia Liviu Ciulei și Petre Popescu), la Teatrul de Operetă, avut o tentativă de angajare la Teatrul Național, a susținut un recital în cadrul Nocturnelor de la Teatrul Țăndărică, a predat la Școala Populară de artă, a cântat la Olympia, i-a cunocut pe Gilbert Bécaud, Charles Aznavour.  Sentimentală din fire, nu am putut trece peste însemnările legate de prezența lui Sergiu Cioiu pe scena de la Țăndărică cu”primul spectacol în această meserie liberală, Nocturn IV, pe atunci sub auspiciile doamnei Margareta Niculescu, cea care a fost o mare animatoare a teatrului de marionete, dar și de spectacole moderne de dans, de poezie, de satiră sau de cântec poetic. Nocturnele 9½, în care s-au prezentat spectacole unice, cu și de Gellu Naum, Papa Răducanu, Gigi Căciuleanu, Adina Cezar, Johnny Răducanu, Mircea Crișan. Spectacolele Nocturnele 9½, de la Teatrul Țăndărică deveniseră evenimentul nocturn al Bucureștilor din acei ani. A fost idea Doamnei Miriam (Papa) Răducanu, dar nu s-ar fi putut desfășura fără atitudinea curajoasă a acestei mari artiste și directoare de teatru care a fost Doamna Margareta Niculescu. Nocturne s-au făcut multe și cu varii distribuții, dar niciodată, nu s-a mai ajuns la acest nivel aproapre mistic”.
A cântat la Festivalul de la Mamaia, a luat premii, avut spectacole pe multe scene ale lumi, a scos zeci de discuri, iar în 1982 s-a stabilit în Canada.cu familia, la Ottawa și continuă să se ocupe de ce știa el mai bine. Spectacole pentru diaspora română, joacă într-un prim spectacol, regizat de Janet Irwin, organizează spectacole, realizează un spectacol numit Suflet românesc, conduce o emisiune tv în limba română, a dorit să înființeze un teatru multicultural, pentru care nu a găsit fonduri.
Cartea, datorită formei de dialog este mai vie și cuprinde fragmente de scrisori, articole publicate pe diverse teme, un bogat material fotografic. Ea ne ajută să descoperim un om, o viață, un suflet de artist, dar cel mai important mi s-a părut a fi o carte despre prieteni și frunzărind-o, poate găsim un răspuns la titlul Nu știm aproape nimic despre viață, despre oameni, despre teatru sau despre muzică. Dar despre Sergiu Cioiu?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu